Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch trekking fietsen lijken schaarser te worden? - Forum Wereldfietser

26 inch trekking fietsen lijken schaarser te worden?

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar 2 26 inch trekking fietsen.
Het lijkt er echter op dat alleen de duurdere merken als Santos, Koga, Avagohn en Snel deze nog leveren want overige merken als Gaint, Trek, Cube, Ghost e.d. leveren alleen 28 inch trekking fietsen.

Wij overwegen dan ook om goede full XT MTB's te kopen en deze te voorzien van andere banden, sterkere achterwielen of alleen sterkere spaken, verstelbaar stuur en bagagedragers voor en achter. We overwegen nog om de geveerde voorvork te vervangen voor een vaste. Op deze manier kunnen we aardig besparen en toch goede fietsen hebben. We kwamen erachter dat het triple butted Alu frame van de MTB die we op het oog hebben hetzelfde is als die van een Koga myata traveller dus qwa geometrie maakt dat dus ook niet uit. Volgens ons heeft de Santos ook een MTB frame.

Wij hebben het idee dat je bij de duurdere merken veel geld betaald voor de naam.
Dat geld willen wij uitsparen zodat we meer leuke dingen op onze reis kunnen doen en langer weg kunnen blijven.

Weten jullie nog meer merken die goede 26inch trekking fietsen leveren voor redelijkere prijzen of zijn we echt genoodzaakt MTB's om te bouwen?
VSF T400
Ik ben benieuwd naar je rekensommetje want als je een nieuwe MTB koopt kan het nauwelijks uit denk ik.

Rotor (http://www.generator-radsport.de) is ook voordeliger dan bovengenoemde merken.
Wel iets lastiger te krijgen dan de VSF T400 (in NL).
Zelfs in het mtb-segment lijkt 28" steeds algemener te worden.

Maar goed, zelf kies ik zonder meer voor voor 26" en dan een mtb vermomd als reisfiets. De keuze is dan vrijwel onbeperkt.
Duur hoeft het ombouwen niet te zijn, want veel meer dan een achterrekje en eventueel een frametas of stuurtas heb je meestal niet nodig. Voor langere expedities zou ik een BoB-aanhanger nemen.

Ik kies nadrukkelijk voor een sobere fiets, dus geen slot, standaard,spatborden, dynamo, verlichting, voortassen en andere gewichtige zaken.
In principe wel voorvering.
Moet inderdaad misschien meer naar Duitsland gaan. De T-400 XT 27-Gang op fahrradmanufaktur is 26 inch en mogelijk interessant voor ons: http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=1998

Maar ook de site van Rotor is zeker interessant, dat is eigenlijk precies wat ik zocht, Die kan je helemaal naar eigen wens opbouwen met de configurator. En ook de prijs is gunstig zo te zien!

Wij zijn van plan om langer als een jaar te gaan fietsen dus we wilen echt goede fietsen hebben. De eerste landen die we bezoeken zullen New Zeeland, Australië en Indonesië zijn. Wij zijn geen ervaren fietsers, voor mijn vriendin is dit haar eerste fietsreis.

De MTB die wij in eerste instantie op het oog hadden is de Sensa Merano Special.
Deze is te koop voor 975 euro, op de Sensa site een stukkie duurder:
http://www.sensabikes.de/index.php?view=cms_332

Vervelende met MTB's is dat alles tegenwoordig maximaal 32 spaaks is. Terwijl wij er voor een trekkingfiets 36 spaaks in willen. Bij Sputnik kost een nieuw deore LX achterwiel met sterke spaken 150 euro, Xt moet ik nog even vragen. Mocht 32 spaaks sterk genoeg zijn kunnen we mogelijk alleen sterke spaken plaatsen wat 50 euro kost.

Kostenplaatje Sensa Merano trekking special
Sensa merano special MTB 975
Brooks zadel 90
stuur en stuurpen verstelbaar 20(2e hands)
deore LX achterwiel(Sputnik) 150 (sterke velg, 36spaaks, sterke spaken)
Cordo dragers voor en achter 85
Swalbe Marathon banden 84
spatborden 35

totaal 1447
totaal 1247(na verkoop onderdelen 200)

We kunnen het orginele XT 32 spaaks achterwiel verkopen, ook zouden we uit kostenbesparing de voorvering kunnen verkopen. Schat dat dit nog zo'n 200 euro op kan leveren.

