Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper

Eric op de Fiets schreef:...Dan wordt door het verhoogde gewicht de fiets immobiel en kunnen ze glas op de weg niet meer tijdig ontwijken...
Als er bij ons glas op het fietspad ligt en dat ligt er bijna altijd wel ergens op onze dagelijkse route, dan is dat sowieso niet te ontwijken. Het gaat niet om één glasscherf.
Dus het nut van lekbestendige banden kan ik me wel degelijk voorstellen. Zeker als je in een grote stad woon met veel hangjongeren die het nodig vinden om hun lege bierflesjes op de grond te gooien na consumptie of weer eens een bushokje kapot te slaan... :roll:
lekbestendigheid op mijn stadsfiets vind ik ook veel belangrijker dan op mijn andere fietsen want tijdens woonwerkverkeer is er niets vervelender dan platrijden en in je propere kleding en met de kids erbij alles moeten vervangen
Daar ben ik het helemaal mee eens. De vraag is alleen hoeveel lekbestendigheid je nodig hebt.
Wim
Niets mis met de oude Marathon, niets mis met de nieuwe (aldus Schwalbe).
De zijwangen zijn wat sterker geworden, waarschijnlijk dus iets minder soepel, maar dat is pure speculatie zolang de band nog niet eens door de bandenfijnproevers is uitgeprobeerd. Vooralsnog lijkt me de stelling van "een stuk lomper" nogal voorbarig. Het lijkt mij dat dit draadje over erg subtiele verschillen tussen de twee banden gaat, die nog niet eens bewezen zijn.

Voor snel en soepel hoef je niet bij de oude Marathon-serie te zijn, daar zijn ze nooit voor ontworpen, in die zin waren ze altijd al lomp. Maar voor gebruik op een vakantiefytske lijkt mij ook zaken als degelijkheid, lekbestendigheid en duurzaamheid een stuk belangrijker. Op een vakantiefiets ga je toch niet zodanig snel dat je na 10 minuten fietsen nog steeds deze marginale verschillen zult bemerken. Gewicht (die extra 130gram) zit wel rond mijn heupen of in mijn bidon, snelheid zit in mijn cardio-vasculaire systeem en comfort zit in zadel en de bandenspanning.

Disclaimer
Het moge duidelijk zijn dat ik mezelf voor wat betreft vakantiefietsen niet als bandenfijnproever beschouw, ben geen wijnkenner en vandaar dat die huiswijntjes van de Aldi er bij mij ook wel in gaan. En voor echte snelheid pak ik toch wel mijn Cervelo P2 met Kask K31, mavic comete, veloflex record en latex binnenbandje :).
Geef mij maar Lafite Rothschild 1945, of tegenwoordig 1959. Dat is heus lekkerder dan de Aldi, al moet je er tegenwoordig je fiets voor een Aldi fiets inruilen om het nog te kunnen betalen.
Maar in ernst: voor mij geldt toch echt dat een lichte soepele band mijn fietsplezier vergroot.De Marathon zat aan de voor mij stevige kant van het spectrum, en ik vind het jammer dat hij nu nog zwaarder en stugger is geworden. Maar: de proof of the pudding is in the eating. Ik mag hem voor Schwalbe gaan testen. Probleem is hoe je dat dubbelblind doet en toch je ogen open houdt als je fietst. Achterop de tandem?
Wim
AB schreef:Voor snel en soepel hoef je niet bij de oude Marathon-serie te zijn, daar zijn ze nooit voor ontworpen, in die zin waren ze altijd al lomp.
De voorlaatste versie van de Marathon hadden ze juist uitgerust met een extra soepele anti lek laag. Hij rolde heerlijk over het asfalt heen. Lomp zou ik hem echt niet willen noemen, aangezien hij behoorlijk sneller is dan bv een Supreme. En met de Marathon durf ik ook nog over de zwaarste off road wegen te gaan. Een combinatie die wat mij betreft uniek is.
DeFietsreiziger schreef:
AB schreef:Voor snel en soepel hoef je niet bij de oude Marathon-serie te zijn, daar zijn ze nooit voor ontworpen, in die zin waren ze altijd al lomp.
De voorlaatste versie van de Marathon hadden ze juist uitgerust met een extra soepele anti lek laag. Hij rolde heerlijk over het asfalt heen. Lomp zou ik hem echt niet willen noemen, aangezien hij behoorlijk sneller is dan bv een Supreme. En met de Marathon durf ik ook nog over de zwaarste off road wegen te gaan. Een combinatie die wat mij betreft uniek is.
De Marathon sneller dan de Supreme? Dan heb je die dag vast spinazie gegeten :). Maar zou kunnen hoor, heb nog nooit met de supreme gereden, dus zou het niet kunnen beamen, hoewel ze bij Schwalbe de supreme geschikter voor snelheid achten dan de Marathon.

