Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hybride of ATB? - Forum Wereldfietser

Hybride of ATB?

Wat voor type fiets heb ik (v, 1,63m) nodig wanneer ik vier weken ga fietsen in Ghana?

Ik ben dus nu op zoek naar een geschikte fiets maar twijfel of ik moet kiezen voor een hybride of ATB. Zelf vind ik een hybride een fijnere zit hebben maar heb het idee dat je met een ATB meer mogelijkheden hebt wat betreft verschillende terreinen die je kunt fietsen. Ook heb ik begrepen dat je met een fiets met 26 inch banden beter aan reserveonderdelen kunt komen. Heb jij tips of weet je waar ik die kan vinden dan hoor ik dat graag.

Groetjes Nicole

Mijn eerste vakantiefiets was een hybride, die was beter geschikt gemaakt voor vakantietochten. Alles wat ik nodig had, zat er al op, zoals voor- en achterdragers en een prettig stuur (koehoorn).
Een hybride met 622mm wielen rolt wat prettiger dan een ATB met 559mm wielen. Als je ooit van plan bent ruiger terrein op te zoeken, dan heb je wat meer mogelijkheden om brede banden te plaatsen.
Niet elke fiets met MTBwielen (559mm) is echter een mtb, mijn eigen fiets bijv. kan slechts maximaal 37mm hebben omdat het een pseudo-racefiets is.

Maar goed.. een goede test is om te kijken of je zittend op de proeffiets met je teen op de grond kunt komen, ook al zit je hoog genoeg om prettig te kunnen fietsen.. goede kans dat je dat met geen van beide fietsen kunt. Tenminste dat was het geval bij mijn hybride, die qua trapas erg op een mtb lijkt. Een karaktertrek van een mtb is de hoge trapas om over oneffenheden heen te kunnen fietsen. Een lage trapas vergroot echter de stabiliteit en dat is het prettigst voor een vakantiefiets...

Voor mij was een maatfiets met kleine wielen in verband met mijn geringe lengte het antwoord... er zijn echter nog wel een aantal fietsen op de markt, die de rij-eigenschappen van een hybride hebben en de maten van een mtb.
:idea: Bovendien is het vast mogelijk om op een mtb een ander stuur te laten plaatsen en natuurlijk geschikte dragers.. voordragers wordt een probleem zodra je vering gebruikt, wil je dat per se toch, dan ben je een aardig bedrag kwijt voor een geschikte drager..

Groetjes

Ivana
Nicole,

Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar vier weken door Burkina Faso en Ghana gefietst. Wij zijn alleen in het noorden van Ghana geweest (Lawra, Wa, Mole NP, Tamale, Bolgatanga). De wegen waren grotendeels verhard met enkele lange stukken piste. Ik rij zelf graag op een ATB maar mijn vriendin kwam op haar hybride ook prima uit de voeten. Ik zou in ieder geval tamelijk brede banden meenemen, en stevige (Tubus) dragers natuurlijk!

Groeten,
Dennis
Nicole schreef:Wat voor type fiets heb ik (v, 1,63m) nodig wanneer ik vier weken ga fietsen in Ghana?

Ik ben dus nu op zoek naar een geschikte fiets maar twijfel of ik moet kiezen voor een hybride of ATB. Zelf vind ik een hybride een fijnere zit hebben maar heb het idee dat je met een ATB meer mogelijkheden hebt wat betreft verschillende terreinen die je kunt fietsen. Ook heb ik begrepen dat je met een fiets met 26 inch banden beter aan reserveonderdelen kunt komen. Heb jij tips of weet je waar ik die kan vinden dan hoor ik dat graag.

Groetjes Nicole