Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets met elektrische motor - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets met elektrische motor

Dé trend in fietsenland is op dit moment de elektrische fiets (trapondersteuning). Al een kwart van de totale omzet van nieuwe fietsen in Nederland betrof in 2009 zulke fietsen en de verwachting is dat het marktaandeel elektrische fietsen snel zal stijgen.

Na de gewone stadsfietsen volgen denk ik de nichemarkten zoals racefietsen (de rel rond Cancellara) en vakantiefietsen. Veel worden er nog niet aangeboden (ik kon zo snel alleen de Idworx easy transport vinden www.idworx-bikes.de/nl/bikes/easy-transport) maar dit zal een kwestie van tijd zijn vermoed ik.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een vakantiefiets met elektromotor en wat is jullie mening hierover?
Waarschijnlijk zullen onze kinderen hier niet meer van op kijken. :roll:
Mijn fietsenmaker was al enthousiast over een trapondersteuning op een mountainbike en op de fiets voor naar school.
Logisch vanuit zijn optiek natuurlijk :)
Ik moet nog even slikken bij het idee..
De (voor)oordelen zijn al snel paraat natuurlijk. Vorig jaar op een duitse camping verzuchtte de buurman, trotse bezitter van een caravan, een electrische fiets en een enorme buik, dat de accu zo snel leeg was bergop...
En zo is het. Met of zonder hulpmotor in zijn geval. Hij trok er wel op uit nog. Anders had hij de hele dag voor zijn caravan gezeten :D
Daar kom ik weer :wink:

In het videoforum van de Wereldfietser op Vimeo is een frans lid op wereldreis op een elektrische fiets. Mail eens met hem. http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/11442629
snowfreakyvon schreef:Waarschijnlijk zullen onze kinderen hier niet meer van op kijken.
Ook ik moet even slikken bij het idee en heb genoeg vooroordelen maar ik denk dat op de fietsvakantiebeurs van 2025 het de gewoonste zaak van de wereld zal zijn.

Mijn bejaarde moeder fietst overigens weer meer en langere afstanden sinds ze elektrische trapondersteuning heeft en let's face it: Een paar Alpentoppen met bagage zijn voor de minder fitte en getrainde modale kantoorfietser ook ineens bereikbaar.
Blanche schreef:Daar kom ik weer ;)
Dank je wel hoor! ;)
windinderugfietser schreef:Dé trend in fietsenland is op dit moment de elektrische fiets (trapondersteuning).
Doet ook in de wielrennerij al z'n intrede :oops:
http://www.zie.nl/video/sport/Nieuw-bew ... fzgg0fep5c
Sorry, zie net ook al een post in de thread 'Mechanische doping'.
Het Zwitserse (!) Flyer heeft ook ATB fietsen met Rohloff en trapondersteuning:
http://www.flyer-fietsen.nl/collectie/sserie/
M'n moeder heeft een basismodel en die haalt met gemak 100km op een accu.
Trend of hype?
Zo'n Flyer mtb-type weegt wel even 26,5 kg. Meer dan het dubbele van een gewone mtb. Daar geloof ik dus niet in. Zo'n gewichtstoename beïnvloedt de rijeigenschappen enorm, en zeker niet ten goede.
Maar het topic was reisfietsen op zijn elektrisch. Het grootste probleem lijkt me toch wel de "actie"radius. Meer dan 70 km haal je over het algemeen niet met een accu. Dat betekent dat je na de lunch zonder ondersteuning dat 26,5 kg zware geval de berg op moet fietsen. En heb je aan het einde van de dag altijd stroom? Op de routes die ik fiets, zeker niet.
Een fiets die 10-15 kg zwaarder is dan zou moeten, hoeveel energie moet je daarvoor extra leveren? Is dat niet toevallig evenveel als uit die batterij komt?
Het paard achter de wagen spannen heet zoiets, dacht ik.
NB. De Idworx zou 20 kg wegen, 6 kg zwaarder dan een gewone. Dat begint er iets op te lijken.
Jan Eleveld schreef:NB. De Idworx zou 20 kg wegen, 6 kg zwaarder dan een gewone. Dat begint er iets op te lijken.
Komt nog de oplader bij en die schijnt vrij groot te zijn...
windinderugfietser schreef:... vakantiefiets met elektromotor en wat is jullie mening hierover?
Ik vermoed dat de huidige NiMH en Li-ionaccu's door de mobieltjes en de electro-autowoede al zo ver zijn uitontwikkeld dat we de practisch X themodynamisch maximale energiedichtheid van die dingen beginnen te bereiken. Voor vakantiefietsen is dat onvoldoende, want een heuvel in de Ardennen op + babage + accu is nu eenmaal veel energievretender dan wat kilometers bij mooi weer over de dijk. En een lege accu in het een na laatste dal voor die dag is inderdaad onacceptabel.
Dus we moeten wachten op de uitontwikkeling van brandstofcellen, al begint in het meest gunstige geval een fiets met electromotor dan al verdacht op een motorfiets te lijken, inclusief de stops bij het tankstation. Dan zijn we terug bij af.
Leon
In de laatste Bike & trekking staat een test van 3 fietsen met trapondersteuning. Ik heb nu even niet de tijd om er uitgebreid op in te gaan, maar bekijk de test anders eens.

