Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd Dames Koga traveller of randonneur maat 47 - Forum Wereldfietser

Gevraagd Dames Koga traveller of randonneur maat 47

Dag allemaal,

Wij willen een fietstocht gaan maken in Indonesie. Mijn vriendin heeft echter nog geen fiets en ook nog niet heel veel ervaring. Daarom wil ze beginnen met een tweedehands fiets die wel zo'n reis aankan.

Heeft iemand een traveller of randonneur voor haar?

Mvrgr,
Gerard-Jan
Bij zo'n klein maatje zou ik op zoek gaan naar een fiets met 26 inch wielen. Waarom jezelf beperken tot Koga? En damesframes zijn slapper dan herenframes. Als je vriendin haar been over de achterdrager kan zwaaien, is een herenframe slimmer. Bovendien zijn er meer heren- dan damesframes op de tweedehandsmarkt.
Liz merkt terecht op waarom je zou beperken tot een randonneur of traveller. Als jij een 28inch hebt is een 28 inch voor je vriendin handig ivm reserveband(en) maar een 26inch kan wel lekkerder 'zitten'. Een 'kleine' randonneur of traveller is automatisch een 'mixed' frame. Een nadeel hiervan is dat je dan een minder stijf frame hebt. Ik zou liever dan een klein frame 'herenframe' zoeken omdat fijner fietst.
Mijn vrouw stond voor hetzelfde dezelfde dilemma. Zij vond uiteindelijk een stalen terraliner (koga) het fijnste rijden en die heb je in maat 47 en 50. We hebben de fiets helemaal kaal gekocht en toen zelf dragers er op gezet.

Maar er zijn wel meer 'cross-hybrides' met kleine frames dan alleen bij Koga.

Succes
Eric

EDIT: De Stevens X 6 lite 2011, is een cross-hybride, volledig Deore en heeft oogjes voor een drager en heeft een adviesprijs van € 750. Misschien kun je ergens een overjarig model vinden in maat 48. Ben je ook relatief weinig geld kwijt.
Dank jullie allebei voor de reacties.

Inmiddels heeft ze een nieuwe koga gekocht, met 28 inch wielen.

Deze traveller vond ze het lekkerst zitten en rijden.

Hiermee gaat ze in eerste instantie trainen door naar werk te rijden en hopelijk in december naar Indonesie

Bedankt!