Additionally, paste this code immediately after the opening tag: treinreis rotterdam boulogne met fiets ja/nee - Forum Wereldfietser

treinreis rotterdam boulogne met fiets ja/nee

hallo allemaal,

als nieuweling zou ik graag willen weten of men nu wel of niet met de fiets naar boulogne per trein kan komen.
nmbs zegt dat het niet gaat, ns zegt dat ook. treinreiswinkel zegt dat het geen probleem is.
uiteraad is het niet de bedoeling de fiets 'in te pakken'...

we willen als volgt treinen:

rdam naar antwerpen centraal ic-trein
antwerpen naar lille flandres ic-trein
lille flandres naar boulogne ville re-trein

kan iemand mij helpen, zodat ik weet waar ik aan toe ben?

voor onze eerste fietsvakantie zou ik niet voor verrassingen willen komen te staan.

in het slechtste geval: kan iemand mij aan alternatieven wensen, organisaties om te boeken oid?

alles is welkom.

alvast bedankt voor jullie input.

mvg

ronald
Beste Ronald,

Bij de NS weet men onvoldoende over fietsvervoer in treinen in het buitenland. Een woordvoerder van de NS liet zelfs ontvallen: "Wij willen het vervoer van fietsen in treinen naar het buitenland niet promoten."
De Treinreiswinkel is echt een specialist. Regel je treinkaartjes dus bij de Treinreiswinkel

Jouw reisroute kan. Vanaf Rijsel gaan regelmatig TER-treinen naar Boulogne sur Mer. Deze vertrekken vanaf station Lille-Flandres. Op dit station komt ook de trein vanuit Antwerpen aan.
In de TER-treinen in Frankrijk kan de fiets gratis mee. Reserveren is niet mogelijk.

Kijk op de site van de Franse spoorwegmaatschappij: http://www.velo.sncf.com
Helaas alleen in het Frans. Je ziet een aantal bepalingen en mogelijkheden.
Zoek een reisroute door met je muis te klikken op "rechercher un horaire".
Klik nu op "en savoir plus".
In treinen met een fietspictogrammetje kunnen fietsen mee.

Succes!

Bert Sitters
Kan je niet gewoon een treinkaartje kopen naar Boulogne sur Mer met een internationaal fietskaartje bij de meeste stations / kaartautomaten tegenwoordig? Bij de Treinreiswinkel moet je volgens minimaal een week voor vertrek het aanvragen of langs gaan. Denk ook aan Railpluskaart voor korting op je ticket en aanbiedingen.
Frankrijk zit niet in de kaartautomaten op de NS-stations. Een internationaal fietskaartje is voor Frankrijk niet nodig, want in de TER-treinen kan de fiets zonder kaartje mee. Voor Belgie heb je wel een internationaal fietskaartje nodig.

De Treinreiswinkel zoekt voor je de beste reisroute en het gunstigste tarief uit.
Ga wel zo vroeg mogelijk naar hun winkel in Leiden of Amsterdam, want zo tegen de vakantietijd kan het 's middags flink druk zijn.
Rutger schreef:Kan je niet gewoon een treinkaartje kopen naar Boulogne sur Mer met een internationaal fietskaartje bij de meeste stations / kaartautomaten tegenwoordig? Bij de Treinreiswinkel moet je volgens minimaal een week voor vertrek het aanvragen of langs gaan. Denk ook aan Railpluskaart voor korting op je ticket en aanbiedingen.
Je kunt in elk geval via NS Hispeed op internet zelf treintickets naar honderden buitenlandse stations bestellen (ook in Frankrijk). Die worden dan per post bezorgd of je kunt ze afhalen op bepaalde NS-stations. Voor België kun je ook zelf je ticket thuis printen. Dat kan nog vlak voor vertrek en werkt prima.
Peter de Rijk schreef:

Je kunt in elk geval via NS Hispeed op internet zelf treintickets naar honderden buitenlandse stations bestellen (ook in Frankrijk). Die worden dan per post bezorgd of je kunt ze afhalen op bepaalde NS-stations. Voor België kun je ook zelf je ticket thuis printen. Dat kan nog vlak voor vertrek en werkt prima.[/quote]

Beste Peter de Rijk,

Geef graag goede informatie!