Vorig jaar hadden we ook een elektro-fiets meegekregen om te testen, die beviel op zoveel punten niet, daar is toen serieus met de kritiek mee omgegaan en nu waren we toch wel meer verrast door de kwaliteit van de fietsen.

Voor mensen die graag een stukje fietsen, maar of door ziekte of weet ik veel wat, toch de kracht ontbreekt, is het een goede oplossing. Mijn moeder gaat er zelfs nu een korte fietsvakantie mee maken, nou, dat had ik echt werkelijk nooit durven dromen!
Ik kijk al uit naar de WF weekenden over een aantal jaren van oplaadpunt naar oplaatpunt.

Gr.
Betty
Boop schreef:Ik kijk al uit naar de WF weekenden over een aantal jaren van oplaadpunt naar oplaatpunt.

Gr.
Betty
Wel met heupflacon he Boop :wink:
Een vakantie fiets moet natuurlijk een hybridefiets zijn. Bergje op motor bij. Bergje af batterij opladen met de naafdynamo. Wet van behoud van energie dus het moet met een klein, licht batterijtje kunnen.
Lijkt me best lekker in de bergen. :?
Michel
michel de ruyter schreef:Een vakantie fiets moet natuurlijk een hybridefiets zijn. Bergje op motor bij. Bergje af batterij opladen met de naafdynamo. Wet van behoud van energie dus het moet met een klein, licht batterijtje kunnen.
Optimist:
Als je omlaag gaat heeft de fiets ook wrijving die is niet beschikbaar is om de accu op te laden. Er is alleen energie beschikbaar als je in normale omstandigheden zou willen remmem, dus bij steile en tegelijk bochtige hellingen.
Daana:
Verliezen in de (retour-)overbrenging. (10%?)
Verliezen in de lader. (5%?)
Oplaadverliezen in de accu. (15%?)
Die percentages zouden wel eens optimistisch kunnen zijn.
Bij bergop heb je dan weer ontlaadverliezen in de accu.
Verliezen in de motor.
Verliezen in de overbrenging.
Leon
Zelf denk ik dat de verbeteringen die er elk jaar weer zijn in gewone fietsen en vooral de verbeteringen in de banden en de kampeeruitrusting uiteindelijk net zo interessant zullen zijn. Als we nu eens op vakantie gingen met 10 kg bagage op fietsen van zelf ook 10 kg dan hebben we die electro hulpjes lang zo hard niet nodig.
Wim
En 10 kg afvallen....
Ben ik mee begonnen. De eerste kilo was makkelijk.
Wim
Wim schreef:Zelf denk ik dat de verbeteringen die er elk jaar weer zijn in gewone fietsen en vooral de verbeteringen in de banden en de kampeeruitrusting uiteindelijk net zo interessant zullen zijn. Als we nu eens op vakantie gingen met 10 kg bagage op fietsen van zelf ook 10 kg dan hebben we die electro hulpjes lang zo hard niet nodig.
Wim
Verbeteringen in materiaal zullen zeker interessant blijven zijn, maar staan niet in verhouding tot zelf trappen of worden geholpen daarbij.

5 kilo minder bagage en 5 kilo minder fiets is leuk maar maakt het klimmen met bagage niet echt toegankelijker. Of dat ook wenselijk is, is een 2e natuurlijk. Fietsen met bagage op eigen kracht heeft zijn charme.

Zelf moet ik ook nog wat kilo-tjes kwijt voor de zomer....
michel de ruyter schreef:Een vakantie fiets moet natuurlijk een hybridefiets zijn. Bergje op motor bij. Bergje af batterij opladen met de naafdynamo. Wet van behoud van energie dus het moet met een klein, licht batterijtje kunnen.
Lijkt me best lekker in de bergen. :?
Michel
met 3 km/h omhoog.......

en dan met 3 km/h weer naar beneden

en de lol is dan?