Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lariam bijwerkingen - Forum Wereldfietser

Lariam bijwerkingen

Hoi,

Ik ben momenteel aan het fietsen in W Afrika en ga door, inshallah, naar Z Afrika.
Nu heb ik in NL Lariampillen, tegen malaria, aangeschaft en slik ze braaf, elke week eentje.
Maar ik denk er sterk ver om er mee te stoppen, ik heb het gevoel dat ik minder gevoel heb hahaha, nee echt !
Ook droom ik al weken niet meer, vroeger elke nacht !

Ik weet niet of het aan de Lariam ligt maar ik heb het idee, het gevoel, dat ik niet genoeg geniet. Of het komt door de probleempjes van afgelopen tijd of idd door de Lariam wil ik nu uitvinden ...

Mijn vraag is : zijn er meer mensen met slechte ervargen met Lariam ?
Eigenlijk weet ik het antwoord al maar, het zal wel door de Lariam komen ;-) , toch dit postje om te kijken wat de reacties zijn ...

Groetjes vanuit Ouagadougou !
Hier de link naar de bijsluiter van Lariam op de website van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (http://www.cbg-meb.nl/cbg/nl): http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h11154.pdf
Als ik het zo even lees krijg je er eerder rare dromen van dan dat ze wegblijven.
Je kunt onderweg natuurlijk alleen zelf beoordelen of het een psychische bijwerking is, of je gewoon zelf gek wordt of dat het land raar is :wink:
Malaria krijgen is aan de andere kant wellicht een nog erger risico.
Goede reis verder,
Leon
Lees echter ook even dit bericht voordat je besluit te stoppen:
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... aria.dhtml

Gerd
Al volg ik dit forum al langer, nu voel ik me toch geroepen tot een eerste reactie... :wink:

Al was het niet op de fiets, in 2005 heb ik zelf meerdere maanden in W-Afrika doorgebracht. Eveneens Lariam geslikt, eveneens bijwerkingen (met name de nacht(en) na inname), al betrof het in mijn geval juist het hebben van rare dromen en hallucinaties en niet de afwezigheid ervan... Na een maandje namen de bijwerkingen duidelijk af, maar prettig was anders.
Meerdere mensen die ik er daar over sprak bleken van Lariam psychische bijwerkingen te ervaren, maar meestal namen de effecten wel na verloop van tijd af of verdwenen compleet. Hoe lang gebruik je het nu dan? Ik zou er zeker niet mee stoppen, de muggen in die regio zijn t meest riskant, en een kliniek is op de fiets niet altijd in de buurt....
Sterkte en succes!
Vreemd dat je ineens niét meer droomt, ik kan me herinneren dat ik juist hele heftige dromen had gedurende de periode dat ik Lariam slikte.

Maar persoonlijk zou ik liever geen dromen meer hebben dan Malaria... Zeker als dat eerste tijdelijk is.
Hej Lars,

Heb niet alle bijlagetjes gelezen.
Heb zelf Lariam, zonder bijwerkingen, geslikt en toch Malaria gekregen. (Paar dagen te laat geslikt) Geen enkele profilaxe beschermt 100%.
Wanneer je om één of andere reden wilt stoppen met Lariam, zorg dat je direct op een andere profilaxe kunt overstappen.
Malariaparasiet in je bloed kan dodelijk zijn; verschillende varianten.
Afgezien van hoge koortsen is ook hoofdpijn een verschijnsel bij Malaria. Errug pijnlijk, duurt daaaagen. Kun je ook nog een kots en kots misselijk van zijn. Niet fijn wanneer je niet in een prettige omgeving bent enz.
Affijn, doe er iets leuks mee. De info dan.

Veel plezier op je trip. Zie je graag weer gezond en wel terug op een beursje of zo.

Loes.
Als proef 3 weken Lariam geslikt om te weten of de bijwerkingen groot waren. Geen nare dromen wel zodanige hartritme stoornis dat een bezoek aan de cardioloog noodzakelijk was, deze hartritme stoornis heeft ongeveer 5 maanden geduurd voordat her ritme weer normaal was. Deze bijwerking komt gelukkig zelden voor.
In Afrika zou ik overigen blijven slikken.

Paul Snoeij
In de nieuwste Radar uitzending doen ze een oproep om bijwerkingen van malariatabletten te melden. Maar misschien komt die uitslag te laat voor je.

Ik zou zelf nooit stoppen (maar heb nooit bijwerkingen gemerkt), het is wel een ziekte waar je aan dood kan gaan. Als je het al krijgt terwijl je slikt ga je er niet aan dood en krijg je het veel minder erg. Het is ook een ziekte waar je de rest van je leven last van kan hebben. Zoals de andere ook al zeggen, klinken jouw verschijnselen anders dan de gebruikelijke bijwerkingen.