Op de site van NS Hispeed staat het volgende:
Indien u gaat reizen met een fiets dan kunt u deze reis vooralsnog niet online reserveren. U kunt terecht bij NS Hispeed Telesales , de NS Hispeed-balie bij de Tickets- en Servicewinkels op de grotere stations of uw reisagent voor het boeken van uw treinreis met fiets.

Heeft u vragen, dan kunt u bellen met NS Hispeed Telesales op 0900-9296
(€ 0,35 p.m.)


Slechts een paar stations verkopen deze internationale fietskaarten. In Amsterdam staan lange wachtrijen.

Verder zit Boulogne niet in hun systeem.

Zelf heb ik alleen maar slechte ervaring met internationale treinreizen met mijn fiets die via NS-Hispeed geregeld waren: Geen juiste reservering voor een fietsplaats; een boeking voor het station Kolding in Denemarken, waar je met de fiets niet mag uitstappen omdat het fietsenrijtuig achteraan de trein is waar het perron is opgehouden. Volgens de Denen had NS-Hispeed dat moeten weten dat deze boeking niet mogelijk was.

Het feit dat Ronald door de NS simpelweg wordt afgescheept met de mededeling dat een fiets niet mee kan in de trein naar Boulogne, terwijl het wel kan, moet toch wel een duidelijk signaal zijn.

Mijn advies is: voor een fiets in een internationale trein moet je niet bij NS Hispeed zijn.

De enige uitzondering is Belgie via de automaten op de NS-stations. Uit deze automaten kun je kaartjes trekken voor redelijk wat Belgische stations, met ook diverse kortingen en je kunt daar ook fietskaartjes naar die stations kopen. Let wel op: het aantal Belgische stations in die automaten is verre van volledig!

Thuis printen van een fietskaartje naar Belgie kan niet!
bert sitters schreef:Beste Peter de Rijk,
Geef graag goede informatie!
Beste Bert,

Ik stelde slechts dat je voor honderden buitenlandse bestemmingen gewoon een treinkaartje thuis kunt bestellen en soms ook printen. Boulogne zit daar niet bij, maar een bestemming vlak in de buurt wellicht wel. Het is een onderzoekje waard, lijkt me.
Zelf schreef je al dat je voor de bestemming Boulogne slechts een internationaal fietskaartje t/m belgie nodig hebt, en dat kun voor een aantal stations uit de automaat halen, zoals je zelf stelt. Ik heb dit zelf al diverse malen gedaan. Voor regionale treinen in Frankrijk heb je helemaal geen fietskaartje nodig.
Ik zie dus niet in welk opzicht mijn info foutief is en heb de vragensteller gewoon een paar tips gegeven om de reis te kunnen maken zonder hulp van de Treinreiswinkel of de reserveringsmallemolen van NS Hispeed.
Als je je vervoerbewijs voor je fiets in België niet geregeld zou krijgen, dan verkoopt de kaartjesknipper er wel eentje voor 5 euro hoor. Hier zou ik zeker niet van wakker liggen. Wel even gaan melden bij het instappen
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Beste Peter de Rijk,
Geef graag goede informatie!
Beste Bert,

