Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ierland in september, goed idee of niet? - Forum Wereldfietser

Ierland in september, goed idee of niet?

Wij willen in Ierland gaan fietsen, maar zitten wegens werk vast aan de maand september. Ik kom er niet helemaal uit of dit nu wel of niet een goed idee is met name met het oog op de toch al grotere kans op regen in Ierland. Bij de landeninfo en ook verder op internet wisselen de oordelen nogal tussen juist juni-juli-augustus als droge maanden, of juist niet en dan april-mei-september weer wel. Wat zijn de ervaringen?

Roef
Rongyos schreef:Wij willen in Ierland gaan fietsen, maar zitten wegens werk vast aan de maand september. Ik kom er niet helemaal uit of dit nu wel of niet een goed idee is met name met het oog op de toch al grotere kans op regen in Ierland. Bij de landeninfo en ook verder op internet wisselen de oordelen nogal tussen juist juni-juli-augustus als droge maanden, of juist niet en dan april-mei-september weer wel. Wat zijn de ervaringen?

Roef
Ik ben zelf eind juni (2002) in Ierland geweest en het heeft veel geregend. Wel was de lucht erg zacht. Zelfs in Noord-Ierland groeien palmbomen (Newcastle). Zoals een Ier placht te zeggen: "Every day is a nice day".
Vorig jaar eerste twee weken van augustus een rondje Ierland gefietst. Het was wel elke dag regen en inderdaad nooit koud. Onze ervaring was dat het buien waren van een kwartier of een half uur. Die wachten we af door ergens te schuilen. Daarna ging het meestal weer een paar uur goed. Een hele dag achter elkaar regen hebben we niet gehad.
Ierland is echt een schitterend fietsland, doen!
Michel
Roef,

Vorig jaar 3 weken in Ierland gefietst in april en mei. Bijna alle dagen stralend weer met knalblauwe luchten.
Volgens de Ieren die ik sprak is m.n. het voorjaar het droogst en in juli en augustus het natst. Hoe dat in september zit weet ik niet...
Overigens duren buien in Ierland over het algemeen korter dan jij de tijd hebt een regenpak aan te doen en trekt het daarna weer open.

Het is er MOOI!!! Laat je niet afschrikken door de druppels.

Veel plezier.

Frank
Toen ik in de jaren 90 mijn gids Fietsen in Ierland maakte was dat ook in de maand september. Ik heb in mijn dagboek genoteerd: in 5 weken fietsen 5 dagen van continu regen gehad, 6 dagen zonder een druppel en op alle andere dagen een of meerdere korte buitjes. Zoals anderen al schrijven regent het dus zelden de hele dag, maar het is ook niet vaak een hele dag stralend zonnig weer. De temperatuur kwam nooit onder de 15 graden en ik heb voornamelijk gekampeerd. Een van de charmes van het land wordt juist gevormd door die voortdurende verrassende weersomslagen en dynamische wolkenluchten. Het is geen moment saai! Als het echt te erg was met de regen incidenteel een B&B gedaan. Goede regenkleding meenemen en genieten!
Luc Oteman
Hallo,

ik heb de laatste week van mei dit jaar in West Ierland gefietst. Schitterend weer, zon scheen permanent, temperatuur rond de 26 graden. De enige regen die wij hadden heeft niet meer dan een uur geduurd en dat was slechts voor 1 dag. Dat was ideaal, ik heb me niet tegen laten houden door veronderstellingen over het weer daar (is goed uitgepakt). Ierland is een prachtig land waarbij mist, damp regen ook wel een beetje bij hoort. Mocht je alleen willen kamperen dat kan dat lastig worden (op een gegeven moment is dan alles nat), maar je kunt afwisselen met B&B. De omgeving is zo indrukwekkend dat je mogelijk slecht weer (pech) gewoon op de koop mee moet nemen. De maand mei heeft de meeste zonuren, juli en augustus zijn midget maanden bij uitstek. September is nmm (zeker gelet op de ontwikkeling vanhet weer van de laatste jaren in Europa) een maand waarbij het nog alle kanten op kan, hoewel de kans op zon en warmte natuurlijk wel minder is dan de zomermaanden. ls zekerheid van warmte en zon van doorslaggevende betekenis is voor de keuze van een land om te fietsen dan moet je Ierland in die keuze niet meenemen.

Dat gezegd hebbende, gewoon doen en niet laten tegenhouden door speculaties rond het weer. Dus antwoord op je vraag: JA.

gr Walter
Ik heb vorig jaar 2 weken in September in Schotland gefietst (vergelijkbaar met Ierland qua weer denk ik zo), en wij hebben op 2 weken tijd welgeteld 1 dag een beetje regen gehad :D. Sommige dagen waren bewolkt, andere dagen stralend blauwe hemel met zon, en slechts 1 dag regen :). De 50 dagen vóór ons had het wel aan 1 stuk geregend, en toen wij vertrokken kwam er storm opzetten. We hadden misschien enorm veel geluk, maar het kan dus echt meezitten ook! :-)

Ik zou het erop wagen, Ierland/Schotland zijn prachtige gebieden. Ik zou er zo meteen weer terugkeren (wat ik ook ga doen deze zomer, zij het maar voor enkele dagen)

Mvg,
Sander
Jeetje, wat een enthousiasme! Denk dat we er voor gaan, regenjassen inpakken voor de zekerheid, af en toe B&B, en vooral onze ogen goed de kost geven, dan komt alles goed zo te lezen :-)

Roef
Now you're talkin'

Lekker fietsen in dat geaccidenteerde buitengewoon mooie landschap, genieten van de omgeving en fietsen maar!!!!! En last but not least, 's avonds lekker aan de Guiness (slainte en dat spreek je uit zoiets als slojtsje = proost).

gr Walter
Sep zal een stuk natter zijn dan mei of juni. Maar als je van fotograferen houdt, zijn gitzwarte wolken en gespreid licht interessanter dan strakblauwe lucht en felle zon. Doe er je voordeel mee!