Mijn moeder zei ooit: "Van alle reizen die je hebt gemaakt onthou je alleen de leuke dingen, de niet leuke kanten vergeet je gewoon, behalve West Afrika, daar blijf je negatief over". Dus nee ik heb geen slechte ervaring met Lariam, maar associeer West Afrika niet met genieten. Zelfs de simpele dingen miste ik daar, lekker eten, mooie vegetatie, leuke mensen ontmoeten, soms zijn het maar kleine dingen die tegenover de niet leuke kanten staan. Dat het misschien bijna niet opvalt.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat het door je "probleempjes" komt. Het is daar moeilijker reizen met niet zo veel leuks er tegenover. Als ik je verslag lees heb je genoeg moeilijkheden daar. Misschien heb je de knop omgezet, "niet voelen, doorgaan". Herken je dat?
Dank allen sofar,

Ik slik Lariam nu een kleine 2 maanden.
Als ik zou stoppen, warover ik nog maar eens een goed nachtje over ga slapen, heb ik wel een noodvoorraadje Malarone pillen bij me, anders zou ik stoppen niet overwegen.

Ik weet het echt niet, als ik lees dat de bijwerkingen minder worden, ( kan iemand dat bevestigen ? ) dan twijfel ik of ik toch niet door zal slikken.

Bedankt voor de info,

to be continued :wink:
Radar (Nederland 1) heeft zometeen o.a. de bijwerkingen van lariam als onderwerp.

Gerd
GerdC schreef:Radar (Nederland 1) heeft zometeen o.a. de bijwerkingen van lariam als onderwerp. Gerd
Dit is de link naar uitzendinggemist, maar die werkt zeker niet overal: http://player.omroep.nl/?aflID=12076417
Samenvatting (EIGEN INTERPRETATIE VAN MIJ, IK AANVAARD GEEN VERANTWOORDELIJKHEID ETC. ETC.)
* Ze waren niet blij met Lariam (ten opzichte van Malarone)
* De 2 slachtoffers die aan het woord kwamen hadden psychische depressieklachten, die na de reis nog jaren duurden.
* De drie proefweken in NL zijn geen garantie op geen bijwerkingen later omdat de stresssituatie in het buitenland toch sterker kan zijn en omdat bijwerkingen gemaskeerd kunnen worden omdat de laatste drie weken vóór de reis toch al stressvol zijn.
* Mensen met een depressiegeschiedenis of iets in die richting vormen een risicogroep.
* In het NL-leger wordt het wegens problemen niet meer voorgeschreven.
* Op eigen houtje stoppen is onverstandig. Of dat was door de kans op malaria (wat idd nog erger is) of omdat er dan andere rare dingen zouden kunnen gebeuren werd me niet duidelijk.
* De deskundigen die aan het woord kwamen zeiden allemaal dat ze zelf geen Lariam zouden slikken.
Groet,
Leon
Hey Leon,

Bedankt voor de samenvatting.
Yes bedankt Leon! Toch blijft Malarone echt ongelooflijk duur...
precies ook mijn bezorgdheid...

mss even voorstellen; wij zijn een gezinnetje met een klein meisje van 5 met de ambitie om tot Kazachstan te fietsen (vanuit belgie/ antwerpen) en dan van daaruit een vliegtuig te nemen en verder te backpacken door india.
(de bedoeling is dat we een jaartje weg zijn :) ik wou dat het al zover was)

we vertrekken einde mei, dus we zijn aan ons vaccinatie schema begonnen en ik moet jullie toegeven dat die dokter van het tropisch instituut me flink bang heeft gemaakt. :|

zowel voor malaria(en nog veel enge ziektes) maar vooral van de bijwerkingen, dit in het bijzonder voor mijn kleine meisje.
is er echt geen veilig alternatief middel?

groetjes
amaryllis schreef:.....is er echt geen veilig alternatief middel?

groetjes
Doxycycline wordt soms ook voorgeschreven als middel tegen malaria. Doxycylcline is een antibioticum, ik heb begrepen dat het niet echt een middel tegen malaria is.

Samen met Lariam en Malerone het enige middel waarover ik ben voorgelicht bij de GGD aangaande malaria.

(Ik ga overigens komende week beginnen met een test-kuur Lariam.)
Ik ken zeer heftige verhalen over de bijwerkingen van Lariam, tot jaren nadien nog in de put zitten en zelfmoord aan toe. Toen ik naar Afrika ging, piekerde ik er dan ook niet over om dat te gaan slikken, zeker ook omdat er depressie in mijn familie voorkomt.

Malarone heeft maar één bezwaar: het is duur (ongeveer € 3 euro per dagelijkse pil). Maar op het totaal van de reis was dat wel te overzien, en mijn gezondheid vond ik er te belangrijkvoor - en mijn genot! Dus die keuze was een eenvoudige, en dat is allemaal prima gegaan. Ik heb geen bijwerkingen gehad.

