Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem meenemen op trein in Duitsland - Forum Wereldfietser

Tandem meenemen op trein in Duitsland

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht dit bericht niet volledig conform de "huisregels" zijn, sorry daarvoor.

Komende zomer willen mijn vriendin en ik een tocht doorheen Zweden en/of Noorwegen maken met onze tandem. Wegens tijdsgebrek zouden we echter onze reis beginnen vanuit Kopenhagen en dus willen we het eerste deel (België-Kopenhagen) afleggen per openbaar vervoer (liefst de trein).

Een paar maand geleden had ik de oplossing gevonden via Fietsvakantiewinkel.nl. Zij boden nachttreinen Amsterdam-Kopenhagen (inclusief tandem). Maar onlangs lieten ze mij weten dat dit vanaf 2011 blijkbaar niet meer mogelijk zal zijn (enkel nog de bestemmingen Avignon, Livorno en Alessandria). Vervolgens verwezen ze me door naar Treinreiswinkel.nl. Treinreiswinkel biedt wel treinen Amsterdam-Kopenhagen aan maar het is niet toegelaten tandems mee te nemen :(

Dus nu is het tijd voor plan B. Een combinatie van fietsen en trein (ik weet dat de "dubbeldek" treinen in België geen probeem zijn om tandems en fietsen op mee te nemen) zou ons tot in Aken (Duitsland) moeten brengen. Vanhier uit begint echter het onbekende voor mij. Op de fora heb ik al gelezen dat de Duitse Spoorwegen goed te doen zijn in combinatie met een fiets. Maar is dit ook zo met een tandem? Heeft hier iemand ervaring mee? Bedoeling is dat we van Aken naar Lübeck treinen met onze tandem. Een stukje fietsen vanuit Lübeck en een overzetboot zou ons dan in Rodby (Denemarken) brengen. Tenslotte zouden we opnieuw in Rodby de trein nemen naar Kopenhagen (wie hier ervaring mee heeft, mag dit ook vermelden). Indien tandem+trein in Denemarken niet lukt, dan zouden we dit laatste stuk fietsen (2 dagen voor 150km is niet overdreven lang). Maar het stuk doorheen Duitsland zouden we dus heel graag per trein doen.
Om alles op een rijtje te zetten:
- Hoe verloopt het meenemen van een tandem op de trein in Duitsland?
- Kan dit zonder reservering (voor terugreis zouden we namelijk zelfde traject nemen en we kunnen niet exact voorspellen wanneer dit gaat zijn)?
- Zelfde vragen voor trein in Denemarken.
- Alternatieven zijn ook welkom (goedkope alternatieven, want we zijn nog arme studenten :wink: )

Alvast bedankt!

