Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets - Forum Wereldfietser

Ligfiets

Hoi wereldfietsers,2 de poging om een vraag te stellen.Wie van jullie is overgestapt van een trekkingfiets naar een ligfiets?Heb al een lange tijd last van pijn in mijn polsen en een ligfiets lijkt me een goede oplossing.Maar waar te beginnen:uitrusting die ik heb wil ik zoveel mogelijk behouden,welke fiets past daarbij of waar moet je op letten,ik heb gewone fietstassen van ortlieb en wil er best wel wat geld aan uitgeven maar nat. zo min mogelijk.Alvast bedankt voor tips en suggesties.
Greetz Pieter
Algemene ligger info:

http://www.ligfiets.net/

Dit merk is zeer lig-trekking gericht en kwalitatief prima:

http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/ ... /PPage.php


Veel plezier.
Ik ben eigenlijk pas echt gaan fietsen toen ik overgestapt ben op een ligfiets. Jaren met polsklachten gelopen en diverse malen geopereerd. Kon niet langer dan een uurtje op een gewone (wat sportievere) fiets zitten omdat ik gewoon niet zo lang kan leunen.
Op een gehuurde ligfiets meteen een rondje van 80 kilometer gemaakt en ik was om.

Wij zijn toendertijd (2002 denk ik) uitgekomen op een Nazca pioneer. 26 inch wielen dus wat hoger ivm de zichtbaarheid en de mogelijkheid om bagage mee te nemen. Wij hebben van die bananentassen, maar ze kunnen er ook gewoon rekjes op zetten zodat je je eigen tassen eraan kunt hangen.
Ik heb voor een bovenstuur gekozen omdat we toch regelmatig op onverhard uit komen en dat duwt fijner.
Ik zou als ik jou was gewoon wat verschillende fietsen huren en het gaan uitproberen!
Heehoi,
Pedro1968 schreef:Hoi wereldfietsers,2 de poging om een vraag te stellen.Wie van jullie is overgestapt van een trekkingfiets naar een ligfiets?Heb al een lange tijd last van pijn in mijn polsen en een ligfiets lijkt me een goede oplossing.Maar waar te beginnen:uitrusting die ik heb wil ik zoveel mogelijk behouden,welke fiets past daarbij of waar moet je op letten,ik heb gewone fietstassen van ortlieb
Ik ben ook pas serieus gaan fietsen toen ik mijn eerste ligfiets had. Nooit spijt van gehad. Ik heb een paar tips voor je:
* Denk nog eens na of je die Ortliebs echt wilt houden. Ligfietsen bieden namelijk de mogelijkheid tot een veel beter tassensysteem: banaantassen. Die zijn fors lichter, aerodynamischer en ze hangen zodanig aan je fiets dat het zwaartepunt heel gunstig komt te liggen. Zie http://www.radicaldesign.nl.
* Bij de keuze van een ligfiets is het belangrijk te bedenken waar je wilt gaan fietsen. Veel (tegen)wind --> lage fiets, meestal betekent dat een 20" (406) voorwiel. Veel (erg) slechte wegen --> groot voorwiel, betekent wel hogere fiets dus meer last van tegenwind. Achterwiel zou ik altijd groot (559 of 622) kiezen.
* Veel ligfietsen hebben vering; ik ben daar geen voorstander van. Het is zwaar, vreet soms stiekem trapenergie en het kan kapot.
* Binnen het ligfietswereldje kiest tegenwoordig vrijwel iedereen voor een vakantiefiets van het al genoemde Nazca of een van Challenge (afgezien van exoten als velomobielen en roeifietsen). Dat is niet zonder reden.

Dit is mijn vakantieligfiets: http://www.challenge-ligfietsen.nl/inde ... ujinsl1-nl
Wel iets anders afgemonteerd :wink:
Ik ben er erg enthousiast over; hij is erg licht, comfortabel, loopt licht en het is een fantastische klimfiets. Berg op rijdt hij eigenlijk het lekkerst!

