Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bottom bracket of trapas van oude Vittorio - Forum Wereldfietser

Bottom bracket of trapas van oude Vittorio

Sinds een aantal jaren heb ik een oude Vittorio waarvan het de bedoeling is dat hij weer in oude staat wordt hersteld. Hij is bijna helemaal gestript op de bottom bracket na naast dat het ding muurvast zit heb ik ook geen idee met welk stuk gereedschap het ding losgemaakt kan worden. (Als het even kan doe ik het graag zelf). Op internet zijn genoeg BB's te vinden alleen van wat er rond 1984 gemaakt is niet. Dus heeft iemand een idee dan hoor ik het graag anders zal ik op zoek moeten naar een wat oudere fietsenmaker die weet wat hij hiermee aanmoet.

Afbeelding
Pman schreef:Sinds een aantal jaren heb ik een oude Vittorio waarvan het de bedoeling is dat hij weer in oude staat wordt hersteld. Hij is bijna helemaal gestript op de bottom bracket na naast dat het ding muurvast zit heb ik ook geen idee met welk stuk gereedschap het ding losgemaakt kan worden. (Als het even kan doe ik het graag zelf). Op internet zijn genoeg BB's te vinden alleen van wat er rond 1984 gemaakt is niet. Dus heeft iemand een idee dan hoor ik het graag anders zal ik op zoek moeten naar een wat oudere fietsenmaker die weet wat hij hiermee aanmoet.

Afbeelding
Geen idee wat voor bracket dit is, maar je moet deze kant met de klok mee losdraaien!
Ik was voorige jaar bij een fietszaak die ook bezig was met een oude vittorio met zo'n bracket. Ze hadden ook Vittorio gebeld voor het tooltje.

Het advies: las een stukje staal aan en daarmee losdraaien!
Shane schreef:Ik was voorige jaar bij een fietszaak die ook bezig was met een oude vittorio met zo'n bracket. Ze hadden ook Vittorio gebeld voor het tooltje.

Het advies: las een stukje staal aan en daarmee losdraaien!
De cup maakt op het plaatje geen vreselijk stalen indruk op mij

Het minste werk wordt denk ik

stuk ijzer zoeken
tekeningetje maken in autocad van 6 regelmatig verdeelde gaten op de juiste steek
tekening opplakken en gaten overnemen
gat rond 16 boren
zes gaten 6mm boren (of 5 en m6 tappen)
6 stiften afzagen en vastlassen
Shane schreef:Ik was voorige jaar bij een fietszaak die ook bezig was met een oude vittorio met zo'n bracket. Ze hadden ook Vittorio gebeld voor het tooltje.
Het advies: las een stukje staal aan en daarmee losdraaien!
Bedoel je "las ER een stukje staal aan"? Lijkt me een link plan.
Misschien past een iets grotere steeksleutel, of een ander stuk staal uit je gereedschapskist of uit de plaatselijke voorraadkast (Gamma/Praxis/Formido) precies in de opening en kun je die met de bahco prima vastpakken. Wel voorzichtig zijn voor je handen met kracht zetten want alleen met de goede sleutel gaat dit het best.
Leon
Ik zou een grote tapbout zoeken waarvan de kop 'netjes' in de 'zeshoekige' opening past. Hier draai je vervolgens een of twee extra bouten op die je vervolgens kunt aangrijpen met een Bahco om de bracket los te draaien.

Tapbout:
Afbeelding
-----------------
Als je een hoge moer in de juiste maat kunt vinden is dat nog handiger.
euh.....Vittorio even bellen en advies vragen? Ze zullen dat tooltje vast nog wel ergens hebben liggen.
Bij dit soort zaken draait het allemaal op grip. Als je dat verliest dan wordt het een heel gevecht om iets wat al jaren vast zit weer los te krijgen.
Jelle'81 schreef:Ik zou een grote tapbout zoeken waarvan de kop 'netjes' in de 'zeshoekige' opening past. Hier draai je vervolgens een of twee extra bouten op die je vervolgens kunt aangrijpen met een Bahco om de bracket los te draaien.

