Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS 33 na 1½ jaar - Forum Wereldfietser

Magura HS 33 na 1½ jaar

Hoi,

ik fiets nu anderhalf jaar met Magura hydraulische velgremmen, HS 33. In het begin remden ze fantastisch, de eerste winter ook onder hevige sneeuw en kou nog uitstekend (ik woon in Kiruna, Zweden, een meter sneeuw en -30°C zijn niet ongebruikelijk, m'n record staat op -40°C). De laatste maanden is de remkracht echter veel minder, en nu het regelmatig sneeuwt en koud begint te worden remmen de blokjes nauwelijks meer. Ik heb de remmen helemaal aangedraaid (met die knopjes op de hendels). Is het normaal dat remblokjes na 1½ jaar al aan vervanging toe zijn, of kan het waarschijnlijker aan iets anders liggen? Ik fiets er dagelijks 16 km mee, waarvan 8 km naar beneden (waarbij ik best veel rem), plus fietstochten, dus gemiddeld zo'n 100 km/week.

Gerrit, Kiruna, Zweden.
Hej Gerrit,

Ik rij nu 8 maanden met HS-33's en na 6.000 km zijn mijn blokken achter al zo goed als op. Zeker in natte omstandigheden slijten ze erg hard. Zet er eens een paar nieuwe blokken in (wel je knopjes weer terugdraaien) en kijk hoe dat gaat.


Kiruna is aardig noordelijk, zelf ben ik nog niet verder gekomen dan Jokkmokk.

groeten,

Mark
Gerrit,

Ik kocht pas een gebruikte fiets met Magura HS33 en heb met ongeveer dezelfde vraag op de Magura site gelezen. De blokjes zijn versleten wanneer de groefjes minder dan 2 mm diep zijn.
De knopjes op de grepen zijn er volgens mij niet om eventuele slijtage te compenseren, dat zou bij deze hydraulische remmen niet nodig moeten zijn, maar om de remmen in te stellen op je eigen voorkeur: diep of minder diep.

Frank
Bij slechte omstandigheden en veel remmen slijten alle blokken hard, ook deze. Ik vind het niet overdreven snel als ik het zo lees. Gelukkig is het vervangen in een paar minuten gedaan en hoef je alleen de knoppen weer even terug te draaien.
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat de blokjes versleten zijn als je de rode wieltjes helemaal hebt opgedraaid naar + en dat ie dan toch nog slecht remt? Bij remt ie ook niet geweldig meer. Of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Ik zal straks de groefdiepte meten en laten weten of ze versleten zijn volgens dat criterium.
Mijn ervaring is dat de blokjes bij veel slecht weer e.d. eerder op zijn, dus ook als ze niet perse volledig opgesleten zijn. Ik vervang ze dan gewoon.
Jarno schreef:Mijn ervaring is dat de blokjes bij veel slecht weer e.d. eerder op zijn, dus ook als ze niet perse volledig opgesleten zijn. Ik vervang ze dan gewoon.
Wat is 'op'? Of beter, het verschil tussen op en opgesleten?
vincent schol schreef:Mag ik hieruit de conclusie trekken dat de blokjes versleten zijn als je de rode wieltjes helemaal hebt opgedraaid naar + en dat ie dan toch nog slecht remt?
Volgens mij is het hydraulisch systeem zelfstellend. De slijtage van de remblokjes zou niet direct tot gevolg moeten hebben dat je dieper moet knijpen. De rode wieltjes zijn er om de persoonlijke voorkeur in te stellen.
vincent schol schreef: Bij remt ie ook niet geweldig meer. Of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Ik zal straks de groefdiepte meten en laten weten of ze versleten zijn volgens dat criterium.
Ik kan me voorstellen dat er een einde komt aan de slag van de hydraulische cilinder. Met andere woorden, als je remblokjes te dun zijn halen ze de velg niet meer, of bijna niet meer. Of misschien is er minder remolie?
Correctie: die rode stelknopjes zijn toch wel degelijk bedoeld om de slijtage van de remblokjes te compenseren, ze hebben zelfs een naam: Turbo Pad wear Adjuster (TPA).
Greepwijdte instellen gebeurd met een inbussleutel in de greep.
frank bueters schreef:
vincent schol schreef:Mag ik hieruit de conclusie trekken dat de blokjes versleten zijn als je de rode wieltjes helemaal hebt opgedraaid naar + en dat ie dan toch nog slecht remt?
Volgens mij is het hydraulisch systeem zelfstellend. De slijtage van de remblokjes zou niet direct tot gevolg moeten hebben dat je dieper moet knijpen. De rode wieltjes zijn er om de persoonlijke voorkeur in te
Dat geldt niet voor de HS33 dat is een gesloten hydraulisch systeem (in tegenstelling tot de meeste schijfremmen) de knopjes zijn dus wel degelijk om de blokjes dichter bij de velg te zetten.

