Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe lichtere Ortlieb tassen - Forum Wereldfietser

Nieuwe lichtere Ortlieb tassen

Wie mijn gezeur over het hoge gewicht van fietstassen gevolgd heeft kan verheugd zijn. Ik schreef toen dat de Ortlieb tassen de laatste jaren steeds zwaarder geworden waren en dat de goedkopere en lichtere City Line een welkome koersverandering inhield. Ik heb toen ook gecorrespondeerd met Ortlieb om hen te overreden dit nu ook eens te proberen met hun lichtere materiaal van de Plus serie. Dat hebben ze nu ook gedaan, al lopen ze er nog niet erg mee te koop. Zie http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en De gewichten op die site kloppen niet (het zijn de gewichten van de gewone Plus tassen), maar een stel voortassen weegt 1090 gram, waarmee ze nog weer duidelijk wat lichter zijn dan de City Line voortassen van 1210 gram, en dat terwijl ze nog altijd de volledige set riemen en het QL2 systeem hebben. Wat de achtertassen precies wegen weet ik niet, maar ook die zullen onder de 1520 gram van de City Line Backroller uitkomen. Ik denk dat we het hebben over zo'n 1350 gram. Vergeleken met de 1900 gram van de gewone Backroller Classic is dat een mooi resultaat, al kan er duidelijk nog meer af als ze het eenvoudiger ophangsysteem gebruiken (die riemen mogen van mij zo blijven).
Wim
Wim schreef:Ortleib jarehn zwarder gewordne gecorresponderd opo klopenniet d egewichten PLus warme duidleijk d evoortassen ikniet gramn
Hallo Wim,
Dat is goed nieuws! Bedankt voor het gelobby.
Je bericht zit vol tikfouten... zit je weer achter een raar toetsenbord of heb je een feestje gehad? :? :wink:
Leon
Geen van beide - gewoon teveel haast om het goede nieuws te brengen. Ortlieb luistert dus, en dat is mooi. Ik ga ze nog een keer schrijven.
Wim
Zo hoort het! Voor consumenten is dit goed nieuws. De prijs valt, weliswaar per stuk, best mee. Mijn Vaude voortassen, waar ik overigens zeer tevreden mee ben, zijn bijna 2 keer zo duur. :oops:
By the way: de typefouten wil ik niet zien, het gaat mij om de inhoud van de mededeling. :?:
Op zoek zijnde naar een stel lichte achtertassen, heb ik deze Ortliebs nog eens onder de loep genomen. Eerlijk gezegd vraag ik me af of deze tassen werkelijk zo licht zijn. Ik heb zelf een paar Ortlieb Plus voortasssen (voor woonwerkverkeer), en het binnenwerk weegt naar mijn mening zo goed als niks.
Zo lang ik het gewicht niet weet in harde grammen, neem ik het met een korreltje zout.
Het sluitsysteem van de Ortliebs bevalt mij ook al niet zo. Ik heb liever een kliksysteem aan de bovenkant.

Wat blijft er over. Vaude? Hun mooie Discover tassen zijn vernieuwd en hebben meer capaciteit en een mooi binnentasje met rits in de klep en . . . ja, ze zijn weer zwaarder geworden.

Kijkend naar Crosso wordt ik wel weer warm. De Twist versie is duurder dan de Dry, maar door het Cordura ook beter. Mijn oog valt met name op de Twist Small. Deze zijn maar 35 liter, maar je kan er optioneel ook nog een kap bij kopen en zo de ruimte wat uitbreiden als het moet. Door straps aan de zijkant kan je daar ook nog een extra tas bevestigen, het zijn net bouwdozen.
Nadelig is dat de bevestigingspunten vast zitten. Maar volgens mij zijn er weinig dragers waar ze niet op zullen passen. En met 1150 gram zijn ze natuurlijk ongekend licht voor achtertassen. 8)
Ik zou graag willen dat Ortlieb of Vaude een (voor)tas zou maken die als koeltas kan dienen. Dus een dubbelwandige met een dun laagje piepschuim ertussen. Dan kun je de boodschappen wat koeler houden, een probleem wat we vooral in Italië hadden deze zomer. We hadden nu een losse koel-boodschappen-tas die we dan weer in de voortas deden, maar het lijkt me uiterst handig als dit al ingebouwd zou zitten.
Als je dan ook nog een koelelement meeneemt (op elke camping is wel een openbaar vriesvakje), dan heb je een mobiele koelkast.

