Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa-hoogseizoen - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa-hoogseizoen

Hier een nieuwe versie van de paklijst Europa in het hoogseizoen. Deze lijst is puur bedoeld om te kijken wat er mogelijk is. Het gaat hier dus niet om mijn eigen paklijst.

Er is gekozen voor een nog lichtere 'audax' fiets. Omdat de bepakking ruim onder de 10kg is kan je in principe iedere fiets gebruiken. Nog wel is er gekozen voor normale achtertassen, omdat de meeste van ons graag zo op reis gaan. Deze lijst zou dan ook nog lichter uitgevoerd kunnen worden (voor de diehards).

Afbeelding
Afbeelding

Deze lijst op Google Docs.

Details fiets. Er is gekozen voor Van Nicholas vanwege het gewicht en de goede online configurator. Neemt niet weg dat er zeker nog betere alternatieven kunnen zijn.

Als er verbeterpunten zijn in deze lijst hoor ik dit graag.
Banden: niet teveel mee onverhard.
Regenkledij: niet naar Schotland/Noorwegen.
Slaapzak: niet de bergen in!
Bord: waarom niet uit het zakje Adventure Food eten?
Waslijn: niet nodig, want je hebt je stuur, bovenbuis, en achterdrager als droogplekken
Digitale compactcamera: ik zou uit 3 varianten kiezen: waterdichte die tegen een stootje kan, of een superzoom travelcam als die van Panasonic, of een compact topmodel zoals de Canon S90.
Scheerspullen: op z'n minst een mesje is toch handig gedurende 3 weken
Isolatie: geen kledij. Dat wordt hopen op zwoele avonden! (Een Klattermüsen Liv weegt 290 gram in maat L.)
Leo van Lierop schreef:Hier een nieuwe versie van de paklijst Europa in het hoogseizoen. Deze lijst is puur bedoeld om te kijken wat er mogelijk is. Het gaat hier dus niet om mijn eigen paklijst.

Er is gekozen voor een nog lichtere 'audax' fiets. Omdat de bepakking ruim onder de 10kg is kan je in principe iedere fiets gebruiken. Nog wel is er gekozen voor normale achtertassen, omdat de meeste van ons graag zo op reis gaan. Deze lijst zou dan ook nog lichter uitgevoerd kunnen worden (voor de diehards).

[i

Details fiets. Er is gekozen voor Van Nicholas vanwege het gewicht en de goede online configurator. Neemt niet weg dat er zeker nog betere alternatieven kunnen zijn.

Als er verbeterpunten zijn in deze lijst hoor ik dit graag.
Ik zou een mes meenemen
een lullig alupannetje weegt 100 gram, maar is wel 2 x zo groot. Met zo'n omhooggevallen mok kun je geen fietsmaaltijd maken ;)
een braadpandeksel lijkt me handiger dan een bord
een simpel plestik bekerje weegt 25 gram en dan brand je tenminste je bek niet
100 gram brandstof van een soort dat je niet makkelijk bij kunt vullen lijkt me niet practisch
Voor 10 gram heb je ook een gewone tandeborstel
40 gram voor een document pouch? wat weegt en kost een plastic zakje?
Een halve liter water? Kon je vandaag 1 uur mee fietsen
In totaal maar 1.3 kg aan voedsel! Wat is dat, een strafkamp :P ?

En hoeveel geld ben je wel niet kwijt aan die laser photon tent, en weegt ie ook maar echt 720 gram?
Minimumgewicht van de Laser Photon Elite is 660 gram.
Robertjan schreef:Minimumgewicht van de Laser Photon Elite is 660 gram.
Wat is het verschil eigenlijk tussen minimum weight en packed weight?
http://www.terra-nova.co.uk/Product_Inf ... esign.html
Onderaan.

60 gram voor de hoesjes, de scheerlijnen, en het reparatiemateriaal.
Robertjan schreef:Minimumgewicht van de Laser Photon Elite is 660 gram.
De gewicht lijkt mij prachtig maar je krijgt me niet in zo'n doodskist :( (kijk naar de afmetingen....)

Dan maar 2.3kg extra mee nemen en in een kasteel slapen :lol: (nallo 3)
paul1987 schreef:En hoeveel geld ben je wel niet kwijt aan die laser photon tent, en weegt ie ook maar echt 720 gram?
Geen idee hoeveel het kost, daar heb ik niet op gelet. Maar ik weet wel dat bepaalde dingen in de lijst behoorlijk prijzig zijn.

