Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Marathon supremes gaan vervangen worden. - Forum Wereldfietser

De Marathon supremes gaan vervangen worden.

De Marathon Supremes op mijn ER(28") gaan vervangen worden. Maar ik had graag een beetje meer grip gehad op zanderige en/of modder wegen die ik elke dag tegenkom. Op de fietswegen die ik berijd durven al eens tractors rijden met de nodige plakken modder en brokken zand tot gevolg. Met die Supremes durf ik dan al eens een beetje wegschuiven. Daarom had ik graag een band met een beetje meer profiel gekozen. Hebben jullie misschien suggesties? :)
(En liefst een 50mm band. :D )
De Sjelle schreef:De Marathon Supremes op mijn ER(28") gaan vervangen worden. Maar ik had graag een beetje meer grip gehad op zanderige en/of modder wegen die ik elke dag tegenkom. Op de fietswegen die ik berijd durven al eens tractors rijden met de nodige plakken modder en brokken zand tot gevolg. Met die Supremes durf ik dan al eens een beetje wegschuiven. Daarom had ik graag een band met een beetje meer profiel gekozen. Hebben jullie misschien suggesties? :)
(En liefst een 560mm band. :D )
Misschien een gewone Marathon? Moet je wel snel zijn zodat je niet de verknalde 2011 uitvoering (HS420) krijgt: daar hebben ze een plus van gemaakt zodat die om te beginnen nog zwaarder is geworden. E-bike ready heet dat, al die luie varkens met overgewicht worden bedankt :( :shock: :wink:
Van de winter gooi ik deze er weer om:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... al+touring
m-gineering schreef:[Misschien een gewone Marathon? Moet je wel snel zijn zodat je niet de verknalde 2011 uitvoering (HS420) krijgt: daar hebben ze een plus van gemaakt zodat die om te beginnen nog zwaarder is geworden. E-bike ready heet dat, al die luie varkens met overgewicht worden bedankt :( :shock: :wink:
Shit!!!!
De Sjelle schreef:Maar ik had graag een beetje meer grip gehad op zanderige en/of modder wegen die ik elke dag tegenkom. Op de fietswegen die ik berijd durven al eens tractors rijden met de nodige plakken modder en brokken zand tot gevolg.
Mijn ervaringen met de genoemde marathon, het oude type dus, zijn erg goed. De wegen waar ik vaak in Belgisch Limburg op fiets zijn denk ik vergelijkbaar met die rond Werchter. Maar als er natte leem op de weg ligt zul je in de bocht altijd een beetje moeten oppassen, met welke band dan ook.
Leon
Die Marathons zijn niet in 50mm breed voorhanden?
En wanneer ik die "oude" Marathons niet zou kunnen krijgen welke stellen jullie dan voor van de Schwalbe banden? :)
Schwalbe heeft het voor ons en zichzelf best lastig gemaakt. Als all round 26 inch band vind ik de 50 mm Big Apple nog steeds geweldig (nu weer lichter, dus een nog grotere concurrent voor de Supreme), en als band voor het ruwe werk vind ik de nieuwe Marathon Extreme echt ook heel goed. Daartussenin zat er altijd die klassieke Marathon, en in HS 368 uitvoering (de huidige) is die zowel comfortabel als redelijk snel. Ook voor onze stadsfietsen vind ik het de ideale band, en lekbestendiger hoefde echt niet. Je zou haast denken dat ze je willen dwingen een Dureme te kopen.
Als snelle band zweer ik bij de 26x1.75 Panaracer Pasela TG, maar ga ik de volgende keer ook een stel 50 mm Kojaks uitproberen. Een beetje meer luchtvering is altijd wel lekker, en de Pasela is er helaas niet in 50 mm. Wel maak ik me een een beetje zorgen om het volledige gebrek aan profiel op de Kojak. De Pasela heeft een licht profiel dat op vieze wegen toch wel nuttig is.
Wim
De oude Marathon HS 368 was er wel in 26x50 mm, maar niet in 28 inch. Dan was het 47 mm maximaal. De Marathon Racer evenmin, die hield op bij 40 mm, maar is ook niet de winterband die je zoekt. Als je heel veel blubber tegenkomt dan is de Marathon Extreme een goed plan. Op asfalt valt hij voor een dergelijke grove band nog heel erg mee, maar je bent wel langzamer. Omdat hij niet zo zwaar is wordt je fiets op asfalt ook niet zo lomp in de besturing. Ik heb hem er momenteel in 26x2.0 op zitten, en zondag over een natgeregend zandpad met los zand ging het prima. Het probleem voor jou is dat het in 28 inch bijna steeds bij 42 mm wel ophoudt. De gewone Marathon is er wel in 47 mm, zowel de oude als de nieuwe). Misschien zijn er niet al te geprofileerde 29-ers waar je wat aan hebt.
Wim
Wim schreef:De gewone Marathon is er wel in 47 mm, zowel de oude als de nieuwe).
Juist, had ik niet gezien. :)
Ik vind die heel brede banden nu wel zo fijn rijden, maar die drie mm zullen het wel niet maken zeker? Die nieuwe marathons wegen bijna een kilo zeg! :shock: Ik ben nu wel geen grammenweger maar dat vind ik nu toch wel veel. En die Duremes, die zijn toch al veel lichter, is dat iets? Anders moet ik misschien toch eens gaan kijken waar ze die Continentals hier verkopen.
De Sjelle schreef:Die nieuwe marathons wegen bijna een kilo zeg! :shock:
Zolang je niet de bergen in gaat en in Nederland blijft is gewicht niet zaligmakend. Zowel de Marathon als de Touring Plus zijn zwaarder, maar wel allebei sneller dan de Supreme (ik heb ze alle 3).
DeFietsreiziger schreef:
De Sjelle schreef:Die nieuwe marathons wegen bijna een kilo zeg! :shock:
Zolang je niet de bergen in gaat en in Nederland blijft is gewicht niet zaligmakend.