Mogelijk houden we de vering en als we terugkomen van onze reis gaan we er heerlijk mee MTBen op de Veluwe.
Er zijn in het wat goedkopere segment nooit veel 26 inch trekking fietsen geweest in Nederland. Er is een aantal oplossingen.

De Fahrradmanufaktur T400. Die moet je wel passen, want het frame is wat lang. Een racebocht is ook niet goed mogelijk voor een normale prijs.

De Surly Long Haul Trucker. Dit is een wat meer klassieke randonneur, leverbaar met 26 inch wielen en racebocht. Dit is een tradtionele stijl waar je van moet houden (ik wel). Leverbaar via singlespeed.nl en mischien ook nog wel op andere manieren.

De Thorn Sherpa (of de Ripio als je voorvering wilt). Thorn is een heel gerenommeerde Engelse bouwer van vaak scherp geprijsde tourfietsen, met een voorkeur voor 26 inch. Tegenwoordig in Nederland als frame leverbaar via m-gineering, en daar op elke manier op te bouwen. Dit levert je standaard de beste wielen, en de grootste opbouwvrijheid. Dit is wat iemand op dit forum laatst heeft gedaan (even zoeken).

Een mtb die je een klein beetje aanpast. Zelf heb ik laatst voor mijn kinderen mtb's van Cube gekocht, en voorzien van Old Man Mountain Red Rock achterdragers. Dit heb ik gedaan omdat de kids echt een vet cooole mtb wilden, en dit prima fietsen waren voor een heel nette prijs. Er zijn aparte dames modelen (niet met lage damesinstap, maar wel met aangepaste kortere geometrie, wat lichtere onderdelen etc). Dit is goedkoop, en je krijgt een mooie afmontage. Het nadeel is de wat zwakkere fabriekswielen, het niet erg stijve frame, en op de nieuwe modellen (ik had nog net oude modellen) de aanwezigheid van schijfremmen. Nieuwe mtb's worden steeds meer gericht op een uurtje in de modder spelen, en zijn steeds minder geschikt om als vakantiefiets gebruikt te worden. Soms zitten er ook geen oogjes voor achterdragers meer op.

Als je budget beperkt is dan is het zaak goed te kijken of de afmontage een voor echt fietsen optimaal compromis is. Niet zelden wordt er een dure xt achterderailleur gemonteerd, maar een goedkope trapas die je zo kapot hebt. Echt goede kwaliteit hoeft niet zoveel te kosten, maar de mix moet misschien anders dan wat de marketing of inkoopafdeling voorschrijft. Hier wat suggesties. Vermijd geintegreerde balhoofden of moderne crankstellen met externe lagers (klassiek met viekante as is het degeljkst, bijvoorbeeld Sugino XD). De nieuwe xt naven zijn lichter, maar niet meer zo degelijk. LX naven zijn nu het beste betaalbare idee voor een vakantiefiets. Handgebouwde wielen met zware velgen als de Sputnik/SP19 zijn erg zinvol. Een kapot wiel is een ernstig probleem onderweg. Er zijn allerlei mooie remmen, maar voor een beperkt budget is een gewone Deore v brake een prima oplossing. Wil je een racebocht, dan zijn er nu van Tektro prima goedkope raceremgrepen voor gebruik met v brakes. Deore derailleurs doen het ook prima. Een goede drager is van heel groot belang. De Tubus Cargo is super, maar laat niet veel ruimte voor je hielen. Op een mtb met korte achtervorken heb je met een Old Man Mountain Red Rock meer ruimte, en evenzeer topkwaliteit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Wim
Cyril schreef:Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar 2 26 inch trekking fietsen.
Het lijkt er echter op dat alleen de duurdere merken als Santos, Koga, Avagohn en Snel deze nog leveren want overige merken als Gaint, Trek, Cube, Ghost e.d. leveren alleen 28 inch trekking fietsen.