Misschien moet ik van Wim het email adres hebben, dan kan ik het idee bij ze slijten.
Voorlopig gaan we zelf proberen zoiets te maken.
Wij gebruiken ook altijd van die diepvries boodschappen tassen. Maar het blijft behelpen, dat is waar. Misschien zijn er nog betere varianten (maar deze zijn wel erg licht). Anderzijds, het moet wel licht blijven, en juist in Italie zijn er nog overal winkels waar je vers eten kunt kopen.
Wim
Leo van Lierop schreef: Kijkend naar Crosso wordt ik wel weer warm. De Twist versie is duurder dan de Dry, maar door het Cordura ook beter.
De crosso zijn inderdaad interessant met ook bevestigingsbanden om nog extra tasjes te monteren. Dat had de Ortlieb bikepacker plus in het verleden ook, maar nu niet meer. Die tasjes zijn met name handig voor branders en spul dat niet waterdicht hoeft te blijven en te vies is om in de tas mee te nemen.
Voor wat betreft het gewicht van die Ortlieb Plus serie tassen: voor de frontrollers heb ik meetgegevens: 1440 normale plus tassen en 1090 voor de special edition. Naar analogie daarvan zouden de achtertassen iets van 1350-1400 gram moeten zijn. Zo gek is dit niet. Ik heb een ouder stel classic backrollers en nieuwer met meer toeters en bellen, en die laatste zijn 250 gram zwaarder.
Die kleine 35 liter Crosso Twist tassen zijn met 1150 gram inderdaad nog weer lichter (de andere Crosso tassen niet, of niet echt). Het grote nadeel vind ik het ophangsysteem met vaste stalen haken en een rubber spanband. Dat hadden mijn oude Karrimor tassen ook, en ik vond het waardeloos. De stalen haken waren niet verstelbaar, en maakten ook nog eens je drager kapot (zeker alu). De rubber spanband schoot toch af en toe los, waarop je tassen zo van de haken af konden vliegen. Misschien dat het hier beter werkt, maar ik wil het niet proberen.
Wim
HansvanderVeeke schreef:Ik zou graag willen dat Ortlieb of Vaude een (voor)tas zou maken die als koeltas kan dienen. Dus een dubbelwandige met een dun laagje piepschuim ertussen. Dan kun je de boodschappen wat koeler houden, een probleem wat we vooral in Italië hadden deze zomer. Voorlopig gaan we zelf proberen zoiets te maken.
Zou je dat nou wel doen; ik bedoel boodschappen met koeling in een voortas. Ik had een nogal zwaardere sturing met voortassen, toen we de fietserspad reden in juni 2010. Ik heb onmiddellijk de lichtere bagage vanuit de achtertas overgebracht in de vooratssen. Het sturen ging daarna voelbaar beter, vooral op steentjes- en onverharde wegen. "Koel"tassen met boodschappen zullen voelbaar zwaarder zijn voorop, I presume?
Daar komt nog bij dat voortassen erg gevoelig zijn voor ongelijke belading. Je merkt het gelijk als de ene zwaarder is dan de andere. Met boodschappen doen en vervolgens onderweg opeten gebeurt dat nu juist.
Wim
HansvanderVeeke schreef:Ik zou graag willen dat Ortlieb of Vaude een (voor)tas zou maken die als koeltas kan dienen. Dus een dubbelwandige met een dun laagje piepschuim ertussen. Dan kun je de boodschappen wat koeler houden, een probleem wat we vooral in Italië hadden deze zomer. We hadden nu een losse koel-boodschappen-tas die we dan weer in de voortas deden, maar het lijkt me uiterst handig als dit al ingebouwd zou zitten.

