Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een naafdynamo veilig? - Forum Wereldfietser

Is een naafdynamo veilig?

Dag allen

Ik overweeg voor mijn nieuwe fiets een naafdynamo. Evenwel vraag ik me af hoe het zit met de stralingsintensiteit van het opgewekte elektromagnetische veld (ik haal vaak gemiddelden rond 30 km/uur). Ik kan er niks over vinden, hoe verhoudt zich dat tot pakweg het gebruik van een gsm?

groeten, Dirk
De meeste mensen overleven een ritje in de trein ook. En volgens mij veroorzaakt die een iets groter veld bij het afremmen. Maar ik heb geen natuurkunde gestudeerd.

Als je weet hoeveel moeite het kost om in Duitsland (SON) TUV goedkeuring te krijgen voor een naafdynamo, zal het wel snor zitten met die veiligheid.
(niet dat die goedkeuring direct te maken heeft met de door jouw benoemde 'veiligheid')

Op een fiets met een normale dynamo heb ook nog nooit iemand horen klagen zijn gezondheid, hooguit over spierpijn.

Sjors
Het is al niet gelukt het wetenschappelijk bewijs rond te krijgen dat hoogspanningskabels ongezond zijn, dus van de spanning van een zaklamp zul je vast niets krijgen.
Wim
Een GSM-mast, een mobieltje, radio, tv, magnetron of een woning van gewapend beton levert meer straling, dus over een naafdynamootje zal heus geen gevaar voor je gezondheid opleveren. Je hierover zorgen maken is wel kwalijk voor je gezondheid.... ik hoop voor je dat je niet hypochondrisch bent ingesteld. And if so, dan is fietsen wel de beste remedie :) .
AB schreef:Een GSM-mast, een mobieltje, radio, tv, magnetron of een woning van gewapend beton levert meer straling,
De sterkste bron wordt vaak vergeten: de zon. Volgens huidartsen is deze bron ook verreweg de dodelijkste.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Een GSM-mast, een mobieltje, radio, tv, magnetron of een woning van gewapend beton levert meer straling,
De sterkste bron wordt vaak vergeten: de zon. Volgens huidartsen is deze bron ook verreweg de dodelijkste.
Leon
Gelukkig zorgt de zon (buiten zijn in het algemeen) ook voor aanmaak van vitamine D als ik me goed herinner. Ik zou me meer zorgen maken over de roetuitstoot van vrachtwagens, dat schijnt ook nogal kankerverwekkend te zijn.
ambrozijn schreef:Dag allen

Ik overweeg voor mijn nieuwe fiets een naafdynamo. Evenwel vraag ik me af hoe het zit met de stralingsintensiteit van het opgewekte elektromagnetische veld (ik haal vaak gemiddelden rond 30 km/uur). Ik kan er niks over vinden, hoe verhoudt zich dat tot pakweg het gebruik van een gsm?

groeten, Dirk
Net als een GSm moet je een naafdynamo niet in je oor steken. Een naafdynamo moet je bovendien niet op je tenen laten vallen!

De maximale afscherming heb je met een Son icm een Edelux koplamp. De Edelux heeft een aluminium huis en de coax kabel biedt ook beter afscherming dan een tweelingsnoer
Fietsen in de Ardennen is een stuk gevaarlijker!
Nog even volgende feiten toevoegen:
-magnetische straling neemt af met de 4de macht van de straal tov de bron. Het veld dat dus ontstaat terhoogte van de naafdynamo is ongelooflijk zwak ter hoogte van bv. het hoofd. Dit is totaal niet te vergelijken met bv een gsm die tegen het hoofd wordt gehouden.

-concreet wordt door sommige wetenschappers het magnetisch veld van toestellen bekeken omdat de frequentie van de velden soms in de buurt liggen van de resonantie frequentie van water. (water is polair en kantelt dus mee met een wisselend magnetisch veld, net als een slinger. Indien de frequentie van het veld rond die van de resonantie frequentie komt dan zal er praktisch geen demping optreden waardoor er theoretisch opwarming kan plaats vinden). De frequentie die wordt opgewekt door je naafdynamo is van een heel andere orde: een naafdynamo heeft tussen 10 en 20 polen schat ik. Dat wil zeggen dat bij een snelheid van 40 km/u de frequentie van de spanning en het magnetisch veld tussen 50 en 100Hz. Dit zijn waarden in de grootteorde van het stroomnet en worden door vrijwel niemand als verdacht beschouwd.
Ter vergelijking: europese gsm's gebruiken 800Mhz of 1800 Mhz als frequentie.

- het vermogen van het magnetische veld kan ik maar ruw schatten, maar is sowieso van gelijkaardige orde als dat van het elektrisch vermogen: ongeveer 3 watt. Dit is in termen van magnetisme erg beperkt.

Al bij al dus geen enkele reden om zelfs maar afscherming te gebruiken. Oortjes van een ipod of je luidsprekers in de woonkamer leveren je waarschijnlijk meer straling op (die overigens ook totaal niet schadelijk is).
EnriceV schreef: De frequentie die wordt opgewekt door je naafdynamo is van een heel andere orde: een naafdynamo heeft tussen 10 en 20 polen schat ik..
Een SON heeft 26 polen, dus wel iets meer maar niet zoveel meer om je druk te gaan maken
De behuizing van de dynamo functioneert als een 'kooi van Faraday' dus de minimale hoeveelheid EM-straling die geproduceerd wordt, wordt gelijk geneutraliseerd.
Jelle'81 schreef:De behuizing van de dynamo functioneert als een 'kooi van Faraday' dus de minimale hoeveelheid EM-straling die geproduceerd wordt, wordt gelijk geneutraliseerd.
Er hangt alleen wel een antenne aan :twisted:
Ja, maar ik kreeg de impressie dat vooral de dynamo zelf mysterieus/spannend/verdacht leek te zijn qua straling. :wink:
Wel een leuke vraag hoor, ik moest er toch even over nadenken.