Wij overwegen dan ook om goede full XT MTB's te kopen en deze te voorzien van andere banden, sterkere achterwielen of alleen sterkere spaken, verstelbaar stuur en bagagedragers voor en achter. We overwegen nog om de geveerde voorvork te vervangen voor een vaste. Op deze manier kunnen we aardig besparen en toch goede fietsen hebben.
...
Wij hebben het idee dat je bij de duurdere merken veel geld betaald voor de naam.
Schat eens in hoeveel euro's je bespaart en deel dat eens door de uren die je nodig hebt om alles uit te zoeken, te beslissen, te bestellen, controleren, monteren, proberen en de vergissingen weer op te lossen.
Conclusie is waarschijnlijk dat je het doet omdat je het leuk vindt.
Leon
O ja, stuur en stuurpen zou ik nooit tweedehand kopen. Je weet nooit of er geen smak mee gemaakt is. En een verstelbare stuurpen is zwaarder, duurder, minder stijf, en gaat altijd kraken. Moderne mtb's hebben inderdaad bijna altijd een stuur dat te laag staat voor touren. Als de binnenbalhoofdbuis al is afgezaagd is een pen van 45 graden de oplossing. Het is erg belangrijk dat je fiets goed past.
Wim
Bedankt voor alle tips! Weet niet of we nog voor de optie tot ombouwen van de Sensa gaan kiezen maar de binnenbalhoofdbuis is nog niet afgezaagd als we die kopen. Dus dan kiezen we voor een pen van 45 graden ipv verstelbaar. Als ik naar 2e hands kijk let ik wel op kwaliteit. Ik zal ook eens naar Thorn sherpa bij m-gineering gaan kijken.
Cyril schreef:Het lijkt er echter op dat alleen de duurdere merken als Santos, Koga, Avagohn en Snel deze nog leveren.

Wij overwegen dan ook om goede full XT MTB's te kopen en deze te voorzien van andere banden, sterkere achterwielen of alleen sterkere spaken, verstelbaar stuur en bagagedragers voor en achter. We overwegen nog om de geveerde voorvork te vervangen voor een vaste.
Ik denk dat je ook veel betaalt voor maatwerk t.o.v. Oosterse confectie.
Een mountainbike strippen en weer aankleden kost je trouwens ook een behoorlijke duit. Maar ben het met je eens dat €2.000 of meer voor een 26" vakantiefiets veel geld is. Zat zelf ook eerst aan €650 te denken maar niets bevredigends gevonden in die prijscategorie. :(

Ben trouwens zeer tevreden over mijn 26" fiets. Zeker op onverharde wegen vind ik het veel beter (en voelt degelijker) fietsen.
Santos, Koga etc zijn toch geen maatwerk? Eerlijk gezegd lijkt die Sensa Merano me zo ongeveer de minst geschikte van je diverse opties. Als ik het goed zie een geintegreerd balhoofd, zeker externe trapaslagers, een niet heel bijzondere geveerde vork, twijfelachtige wielen, en een zit die er vanaf het plaatje wel erg lang en gestrekt uitziet.
Wim
Ik vraag me ook af hoe de lagere prijs tot stand is gekomen. Voor een XT groep betaal je nou eenmaal een bepaalde prijs; onopvallende onderdelen zijn wellicht goedkoper (en minder goed), en dan blijft de prijs van het frame over...

In het geval van een Rotor betaal je ~250 voor een frame, in het geval van een Santos iets van 600, Koga mss 1200?