Groetjes,

Waltertje
Zie ook dit forumtopic.
Hallo Pedro,

Een ligfiets is inderdaad een goede oplossing voor je polsproblemen, maar om een goed advies te kunnen geven heb ik wat meer gegevens nodig :
hoe lang ben je, wat voor tochten maak je tot nu toe en wat wil je de komende 10 jaar met die fiets gaan doen.
Zelf ben ik 1.74, rij op een inmiddels vol geveerde M5 Shock Proof 559 en minimaal 47mm banden, in deze uitvoering alleen leverbaar via Elan in Nijmegen. En waarschijnlijk de comfortabelste M5 ter wereld, dus Woutertje kom eens op mijn fiets rijden, dan hebben we het nog eens over comfort.
Challenge raad de SL serie niet aan als vakantie fiets en levert daar dan ook geen dragers voor.

groeten Wim
Ortlieb heeft tegenwoordig ook ligfietstassen (volgend jaar ook in 't geel).

Fietsen op een ligfiets over lange afstanden is echt super-comfort!
Maar...; houd wel rekening met de volgende punten:
- Persoonlijk heb ik een iets mindere motoriek (op één been staan gaat me bv soms ook moeilijk af), daardoor had ik voor het stoplicht altijd net iets langer nodig om weg te fietsen; dat vond ik wel 'ns lastig zeker als er bv vijf fietsers achter me stonden. Nou had ik wel een ligfiets met onderstuur (voordeel; het geeft een meer open gevoel). Op een ligfiets met bovenstuur schijnt dat optrekken wel iets makkelijker te gaan. Nadeel van een bovenstuur - heb ik van horen zeggen - schijnt te zijn, dat de armen eerder moe worden van het hangen.
Deze ervaring is natuurlijk heel persoonlijk. Best mogelijk, dat jij daar geheel geen last van zult hebben.
- Een ligfiets manouvreert vanwege de liggende houding minder makkelijk in stadsverkeer.
- Op lange aftanden valt er niet aan klikpedalen te ontkomen; Want je voeten moeten, ook als ze moe worden, aan de pedalen blijven hangen. Maar...: Houden je knieën ook van klikpedalen?
- Als je de berg op fietst; Niet stoppen. Stop je wel dan zul je de rest van de helling moeten lopen. Voor de ervaring: Probeer met een ligfiets halverwege een brughelling maar 'ns uit stilstand weg te fietsen.

Voor de duidelijkheid: Ik heb m'n ligfiets een paar jaar terug dus weer verkocht, om bovenstaande redenen. Maar als ik nu op nieuw een ligfiets zou overwegen, zou ik denk ik voor een Rainbow Lyra gaan: Een stalen frame, met 2 x 26" wielen. Hier iemand die ermee naar Santiago de Compostela is gefietsd.
Offtopic: Alhoewel een roeifiets ook in m'n belangstelling staat. Al fitnessend naar m'n werk toe fietsen. Lijkt me fantastisch! Stuit ik natuurlijk wel weer op dat stadsverkeer...

Succes met je keuze. :wink:
wimligfiets schreef:Challenge raad de SL serie niet aan als vakantie fiets en levert daar dan ook geen dragers voor.
Vreemd dat Challenge mij dan vraagt om met mijn volbepakte SL op beurzen te vertellen over mijn fietsvakantie. En die drager hebben ze er toch echt zelf opgeschroefd :wink:

De SL-serie is zeer geschikt als vakantiefiets en ze worden wel degelijk met een (kleine) drager geleverd. Het zijn alleen geen vrachtwagens; er mag maximaal 25 kg bagage op waarvan 8 kg op de drager (105 kg totaallast). Voor menigeen is het dan geen vakantiefiets, maar zo iemand valt dan ook niet binnen de doelgroep voor superlichte racemonsters :wink:

Voor wie licht wil reizen levert Challenge het light-allroundpakket, een afmontage die verdacht veel lijkt op die ik vorig jaar koos voor mijn Noordkaaptocht. Een setje banaantassen M, toptasje er op en je kunt op reis.