Uiteraard is het maar net waar je het mee vergelijkt, maar ik heb de Marathon altijd een redelijk lompe band gevonden, en precies de reden waarom ie altijd onder mijn woonwerk-fietsje zat, onverwoestbaar bandje, duizenden kilometers mee gefietst en nooit een lekke band. Maar toch denk ik dat snelheid vooral in de benen zit en soepelheid en gevoel (hoe reageert de band op microschokjes) slechts ten dele in de band zit en zo bijdraagt aan een gevoel van comfort.

Maar ben zeker nieuwsgierig naar de praktijktest tussen de nieuwe Marathon en de oude Marathon. Twee nieuwe setjes van beide marathon-versies op een zelfde type fiets, graag inclusief een vermogensmeter (cycleops of srm) om de snelheid te testen en dezelfde bandenspanning om de soepelheid te testen, zoiets.

Voorbeeldje bij een racefiets: een afgeragd en ten dele vierkant afgesleten continental gp4000s zal zeker anders aanvoelen dan een gloednieuw, mooi rond gp4000s bandje....... en een nieuwe continental voelt weer net iets anders aan dan een vittoria open corsa evo cx....., maar of je nou met de een sneller gaat dan met de ander?

Maar goed, voor vakantiefietsen zou je wellicht meer verschil tussen de bandentypen kunnen merken, aangezien de snelheid een stuk lager is en de rolweerstand procentueel meer de snelheid vertraagt dan de aerodynamica. Ik denk dat de soepelheid en rondheid van de band vooral bijdraagt aan een gevoel van snelheid en dat de mate van het profiel hebben en de dikte van het rubberprofiel een theoretische weerstand geeft. Het lijkt me interessant om dit weerstandsverschil uit te drukken in procenten en zolang dat onder de 3-5% procent zit, zul je er denk ik in de praktijk weinig van merken. En als je het wel merkt ben je het na 10 minuten fietsen al lang weer vergeten ;).
Qua hoeveelheid glas hier op de fietspaden, zou ik wel het lekbestendige gedeelte van de nieuwe banden voor Schwalbe mogen gaan testen... :wink:
Zoals in dit topic te zien was, is mijn Marathon afgeschreven.

Hoe zie ik het verschil tussen de nieuwe en de oude Marathon?
(Dus zonder een weegschaal mee te nemen :wink: )

Op mijn band staat 26x1.75.
26 kan ik nog wel thuisbrengen maar is 1.75 dan de breedte?
En er staat ook nog 47 559 nog. Wat betekenen die getallen?

En als ik hem bij Rose bestel, hoe kan ik dan aangeven welke breedte ik wil hebben? Of heeft deze band maar een breedte?
HansvanderVeeke schreef:Zoals in dit topic te zien was, is mijn Marathon afgeschreven.

Hoe zie ik het verschil tussen de nieuwe en de oude Marathon?
(Dus zonder een weegschaal mee te nemen :wink: )

Op mijn band staat 26x1.75.
26 kan ik nog wel thuisbrengen maar is 1.75 dan de breedte?
En er staat ook nog 47 559 nog. Wat betekenen die getallen?

En als ik hem bij Rose bestel, hoe kan ik dan aangeven welke breedte ik wil hebben? Of heeft deze band maar een breedte?
HS 420 is de E-bike versie, HS 368 de klassieke
Voor de lezers : 26x1.75 is dus hetzelfde als 47-559.
m-gineering schreef: HS 420 is de E-bike versie, HS 368 de klassieke
En waar vind ik die labels? Ik kan ze niet op de band zelf vinden. Staat het op het kartonnetje of sticker om de band?