Ik stelde slechts dat je voor honderden buitenlandse bestemmingen gewoon een treinkaartje thuis kunt bestellen en soms ook printen. Boulogne zit daar niet bij, maar een bestemming vlak in de buurt wellicht wel. Het is een onderzoekje waard, lijkt me.
Zelf schreef je al dat je voor de bestemming Boulogne slechts een internationaal fietskaartje t/m belgie nodig hebt, en dat kun voor een aantal stations uit de automaat halen, zoals je zelf stelt. Ik heb dit zelf al diverse malen gedaan. Voor regionale treinen in Frankrijk heb je helemaal geen fietskaartje nodig.
Ik zie dus niet in welk opzicht mijn info foutief is en heb de vragensteller gewoon een paar tips gegeven om de reis te kunnen maken zonder hulp van de Treinreiswinkel of de reserveringsmallemolen van NS Hispeed.
"Wellicht" is natuurlijk ontzettend vaag.
Geef dan aan naar welke bestemming dat wel kan en hoe ver dat van Boulogne is!
Op een fietskaartje van Nederland naar Belgie moet een eindbestemming staan. Een fietskaartje tot aan de grens met Frankrijk krijg je niet uit de automaat.
In Nederland betaal je, net als in België, een forfaitair bedrag voor fiets op trein, niet?
Wat ik me afvraag is hoe ze dan de grensovergang regelen: betaal je voor de fiets van r'dam naar antwerpen meer dan voor de fiets van r'dam naar roosendaal? Als dit zo is, kun je overwegen om van roosendaal naar essen te fietsen
Maar ik denk dat als je voor je fiets betaalt van r'dam naar roosendaal in nederland, en je zegt tegen de controleur dat je nog geen ticketje hebt voor de fiets in B, dat die er nooit moeilijk over zal doen, en je dat tiketje afdrukt voor 5euro.

Als je een belg kent die regelmatig met de trein reist kun je misschien zelfs een rail-pass regelen in belgië (74euro voor 10 ritten, waarbij je enkele ritten overkoopt of doorverkoopt van of aan uw belgische vriend; min 26j is een go pass, nog goedkoper). Zo zou je voor een 12 euro door B geraken
In Nederland heb je een dagkaart voor de fiets. Die kost 6 Euro en is geldig op het gehele Nederlandse spoornet, ongeacht de afstand en de vervoersbewegingen die je maakt.
Als je van Nederland naar het buitenland gaat met de trein en je neemt een fiets mee, dan heb je een internationaal treinkaartje nodig. In de internationale trein van Amsterdam naar Brussel mag een fiets alleen mee met een internationaal fietskaartje. Met een binnenlands fietskaartje mag je je fiets niet meenemen in deze trein. Dit geldt ook voor ritten in deze trein tussen Nederlandse stations. Bij de NS kost dit internationale fietskaartje 12 Euro per enkele reis. Op een dergelijk kaartje moet een begin- en eindstation staan.
Rotterdam - Roosendaal kost dus 6 Euro en Rotterdam - Antwerpen kost dus 12 Euro.