Maar na 1,5 jaar zou het inderdaad ook heel goed kunnen dat de blokken gewoon op zijn en dus vervangen dienen te worden. Rijdt zelf ongeveer 1 jaar met blokken (das zo'n 7000km)

Uit hun handleiding pagina 13 (http://www.magura.com/uploads/media/dow ... _09_NL.pdf)
MAGURA remmen behoeven bij correcte montage geen verder onderhoud. Ook
regelmatig olie verversen is niet nodig, de olie neemt geen water op en veroudert niet zoals de
in de auto motorfiets en dooer de concurrentie gebruikte DOT remvloeistof.
Remblokslijtage opvangen:
De 4 mm inbusschroef in de hendel met de klok indraaien (HS 11), resp. de Turbo Pad
Adjuster (TPA) in “+” richting draaien (HS 33). Wanneer de inbusschroef gelijk ligt met de houder,
of de TPA niet meer verder draait, moeten de remblokken vervangen worden.
Wanneer
de TPA (HS33) niet meer verder draait of de inbusschroef SW4 gelijk ligt met de houder
in de remhendel (HS11), moeten de remblokken vervangen worden.
Belangrijk: voordat de remblokken vervangen worden, moeten de nastelschroeven
in hun beginpositie teruggedraaid worden!
frank bueters schreef:Volgens mij is het hydraulisch systeem zelfstellend. De slijtage van de remblokjes zou niet direct tot gevolg moeten hebben dat je dieper moet knijpen. De rode wieltjes zijn er om de persoonlijke voorkeur in te stellen
De HS33 remmen zijn niet zelfstellend! Dit wordt bevestigd door de handleiding:

"Gebruik de TPA (nastellig van de remblokslijtage zonder gereedschap) alleen voor het nastellen van remblokslijtage!"

en

Remblokslijtage opvangen:
TPA in de richting van de klok indraaien. Wanneer de TPA niet meer verder gedraaid kan
worden, moeten de remblokken vervangen worden.


Zie verder de hele handleiding

Mijn ervaring met slijtage van de remblokjes leert dat het erg afhankelijk is van de omstandigheden. Nat en vuil (grusväg?) zorgen voor veel snellere slijtage dan droge omstandigheden. Continue remmen in afdalingen ("remmen als een oud wijf" volgens mijn fietsenmaker) zorgt ook voor meer slijtage dan af en toe even hard in de remmen knijpen.

Ik acht het waarschijnlijk dat de blokjes versleten zijn, maar er is ook een kleine kans dat er lucht in de leiding zit.

Jan
Ik heb de blokjes eruit gehaald en ze waren inderdaad aan vervanging toe. De meeste groeven waren ongeveer 2 mm maar een paar waren 2,5 ~ 3 mm omdat het blokje niet helemaal recht heeft gezeten. Magura remblokjes hebben geen wear line zoals ik van andere remblokjes ken dus je moet dus blijkbaar aan het remgedrag of door te meten bemerken of ze op zijn. En dat laatste is inderdaad wat anders dan opgesleten want dan zouden de groeven helemaal verdwenen zijn. De nieuwe blokken hebben een groef van 4 mm en de rode wieltjes hebben weer een zwengel richting de min gekregen.
Ik heb de mijn ook maar vervangen, na de huttentocht waren ze achter toch echt op.
Handig en stimulerend zo'n forum :)

Voor en achterband ook maar gelijk van plek gewisseld. Zo klaar voor de winter. :)
vincent schol schreef:...de rode wieltjes hebben weer een zwengel richting de min gekregen.
Alleen een zwengel? Bij nieuwe blokjes zouden de wieltjes zover naar de min gedraaid moeten zijn dat ze blokkeren. Is dit niet het geval dan staan ze niet optimaal afgesteld en lijkt het dat de blokjes al "op" zijn voordat dit werkelijk het geval is.

Jan
Heb ze laatst opnieuw gemonteerd en afgesteld met de Magura handleiding in de hand. Je komt handen te kort maar het lukt. De "truuk" is dat je de afstand tot de velg instelt door de rem voorzichtig in te knijpen en daarmee het huis van de remcilinder naar buiten drukt.
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb nog eens goed gekeken, en ik zie helemaal geen groeven... Vandaar dus dat ik vrijwel niet meer kan remmen. Goed om te weten dat dat niet ongebruikelijk is. 5000 km waarvan toch wel 2000 km door de sneeuw, vaak gestrooid met grind ook nog. Nu maar hopen dat ik overleef tot midden volgende week de nieuwe blokjes arriveren ;)

/Gerrit, Kiruna, Zweden (winter tot nu toe: koudste ochtend -25°C, ongeveer 50cm sneeuw)
Jan Koelstra schreef: Zie verder de hele handleiding
Hoe je de blokjes moet vervangen staat beschreven op bladzijde 13. Neem wel deze nieuwe handleiding (2011) want de exemplaren van eerdere jaren zijn soms behoorlijk onduidelijk in de beschrijving. Alle handleidingen zijn hier te vinden: http://www.magura.com/en/service/downloads.html
Precies. Alles staat in de handleiding. Verder wil ik vooral de roze blokjes aanbevelen.
Wim
Ik vind 1,5 jaar lang aan zo'n 100 km/week behoorlijk lang. (Niet moeilijk dat de remblokjes 'op' zijn.)

Zoals anderen reeds vertelden, heel veel hangt af van rijstijl, rijomgeving (vlak of bergen, verhard of onverhard, ...) en vooral weersomstandigheden.

De remblokjes van mijn Magura HS 33-remmen op de tweedehands Santos die ik ongeveer 5 maanden geleden heb gekocht zijn op dit ogenblik totaal op (en de fiets was zo goed als ongebruikt bij aankoop). M.a.w die remblokjes hebben het geen 4000 km uitgehouden (en hadden na 3500 km al wel vervangen mogen worden). Maar dat vind ik niet abnormaal gezien het gebruik in alle weersomstandigheden, de vele kilometers over onverharde wegen, het veelvuldig gebruik in stadsverkeer (heel veen starten en stoppen, regelmatig een noodstop, ...) en een fietstocht van een kleine 800 km door heel heuvelachtig terrein.
Kiruna, het mijnstadje in het koude Siberië van Zweden! Ik woon zelf twee maanden per jaar in Värmland, waar ik een huis én nog een fiets heb staan.
Als ik http://www.prognosen.se/sol.php goed bekijk, gaat de zon in Kiruna nu al på klockan 14.00 onder. Brrr...