Voorlopig gaan we zelf proberen zoiets te maken.
Je hebt dit al: als het warm is heb je per definitie je fleecetrui(en) over. Dus als je de tas met koele spullen in een plastic zak doet en die in de feleecetrui in de tas dan is die geïsoleerd.
Leon
We raken een beetje van het topic af, maar ik stop juist in de voortassen wat ik onderweg nodig heb. Dit is 'de keuken' aan de ene kant voor (niet zo zwaar) en aan de andere kant, pomp, gereedschap, reserveband, regenpak en boekjes (wel zwaar).
Ik heb weinig last gehad van gewicht en ongelijk gewicht voor.

De reden dat ik dit niet achterin doe, is dat daar de tent en tarp over de achtertassen heen zit. Als het dan ineens begint te regenen, dan wil ik niet dat ik eerst alles eraf moet halen voor ik de jas aan kan trekken.
Hoe doet de rest dit dan?
Afbeelding
Bij voorkeur tent in de lengterichting op de drager, en dan aan de ene kant de regenjas en aan de andere kant de regenbroek (in een zakje samen met de overschoenen) onder de bovenriem van de tas. Als je de tent in de lengterichting kwijt kunt (daar mag hij niet te groot voor zijn), dan kun je de tassen nog steeds probleemloos openen om onderweg eten in je tas te kunnen doen of zo. Ik heb dus in de rechtertas de spullen die er nooit uit hoeven en echt niet nat mogen worden als de tas heel eventjes open moet (slaapzak etc), en in de linkertas ondermeer het eten. Als ik naast de fiets sta om er iets uit te pakken sta ik er rechts naast, en dan is de linkertas het makkelijkst open te maken zonder dat de fiets omvalt (ik heb geen standaard, en laat hem tegen mezelf aanleunen). Dat betekent wel dat het links iets zwaarder is, maar daar merk ik nauwelijks iets van. De tent zit gewoon onder een snelbinder, en daar kan ik als het nodig is nog wel iets meer onder stoppen. Ik denk dan aan een dikker truitje dat je dan weer aan doet en dan weer uit. Dat truitje heb ik in het waterdichte zakje waarin het ondergrondzeil van onze Hilleberg zat. Dat zakje is over nu het grondzeil aan de tent vast zit.
Ik heb wel veel minder op die fiets hangen als ik het zo zie (het is de linkse fiets op deze foto van Anneke): http://picasaweb.google.nl/2010noorwege ... 2618031026
Wim
Mijn paksysteem.

Voortas: Slaapzak en toilettas.
Voortas: tent, gepropt, zonder stokken.
Achtertas: kook en eetspullen wat er overdag niet nodig is.
Achtertas: kleding.

Restanten zoals Teva's, extra kaarten boek e.d. daar waar het achter terecht komt.

Stuurtas: DSLR + wat klein grut en geld en papieren.

Rackpack: tentstokken, Thermarest stoeltje, 300mm lens, eventueel eten voor de dag,regenkleding.
Eventueel uit te trekken kleding overdag gaat hier ook in. Boodschappen die ik overdag doe verdwijnen hier ook in.

Peter
HansvanderVeeke schreef:Afbeelding
Ik krijg vaak commentaar dat ik veel bij me heb maar jij hebt volgens mij toch veel meer bij je dan ik!
Dit is mijn fiets, met tegen de 30 kilo bagage, excl water.
Afbeelding
De voor-, achter- en stuurtassen zijn ongeveer even groot, maar let eens op wat jij er nog bovenop hebt. Mijn tent (4 kilo) zit in de rechter achtertas samen met nog wat spul dat vochtig mag zijn. Mijn slaapzak en nog wat licht spul in de blauwe tas achterop. Rechts in de paarse rugzak boodschappen, op de foto vrij leeg. Links achterop (niet zichtbaar) regenkleding voor onderweg. Rechtsvoor de keuken, linksvoor kleding en nog wat zwaars. Linksachter de rest.
Ja en een stoeltje :lol:
Leon
Het lijkt veel, maar het valt wel mee (denk ik).

