Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat Koga Signature/WorldTraveller - Forum Wereldfietser

Framemaat Koga Signature/WorldTraveller

Ik twijfel momenteel over de framemaat van een Koga Signature/WorldTraveller. Mijn binnenbeenlengte, op blote voeten, is ongeveer 87 cm. Bij deze binnenbeenlengte adviseert de webpagina voor het configureren van de Koga een framemaat van 57cm. Bij een binnenbeenlengte van 88cm wordt een framemaat van 60cm geadviseerd.

Nu heb ik zaterdag op een vergelijkbare Koga gezeten met een framemaat van 57cm, maar ik vond dat de zadelpen behoorlijk omhoog moest om een redelijk gesterkt been te kunnen krijgen.

De verschillen tussen het 57cm en 60cm frame zijn:

57cm frame:
Balhoofd = 120mm
Bovenbuis = 583mm
Wielbasis = 1091mm

60cm frame:
Balhoofd = 140mm
Bovenbuis = 590MM
Wielbasis = 1095mm

Alle andere maten zijn gelijk.

Zo te zien zijn de verschillen erg klein, de bovenbuis en wielbasis zijn nagenoeg gelijk maar de bovenbuis gaat, ruwweg, 3cm omhoog.

Gevoelsmatig zou ik voor een 60cm frame gaan. Hoe denken jullie hierover?

PS: We praten over een KS-TR 28 inch frame
Het verschil in hoogte van de balhoofdbuis is fors en dat pleit voor een 60 cm frame, maar de rest inderdaad niet. Bedenk wel dat sommige verende zadelpennen (lees: Thudbuster LT) een flinke ruimte tussen bovenkant zadelbuis en zadel vergen. Als je overweegt (in de toekomst) zo'n pen te monteren is het handig op te meten of die er nog tussen past bij een 60 cm frame.
Goeie tip. Ik heb eraan zitten denken om een Airwings Evolution zadelpen toe te passen. Met een 57cm frame zou dit geen enkel probleem opleveren, maar ik ben bang dat ik een te sportieve houding zal hebben door een hoog zadel terwijl de fiets bedoeld is voor langere tochten. Een 60cm frame zou beter zijn maar dan zitten we met een eventueel tekort aan ruimte voor een verende zadelpen. Een vervelende situatie.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk situatie, dus dat je tussen framematen zit?
Mijn keuze zou in jouw geval zou het 60 cm frame zijn. Ik heb zelf een Signature 57 cm. Je komt maar 1 cm tekort volgens de formule van Koga, maar die formule is natuurlijk nooit bedoeld om zwart/wit te worden uitgelegd, het lijkt mij meer een richtlijn.
Normaal wordt er rekening mee gehouden dat er ook nog een verende zadelpen mogelijk is.
Prachtige fiets!
Highlands schreef:Mijn keuze zou in jouw geval zou het 60 cm frame zijn. Ik heb zelf een Signature 57 cm. Je komt maar 1 cm tekort volgens de formule van Koga, maar die formule is natuurlijk nooit bedoeld om zwart/wit te worden uitgelegd, het lijkt mij meer een richtlijn.
Normaal wordt er rekening mee gehouden dat er ook nog een verende zadelpen mogelijk is.
Prachtige fiets!
Wat is jouw binnenbeenlengte als ik vragen mag?
Ik weet het niet meer precies, maar wel lang genoeg voor het 57 cm frame (KSTR26).
De lengte van de bovenbuis is veel belangrijker. Als je een verende zadelpen wilt dan is er ook de Thudbuster ST. Die heeft maar 98 mm nodig, en dat heb je al snel. Dat lijkt mij ook fijner dan een Airwings, en is vermoedelijk degelijker. Ik althans heb er eentje in bestelling (jullie horen het wel).
Voor de prijs van zo'n dure Koga Signature kun je ook ongeveer een maatframe laten maken. Dan heb je al dit gedoe niet, en weet je zeker dat je goed zit.
Wim
Soprano,

ik zou zeker kijken naar de hoogte van jouw stuur ten opzichte van de zadelhoogte. Je kan wel een verhoger op de Ahead voorvork zetten, maar een schoonheidsprijs verdient dit niet. Met de ´speciale´ Koga stuurpen kom je trouwens ook een stukje hoger mocht je daar behoefte aan hebben.
Laat je in ieder geval opmeten op een pasframe of ga op een 60 cm Koga rijden.