Tapbout:
Afbeelding
-----------------
Als je een hoge moer in de juiste maat kunt vinden is dat nog handiger.
zeskantsleutels dragen op de hoeken, en dat aspect is juist uit de cup gefreest. Je zou een dikke pijpsleutel kunnen proberen (dan zit de as niet in de weg ;) maar ik vrees dat die meer de cup uit elkaar wrikt om de wrijwing te verhogen dan dat die een moment op de cup zet
“There is no mechanical problem so difficult that it cannot be solved by brute force and ignorance.” ~ William’s Law
:lol:
Jelle'81 schreef:“There is no mechanical problem so difficult that it cannot be solved by brute force and ignorance.” ~ William’s Law
:lol:
Dat is bijna hetzelfde als dit voorstel:
Afbeelding
Hoewel... je kunt de cup inzagen op meerdere plaatsen zodat hij er vervolgens uitvalt. Wel een beetje een tandartssecuur werkje.
Of het met een decoupeerzaag kan betwijfel ik.
Leon
Mijn twee centen:

Met wat geluk krijg je de linkercup wel los(zit meestal niet zo vast) met gereedschap wat je voorhanden hebt (flinke hamer etc), let op: linkercup is linksom los. Vervolgens tik je de cartridge-as eruit-afgaande op de foto is deze in de rechtercup geperst. Als dat gelukt is kun je het bracket inspuiten met een goede kwaliteit kruipolie (Putoline, Kroon) en dit een dag of twee dagen laten 'weken'. Het is staal op staal, dat is nog altijd gunstiger dan een aluminium frame met stalen cup-de kans op succes is dan een stuk kleiner.
Goede kans dat het nu wel lukt met wat improvisatie zoals tapbout, moer, bankschroef, zaag of wat je ook kan verzinnen om dit ongelukkig vormgegeven blik los te krijgen.
pedalman schreef:Mijn twee centen:

Met wat geluk krijg je de linkercup wel los(zit meestal niet zo vast) met gereedschap wat je voorhanden hebt (flinke hamer etc), let op: linkercup is linksom los. Vervolgens tik je de cartridge-as eruit-afgaande op de foto is deze in de rechtercup geperst. Als dat gelukt is kun je het bracket inspuiten met een goede kwaliteit kruipolie (Putoline, Kroon) en dit een dag of twee dagen laten 'weken'. Het is staal op staal, dat is nog altijd gunstiger dan een aluminium frame met stalen cup-de kans op succes is dan een stuk kleiner.
Goede kans dat het nu wel lukt met wat improvisatie zoals tapbout, moer, bankschroef, zaag of wat je ook kan verzinnen om dit ongelukkig vormgegeven blik los te krijgen.
2 gaten boren en een stevige pensleutel?
Misschien kan je de as afslijpen, stukje hard ijzer (lichtblauw) in de bankschroef klemmen en met het frame als hefboom de bracket eruit draaien?
Afbeelding

Gideon
Jongens, jongens, jongens.... wacht nou effe...
Volgens mij is Frank Groot gewoon met pensioen en weten ze bij Vittorio nog wel hoe ze hem moeten bereiken en voordat we een complete bracketcup op de keukentafel in de vernieling slaan...
Misschien hebben ze bij Vittorio nog wel zo'n gereedschapje of heeft Frank zo'n ding gewoon in de keukenla liggen. En die grote monteur die daar nog steeds werkt, die heeft waarschijnlijk zo'n ding aan z'n bord hangen.
Mmm, tis natuurlijk veeeeel leuker om het zelf te doen. Ik zou ook zelf aan de gang gaan.
succes!
niko
Hoe is 't afgelopen?

Gerd
Inmiddels wel een bericht ontvangen van Vittorio, (niet waar ik op hoopte). Hier in het dorp ook nog even navraag gedaan, heb alleen niet al te veel vertrouwen in een paar oplossingen. Als klap op de vuurpijl ook nog flink onderuit gegaan met een andere fiets waardoor alles even stil ligt. Zodra ik er weer zin in heb en tijd vrij wil maken ga ik het oppakken en horen jullie hoe het is afgelopen.
Dit zit eruit als een reusachtige Bristol spline drive, of Polydrive. Waarom niet gewoon kiezen voor de el cheapo bankschroef oplossing, en een nieuwe BB? Waarschijnlijk kost de BB minder dan het stuk gereedschap dat je nodig bent.