Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koffiefilter als waterfilter? - Forum Wereldfietser

koffiefilter als waterfilter?

Na veel wikken en wegen,
en het hele forum bekeken te hebben
gisteren een waterfilterset op basis van UV-straling gekocht (steripen-basic)
Nu kan je daarbij een voorfilter kopen die bv kleine modderdeeltjes of plantendeeltjes wegfiltert tot 5 micron. Die voorfilter kost maar 10 euro. Volgens de verkoper van de buitensportzaak is zo'n voorfilter niet nodig...veel goedkoper is het om het water eerst door een koffiefilter te gooien en daarna de steripen (UV-straling) zijn werk laten doen.
iemand een mening over de redenering van de verkoper buitensportzaak?
Welke buitensportwinkel is het?
Hey RJ,

Bij ons in Tilburg is er maar een buitensportzaak:
BEVER........en deze was het
Die 5 micron kan óf van de marketing-afdeling komen van Steripen, óf van de technische afdeling. Ik zou het er in het geval van een UV-gebaseerde waterzuivering niet op wagen, en gewoon voor € 10 die voorfilter kopen.
Ik vermoed dat het is gebaseerd op een optimaal resultaat i.c.m. de UV-methode.

Voorfilters voor MSR's en Katadyn's zijn veel grover, maar die zijn niet afhankelijk van UV voor het filteren.
Ik denk dat zo'n filter van 5 micron zo vol zit. Wij hebben ook een steripen en zijn van plan koffiefilters te gebruiken. Deze hebben een porie grootte van 10-20 micron wat prima is om vanalles eruit te filteren. Eerst door de koffiefilter en daarna door de 5 micron is mogelijk een goed idee. Let er wel op dat er rekening mee wordt gehouden dat zware metalen en landbouwgif natuurlijk door dit soort filters heengaan en niet onschadelijk worden gemaakt door UV. De bron van water is dus wel belangrijk.

Er is ook een mobiel filtersysteem die echt alles eruit filtert, ben het merk even kwijt maar je kan er 4500 liter mee opzuiveren en er is ook een versie voor 6000 liter en een jerrycan versie voor 25000 liter. Het is alleen voor zoet water te gebruiken en wordt in 3e wereldlanden ingezet voor hulp waar schoon water nodig is.