En vraag je even af of je wel zeker een verende zadelpen wilt hebben. Als je veel onverhard rijdt, als je bejaard bent of fysieke klachten hebt dan is dat een goede reden. Euh, tegen psychische klachten helpt een verende zadelpen niet :wink:

Duur hoeft een Koga niet te zijn, Afhankelijk van de configuratie hebben hydraulische remmen soms een meerprijs van twee tientjes t.o.v. V-brakes.
En de prijs voor een Rohloff-opbouw valt ook mee (al moet ik wel bekennen dat Koga soms de prijzen op hun website iets aanpast zonder kennisgeving, dus bewaar je printje goed)
Ik ben het helemaal met Eric eens dat je je moet laten opmeten, op een pasframe moet kunnen zitten, of anders een stuk met een goed afgestelde fiets moet kunnen rijden. Bij en goede fietsenhandelaar als Eric komt het dan vast wel goed. Bij mijn maatframe is het ook erg goed gegaan.
Ik ben het ook met Eric eens dat je misschien helemaal geen verende zadelpen nodig hebt (bredere banden werkt zelfs meestal beter). De mogelijkheid openhouden is daarentegen toch wel een fijne gedachte. Dat heb ik destijds gedaan, en daar ben ik blij om nu ik van de fysiotherapeut gehoord heb dat ik zeker voorlopig voor off road tochten toch maar aan een verende zadelpen moet.
Wim
ben 1m76

neem ik koga stadsfiets F3 7.0 aan maat 50 of 54 ?

Bart
een eerste indicatie voor de framemaat is je binnenbeenlengte x 2/3 ongeveer = framehoogte. dit werkt vaak prima bij een gewoon (toer)frame, met een horizontale bovenbuis.
hoe kom je dan uit?
Op de Koga Signature site staat een framemaat indicator. Als je een fiets kiest (bijvoorbeeld de Grantouter), dan kom je op het tweede tabblad uit op een ' tooltje': https://www.koga.com/nl/koga-signature

Maar de framemaat is maar een van de acht maten die ertoe doen.
BARETEKE schreef:
do 07 feb, 2019 17:13
ben 1m76

neem ik koga stadsfiets F3 7.0 aan maat 50 of 54 ?

Bart
Op een stadsfiets komt het allemaal niet zo nauw, de afstanden die je hier mee aflegt staan niet tot in verhouding tot die die je tijdens een fietsreis (wereldreis) aflegt, je lichaam krijgt dan namelijk veel meer te verduren dan tijdens de korte stukjes in de stad. Ik zou naar de fietsenmaker gaan en op allebei een stuk gaan fietsen, en dan de gene nemen waar je het lekkerste op zit. Als je hem online wilt bestellen, dan kun je ze ook alle twee bestellen en degene die niet bevalt op tijd terugsturen, al zou dat niet mijn voorkeur hebben, ga gewoon naar een goede fietsenmaker, die ziet ook of je wel of niet goed op de fiets zit.
hoogframe schreef:
do 07 feb, 2019 22:21
een eerste indicatie voor de framemaat is je binnenbeenlengte x 2/3 ongeveer = framehoogte. dit werkt vaak prima bij een gewoon (toer)frame, met een horizontale bovenbuis.
hoe kom je dan uit?
Deze fiets heeft helemaal geen horizontale bovenbuis, ook niet verdisconteerd in de maatnamen.
Gezien de bovenbuislengte (50: 575, 54: 590) zou de fiets "50" adviseren, maar zoals erik zegt zijn er meer maten en de berijder zelf heeft ook nog maten en stijfheden die we niet kennen. Dan is het dus een klusje voor de dealer, al weet ik dat dat nog geen garantie is.
Wat een ondoorgrondelijke website. Er staan op elke pagina zo vreselijk veel links naar andere pagina's dat je never en nooit het gevoel krijg alles gelezen moet hebben wat je gelezen moet hebben. Ik tel op de pagina die je noem 69 links.
Begin met opmeten bij een goeie rijwielzaak.
Ga op een paar fietsen zitten en fiets 5 minuten.
Misschien is een Koga helemaal niet zo geschikt als dat je in eerste instantie denkt. Niet ieder lijf is het zelfde. De een heeft korte benen, de ander lange armen.
Met afstellen alleen kom je er niet altijd.

Mocht het om een 2e hands fiets gaan via bijv MP dan heb je in ieder geval een indicatie. En neem je misschien wat aanpassingen voor lief.
Succes Anja
Ik ben wel benieuwd welke maat Soprano 9 jaar geleden heeft gekocht.