Grtjs, Waltertje
cycle maniac schreef: - Als je de berg op fietst; Niet stoppen. Stop je wel dan zul je de rest van de helling moeten lopen. Voor de ervaring: Probeer met een ligfiets halverwege een brughelling maar 'ns uit stilstand weg te fietsen.
Hellingen tot 10 à 12 % zijn met een ligfiets goed te doen, ook vanuit stilstand, mits je verzet licht genoeg is om met circa 4 km/h omhoog te fietsen. Op Corsica en in de Pyreneeën stond ik heel vaak even stil om wat te drinken, uit te rusten en foto's te maken (voor mij zijn zulke pauzes onmisbaar: ik behoor niet tot de alpiene racers, integendeel). Hier had ik nooit problemen om weer weg te fietsen. Wel in Engeland: daar zijn veel hellingen inderdaad niet te doen op een ligfiets.
cycle maniac schreef:Ortlieb heeft tegenwoordig ook ligfietstassen (volgend jaar ook in 't geel).
Ben ik om eerlijk te zijn verre van enthousiast over. Ze zijn afschuwelijk zwaar en hangen voor een veel te groot deel aan de bagagedrager. De tassen van Radical en Elan hangen grotendeels aan je zitje. Daardoor hoeft een ligfiets niet met lompe bagagedragers uitgerust te worden. Alles bijelkaar heb je dan een gewichtsbesparing van meerdere kilo's te pakken!
cycle maniac schreef: - Nadeel van een bovenstuur - heb ik van horen zeggen - schijnt te zijn, dat de armen eerder moe worden van het hangen.
Ik ben begonnen op een ligfiets met onderstuur, en ik kan het bevestigen. Onderstuur is comfortabeler. Nu rij ik op vakantie niet lang genoeg aan één stuk om last te krijgen van vermoeide armen, maar met een zesuursrace merk ik het wel. Valt natuurlijk in het niet bij wat op een gewone racefiets met je armen gebeurt, maargoed.

Echter, het onderstuur heeft veel technische nadelen: het is zwaarder, kwetsbaar bij valpartijen, je fiets wordt er breder van, je kunt er minder fijn mee aan de hand lopen, draaicirkel wordt groter, het geeft wat meer luchtweerstand, een spiegeltje kun je minder makkelijk kwijt, je hebt weinig mogelijkheden qua shifters etc. Met een enigszins bezwaard gemoed ben ik daarom overgestapt op bovenstuur, en daar inmiddels mee vergroeid.
cycle maniac schreef: - Op lange aftanden valt er niet aan klikpedalen te ontkomen; Want je voeten moeten, ook als ze moe worden, aan de pedalen blijven hangen. Maar...: Houden je knieën ook van klikpedalen?
Kwestie van de juiste klikpedalen kiezen en goed instellen. Ligfiets moet je echt niet zonder kliks willen, maar welke fiets wel, afgezien van je kroegfiets?
cycle maniac schreef: - Als je de berg op fietst; Niet stoppen. Stop je wel dan zul je de rest van de helling moeten lopen.
Mijn ervaring is tegengesteld: ik heb daar echt nog nooit problemen mee gehad, integendeel: omdat ik op vrij lage fietsen rijd, kan ik een hand aan de grond zetten, met twee voeten inklikken en op volle kracht wegrijden. Op de Redoute nog een keer plezier van gehad toen een racefietser vlak voor mijn neus op de grond ging. Overigens ben ik nog geen berg tegengekomen waar ik niet tegenop kwam.
cycle maniac schreef: Offtopic: Alhoewel een roeifiets ook in m'n belangstelling staat. Al fitnessend naar m'n werk toe fietsen. Lijkt me fantastisch!
Die verleiding begint voor mij ook steeds groter te worden, vooral sinds die prachtige koolstof 209 op de markt is. Als ik terug ben van vakantie misschien toch maar eentje bestellen, voordat de bouwer beseft dat zijn prijzen echt achterlijk laag zijn ;)

Grtjs, Waltertje
ik ben sinds twee weken in het bezit van de ICE Sprint 2FS
Echt heerlijk om ermee te fietsen!!
Vroeger altijd ENORME pijn aan mijn gat nu NIKS meer!!!!!
Dank voor jullie reacties,ben nu weer online en wil jullie bedanken.Moet alles suggesties nog eens goed doornemen maar zie wel de grote lijn dat een ligfiets een oplossing is voor mijn ****probleem.Greetz Pieter en ik hou jullie op de hoogte.Veel fietsplezier gewenst aan een ieder die dit leest!
Ik heb sinds april een Nazca Gaucho met Rohloffnaaf. En dat rijdt heerlijk! Ik rij ermee naar mijn werk (250 km per week) en voor het lekker rij ik in het weekend tochtjes van 200 km. Dan zijn mijn benen niet meer fris natuurlijk, maar verder heb ik eigenlijk nergens last van.

