Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prikken in en een rib uit je lijf - Forum Wereldfietser

Prikken in en een rib uit je lijf

Om 11 uur ging ik naar de GGD in Ede wegens een aanstaande tropische reis naar Brazilië. Nou, nou, nou, nou... wat is dat duur! :roll: 8O

Voor vandaag was ik 143 euro kwijt en dan moet ik nog 2x terugkomen en dat gaat me nog eens rond 220 euro kosten (tezamen), dus dat wordt zoiets van 360 euro.
Inentingen zijn/worden:
- gele koorts (is een virus dat door muggen wordt overgedragen, heerst in grote delen van Brazilië)
- difterie, tetanus, polio (spreekt voor zich)
- hepatitis A en B (B vooral ivm mogelijke ongevallen)
- rabiës (ivm fietstochten en gemene honden)
- tyfus (besmetting via voedsel)

Weet iemand hier of je dit van je ziektenkostenverzekering terug hebt gekregen? Leek me nogal raar als dat niet zo is, want je krijg veeeel hogere kosten zodra je ziek zou worden.

Ivana
Inentingen kunnen inderdaad vrij prijzig zijn.
Mijn ziektekostenverzekeraar (Amicon particulier) vergoedt ze slechts tot een maximum van 95 euro per jaar.

Ik heb voor mezelf kritisch gekeken naar wat ik wel en niet zinvol vond.
Zo heb ik ervoor gekozen om geen inenting tegen rabies te nemen;
als je gebeten wordt dan moet je prikken gaan halen, of je nou ingeent bent of niet.
Ook als je zonderinentingen gebeten wordt, is er met tijdige behandeling weinig aan de hand

De verpleegkundige van mijn GGD (stedendriehoek/Apeldoorn) was het hier wel mee eens, maar het blijft natuurlijk een persoonlijke beslissing.

Veel plezier in Brazilie,
Arnold - die zelf straks richting Maleisie gaat- Metselaar

Ik heb voor mezelf kritisch gekeken naar wat ik wel en niet zinvol vond.
Zo heb ik ervoor gekozen om geen inenting tegen rabies te nemen;
als je gebeten wordt dan moet je prikken gaan halen, of je nou ingeent bent of niet.
Ook als je zonderinentingen gebeten wordt, is er met tijdige behandeling weinig aan de hand
Nou weet ik dit niet helemaal goed allemaal, maar het lijkt me dan toch duidelijk een groter risico als je je slechts deels inent. Ik kan me goed voorstellen dat je je niet inent tegen iets waarvoor je bij b.v. bijten toch voor moet laten prikken, maar is het niet zo dat als je je tevoren inent dat je dan niet in problemen raakt als je niet direct naar een dokter kunt. De kans daarop lijkt me groot als je in de 'middle of nowhere' gaat fietsen.

Voorzover ik begrepen heb, is de inenting tegen hondsdolheid bedoeld om je wat tijd te geven. Dus ipv binnen 24 uur naar een arts/ziekenhuis, binnen 72 uur en dan ook minder inentingen.. lijkt me wel handig wanneer je in tropisch nergenshuizen zit..

Fietsers en honden gaan niet goed samen, schijnt vooral in Turkije en Thailand de spuigaten uit te lopen. Uit eigen ervaring heb ik slechts in Mexico wat last van honden gehad, maar die zetten het toch op een lopen nadat ze mijn scheidsrechterfluitje hadden gehoord... kunnen ze niet goed tegen.

Groetjes,

Ivana

Zelf ga ik morgen ook voor me tweede Rabies prik. idd erg duur, zo'n 60 EUR per stuk (en dat drie keer!)
Hoe het precies met vergoeding zit weet ik niet en ben ik nog aant uitzoeken. Officieel behoort vaccinatie tegen rabies niet to dekking, maar behandeling na beet weer wel. Opzich onlogisch; ik behoor tot risico groep (fietser) en wil bescheermd zijn, daarnaast is het totaal aantal prikken wat ik totaal zou ontvangen gelijk (nu 3 pre en 2 post, of anders 5 achter elkaar) maar ik bespaar ze door mij vaccinatie wel weer een eventuele prik met antistoffen (a 1000 EUR) zou ik gebeten worden..

Naja ik zie wel wat er gebeurt.. Moet wat over hebben voor je gezondheid he.. ;)

Groeten,


Eelco

Mooi onderwerp dus om eens in het blad te behandelen. Lijkt me in ieder geval nuttig om eens goed uitgezocht te hebben.

Iets wat ik me net ineens bedenk: Ik las om het LP forum dat deze inentingen in bv Engeland door de overheid gefinancierd worden. Voor hoever dit waar is weet ik niet, maar als jullie dan toch een artikel gaan schrijven.. ;)

Hondsdolheid in Thailand kost 25 Euro voor een volledige behandeling. That's all.

Heb er eentje aan mijn benen gehad, niet slecht voor 10 jaar Thailand.