Waar zou je bij een Sensa op uitkomen? 100,- voor het frame? Dan moet je maar afwachten wat je krijgt terwijl het wel de basis, de kern is van een goede fiets.
Inkoop prijzen van onderdelen zijn een complex verhaal waarbij grootschalige inkoop totaal andere prijzen oplevert. Maar wie wil er nog een xt groep op een touring fiets? De naven zijn niet meer wat ze geweest zijn, en de cranksets zijn evemin gebouwd op lange levensduur. Cruciaal zijn goede handgebouwde wielen, een degelijke trapas, cranks die passen bij de lengte van je benen etc. Dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn. Maar het allerbelangrijkste is een goed frame, dat je past, dat de juiste geometrie heeft voor touren, en dat het niet begeeft. Ik althans geef daarbij vooral vanwege het gevoel en het comfort nog steeds de voorkeur aan staal.
Wim
Wim schreef:Maar wie wil er nog een xt groep op een touring fiets?
In deze groep zijn wij aardig op de hoogte. Voor de rest van NL duurt dat nog een aantal jaren, met alle gevolgen.
Groetjes,
Leon
Wim schreef:Maar wie wil er nog een xt groep op een touring fiets?
Is het dan een achteruitgang dat VSF in 2011 de t400 uitrust met een XT derailleur ipv de SLX van dit jaar?
Nee met die XT derailleur is niets mis. Het ging me erom dat de groep als geheel niet meer interessant is - sommige afzonderlijke onderdelen zijn het nog altijd wel.
Maar ga maar na:
XT naven zijn minder degelijk dan LX.
XT cranksets mogen lichter geworden zijn, maar er zijn bij tourfiets gebruik teveel problemen mee. Een Sugino XD met een goede trapas met vierkante as is beter en goedkoper.
Bij de remmen is Shimano in het hogere segment vakantiefietsen ruim voorbijgestreefd door de Magura HS 33. Als het goedkoper moet is een Deore v brake ook prima.
Bij de derailleurs heeft Shimano het in het hogere segment vakantiefietsen behoudens speciale toepassingen moeten afleggen tegen de Rohloff naaf. Bij ligfietsen met langere kabel is SRAM naar het schijnt superieur.
Fietsvakanties mogen in Nederland populair zijn, maar internationaal is het slechts een kleine markt.
Wim
Kijk ok eens naarhttp://rose.nl/output/controller.aspx?cid=58&werb_id=

Deze duitse zaak levert zeer goede spullen voor weing geld.

Mario
Voor inspiratie om een mountainbike om te bouwen tot een reisfiets is dit ook een leuke site. Veel Great Divide Racers zie je allemaal met frametassen rond fietsen, aangevuld met gastanks, saddlebags en handlebarbags. Voordeel van dergelijke setups is dat de tassen zich allemaal dicht bij je lichaamszwaartepunt bevinden en in de lijn van je frame/wielen liggen, dus minder gezwiep lijkt me.

Je zou zelfs een karretje kunnen overwegen...... even loskoppelen en je kunt weer fulltime mountainbiken.

Hier ook nog een leuke site

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AB schreef:Voor inspiratie om een mountainbike om te bouwen tot een reisfiets is dit ook een leuke site. Veel Great Divide Racers zie je allemaal met frametassen rond fietsen, aangevuld met gastanks, saddlebags en handlebarbags. Voordeel van dergelijke setups is dat de tassen zich allemaal dicht bij je lichaamszwaartepunt bevinden en in de lijn van je frame/wielen liggen, dus minder gezwiep lijkt me.
Ik vind het een hoog als-ik-de -bidon-in-mijn-truitje-stop-blijft-mijn-fiets-licht-gehalte hebben. :roll: :wink:
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Voor inspiratie om een mountainbike om te bouwen tot een reisfiets is dit ook een leuke site. Veel Great Divide Racers zie je allemaal met frametassen rond fietsen, aangevuld met gastanks, saddlebags en handlebarbags. Voordeel van dergelijke setups is dat de tassen zich allemaal dicht bij je lichaamszwaartepunt bevinden en in de lijn van je frame/wielen liggen, dus minder gezwiep lijkt me.
Ik vind het een hoog als-ik-de -bidon-in-mijn-truitje-stop-blijft-mijn-fiets-licht-gehalte hebben. :roll: :wink:
Leon
en dat lijkt mij weer een ik-heb-kennelijk-niets-beter-in-te-brengen opmerking :)

Die custummade frame-, stuur- en zadeltasen lijken mij echt een gat in de markt hier in Europa. Slick, gestroomlijnd, compact en gecentreerd.