Het stuur is een aerostuur. Dat is een soort bovenstuur, maar dan een waarbij je een fraaie cockpit krijgt. Het comfort gaat behoorlijk richting onderstuur, maar dan zonder de nadelen van een onderstuur.

Voor wie eens wil kijken of een ligfiets bevalt: huur eens een dag zo'n ding. Bij de verschillende dealers kan je terecht, of bij de fabrikanten. Ga er echt eens op uit om jezelf eens flink te belasten. Alleen als je flink moe bent krijg je een indruk van de werkelijke meerwaarde van zo'n fiets. Als je start met ligfietsen, reken dan op vier weken of 1000 km voor je redelijk gewend en getraind bent.
Ligandi schreef:Het stuur is een aerostuur. Dat is een soort bovenstuur, maar dan een waarbij je een fraaie cockpit krijgt. Het comfort gaat behoorlijk richting onderstuur, maar dan zonder de nadelen van een onderstuur.
Dit verdient een kleine nuancering in mijn ogen. Het aerostuur/open cockpit/okselfrisse houding/Duits stuur (zijn er nog meer synoniemen?) ondervangt een deel van de nadelen van een onderstuur, maar niet alle. Het hoge gewicht en de grote breedte blijven, en ook is het nog steeds kwetsbaarder dan een smal bovenstuur.

Het blijft dus een kwestie van welk compromis voor jou het beste is.

Grtjs, Waltertje - Die zo het nieuwe supersmalle Challenge-cockpitje eens aan een flinke duurtest gaat onderwerpen
Allemaal bedankt voor jullie tips etc. Heb een 2de hands Challenge gescoord en ben die aan het opknappen.Kan jullie wel een ding melden dat ik geen klachten meer heb
(gezeik aan mijn polsen).Was wel ff wennen maar de moeite waard,ligfietsen is best wel funny.Als het zo blijft bevallen dan ga ik volgend jaar voor een nieuwe fiets.Is een wereld op zich om uit te pluizen welke ligfiets je wilt.Voor de fietsers die dezelfde klachten hebben:er is dus hoop!!!!!!!!!!Ik ben een keer naar eindhoven geweest om een fiets te huren en misschien mag je hier geen reclame maken maar de liggende hollander is echt een aanrader,relaxte shop.Greetz Pieter
Fijn dat het je zo bevalt op je ligfiets! Ik heb de zelfde ervaring: weg zadelpijn, zere polsen en stijve nek!
Mijn tip is om goed rond te kijken naar wat je precies hebben wilt, want de variatie tussen verschillende typen ligfiets zijn zo mogelijk nog groter dan tussen de verschillende 'bukfietsen'. Die speurtocht kan je heel leuk maken, en de Liggende Hollander is een uitstekend vertrekpunt.

Veel plezier!
Hoi,

Vroeger vooral met Koga's gereden. Tijdens de voorbereiding van het Hemelvaartweekend dat ik met Leon Poels wou organiseren, werd ik drie jaar geleden wakker in mijn tent en had het gevoel dat ik door mijn rug zat. Bleek dat ik een hernia had en dat ik geopereerd moest worden. Na maanden revalidatie heb ik een tijdje niet meer intensief gefietst. Maar ik kon natuurlijk niet ophouden met fietsen... Dus gezocht naar een oplossing. Na veel zoeken op internet ben ik uitgekomen bij HPVelotechnik. Een Duits bedrijf dat vooral trekking-ligfietsen maakt. De fietsen zijn erg high-tech maar er is goed over nagedacht. Zo passen er normale Ortlieb-tassen op en kan je er relatief dikke banden op monteren. Omdat je bij een ligfiets niet uit het zadel kan komen vind ik vering erg belangrijk (ook de bagage is geveerd) Tevens hebben ze stoelen die volledig aan je rug kunnen worden aangepast (lengte, kromming en helling). Iets dat de andere ligfietsbouwers niet hebben.

