Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs 2010 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs 2010

Afbeelding

Hallo Wereldfietser,

Ook in 2010 wordt er weer een Wereldfietser-beurs georganiseerd en wel op zaterdag 13 november in het Da Vinci college in Dordrecht.

Dit jaar krijgt de beurs een speciaal thema: Innovatie en Duurzaamheid. We hebben al een paar ideeën hierover, maar zijn vooral op zoek naar jullie ideeën over deze onderwerpen. Bijvoorbeeld: hoe ga je duurzaam op fietsvakantie, welke nieuwe ontwikkelingen zijn er in de buitensport- en/ of fietswereld? Heb jij ideeën die binnen dit thema passen: laat het dan via dit topic of via de mail aan ons weten.

Daarnaast zijn wij natuurlijk weer op zoek naar enthousiaste leden die willen helpen de beurs opnieuw tot een groot succes te maken! Meld je dus aan voor één van de volgende onderdelen:
• Heb je altijd al graag aan anderen willen vertellen waar je gefietst hebt en wat daar zo leuk aan was? Dat kan, we zoeken informanten die hun verhalen willen vertellen. Verhalen vertellen kan via een stand of via een lezing.
• Heb je speciale kennis die je wilt delen, ook dat kan. We zoeken mensen die een workshop willen verzorgen over bijvoorbeeld fietsonderhoud, gps tochten, planning van een (wereld)fietstocht, het maken van een weblog, duurzame vakanties of innovatieve hoogstandjes.
• We zijn ook op zoek naar standhouders van de Wereldfietser-stand. Draag je enthousiasme over de vereniging uit aan mensen die geïnteresseerd zijn en verkoop T-shirts, tijdschriften, boeken, maar vooral hoe boeiend het is om te reizen per fiets.
• Natuurlijk is er ook ruimte voor commerciële standhouders . Fietsenzaken, reisorganisaties etc. zijn van harte welkom!
• Tenslotte zoeken we organisatietalent: leden die mee willen helpen om deze dag te organiseren, zowel van te voren als op de dag zelf.

Wat krijg je er voor terug?
• Gratis entree voor de beurs (op momenten dat je niet staat ingeroosterd ben je vrij om de beurs te bekijken)
• Lunch, koffie en thee
• Veel enthousiasme en interesse van andere beursbezoekers
• Heerlijk om je verhaal te kunnen vertellen aan anderen

Geef je snel op via activiteiten@wereldfietser.nl.

Tot ziens,
Inge, Jim en Suzanne
misschien een nuttig onderwerp:
- economische duurzaamheid: hoe kan je financieel zodanig rondkomen dat je kan blijven fietsen; voor vele wereldfietsers die maandenlang of jarenlang onderweg zijn zal hun tocht in vele gevallen moeten eindigen omwille van de financiële haalbaarheid. Ik denk hierbij aan: een zuinige levenswijze (wildkamperen ipv hotels), een bron van inkomsten onderweg, sponsoring, op het thuisfront zorgen dat je vaste kosten minimaal zijn (tijdelijk stopzetten autoverzekering en internet-aansluitingen enz, verhuren huis/appartement), ...
Ho ho, dit is toch echt een ander onderwerp (ook leuk, maar toch).
Wim
hey het is maar een idee hé :D
(liever een suggestie teveel dan eentje te weinig)

duurzaamheid wordt meestal geassocieerd met milieubesparende maatregelen maar ook op economisch en sociaal vlak speelt dit een rol
Je kunt al een grote klapper maken op je duurzame fietsreis door niet te vliegen. De rest is gefrommel in de marge. Maar wat is dat eigenlijk, duurzaam, en wie bepaalt de criteria? Of is het zo'n vaag en breed begrip dat iedereen het voor zijn karretje kan spannen?
De term duurzaamheid hadden wij vooral in de ecologische betekenis in gedachten, maar verdere gedachten hierover zijn natuurlijk ook welkom!

