Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lange reis; angst en gevaar... overnacht-rust - Forum Wereldfietser

lange reis; angst en gevaar... overnacht-rust

Vorig jaar zijn mijn vriendin en ik overvallen, op een camping welteverstaan, ergens op de grens met Spanje. Sindsdien zijn mijn campeer-nachten onrustig. Tussen angst en gevaar zitten grote verschillen, weet ik, maar ja.
Overdag bikkelen tegen bergen op, dan hebben wereldfietsers hun batterij op te laden in de nacht.
Volgend jaar vertrekken wij ri. ZO Azie, en verder, een klassieker inmiddels onder wereldfietsers.
Maar, hoe doen/deden jullie dat met je nachtrust in den vreemde?
Jakkie, wat rottig om op een camping overvallen te worden!
In Slovenië (1985) is mijn tent eens half leeg geroofd toen ik 5 minuten weg was. Ik heb daarna een paar nachten met een mes naast mijn kussen geslapen...
Ik heb 2 jaar solo door Azië gefietst (2007-2009: Turkije-Iran-Turkmenistan-Oezbekistan-Tajikistan-Kyrgyzstan-China-Pakistan-India-Pakistan-Mongolie-China-Laos-Cambodja-Thailand), ik ben niet zo'n held in wildkamperen. Ik verstopte me achter heuvels of klopte bij mensen aan of ik mijn tent naast hun huis of tent kon zetten. Is altijd goed gegaan. Ik ben heel veel spontaan uitgenodigd, op de gekste plekken geslapen, was fantastisch. Hangt een beetje van het land af denk ik. Als ik geen plekje kon vinden of het voelde niet goed (mijn intuïtie is betrouwbaar) dan fietste ik een stukkie door of zocht een hotelletje, in zuidoost Azie zijn die erg goedkoop. In India niet gekampeerd.
Overvallen op een camping? Jeetje. Ik kan me wel voorstellen dat je dan wat minder goed slaapt... de kunst is om die knop om te zetten.

Meer in het algemeen: voor mij speelde slapen tijdens mijn Afrika-reis ook een grote rol. Ik ben sowieso geen heel goede slaper - en toen zeker niet. De eerste weken was ik verkouden en hoestte ik 's nachts, dat heeft me een enorm slaapgebrek opgeleverd. Later had ik af en toe last van overprikkeling: dan was de dag te druk geweest en te vol met indrukken, en dan sliep ik 's nachts slecht. Dus dat was een kwestie van overdag rust inbouwen en m'n zintuigen 'afsluiten' (voor het avondeten even met m'n ogen dicht in de tent gaan liggen bijvoorbeeld). Verder ben ik nogal gevoelig voor geluid, en zelfs de beste oordoppen kunnen dat niet helemaal verhelpen - minaretten, honden, verkeer, snurkende echtgenoot in klein tentje, weet ik veel wat allemaal... het was niet altijd een pretje.

Toch ben ik gelukkig niet vier maanden lang gebukt gegaan onder te weinig slapen. De remedie? Vroeg naar bed - zo lang mogelijkee nachten maken. En dat wil nogal lukken als het toch rond 6 uur donker wordt!

Louise
Ons lijkt het ook eng idee. We overwegen om zelf een teaser in elkaar te knutselen zodat we een aardig verweer hebben indien we dit nodig hebben. De onderdelen daarvoor nemen we dan los mee zodat het geen probleem is op het vliegveld. Verder kun je in veel landen traangas kopen wat ook een veilger gevoel kan geven. Voor onze fietsen hebben we vandaag een alarm gekocht van Cycla.
http://www.ibood.com/nl/nl/product_spec ... en_Deuren/
cyclonaut schreef:Vorig jaar zijn mijn vriendin en ik overvallen, op een camping welteverstaan, ergens op de grens met Spanje. Sindsdien zijn mijn campeer-nachten onrustig. Tussen angst en gevaar zitten grote verschillen, weet ik, maar ja.
Overdag bikkelen tegen bergen op, dan hebben wereldfietsers hun batterij op te laden in de nacht.
Volgend jaar vertrekken wij ri. ZO Azie, en verder, een klassieker inmiddels onder wereldfietsers.
Maar, hoe doen/deden jullie dat met je nachtrust in den vreemde?
Strafrechtelijk: overvallen? Dat woord wordt soms verschillend gebruikt. Ben je met geweld overvallen en moest je onder bedreiging je goederen afgeven? Soms beschouwt men ook het bestolen worden als overvallen. Het eerste is in dit land en ook in Frankrijk en Spanje een ernstig misdrijf, valt onder gekwlificeerde diefstal c.q. diefstal met geweld. Het tweede is diefstal c.q. diefstal met braak en wordt als minder ernstig gekwalificeerd.
Maatschappelijk: diefstal is een vervelende gebeurtenis: je kunt er een hoop ellende van hebben, maar is minder ingrijpend.
Bescherming: intuïtie is een goed raadgever. Als de dreiging invloed op je geest heeft, dan zou ik m'n tent startegisch ergend neerzetten. In het zicht of juist niet. Zodanig dat een inbreker c.q. dief altijd in de spotlights staat. Bestaat die mogelijkheid niet, dan vragen aan mensen in de omgeving, of dergelijke strafbare feiten daar veel voorkomen. Er zijn zoveel maatregelen om diefstal, braak en geweld te voorkomen: je moet altijd uitgaan van het perspectief van een inbreker en daarop maatregelen nemen dat het voor hem/haar onaantrekkelijk wordt jou te beroven.