Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ontstekingen polsen - Forum Wereldfietser

Ontstekingen polsen

Vorig jaar heb ik een tocht gemaakt van 2 500 km in 25 dagen. Op het einde van de trip waren mijn beide polsen ontstoken. Dit jaar staat er een langere trip op het programma (4 500km). Ik heb schrik dat ik terug ga last krijgen van de onstekingen.

Ik rij met een MTB Scott Tampico waarop een bagagedrager staat. Ik zou hierop een ander stuur monteren. Heeft iemand tips of suggesties?

Alvast heel erg bedankt!!!
Animal82 schreef:Vorig jaar heb ik een tocht gemaakt van 2 500 km in 25 dagen. Op het einde van de trip waren mijn beide polsen ontstoken. Dit jaar staat er een langere trip op het programma (4 500km). Ik heb schrik dat ik terug ga last krijgen van de onstekingen.

Ik rij met een MTB Scott Tampico waarop een bagagedrager staat. Ik zou hierop een ander stuur monteren. Heeft iemand tips of suggesties?

Alvast heel erg bedankt!!!
niet wat je wil horen denk ik: je had vorig jaar die vraag moeten stellen. Een paar weken voor je vertrek je zit grondig over hoop halen is niet snugger.

Een stuur met meer sweep is vermoedelijk ergonomischer dan een rechte bezemsteel
Dat is inderdaad juist. Maar ik rij nooit op die fiets, behalve in juli en augustus.
Animal82 schreef:Dat is inderdaad juist. Maar ik rij nooit op die fiets, behalve in juli en augustus.
Wat denk je nu zelf? Een topvoetballer die alleen op het WK voetbalt?
De beste gok is een stuur te monteren dat op zijn minst een stuk hoger kan maar waarschijnlijk ook dichterbij. Het liefst verstelbaar zodat je onderweg ook kan verstellen.
Luister naar je lichaam en neem onderweg maatregelen zodra als je signalen krijgt.
Leon
Ik heb het ook gehad. Beklemde zenuwen na 1 week fietsen op een MTB; jarenlang last van gehad.
MTB's zijn ontworpen om een uurtje mee door het bos te crossen, niet om dagen achter elkaar op te touren.
Kijk om naar een ander stuur (zo'n vlinder stuur of multiposition bv - hoewel die ook niet ideaal zijn); in ieder geval een stuur met meerder handposities. Of monteer goeie bar-ends.
Zodra je een te grote 'knik' maakt met je polsen, beklem je de bloed- en zuurstofdoorvoer. Hierdoor gaan je handelen/polsen tintelen en pijn doen. Dat is het zogenaamde carpaal tunnel syndroom of rsi. Je handen en polsen in een andere houding plaatsen waardoor het bloed vrijer stroomt is de remedie. Dit kan je doen door een andere zit maar ook door de grepen van je stuur te veranderen met bijvoorbeeld ergon grips. Niet teveel op je armen en dus polsen leunen met je volle gewicht, op tijd een pauze nemen, oefeningen zoals rollen met je schouders en raad vragen aan een huisarts/fysiotherapeut zijn ook aan te raden.

