Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een naafdynamo veilig? - Forum Wereldfietser

Is een naafdynamo veilig?

Dag allen

Ik overweeg voor mijn nieuwe fiets een naafdynamo. Evenwel vraag ik me af hoe het zit met de stralingsintensiteit van het opgewekte elektromagnetische veld (ik haal vaak gemiddelden rond 30 km/uur). Ik kan er niks over vinden, hoe verhoudt zich dat tot pakweg het gebruik van een gsm?

groeten, Dirk
De meeste mensen overleven een ritje in de trein ook. En volgens mij veroorzaakt die een iets groter veld bij het afremmen. Maar ik heb geen natuurkunde gestudeerd.

Als je weet hoeveel moeite het kost om in Duitsland (SON) TUV goedkeuring te krijgen voor een naafdynamo, zal het wel snor zitten met die veiligheid.
(niet dat die goedkeuring direct te maken heeft met de door jouw benoemde 'veiligheid')

Op een fiets met een normale dynamo heb ook nog nooit iemand horen klagen zijn gezondheid, hooguit over spierpijn.

Sjors
Het is al niet gelukt het wetenschappelijk bewijs rond te krijgen dat hoogspanningskabels ongezond zijn, dus van de spanning van een zaklamp zul je vast niets krijgen.
Wim
Een GSM-mast, een mobieltje, radio, tv, magnetron of een woning van gewapend beton levert meer straling, dus over een naafdynamootje zal heus geen gevaar voor je gezondheid opleveren. Je hierover zorgen maken is wel kwalijk voor je gezondheid.... ik hoop voor je dat je niet hypochondrisch bent ingesteld. And if so, dan is fietsen wel de beste remedie :) .
AB schreef:Een GSM-mast, een mobieltje, radio, tv, magnetron of een woning van gewapend beton levert meer straling,
De sterkste bron wordt vaak vergeten: de zon. Volgens huidartsen is deze bron ook verreweg de dodelijkste.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Een GSM-mast, een mobieltje, radio, tv, magnetron of een woning van gewapend beton levert meer straling,
De sterkste bron wordt vaak vergeten: de zon. Volgens huidartsen is deze bron ook verreweg de dodelijkste.
Leon