Soms lijkt het of de gemiddelde wereldfietser niet zo met duurzaamheid bezig is... Natuurlijk we fietsen, heel milieuvriendelijk, maar (vele) vliegreisjes per jaar zijn geen uitzondering. Nieuwere, nog lichtere fietsen of spullen worden aangeschaft terwijl de oude, zwaardere nog prima zijn...

Dus vroegen wij ons af: welke rol speelt duurzaamheid bij fietsreizen en fietsvakanties?
bijv:
- neem je biologisch afbreekbare zeep mee als je veel wild kampeert?
- compenseer je je vluchten door het kopen van bomen?
- koop je kleding van biologische katoen?

Kom maar op met jullie reacties ;-)
Suzanne Vonk schreef:De term duurzaamheid ... Kom maar op met jullie reacties ;-)
We hebben een tijd geleden op deze site afgesproken elkaar niet proberen te overtuigen van ons eigen - uiteraard - gelijk. Dus er kan hoogstends blijken dat er zich onder de gelederen verschllende types bevinden die zich elk in andere mate bezighouden met het onderwerp.
Leon
p.s. Bij dezen: ik ben het eens met Vincent. :D
@ Leon: helemaal eens, we zoeken ideeën voor de beurs over de onderwerpen duurzaamheid en technologie! Geen meningen, geen debat, alleen inspiratie.

en die is er binnen de vereniging genoeg toch ;-)
Even hersenklutsend (brainstormen):

- Het enige wat je achter laat zijn bandensporen (geen rommel dus en zo weinig mogelijk schade door je kamperen)
- Het enige wat je meeneemt zijn foto's en herinneringen (dus geen 'souveniers')
- Je gebruikt lokale producten voor bv het eten en je neemt niet voor een maand gedroogd voedsel mee.
- Je zorgt dat je fiets in een zodanige conditie is dat je geen oliesporen of vet achterlaat. Smeren doe je onderweg met biologisch afbreekbare olie.
- Je probeert zo milieuvriendelijk op de plek te komen waar je wilt starten. Liever niet vliegen, liever met trein of bus dan met eigen auto. Proberen te carpoolen naar een plek.
Suzanne Vonk schreef:Bijvoorbeeld: hoe ga je duurzaam op fietsvakantie, welke nieuwe ontwikkelingen zijn er in de buitensport- en/ of fietswereld?
In antwoord op deze vragen wil ik wel de stelling aan dat je de innovaties in het algemeen het best een flinke tijd links kunt laten liggen als je duurzaam wilt doen. Moderne spullen zijn namelijk zonder uitzondering duur. En duur wringt met duurzaam. Immers, het geld wat het kost wordt immers weer uitgegeven aan mooie winkels en marketing, of op zijn minst aan managementintensieve productiemethoden.
Er zijn maar heel weinig innovaties die echt bijdragen aan duurzaamheid, de rest wordt door het bedrijfsleven gemaximaliseerd (en vaak groen gehyped).
Leon
HansvanderVeeke schreef: - Het enige wat je achter laat zijn bandensporen
het effect van bandensporen van één fiets is ecologisch gezien nihil maar bijvorobeeld een offroad bospad waar vele fietsers doorheen gaan heeft toch maandenlang de tijd nodig om volledig te herstellen

Mooiste voorbeeld is een mtb-tocht waar pakweg 1000 man op afkomt en een bospad dus op ongeveer 1 meter breed 2000 wielen te verwerken krijgt op enkele uren tijd. Bij vochtig weer wordt alle plantage dan zoiezo vernield en duurt het maanden vooraleer dit op natuurlijke wijze hersteld is.

Neem dan het voorbeeld van een onverhard bospad die door vele vakantiefietsers genomen wordt (omdat het bv. in boekjes of regionale routes is opgenomen) dan zou je nog verschieten hoeveel fietsers er daar op 2 zomermaanden doorfietsen. Ik hoor bv. van mensen die kort bij een Bloso-mtb-route wonen (dat zijn de vaste bewegwijzerde mtb-routes in België) en die spreken gerust over +100 man elke zaterdag en zondag.
Als je aandacht voor duurzaamheid wilt vragen (helemaal voor) dan gaat het vermoed ik in eerste instantie om de manier waarop je reist, en vooral om alternatieven voor het vliegen. Ik heb nooit een studie gezien naar de ecologische footprint van fietsvakantiereizen, maar ik vermoed dat Vincent gelijk heeft dat vliegen het zere punt is. Dus een overzicht van alternatieven kan erg nuttig zijn.