Goede reis!
Ik heb een vlinderstuur met opzetstuur op mijn voormalige mountainbike gezet. Nooit last gehad. Verder draag ik vaak fietshandschoentjes, want kreeg vorig jaar last van lichte pijn in mijn hand, vlak voor vertrek. Tevens nuttig tegen het openhalen van je hand bij een eventuele valpartij.
Tot de verbeelding sprekende antwoorden van Blanche en Floris: ook ik wissel vaak met m'n handen en draag wielerhandschoenen op m'n vlinder- en thriathlonstuur. Maar ik meen ook iets last te hebben van de buitenzijde van m'n handen na een lange fietstocht. Ik gooi het er voorlopige op dat het wordt veroorzaakt door de rondingen van m'n vlinderstuur: de buitenzijde van m'n handen toucheert de binnenzijde van de ronding van het vlinderstuur.
M'n handschoentjes maat M zitten vrij strak om de handen en drukken op het gedeelte dat pijn doet. Ik probeer een juiste diagnose te stellen.
DriesBa schreef:Tot de verbeelding sprekende antwoorden van Blanche en Floris: ook ik wissel vaak met m'n handen en draag wielerhandschoenen op m'n vlinder- en thriathlonstuur. Maar ik meen ook iets last te hebben van de buitenzijde van m'n handen na een lange fietstocht. Ik gooi het er voorlopige op dat het wordt veroorzaakt door de rondingen van m'n vlinderstuur: de buitenzijde van m'n handen toucheert de binnenzijde van de ronding van het vlinderstuur.
M'n handschoentjes maat M zitten vrij strak om de handen en drukken op het gedeelte dat pijn doet. Ik probeer een juiste diagnose te stellen.
Het beste antwoord op de vraag uit dit draadje krijg je bij je huisarts.
Blanche schreef:
DriesBa schreef:Het beste antwoord op de vraag uit dit draadje krijg je bij je huisarts.
Een nazaat, die ook medicijnen heeft gestudeerd, diagnosticeerde: vermoeidheidspijn. Ik hoop dat die conclusie juist is!
Het is wel vreemd dat we accepteren dat een voetbal- of andere spelpartij allerlei spierpijn en kwetsuren mag genereren en dat vrijetijdfietsen zonder enige pijn achter te laten moet kunnen worden uitgeoefend.
Ik ga ergon grips (GC3), een gebogen stuur en een langere stuurpen proberen. Op hoop van zegen!
DriesBa schreef:Het is wel vreemd dat we accepteren dat een voetbal- of andere spelpartij allerlei spierpijn en kwetsuren mag genereren en dat vrijetijdfietsen zonder enige pijn achter te laten moet kunnen worden uitgeoefend.
Van de meeste kwesturen van korte spelpatrijen is bekend dat ze met zekerheid genezen. Van drie weken doorrammen op pijnlijke polsen is dat niet op vaarhand te zeggen.
Leon
De Ergon GC3 is, gezien vanuit mijn ervaring ermee, een goede keuze wat betreft vorm en materiaal. De juiste hoek van armen en handen is echter ook belangrijk, zoals boven al aangegeven. Ontstoken polsen en carpaaltunnelproblemen zijn echter twee heel verschillende dingen, met verschillende oorzaken. Het eerste gaat inderdaad richting rsi en ontstaat door veelvuldig herhaalde bewegingen met als gevolg ontstoken peesschedes en overbelaste zenuwbanen. Het tweede ontstaat door lang afgeklemde zenuwen of zenuwen die te weinig ruimte hebben (bv in de carpaaltunnel) met als gevolg gevoelloosheid en motorische storingen in vingers en handen of op andere plaatsen.
Peesschedeontstekingen kunnen eigenlijk alleen genezen door langdurige rust, totdat ze geheel zijn verdwenen. Anders ontstaat een chronische ontsteking, waar je nauwelijks meer vanaf komt.
Carpaaltunnelproblemen zijn o.a. te vermijden door goede handgrepen en andere zitposities, waardoor de afklemming van de zenuwen vermindert. Helaas heeft een deel van de mensen aanleg voor dit euvel, in de vorm van een nauwe carpaaltunnel. Zij zullen dan ook vrijwel altijd last krijgen van dit verschijnsel als ze activiteiten ondernemen die deze belastingen oproepen. Een operatie van de carpaaltunnel kán, letterlijk genomen, ruimte scheppen maar geeft geen garantie op resultaat, zoals ik helaas van nabij heb mogen meemaken.
Zelf heb ik op fietsen met een recht stuur veel problemen, op fietsen met een niet te lage racebocht nauwelijks.
Wim
Ik heb sinds vorige week een nieuwe fiets met Ergon grips en standaard bar-ends (met foam). Het stuur is zo recht als een bezemsteel.

Na een tocht van 140 tot 150 KM, deden de onderkant van mijn beide handen pijn (precies in het midden aan de onderkant van de hand). Ook had ik een doof gevoel in mijn vingers. Ik heb gedurende de rit steeds mijn handposities veranderd.

Ik heb een beetje het idee dat dit (deels) ligt aan hoe ik op de fiets zit. Ik zit namelijk vrij laag, waardoor mijn armen/handen meer gewicht op moeten vangen dan voorheen (op mijn MTB staat het stuur ongeveer 3 cm hoger). Theorie: doordat mijn handen/polsen veel gewicht moeten dragen worden de zenuwen in mijn pols steeds afgeklemd, ongeacht de handpositie?

Bovendien heb ik vrij kleine handjes, waardoor ik die Ergon grips die op de fiets van mijn vriendin zitten, fijner vind (zijn iets kleiner).

Moet ik hier gewoon aan wennen, net zoals bij een nieuw zadel, of moet ik wat gaan veranderen (andere grips, bar-ends, stuur)?
Een gekromd stuur, waardoor je handen in een anatomisch betere positie komen te staan?

Doe je ogen maar eens dicht, strek dan je armen op schouderhoogte voor je, en open je ogen. In welke stand zijn je handen?

Juist, naar elkaar toe. Dat betekent dat bijv. deze sturen veel beter voor je zijn dan bezemstelen. Wel op de juiste hoogte voor de rest van je lichaam natuurlijk.
En voor een hele dag fietsen is het inderdaad prettig dat je op je kont zit i.p.v. op je handen.
Zo-even mijn kids naar school gebracht en ik betrapte me erop dat ik steeds meer weer op mijn stuur ga liggen (heb mijn stuurpositie iets veranderd) , net zoals ik op de middelbare school zat en 16 km door de velden kon fietsen en altijd wind tegen had......
Dit idee, en dan iets minder lomp zeg maar:
Afbeelding
Hiermee ontlast je je polsen compleet....
Dit idee, en dan iets minder lomp zeg maar:
Afbeelding

Sjors
Ik kan helaas niet meer terughalen waar ik het heb gelezen maar er werd gesteld dat, door een sportieve houding je in principe weer terug gaat in de tijd. Je gaat namelijk op vier "poten" lopen. Je polsen/handen zijn dit niet meer gewend en daarom is het slechts een kwestie van tijd voordat je handen/polsen sterker worden en je (dus) minder last krijgt.

Volgens mij is dit onzin? Er zit toch niks in je polsen dat sterker kan worden door oefening/training?
Als je meer op je handen leunt, dan leun je automatisch minder op je zitvlak. Het helpt als je de manier waarop je op je armen leunt kan afwisselen, dus een stuur hebt dat je op verschillende manieren kan vasthouden, en als je je handen zoveel mogelijk in een natuurlijke houding kan houden.

Een sportieve houding vraagt gewenning als je normaal op bijvoorbeeld een Hollandse fiets rijdt. Eenmaal gewend kom je verder/ga je harder met minder moeite. En heb je minder last van zitproblemen.

Sjors