Een voordeel van ligfietsen is dat er veel goede tweedehandse fietsen zijn. Je kan op ligfiets.net kijken en op hpv.org.

Ik heb gekozen voor een Grasshopper, met magura-velgremmen, carbon-stoel, Rohloff, luchtvering, carbon-voorvork, enz... Een tweedehandse voor een fractie van de nieuwprijs. Maar je moet wel lang zoeken.

Moest ik hem opnieuw kopen, dan zou ik voor een vouwbaar exemplaar gaan, en niet meer voor de magura-velgremmen, wegens te zwaar (tov V-brakes) en te weinig remvermogen (tov schijfremmen). Het voordeel van twee dezelfde wielmaten is dat je maar één reserve band nodig hebt

Naafversnelling is op een ligfiets erg handig. Vooral om te vertrekken als je in een verkeerde versnelling zit.

Voordelen van ligfietsen: je kan het heeeel erg lang volhouden, weinig last van tegenwind, comfort, je leert veel mensen kennen

Nadelen: onverhard is echt moeilijk, klimmen zeer zwaar in de benen (maar ik heb wel op Sumatra gefietst, dus alles is mogelijk!), minder bagage mee te nemen, onderdelen zijn altijd speciaal en dus moeilijk te vinden

Veel plezier, probeer vooral zoveel mogelijk modellen uit, en beperk je niet tot het meest gangbare zoals Challenge

Dan
Na een aantal jaren op een gewone fiets op vakantie geweest te zijn, hebben we (onze zoon en ik) gekozen voor de ligfiets. Nu sinds een jaar of 6 wil ik eigenlijk niet anders meer. Geen nieuwe, maar wel een hele degenlijke......
Inmiddels wel fors gepimt met schijfrem voor voorvering, naafdynamo, airzound toeter, 20 lux koplamp.................. Kortom: mijn Challenge Twister
Ik ben me aan het oriënteren op een ligfiets.

Ik had de nazca pioneer link in gedachten, maar testte onlangs de Gaucho link en dat reed ook wel lekker.

Kent iemand hier iets van ligfietsen vanuit het perspectief van de vakantiefietser*, robuustheid*.

*Hiermee bedoel ik fietsvakanties in europa met een paar gravelwegen.
*Vooral over de robuustheid van het kader, achtervering, over de draaiende delen en banden staat genoeg info op dit forum en die kunnen altijd vervangen worden.
Ik heb net een testritje van ruim 500 km in vier dagen door Nederland achter de rug. Met mijn Gaucho heb ik wat moeite op onverharde wegen. Het achterwiel glijdt dan wat makkelijk weg. Dat is vergelijkbaar met wat er gebeurt als je door mul zand rijdt, dan wordt je voorwiel zover afgeremd, dat je achterwiel zich gaat ingraven. Of dat komt doordat ik een vrij gladde band heb, of dat dit komt doordat het gewicht anders over de wielen is verdeeld, weet ik niet. Wat me wel opvalt is dat het zich meestal makkelijk laat corrigeren. Op mijn mountainbike heb ik veel minder makkelijk zo'n slip, maar als ik die heb, kom ik er meestal niet uit. Op mijn ligfiets gaat het veel makkelijker scheef, maar ik kom er ook veel makkelijker uit. Opnieuw starten is op mijn ligfiets dan weer wat lastiger als op mijn MTB. Alles bij elkaar geteld schat ik dat ik op mijn moutainbike net even wat minder vaak stilval op onverhard, dan op mijn ligfiets. Verder heb je op een bukfiets je voeten veel makkelijker aan de grond om bij een slip overeind te blijven.

Heel heftig slecht wegdek (leuke historische kasseien bij Woudrichem, een klinkerweg waar de helft van de klinkers weg waren) is lastig te berijden. Ik merk dan dat ik moeite heb om mijn ogen goed te richten door het trillen, en het stuur is lastig vast te houden. Ondanks het stalen frame en de goede vering. Ik neem aan dat zo'n sterke vibraties op een bukfiets makkelijker zijn op te vangen.

Mijn conclusie is dat een ligfiets het vooral goed doet op mooi glad wegdek, en veel minder op onverhard en / of slecht wegdek. Met een beetje rekening houden waar je gaat rijden, valt daar wel mee te leven.