Op de site van Rose staat dit er nl niet bij. De fietsenmaker in Baflo had hem niet dus ik kijk volgende week nog even in de grote stad.
HansvanderVeeke schreef:
m-gineering schreef: HS 420 is de E-bike versie, HS 368 de klassieke
En waar vind ik die labels? Ik kan ze niet op de band zelf vinden. Staat het op het kartonnetje of sticker om de band?

Op de site van Rose staat dit er nl niet bij. De fietsenmaker in Baflo had hem niet dus ik kijk volgende week nog even in de grote stad.
waar varieert nogal. Of in koeie letters naast de maat, maar soms ook in miniletters naast made in indonesia verstopt op de hieldraad (niet te zien als de band gemonteerd is
kort samengevat is het eerste cijfer de wielgrootte (diameter):
20" en 24" = kindermaten (en ligfietsen?)
26" = mtb
28" = koersfiets en stadsfiets
trekkingbanden heb je in 26 en 28"

de tweede maat is de breedte van je band in inches uitgedrukt, klassiekers onder de 26" zijn:
1,5
1,75
1,9
2,1
2,3
Wim schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. De vraag is alleen hoeveel lekbestendigheid je nodig hebt.
Wim
Kun je de mate van lekbestendigheid dan aangeven? Dat impliceert dus dat je lekrijden af en toe accepteert, ik niet. Met de marathons (normaal en plus) nog nooit lek gereden.

Wijnand
wijnand schreef: Kun je de mate van lekbestendigheid dan aangeven? Dat impliceert dus dat je lekrijden af en toe accepteert, ik niet. Met de marathons (normaal en plus) nog nooit lek gereden.
Iedereen die fiets accepteert af en toe lekrijden. Met een moderne, goede band kan het aantal lekke banden heel erg beperkt worden zonder dat het comfort en de rolweerstand erg negatief beïnvloedt, maar elke luchtband kan nu eenmaal lek. Enkel banden die niet met gas zijn gevuld gaan nooit lek. Sommige fietsen die b.v worden gebruik om op industrieterreinen rond te fietsen worden daarmee uitgerust. Maar zulke banden zijn onbruikbaar voor dagelijk gebruik.
Revanho schreef: Enkel banden die niet met gas zijn gevuld gaan nooit lek. Sommige fietsen die b.v worden gebruik om op industrieterreinen rond te fietsen worden daarmee uitgerust. Maar zulke banden zijn onbruikbaar voor dagelijk gebruik.
Rij je inderdaad net lek, maar krijg je wel een gebroken velg ;)

(als je de marteling lang genoeg volhoudt)
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef:
m-gineering schreef: HS 420 is de E-bike versie, HS 368 de klassieke
En waar vind ik die labels? Ik kan ze niet op de band zelf vinden. Staat het op het kartonnetje of sticker om de band?

Op de site van Rose staat dit er nl niet bij. De fietsenmaker in Baflo had hem niet dus ik kijk volgende week nog even in de grote stad.
waar varieert nogal. Of in koeie letters naast de maat, maar soms ook in miniletters naast made in indonesia verstopt op de hieldraad (niet te zien als de band gemonteerd is
Ik ben hier in Groningen bij twee fietsenzaken geweest. Die hadden hem allebei niet. Een moest ik zelfs overtuigen dat niet alleen ATB's 26 inch banden hebben.
Uiteindelijk bij Rose besteld. Was ook nog een tientje goedkoper per band maar er komen portokosten bij van 5 euro. Daarom maar twee besteld zodat ik er vast een voor Saskia heb.
Vandaag bevestiging gekregen dat type HS368 opgestuurd is. Nog even afwachten als ze aankomen maar het lijkt erop dat ik geluk heb en nog het oude type krijg geleverd.. :)
Ik ben hier in Groningen bij twee fietsenzaken geweest. Die hadden hem allebei niet. Een moest ik zelfs overtuigen dat niet alleen ATB's 26 inch banden hebben.
Ben je ook bij Cycle trend geweest? Die verkopen (ook) Santos 26" en zou je verwachten dat ze andere doeleinden kennen voor een 26" wiel dat crossen in het bos.