Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adapter blikprikjes - Forum Wereldfietser

Adapter blikprikjes

Wij hebben een campinggas brander voor ventielblikjes. Normaal gesproken gebruiken we gewoon onze benzinebrander, maar dicht bij huis is die campinggas brander wel lekker!

Is er ook een adapter om van een prikblik een campinggas ventiel blik te maken!
Hallo Jan Willem,

Ja die heb je. Ze zijn van markill en je kunt ze onder andere bij bever kopen.
Zorg er wel goed dat ze redelijk schoon blijven anders kunnen ze verstopt raken (had een kameraad van mij)
Dank voor het antwoord!

Maar is dat een adapter voor een schroef ventiel of voor dat campinggas ventiel (gebruikt geen schroefdraad)
Die adapter maakt prikblikjes geschikt voor branders met schroefblikjes. Alleen niet voor campingaz. Campingaz schroefcartouches hebben een andere schroef.

Wat voor een brander heb je van campingaz? en Hoe lang blijf je weg als je dicht bij huis gaat. Oh, en als je toch dicht bij huis bent loont het misschien meer om een groter gasflesje te kopen.

Je hebt overigens ook nog een adapter die van campingazblikjes met ventiel een schroefblikje maakt, maar dat is hier volgens mij niet van toepassing.
paul1987 schreef:Campingaz schroefcartouches hebben een andere schroef.
Zijn die nieuw? Ik ken alleen de Campingaz ventielblikjes zonder schroefdraad...

Meest algemeen is een brander met schroefdraad-blikjes en de Markill-adapters. Campingaz heb ik al ongelukken mee zien gebeuren.
Let bij de Markill-adapter wel op dat de draad van je brander hierop past!!
Wij hebben dus inderdaad gewoon een campingaz brander waar je de brander op klikt. Geen schroefdraad dus.
JanWillem schreef:Dank voor het antwoord!

Maar is dat een adapter voor een schroef ventiel of voor dat campinggas ventiel (gebruikt geen schroefdraad)
Volgens mij moeten deze ook werken.
http://www.de-wit.nl/nl/eazi-kit-gaslantaarn
Ze noemen het lichtgewicht, maar er staat bij het gewicht 3,6 kg. ??????
@Wim: het geheel, dus inclusief lamp etc. is 3.6 kg. De houder alleen weegt 240gr zonder gasblikje. Zie ook hier.

Dit lijkt de juiste adapter te zijn. De vraag is nu alleen of hij ook werkt met prikblikjes van Campinggaz...
Hier, hier, en hier wordt toch aangegeven dat het van prik- naar schroefaansluiting is, niet de specifieke Campingaz-aansluiting... En ja, het werkt gewoon met de standaard 190 grams prikblikjes.
Ik heb zelf ook een klik-systeem van campinggas. Erg handig geen gedoe met schroeven enzo (is een keer misgegaan, gelukkig goed afgelopen).

Maar ik heb ook nog geen adapter gevonden die van een blik zonder ventiel een blik mét een ventiel kan maken.

Ik vermoed dat dit net zo zwaar/omslachtig word als het meenemen van een schroef-op-tankje-brander. Omdat je het blik altijd ergens ín moet doen en er niet zomaar een gat ik kan schroeven alsof het een kurk met een kurketrekker is...

Toch jammer want ik heb er vorige zomer in Friesland iets van 2 uur aan moeten besteden om een geschikte cartridge te vinden. Bij het tankstation hadden ze alleen de schroefblikjes. Gelukkig was het nog geen zondag en waren we om 16:50 op zaterdagmiddag bij de buitensport winkel aangekomen :wink: