Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe weet je of je waterfilter nog wel werkt? - Forum Wereldfietser

Hoe weet je of je waterfilter nog wel werkt?

Dag allemaal,

Afgelopen zomer in Scandinavie had ik de Katadyn waterfilter meegenomen (was niet nodig geweest overigens), maar toen ik een keer een meer wilde filteren was het water wat er in de fles stroomde niet helder, maar een beetje bruinig. Nu heb ik die waterfilter sowieso nog niet veel gebruikt (alleen bij sporadisch wildkamperen in europa), maar volgens mij was het toen wel helder...
Ik (wij) ben (zijn) niet erg goed in het netjes opbergen en schoonmaken van alle kampeerspullen na een trip, dus ik vraag me ook wel af of we hem wel goed hebben doorgespoeld en droog hebben opgeborgen.

Kan ik de filter nu nog gewoon gebruiken, kan ik hem nog een keer schoonmaken zoals in de gebruiksaanwijzing staat, of zal ik voor de zekerheid een nieuw filter kopen? (we gaan hem gebruiken in Marokko, dus het is wel echt van belang dat ie nog goed filtert!)

Alvast bedankt!
Er staat in de gebruiksaanwijzing welke reinigingsmethode voor dat filter het meest voor de hand ligt. Dat kan uitkoken zijn, of bijv. een chlooroplossing. Meest gebruikt is uitkoken: een minuutje of 5 in kokend water stoppen. Hierdoor worden alle evt. ziekteverwekkers gedood.
Alvorens dit te doen, zou ik wel even schoon (kraan)water filteren. Als het uitkomende water doorzichtig is, zou het in orde moeten zijn en kun je koken.

Bij het gebruik de inlaat een stuk onder het wateroppervlak plaatsen, maar niet te dicht bij de bodem.
In Scandinavië is het water in veel meren afkomstig uit omliggende moerassen en veengebieden en heeft daarom van zichzelf een wat bruinige kleur, die ontstaat door de turfachtige substantie waar het doorheen gesijpeld is. Die kleur krijg je er met je filter niet uit. Het kan dus goed zijn dat het helemaal niet aan je filter ligt.
Overigens is dat wat bruinige water daar inderdaad prima te drinken zonder het te filteren. Zou ik in Marocco maar niet proberen.
Ik ben in Zweden ook wel eens bruinig water uit de kraan gehad. Hier zat een ijzer smaakje aan. Volgens de omwonende was het te drinken, maar ik het min mogenlijk gedaan, omdat ik het niet smakelijk vond.
wimmo17 schreef:...Overigens is dat wat bruinige water daar (Scandinavië) inderdaad prima te drinken zonder het te filteren...
Behalve wanneer er net buiten je gezichtsveld een dood schaap in het water ligt.....
[quote]maar toen ik een keer een meer wilde filteren[/quote]

ik denk niet dat je waterfilter over voldoende capaciteit beschikt of dat je genoeg tijd hebt om een heel meer te filteren.