Gregory
Ik heb in Duitsland zelf nooit problemen gehad met de tandem. Het probleem naar Kopenhagen zal wel zitten in de speciale boottreinen waar ze er wellicht geen plek voor hebben.
Wim
Wat in nood in elk geval lijkt te kunnen, is van Aken naar Lübeck met de regionale trein op zaterdag of zondag, dan kun je een Schönes Wochenende ticket kopen (circa 40 euro voor twee personen plus een fietskaartje); moet je wel 5 of 6 keer overstappen en de reisduur is maar liefst 8.40 uur...
Ik denk dat tandems in de regionale treinen in Duitsland wel mee kunnen, meestal is het in het weekend toch al een zootje in die fietscoupés. Reserveren kan niet, dus dat is alvast geen probleem.
Ten eerste welkom! Leuk een tandem!
Vorig jaar geen enkel probleem gehad met de tandem in de Duitse treinen.
Op de regionale treinen kan je zo opstappen zonder reservering.
Voor de IC's moet je formeel reserveren. Maar wij hebben onze tandem ook wel eens zo meegenomen want we waren te laat met reserveren (moet een dag van te voren). Was geen probleem, al moesten we toen de conducteur wel ompraten, ondanks dat de fietsencoupe letterlijk leeg was.
In ICE's zijn fietsen niet toegestaan.
Veel vakantieplezier!
doubletravel schreef: Voor de IC's moet je formeel reserveren. Maar wij hebben onze tandem ook wel eens zo meegenomen want we waren te laat met reserveren (moet een dag van te voren).
Ik heb ook wel eens 's morgens om 9.00 uur een kaartje gekocht (Stendal-Amsterdam) en gereserveerd voor de trein die rond 13.00 uur langs zou komen. Om 10.00 kwam er een trein met een nagenoeg leeg fietsencoupé en die heb ik toen gewoon genomen. M.a.w. gewoon beetje flexibel zijn, ze kijken alleen naar het label aan je fiets en niet wat er precies opstaat. Voordeel van die IC's is dat je veel minder hoeft over te stappen en ze veel sneller zijn.
Gregory schreef:Een paar maand geleden had ik de oplossing gevonden via Fietsvakantiewinkel.nl. Zij boden nachttreinen Amsterdam-Kopenhagen (inclusief tandem). Maar onlangs lieten ze mij weten dat dit vanaf 2011 blijkbaar niet meer mogelijk zal zijn (enkel nog de bestemmingen Avignon, Livorno en Alessandria). Vervolgens verwezen ze me door naar Treinreiswinkel.nl. Treinreiswinkel biedt wel treinen Amsterdam-Kopenhagen aan maar het is niet toegelaten tandems mee te nemen :(
Eigenaardig dat volgens de Fietsvakantiewinkel wel tandems in de nachttrein naar Kopenhagen konden en volgens de Treinreiswinkel niet. De Treinreiswinkel lijkt mij het meest deskundig als het gaat om treinen. Blijkbaar is men daar bij de Fietsvakantiewinkel inmiddels ook achter gekomen :wink: .
Op de website van de Treinreiswinkel is inderdaad te lezen dat tandems wel meekunnen met de City Night Line (CNL) naar Zürich en München, maar niet naar andere CNL-bestemmingen. In de nachttreinen naar Zürich en München zijn grote fietswagons, waar fietsen niet alleen aan haken opgehangen kunnen worden, maar ook tegen de wand kunnen staan. De nachttrein naar Kopenhagen heeft vermoedelijk alleen haken, die te laag zitten om een tandem aan op te kunnen hangen.
In Duitse treinen mag je officieel een tandem meenemen voor twee fietskaartjes. Dit wordt niet heel scherp gecontroleerd. Duitse conducteurs doen meestal niet moeilijk over fietsen. We hebben wel eens noodgedwongen zonder reservering met twee grote ligfietsen in een bomvolle fietswagon van de IC-trein van Rostock naar Hannover gereisd (zie hier): ik was toen wel blij dat we toch al van plan waren om uit te stappen toen er nóg meer fietsers in wilden stappen, die blijkbaar onze plekken gereserveerd hadden. :?
Meer info over trein & tandem in Duitsland vind je hier en hier.
Wij zijn al een paar keer door Duitsland 'getreind' met tandem, fietskar en hond, en het is het prettigste fiets&trein land dat ik ken. In de treinen was altijd voldoende plaats voor onze hele karavaan, en op 1 uitzondering na helpen de fietsers elkaar met in en uitladen en gaat alles heel galant. Eerste keer dat we door D 'treinden' zijn we van Venlo naar Flensburg (vanaf daar verder door DK op eigen kracht) gegaan op een Schönes Wochenende ticket. Dat is op zich wel een hele onderneming met veel overstappen, waar we bewust voor kozen omdat we niet wisten of de hond lange stukken aaneen uit zou houden (bleek op latere vakanties geen probleem). Trucje dat we toepasten was om te proberen steeds van het beginstation van een trein tot aan het eindstation te reizen, zodat we minder stress hadden dat de trein maar kort stopte, en we vaak ook een van de eersten waren die instapten (en dus zeker plaats hadden - want zonder reservering). Later met (gereserveerd) reizen met IC's bleek ook dat niet perse nodig - je ontwikkelt toch ook een zekere discipline wat betreft in en uitstappen :-).

Roef
Rongyos schreef:Wij zijn al een paar keer door Duitsland 'getreind' met tandem, fietskar en hond, en het is het prettigste fiets&trein land dat ik ken. In de treinen was altijd voldoende plaats voor onze hele karavaan, en op 1 uitzondering na helpen de fietsers elkaar met in en uitladen en gaat alles heel galant.
Inderdaad loopt het in Duitsland meestal op rolletjes. Wel is het op zaterdag vaak erg druk met mensen die de trein nemen om te gaan winkelen. Sommigen nemen dan hun stadsfiets of boodschappenwagentje mee.
Heel irritant zijn de kegelclubs, die ik een paar keer ben tegengekomen in een Duitse trein: in grote groepen bezetten ze de 'mehrzweckraum' (waar ook de ruimte voor fietsen is). Vervolgens zetten ze keiharde muziek aan en zetten het op een zuipen. Interessant voor iemand die op zoek is naar de missing link tussen homo sapiens en hooligan, maar geen feest als je er met je bepakte fiets tussenzit...
Bedankt allemaal voor de (snelle) respons!
Het is de eerste keer ooit dat we met de tandem op reis gaan. Veel ervaring hebben we dus nog niet. En ik vind het belangrijk om te weten of je op je bestemming en terug kan geraken vooraleer je vertrekt natuurlijk :) Maar het is al een goed begin om te weten dat trein en tandem in Duitsland niet echt een probleem zijn. Heeft iemand een idee hoe het in Denemarken verloopt? Hoewel het niet onoverkomelijk is om zoals Rongyos Denemarken door te fietsen. Maar onze bedoeling is om zoveel mogelijk in Zweden en/of Noorwegen te fietsen (hoewel de route nog niet vastligt).

Gregory
In verband met het meenemen van een tandem op de trein in Denemarken heb ik contact opgenomen met de Deense Spoorwegen. Jammer genoeg met de melding dat het niet mogelijk is om een tandem (wel gewone fietsen) te vervoeren op Deense treinen ... (we zullen dus dit deel moeten fietsen, wat natuurlijk de bedoeling is :wink: )
De kans bestaat er in dat we ook in Scandinavië de trein gaan nemen. Ik weet dat het op Zweedse treinen verboden is om zelfs een fiets mee te nemen (op enkele uitzonderingen na). Maar weet er soms iemand hoe het zit met een tandem op Noorse treinen? Iemand hier ervaring mee? (Ik heb reeds contact opgenomen met de Noorse Spoorwegen, maar nog geen respons).

Gregory