Helaas zijn de Belgische railpassen niet in Nederland te koop. Deze railpass is ook niet geldig van of naar een grenspunt, dus is het moeilijk om voor 12 Euro door Belgie te geraken van Nederland op weg naar Frankrijk. Of je stapt in Roosendaal uit en en fietst naar Essen. Maak daar je rit geldig tot Moeskroen. Neem het boemeltje van Essen naar Antwerpen. Stap in Antwerpen over naar Moeskroen en fiets van Moeskroen naar Rijsel. Je bent dan ruim een halve dag langer onderweg,
bert sitters schreef:"Wellicht" is natuurlijk ontzettend vaag.
Geef dan aan naar welke bestemming dat wel kan en hoe ver dat van Boulogne is!
Op een fietskaartje van Nederland naar Belgie moet een eindbestemming staan. Een fietskaartje tot aan de grens met Frankrijk krijg je niet uit de automaat.
Je hebt gelijk, wellicht is vaag. Dus heb ik het maar even nagezocht. Je kunt via de NS-hispeedsite geen tickets naar een station in de buurt van Boulogne bestellen. Je zou dan in Lille een kaartje naar B. kunnen kopen. Dat is wellicht duurder dan de hele reis in één keer bij de Treinreiswinkel regelen.
Je kunt wel een fietskaartje naar Moeskroen of Kortrijk uit de NS-automaat halen. Ik heb eens een internationaal fietskaartje naar Mons uit de automaat gehaald toen ik naar Quevy (vlak voor de Franse grens) wilde, op het kaartje stond "regio Mons" en het kaartje bleek gewoon geldig tot Quevy. Dit gewoon ter info waar iemand wellicht iets mee kan, ik zeg daarmee niet per se dat ook een kaartje naar Moeskroen/Kortrijk voor de hele regio Moeskroen/Kortrijk tot aan de Franse grens geldt.
Ik heb onlangs Strasbourg-Gent getreind met fiets. In Strasbourg kocht ik een ticketje (TER) naar Arlon. Op mijn rail pass heb ik Arlon-gent ingevuld, en op de trein nog een belgisch forfait voor de fiets gekocht à 5euro. (de kaartjesknipper was wel, zoals ik, een westvlaming en was ook, zoals ik, net terug uit Vorarlberg, dat praat natuurlijk iets makkelijker).
Maar vroeger, toen ik nog regelmatig (om in Nederland gedoogde redenen :shock: ) Roosendaal frequenteerde deden we het net zo: go pass naar en van essen, retourtje essen-roosendaal. Ook dit werd gedoogd (zelfs als de trein niet in essen stopte!), dat waren nog eens tijden :roll:
(de fiets bleef wel thuis)
lamaes schreef:Ik heb onlangs Strasbourg-Gent getreind met fiets. In Strasbourg kocht ik een ticketje (TER) naar Arlon. Op mijn rail pass heb ik Arlon-gent ingevuld, en op de trein nog een belgisch forfait voor de fiets gekocht à 5euro. (de kaartjesknipper was wel, zoals ik, een westvlaming en was ook, zoals ik, net terug uit Vorarlberg, dat praat natuurlijk iets makkelijker).
Maar vroeger, toen ik nog regelmatig (om in Nederland gedoogde redenen :shock: ) Roosendaal frequenteerde deden we het net zo: go pass naar en van essen, retourtje essen-roosendaal. Ook dit werd gedoogd (zelfs als de trein niet in essen stopte!), dat waren nog eens tijden :roll:
(de fiets bleef wel thuis)
Ja, dat was vroeger.
Helaas zul je in Aarlen niet altijd een Westvlaamse treinbegeleider treffen. Ik schat in dat het met een Waal toch wel een stuk lastiger gaat.
Zie voor de regels over de grenspunten bij een Railpass de site van de NMBS.
peter de rijk schreef:Je hebt gelijk, wellicht is vaag. Dus heb ik het maar even nagezocht. Je kunt via de NS-hispeedsite geen tickets naar een station in de buurt van Boulogne bestellen. Je zou dan in Lille een kaartje naar B. kunnen kopen. Dat is wellicht duurder dan de hele reis in één keer bij de Treinreiswinkel regelen.
Je kunt wel een fietskaartje naar Moeskroen of Kortrijk uit de NS-automaat halen.
Een webdemo van de NS kaartjesautomaat vind je hier. Internationale fietskaartjes naar Lille kun je, net als de gewone kaartjes, uit deze automaat trekken (kies eerst overige kaartjes, dan: naar België/Luxemburg/Frankrijk, vervolgens: fiets, daarna L intikken en vervolgens komt eindbestemming Lille rechtsboven in beeld.)
In Lille een aansluitend treinkaartje (voor jezelf, fiets is daar gratis) kopen naar Boulogne is niet extra duur. Ook als je bij de Treinreiswinkel in één keer de rit van Nederland naar Boulogne boekt, is het laatste stuk van Lille naar Boulogne een los ticket.
keesswart schreef: Een webdemo van de NS kaartjesautomaat vind je hier. Internationale fietskaartjes naar Lille kun je, net als de gewone kaartjes, uit deze automaat trekken (kies eerst overige kaartjes, dan: naar België/Luxemburg/Frankrijk, vervolgens: fiets, daarna L intikken en vervolgens komt eindbestemming Lille rechtsboven in beeld.)
In Lille een aansluitend treinkaartje (voor jezelf, fiets is daar gratis) kopen naar Boulogne is niet extra duur. Ook als je bij de Treinreiswinkel in één keer de rit van Nederland naar Boulogne boekt, is het laatste stuk van Lille naar Boulogne een los ticket.
Kijk eens aan, zo komen we er toch uit met zijn allen. Ik had niet gezien dat er ook fietskaartjes naar Frankrijk in de webdemo-automaat zaten.
Ha die Kees,