Doxy lijkt me voor je darmen niet zo'n pretje, langere tijd antibiotica te slikken.

Ik weet niet of je onderweg nog op Malarone kan overstappen, of je het kunt krijgen, het werkt in elk geval vanaf dag 1, dus wat dat betreft zou het kunnen. Voor kinderen zou ik het zeker goed uitzoeken. Artsen en van die boekjes als 'Hoe blijf ik gezond in de tropen' praten je wel aan dat je overal besprongen wordt door enge ziektes, maar dat valt heel erg mee, hoor! Informeer je goed, maar laat je geen schrik aanjagen!

En nog één ander dingetje dan: ons bleek dat de Nederlandse informatie het malaria-risico-gebied maximaal groot inschat. In Ethiopië bijvoorbeeld komt weinig malaria voor (grootste deel is te hoog), en op het moment dat wij er waren, was het er helemaal niet (te droog). Maar in de Nederlandse informatie staat het wel als risicoland, omdat het er soms voor kán komen. Als ik me dat van tevoren had gerealiseerd, was ik pas later met pillen slikken begonnen. Zo kun je nog wat 'bezuinigen'.

Louise
Louise schreef: En nog één ander dingetje dan: ons bleek dat de Nederlandse informatie het malaria-risico-gebied maximaal groot inschat. In Ethiopië bijvoorbeeld komt weinig malaria voor (grootste deel is te hoog), en op het moment dat wij er waren, was het er helemaal niet (te droog). Maar in de Nederlandse informatie staat het wel als risicoland, omdat het er soms voor kán komen. Als ik me dat van tevoren had gerealiseerd, was ik pas later met pillen slikken begonnen. Zo kun je nog wat 'bezuinigen'. Louise
Inderdaad. Zo'n 18 jaar geleden met de rugzak van Istanbul, langs de zwarte zeekust, via de oostgrenzen naar syrie gereist zo'n 6 weken lang. De GGD schreef ons 10 weken malariatabletten voor (!!!) omdat er een hele kleine regio in Turkije een heel kleine kans op malaria had.
Hoi Allen,

Ben sinds twee dagen overgestapt van Lariam naar Doxycyline. Niet vanwege de bijwerkingen maar puur practisch. Ik had maar 13 weken Lariam pillen bij me en ik fiets langer in malaria gebied dan gepland. Nu in Cambodja.
Ik had sinds het slikken van Lariam wel problemen met slapen, maar of dat van de Lariam komt weet ik niet. Kwam in dezelfde tijd ook in de tropen. Slapen met ventilators, brommende aircon's en kleverige warmte kan ook wel een oorzaak zijn. Mijn sombere buien werden niet meer of minder. Droomde wel, maar die werden niet heftiger dan normaal.
In Saigon langs een kliniek geweest bij een italiaanse GP. Deze heeft me de Doxycyline voorgeschreven. Ze zouden nog minder bijwerkingen dan Malarone hebben en stukken goedkoper zijn. Betaalde 33 dollar voor 42 pillen.

Sjirk
Nooit meer lariam!

Voor onze rondreis door Afrika moesten wij een vaccin halen tegen malaria. Bij de GGD werd ons lariam aanbevolen. Zolang wij geen last hadden van psychische klachten konden wij dit middel veilig gebruiken. Wij zijn psychische gezonde jonge meiden van 23 jaar en hadden dus niet verwacht dat wij bijwerkingen zouden krijgen. Helaas, liep dit anders dan verwacht en werd onze reis één grote nachtmerrie.

We begonnen netjes drie weken van te voren aan het slikken van de lariam. We hadden in die drie weken in Nederland nergens last van. Pas na een paar dagen in Afrika begonnen we zeer heftige paniekaanvallen te krijgen. Deze paniekaanvallen bestaan uit: hyperventilatie, hartkloppingen, waanideeën, rusteloosheid etc. We hadden hier soms wel 3 uur achter elkaar last van en dat soms wel 5x op een dag, het was verschrikkelijk! De bijwerkingen kunnen vaak ook pas optreden tijdens de reis omdat Lariam vaak reageert op spanningen zoals het maken van een grote verre reis.

We hebben het nog 1,5 week kunnen volhouden maar waren op een gegeven moment psychisch en lichamelijk zo uitgeput dat we besloten hebben om onze reis af te breken. In Nederland hebben wij ook nog enige tijd last gehad van paniekaanvallen, helaas hebben wij door de Lariam en de combinatie van de zware reis een posttraumatische stress stoornis opgelopen. Hiervoor zijn we nu in behandeling bij een EMDR therapeut en hopen dat wij ooit weer van een vakantie kunnen genieten.

Voor ons nooit meer Lariam en wij hopen voor u ook niet. Zelfs mensen die dus totaal geen psychische klachten hebben kan het overkomen. Het risico is te groot, want 70% van de gevallen heeft last van psychische klachten.