Ook over de footprint van je uitrusting heb ik nooit een studie gezien, dus ik weet het echt niet. Lichtgewicht materialen als Goretex of siliconen gecoat nylon zullen vermoedelijk niet heel tof zijn, temeer daar de fabricageomstandigheden in het Verre Oosten ook niet altijd de toets der kritiek kunnen doorstaan. Ook alu fietsframes zijn vast niet erg milieuvriendelijk gezien de enorme energie kosten van de alu fabricage. Wat we nodig zouden hebben is een echt onderzoek, om te weten waarover we ons terecht druk maken, en waarover niet. Zo heb ik altijd begrepen dat katoen, al lijkt het zo milieuvriendeljk, dat in werkelijkheid niet is. Het zou mooi zijn als iemand een echte onderzoeker kon vinden die hier ook verstand van heeft.

Op het gebied van innovatie kun je enerzijds denken aan innovatie die het allemaal duurzamer maakt, maar aan de andere kant ook aan innovatie die de functionaliteit van wat we doen verhoogt. Allereerst gaat het dan om betere en lichtere spullen. Wat mij betreft is daarbij de belangrijkste innovatie van de afgelopen jaren geweest de opkomt van geisoleerde luchtbedjes als de Thermarest Neoair aan de lichte en koude kant en de Exped Downmat aan de warme en zware kant van het spectrum. In korte tijd zijn we zowat de helft van het gewicht en het pakvolume van matjes kwijt geraakt, en hebben nog flink wat meer comfort erbij gekregen. Het bredere kader is het belangrijkste: onze uitrusting kan lichter worden.

Het andere terrein waarop veel innovatie plaatsvindt is ongetwijfeld dat van de electronica en manieren om die electronica van electriciteit te voorzien. Voor mij geldt dat ik er liever minder dan meer van heb, maar dat neemt niet weg dat dit een dynamisch gebied is.

Tot slot is er natuurlijk op hetgebied van de fiietsen zelf het nodige gebeurd. Bandentechniek is zo'n terrein waar vrij onopvallend heel veel verbeterd is. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van spaken en velgen. Lekke banden komen niet veel meer voor, en brede banden kunnen nu ook snel en comfortabel zijn. Als je een goed gemaakt wiel hebt is spaakbreuk heel zeldzaam geworden. De Rohloff naaf en Son naafdynamo verdienen ook vermelding. Maar de grootste innovatie van de afgelopen decennia was en is toch wel de ligfiets.

Wim
een ander elektronica voorbeeld:
de fietsgps is de laatste jaren sterk ingeburgerd en biedt een vakantiefietser een enorm voordeel, en het laatste jaar zie ik ook steeds meer oplossingen op de markt om je gps (en andere elektronica) op te laden via zonne-energie

ook de naafdynamo (die wel al heel lang bestaat) is de laatste jaren sterk gestegen in populariteit (allée toch in België); ecologisch gezien veel beter dan gelijk welke batterijverlichting
Met duurzaamheid wordt neem ik aan het millieu bedoeld. Dat kan je denk ik opsplitsen in 3 catagorieen. Vervoer, materiaal en onderweg.

Hoe kunnen wij duurzamer worden? Wil je dat bereiken, dan ontkom je er bijna niet aan om tevreden te zijn met minder.

- Qua vervoer betekent dit dus minder ver reizen naar bestemming of einddoel. Een zo millieuvriendelijk voertuig nemen. Qua co2 uitstoot kan je op dit punt de grootste winst behalen.