Inderdaad Rijsel staat er als enige bestemming in Frankrijk op. Je kunt Rijsel ook gewoon vinden bij de R.
Op veel treinen in het Franse binnenlandse verkeer is vaak een fietslogo aanwezig. Bekijk onderstaande foto. Gefotografeerd op het station van Tours. De trein ging naar Paris-Austerlitz via Blois en Orléans. De deur is vrij smal en er zijn hoge traptreden, maar daar mopperde ik niet over. Druk op de knop (onder het rechter raam) om de deur te openen. Op de achtergrond staat mijn fiets, die gratis mee kon en ik ben in Blois uitgestapt. Het regende die dag nogal.
Bovendien wordt Rijsel officieel met twéé ss gespeld, Rijssel dus, aldus www.werelds.nl/site/lille.html . In het Frans heet die stad Lille. Moet ik op een kaartjesautomaat een L of R kiezen?

Afbeelding
Ha die Martin,

Hoe is het in het hoge noorden van ons land? Ik vlieg morgen naar nog noordelijker: Zweden, om te gaan fietsen met Pipi Langkous.

Gelukkig komen er Frankrijk steeds meer nieuwe treinen met een lage instap. De laatste keer dat ik per trein door Rijsel kwam (ongeveer twee maanden geleden) zag ik veel moderne regionale treinen op de rails. De site die jij hebt geraadpleegd is van een reisorganisatie en niet van een officiele instantie. Het klopt dat Rijsel vaak met dubbel S wordt geschreven. Er zijn ook mensen met de achtenaam Van Rijssel, maar er zijn ook mensen die Van Doorninck heten met NCK. Volgens de lijst van buitenlandse plaatsnamen van de Nederlandse Taalunie is het Rijsel met een S. Zo kom je de naam ook tegen op de wegwijzers aan de Belgische kant van de grens met Frankrijk in de provincie West-Vlaanderen.

Probeer het eens in de praktijk: een keuze te maken op de NS-automaat op het station van Baflo. Door te toetsen op de L of R. Het kan allebei. Overigens gebruikt de NS bij Rijsel dubbel S, maar ja: Dat is de NS!
bert sitters schreef:Ha die Martin,

Hoe is het in het hoge noorden van ons land? Ik vlieg morgen naar nog noordelijker: Zweden, om te gaan fietsen met Pipi Langkous.

Gelukkig komen er Frankrijk steeds meer nieuwe treinen met een lage instap. De laatste keer dat ik per trein door Rijsel kwam (ongeveer twee maanden geleden) zag ik veel moderne regionale treinen op de rails. De site die jij hebt geraadpleegd is van een reisorganisatie en niet van een officiele instantie. Het klopt dat Rijsel vaak met dubbel S wordt geschreven. Er zijn ook mensen met de achtenaam Van Rijssel, maar er zijn ook mensen die Van Doorninck heten met NCK. Volgens de lijst van buitenlandse plaatsnamen van de Nederlandse Taalunie is het Rijsel met een S. Zo kom je de naam ook tegen op de wegwijzers aan de Belgische kant van de grens met Frankrijk in de provincie West-Vlaanderen.

Probeer het eens in de praktijk: een keuze te maken op de NS-automaat op het station van Baflo. Door te toetsen op de L of R. Het kan allebei. Overigens gebruikt de NS bij Rijsel dubbel S, maar ja: Dat is de NS!
Hallo Bert,
Alles goed met me. Alleen wat moe van het tuinieren. Wat verderop stond een velduil op een steen minutenlang naar mij te kijken.
Ik vind persoonlijk Rijssel mooier dan Rijsel. Op oude kaarten van Nederland staat IJsel op vermeld, nu heet de rivier gewoon IJssel.
Wij gaan zelf a.s. vrijdag naar Zweden voor 3 weken vakantie. Daar heb ik nog een fiets staan voor locale tochten. Op 19 juni is het feestdag in Zweden: dan trouwt kroonprinses Victoria. Als je in provincie Värmland bent, staat de koffie voor je klaar! Kopieer 59°52’35.50”N 13°43’45.50”E op Google Maps, klik dan en daar staat ons Zweedse huis!
Cykla försiktig och ha en trevlig resa!