Misschien wel een uitdaging om nog eens zo'n lijst te maken met een lager budget.
Oh ja, ik vroeg me af of je aan 35L genoeg hebt voor dit alles... Ik zou nog een rugzakje achterop binden (ca. 700 gram en 35L).
Robertjan schreef:Digitale compactcamera
Zet een trend: geen. Het is vakantie :D
Leon
De D300 gaat donderdag gewoon mee met 12-24mm en met 50mm.
Prima deze discussie, al is het af en toe net iets te extreem om nuttig te zijn. Zonder windscherm ga je bijvoorbeeld niet ver komen. Maar goed. Als bord gebruik ik meestal een Ikea plastic bord van 70 gram, en een Ikea ditto beker van 35 gram. Dit keer had ik een iets grotere en zwaardere plastic beker bij me van 60 gram, waarin precies een Ortlieb koffiefilter paste. De koffie was heerlijk. Bestek is de GSI lexan set van 22 gram. Dit alles koste bijna niets, en het kan nauwelijks lichter. Als pannetjes wil ik nogmaals een pleidooi houden voor de los verkrijgbare Trangia HA ultralight pannen van de Trangia 27: 80 gram voor een 1 liter pan en 80 gram voor een bruikbare koekenpan. Er is nauwelijks iets lichters, en dit alu bakt beter en gebruikt minder brandstaof dan titanium. De brandstof is veel zwaarder dan de brander of de pannen. Een ander goed idee dit jaar was een Huhnersdorf 250 ml plastic pot met schroefdeksel, om jam in te doen. Dit bespaart een paar honder gram op de glazen jampotten die je in de supermarkt koopt. Ditto met de Platypus wijnzak, vergeleken met een glazen fles.
De grote teleurstelling dit jaar was de zware torx T20 schroevendraaier die ik mee had voor de Rohloff naaf. Wie weet een heel lichte?
Het echte gewicht zit vooral in de kleding, en daar kun je in slechter weer toch niet makkelijk op bezuinigen. Mijn enige tip hier is mijn donsvest van 150 gram, dat tevens het temperaturbereik van mijn slaapzak vergroot met een graad of 5. Zo'n donsvest is veel lichter en compacter dan een fleece.
Wim
Wim schreef: De grote teleurstelling dit jaar was de zware torx T20 schroevendraaier die ik mee had voor de Rohloff naaf. Wie weet een heel lichte?
Een normale T sleutel weegt 41 gram, een klein L sleuteltje 7 gram. Maar met zo'n L-sleuteltje loop je meer risico een vastzittend boutje te vermurksen
Die van mij was 55 gram. Ik moet toch eens gaan kijken of ik met losse inbus sleutels etc niet kan besparen t.o.v mijn huidige multitool, en misschien ook nog beter gereedschap heb. Mijn losse kettingpons lijkt nog het zwaarste ding dat ik dan meeneem, al heb ik al in geen jaren meer een ketting gebroken (of een spaak). De inbussleutels waren in Noorwegen wel nuttig: er was toch wel het een en ander losgetrild na een paar dagen off road tochten, en onderweg kon ik nog een dame helpen wier stuur loszat.
Wim
In de lijst heb ik vooralsnog items staan die gemakkelijk te vinden zijn op het internet. Dit omdat je deze direct kunt opzoeken. Dat er betere alternatieven zijn bij de Ikea en de V&D, daar twijfel ik niet aan. Wel goed om ze op te noemen natuurlijk, zeker omdat ik in een volgende lijst de prijs er bij wil hebben en tot een bepaald budget wil gaan. Zet bijvoorbeeld maar 2 weggooi bekertjes in mekaar en je hebt al een beker van 10 gram.

Over het windscherm, ik heb jaren zonder gecampeerd. Gewoon je tassen er omheen zetten, niks aan de hand. Nu heb ik wel een scherm, maar dat is meer om efficienter om te kunnen gaan met mijn gas. Een plastic jampot gebruik ik overigens ook. ;)

De virtuele lichtgewicht campeerder zal overigens niet vaak zelf koken, maar alleen als het moet. Dan kun je als brander ook denken aan Esbit, maar geweldig is dat niet. In plaats van gas kan je ook denken aan alcohol. Zo hebben Evernew en Trail Designs Caldera Ti-Tri prachtige systemen voor zowel alchohol, vaste brandstof en hout! Maar deze zijn misschien weer te zwaar voor deze lijst. Of misschien zet ik ze er in als optie, weet ik nog niet.
Ik voel me hopeloos ouderwets. Behalve voorafgaand aan mijn eerste fietsreis heb ik namelijk nog nooit mijn bagage gewogen. Ik flikker thuis gewoon alles in de fietstassen, op gevoel of het links/rechts en voor/achter okay is en hoppakee, rijden maar. Een windscherm is overigens nog nooit bij mij opgekomen, daar heb ik de fietstassen voor.
Shane schreef:
Robertjan schreef:Minimumgewicht van de Laser Photon Elite is 660 gram.
De gewicht lijkt mij prachtig maar je krijgt me niet in zo'n doodskist :( (kijk naar de afmetingen....)
De Laser Competition is het grote broertje van deze tent. Slechts 200 gram zwaarder, maar je fietstassen passen prima in de voortent, en met mijn 1,80 m lengte kan ik zonder problemen rechtop zitten. Je hoeft dus niet meteen naar de 2 kg om een beetje ruimte te hebben.

Grtjs, Waltertje
De nieuwe Vaude power lizard is nog weeer wat ruimer, voor net iets meer dan 1 kg. Mij nog wel te laag.
Wim
willem.m schreef:Ik voel me hopeloos ouderwets. Behalve voorafgaand aan mijn eerste fietsreis heb ik namelijk nog nooit mijn bagage gewogen. Ik flikker thuis gewoon alles in de fietstassen, op gevoel of het links/rechts en voor/achter okay is en hoppakee, rijden maar.
Ik ook, ik ook! Zolang ik thuis ben heb ik nog een licht onrustig gevoel (zal ik dit en dit dan nog maar thuislaten...) maar zodra je onderweg bent maakt het allemaal geen moer meer uit wat er aan je fiets hangt. Lijkt me zo vermoeiend om alles op de gram af te willen weten... :shock: Beetje comfort vind ik idd ook niet erg (refererend aan de doodskist). Dan maar wat harder trappen! :D