- Ecologisch materiaal is er niet echt in overvloedde. Ik zie wel eens wat eco-shirts hangen in de rekken, maar eco-tenten of eco-matten daar heb ik nog nooit van gehoord. Slaapzakken is ook zo'n leuk item, dons is namelijk een natuurproduct maar gelijkertijd vinden we het zielig om die beesten dood te maken. De synthetische slaapzakken worden weer gemaakt van aardolie...
Kernpunt van materiaal is denk ik om geen rommel te kopen, er lang mee te doen en niet zo maar iets weg te gooien. Probeer dingen te kopen die in de buurt gemaakt worden (welke???). Duurdere spullen zijn meestal lastiger om te fabriceren en kosten ook meer co2 uitstoot. Makkelijk is het allemaal niet mensen.
Spullen die duurzamer zijn, gaan lang mee en zijn daardoor ook meestal zwaarder. En dat is ook niet populair, we willen allemaal immers lichte spulletjes hebben.
En als er al eco spullen zijn, zoals dingen van merinowol, dan wordt het weer overgevlogen van de andere kant van de wereld.

- En als laatste puntje onderweg. Ik denk dat zelf koken iets duurzamer is dan uit eten gaan. Geen rommel in de natuur gooien natuurlijk. Bij wildkamperen gebruik ecologische zeep. Zo min mogelijk water kopen in flessen, maar het uit de kraan halen. Gebruik zo min mogelijk batterijen, opladen via de naafdynamo is beter.

Zo, was effe aan het brainstormen. Hopelijk hebben jullie er wat aan. :wink:
Leo van Lierop schreef:Met duurzaamheid wordt neem ik aan het millieu bedoeld.
Ik stel voor dat we aansluiten bij de definitie van de VN-commissie Brundtland uit 1987: "Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen".
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzame_ontwikkeling
Het schijnt dat ook sociale belangen in de definitie zitten zodat je niet op de footprint van het te produceren artikel kunt bezuinigen door (!) de arbeiders weinig te betalen of alle zware arbeid met de hand te laten doen i.p.v. met een machine.
Leon
Nou, dan allemaal een fiets met beltdrive, dat scheelt weer smeerolie...
Zijn er al banden die 100.000km meegaan? al dat rubber dat maar rondslingert...
:) :)

Maar als alles levens lang duurzaam meegaat, blijvende de producerende bedrijfjes dan nog wel bestaan...
lastig hoor...
Roald schreef:Maar als alles levens lang duurzaam meegaat, blijvende de producerende bedrijfjes dan nog wel bestaan......
Nee natuurlijk niet. Als - theorie - alles oneindig lang mee gaat dan hoeft er behalve voedsel e.d. niets meer geproduceerd te worden en is er, buiten dat voedsel e.d. geen economie meer, laat staan economische groei. Gelukkig voor de aanhangers van economische groei werkt het niet zo en kunnen we nog flink doorgroeien in het maken van windmolens, zonnecellen, zeeweringen en airco's.
Leon
Leo van L1erop schreef:- Ecologisch materiaal is er niet echt in overvloedde. [...] Slaapzakken is ook zo'n leuk item, dons is namelijk een natuurproduct maar gelijkertijd vinden we het zielig om die beesten dood te maken. De synthetische slaapzakken worden weer gemaakt van aardolie...
VAUDE Blue Beech: vulling = 33% gerecycled polyester + 33% kamelen"fiber" + 33% houtpulp. Tijken, rits en garen staat niets over vermeld. Wel heeft deze serie een BlueSign-label.
Voor wie nog wat kijk- en luistervoer wil hebben over het nut van duurzaamheid is er een gratis film op youtube te vinden: Home Project.
De bekende thema's zoals uitputting van de natuurlijke hulpbronnen, vervuiling en klimaatverandering komen aan bod. De film bevat voornamelijk luchtopnames, duurt anderhalf uur en heeft min of meer een happy end. Alleen is de beeldkwaliteit helaas niet geweldig. Vel je eigen oordeel over de inhoud. Ik vond het in ieder geval beter dan het praatje van Al Gore.
vincent schol schreef: De film bevat voornamelijk luchtopnames, duurt anderhalf uur en heeft min of meer een happy end. Alleen is de beeldkwaliteit helaas niet geweldig.
Op 720 P is de kwaliteit best goed hoor. Indrukwekkende film. Kende ik nog niet. Een aanrader.