In een band valt het wel op, omdat het gewicht een ruwe indicatie voor de dikte en dus voor de stijfheid en lompheid van het karkas is. En iedere keer dat je aan je stuur draait heb je er ook last van. En een paar goede banden kan een fiets van een dood paard veranderen in iets waar je blij van wordt

Of doe een hardloopwedstrijd op rubberlaarzen, op het totaalgewicht zijn die ook niet belangrijk ;)
Ik heb maar eens naar Schwalbe geschreven om ze te zeggen wat ik van de moord op de Marathon vind. We stemmen met ons geld, nietwaar?
Wim
Iemand nog ervaring met Conti Contact banden?
Met 740 gram voor de 47-622 zijn ze lichter dan de Marathons!
Mijn ervaring is dat deze veel sneller slijten dan de marathon 368 van schwalbe
Wim schreef:Ik heb maar eens naar Schwalbe geschreven om ze te zeggen wat ik van de moord op de Marathon vind. We stemmen met ons geld, nietwaar?
Wim
Van mij zullen ze de komende jaren weinig omzet krijgen. Ik heb bij rose vandaag nog twee 622-37 van het oude type besteld en twee 622-42 liggen al op zolder. De banden op de fietsen zijn zo ongeveer halverwege, dus ik kan jaren vooruit.
Leon
Continental heeft voor mij helemaal afgedaan. Vorig jaar was ik genoodzaakt een Touring Plus te monteren. Na minder dan 2000 kilometer was al het rubber van de achterband verdwenen en reed ik alleen op de gele antileklaag. Volgens de manager van Conti ligt dat aan mij: te zwaar beladen, slechte wegen of wat dan ook. Ik mocht met de band naar mijn dealer en als die iets zou vinden kreeg ik een nieuwe. Alsof ik tijdens mijn vakantie een afgesleten band mee zou nemen voor reclamatie .. Overigens gaf hij wel toe dat de nieuwe banden een andere rubberlaag krijgen. Ik moet zeggen dat zoiets de besluitvorming bij bandenkeuze wel beïnvloedt.
DeFietsreiziger schreef:Iemand nog ervaring met Conti Contact banden?
Met 740 gram voor de 47-622 zijn ze lichter dan de Marathons!
Er gaan heel snel kleine steentjes tussen de groefjes van het profiel zitten (geen idee of dat schadelijk is) en zoals hierboven al gezegd, ze verslijten snel.

Ik had er vorig jaar achteraan een TravelContact op liggen en vooraan een Contact. Die Contact was na een jaar (± 5000 km over asfalt) helemaal opgereden. Als ik de band plooide dan zag ik zelfs de laag die onder de rubber zit. Ik moet er wel bijzeggen, geen enkele keer lek gereden.

De Travelcontact achteraan was in veel betere staat, die kan er nog enkele 1000'n kilometers bij doen.
Waarom niet de Dureme ? Omdat we wat meer onverhard gingen fietsen zijn de Supremes toen ze op waren hierdoor vervangen. Ze zitten er nu zo;n 2500 km op en bevallen goed, door het profiel heb je wat meer grip als de supremes en verschil in rolweerstand merk ik niet. Alleen bij nat wegdek is de grip wat minder.

Ben
Drie redenen. De eerste is de prijs. Dat maakt mij voor mijn vakantiefiets niet heel veel uit, maar voor al die stadsfiets banden in ons gezin toch wel wat. De tweede is dat de Dureme niet in zoveel maten te krijgen is als de Marathon (niet in 40-635 voor de omafiets van mijn dochter, en evenmin in de maat van mijn Brompton of mijn oude fiets met 27 1 1/4 inch banden, of in 650B). De derde is dat er hier mensen waren die vonden dat de band niet zo koersstabiel was als je wel zou willen.
Wim
Wim schreef:Ik heb maar eens naar Schwalbe geschreven om ze te zeggen wat ik van de moord op de Marathon vind.
"De moord op de Marathon." Een mooie titel voor het nooit te verschijnen laatste boek van Appie Baantjer. ;)
Wim schreef:We stemmen met ons geld, nietwaar?
Ik ben bang dat die "luie varkens met overgewicht" een zwaardere stem hebben... Die gebruikersgroep groeit explosief. In aantallen bedoel ik dan... ;)