Het rode en groene zakje zijn samen de tent. Als hij er nat is stop ik de buitentent in een aparte zak. Samen (met het grondzeil) wegen ze 5,3 kg.
Het grijze zakje is de tarp. Die weegt 800 gram.
Het zwarte zakje bevat een krukje met telescoop poten. Die weegt 835 gram.
De helm 325 gram en omdat het regenachtig was zit mijn blauwe regenbroek (318 gram) even achterop ipv in de voortas.
Tenslotte heb ik mijn Rubytec handdoek(209 gr) ook altijd achterop want onderweg laat ik die drogen.
Het geheel zit onder een bagagenetje en zoals je ziet is het lastig voor mij om in de achtertassen te komen.

Ik vind het wel leuk om te zien en te lezen hoe anderen dit doen...
En ja, ik begrijp soms niet hoe andere mensen al die spullen mee krijgen of, nog onbegrijpelijker, hoe ze het met veel minder spullen doen.
Er is niet veel moeilijks aan te begrijpen. Kijk maar:
tent (Helsport Rondane 3, ruime 2 persoons, maar wel laag): 2,6 kg plus 150 gram plastic ondergrondzeil. Met mijn vrouw nemen we de Nammatj 3 GT mee: 3,9+0,5kg, geen tarp.
Geen stoeltje -foam zitlapje
regenbroek (Hema), 280 gram
Rubytec handdoek, kleinere maat: 60 gram

Het zal met de rest van de uitrusting vast ook zo zijn. Het plaatje van mijn fiets met bagage was tijdens de Noorwegen trektocht, toen ik extra warme spullen bij me had om het tot ongeveer min vijf lekker warm te hebben (maar zo koud werd het lang niet).
Wim
HansvanderVeeke schreef:Ik vind het wel leuk om te zien en te lezen hoe anderen dit doen...
En ja, ik begrijp soms niet hoe andere mensen al die spullen mee krijgen of, nog onbegrijpelijker, hoe ze het met veel minder spullen doen.
Hans, het is gewoon een kwestie van wegen. Laatst heb ik nog een prachtige Soehnle digitale keukenweegschaal gekocht bij de Blokker, die meet spullen tot 5 kg op de gram nauwkeurig, en die was echt niet voor in de keuken. :lol:
Je kan tevreden zijn met wat je hebt. Laatst heb ik besloten dat ik dit niet was en heb de bijl in mijn spullen gegooid. De meeste van mij spullen zijn zo'n 7 jaar oud.
Ik heb/had Vaude Aqua achtertassen van 1.9 kg. Als ik die vervang door Crosso tassen, scheelt dat al weer 750 gram op alleen een stom iets als achtertassen.
In totaal in vergelijking met mijn vorige fietsvakantie kom ik al uit op een besparing van 9 kg!!! Dit rijdt zo veel lekkerder. Het comfort tijdends het fietsen is zo flink verhoogd, terwijl ik op de camping nauwelijks iets inlever.
Ach, het is een een keuze van meer of minder luxe en meer of minder voorbereid zijn op onvoorziene zaken.
Onze tent is vrij zwaar, maar het is een driepersoons tent met veel ruimte. We kunnen alle tassen binnenin kwijt en ook koken als het moet.
Het grondzeil is redelijk dik plastic. Als ik schildersplastic neem dan heb ik een vijfde van het gewicht maar minder bescherming. Die ik nu heb is goed schoon te maken en beschermt tegen scherpe zaken zodat de onderkant van mijn tent beter waterdicht blijft. En hij gaat al jaren mee.
Ik heb twee reserve binnenbanden mee en nog nooit (klop, klop) een lekke band gehad. Toch neem ik ze volgend jaar weer mee.
Ik wil (en kan het overigens ook niet) niet een maand op een zitlap op de grond zitten, vandaar het krukje.

Dus eigenlijk snap ik het wel maar wil het niet weten :wink:

Overigens heb ik alles ook gewogen. Om inzicht te krijgen. En er komen elke vakantie weer dingen bij, maar er vallen ook dingen af.

Overigens is het een goede zaak dat Wim 'zorgt' voor lichtere fietstassen. Daar begint de basis tenslotte mee...