Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen? - Forum Wereldfietser

bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen?

Hallo,

te vaak knapt mijn fietsketting. Ik heb een Santos travelmaster met Deore LX groep en ik heb zo ongeveer ieder jaar een andere (9 speed) ketting omdat ze vaak snel knappen. Alleen de ketting die er origineel op zat deed het goed en vorig jaar de Shimano ketting, die het ook goed deed totdat ik hem zelf verkeerd ging inkorten nadat de quick-link gebroken was. (ik gebruikte niet die losse pin)

Maar voor de Shimano ketting had ik een SRAM 9 speed ketting die na 1000 a 2000 km meerdere malen ging knappen. Daarom was ik op Shimano overgegaan die kwa degelijkheid wel beviel maar ik kon de pinnen er nauwelijks uit draaien met de kettingpons zo vast zaten ze. Ik vond een ketting met "gewone" pinnen handiger dus heb ik dit jaar een KMC 9-speed ketting gekocht. Helaas is het van een grote fietstocht dit jaar niet gekomen en ik heb naar schatting slechts 2000 km gefietst met deze ketting. Ik moet wel vermelden dat ik hem nooit echt goed schoon heb gemaakt en dat er af en toe door de pekel en sneeuwtroep roestsporen op zitten.
Echter smeer ik de ketting wekelijks in de winter.

Vorige week knapte de ketting en zag ik dat hij niet op 1 punt was gebroken, maar ook op 2 andere plekken, (op deze 2 plekken slechts aan 1 zijde). De scheur / breuk zit vlak bij de pin, het plaatje is dan gescheurd.

Nu staat mij zo iets van bij dat kettingen nooit zouden knappen, maar mijn ervaring is dat toch ten minste de helft dat wel doet en ook vrij snel. Ik vraag mij nu af wat ik hier aan kan doen, want hoewel de Shimano kettingen wel goed bevallen vind ik ze gewoon niet zo handig omdat de pinnen zeer vast zitten. Zelf kan ik zo snel geen reden bedenken, alleen dat wellicht mijn kracht bovengemiddeld is? Ik ben ongeveer 95 kg en bijna 2 meter lang dus wellicht is dit ook een factor. Zou de breedte van de ketting een factor zijn? Ik dacht dat een 9-speed ketting iets dunner is dan een 8 speed.

Ik wil eigenlijk niet overgaan op 8-speed. Al enkele jaren vind ik een Rohloff fiets een aantrekkelijk idee en zou dit een [erg dure en wellicht overdreven] oplossing voor dit probleem kunnen zijn omdat ik dacht dat hier een "gewone" (dus grotere) ketting op zit? Is het zo dat dit duidelijk sterker is?
Merkwaardig verhaal, Jeroen. Als jij schakelt met je derailleur, oefen je dan kracht uit op de pedalen of laat je ze losjes meedraaien?
En hou je rekening met de kettinglijn? (niet grote blad voor en grote blad achter bijv.)
Ik moet wel vermelden dat ik hem nooit echt goed schoon heb gemaakt en dat er af en toe door de pekel en sneeuwtroep roestsporen op zitten.
Echter smeer ik de ketting wekelijks in de winter.
De plaatsen waar de ketting gebroken is zie je daar ook roestplekken?
Hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties. Ik zal zo even proberen wat foto's van de ketting te plaatsen. Als ik schakel zet ik nooit veel kracht. Ook let ik altijd op een redelijk rechte kettinglijn, dus scheef staat hij nooit...
Hallo,
> ik heb zo ongeveer ieder jaar een andere (9 speed) ketting
> omdat ze vaak snel knappen.
Merkwaardig.

> Maar voor de Shimano ketting had ik een SRAM 9 speed ketting
> die na 1000 a 2000 km meerdere malen ging knappen.
Waren dat kettingen met een sluitschakel? Braken de kettingen op
de schakels waar de ketting gesloten is of op een willekeurige schakel?

> Daarom was ik op Shimano overgegaan die kwa degelijkheid wel beviel
> maar ik kon de pinnen er nauwelijks uit draaien met de kettingpons
> zo vast zaten ze.
Omdat ik verder lees dat je geen tengere jongedame bent: je hebt een slechte pons. Smeren van de schroefdraad van de pons kan al helpen.

> Ik vond een ketting met "gewone" pinnen handiger
Die moet je toch ook inkorten?

> Ik moet wel vermelden dat ik hem nooit echt goed schoon heb
> gemaakt en dat er af en toe door de pekel en sneeuwtroep
> roestsporen op zitten. Echter smeer ik de ketting wekelijks in de winter.
Klinkt niet vreemd.

> Vorige week knapte de ketting en zag ik dat hij niet op 1 punt was
> gebroken, maar ook op 2 andere plekken, (op deze 2 plekken slechts
>aan 1 zijde). De scheur / breuk zit vlak bij de pin, het plaatje is dan gescheurd.
Foto's? Hoe kan een schakel aan 1 zijde gebroken zijn zonder dat je het merkt?
Smeer je er wellicht een of ander speciaal middel op dat de ketting aantast
of fiets je in de buurt van een heel foute industrie..... :roll: :?:

> Zelf kan ik zo snel geen reden bedenken, alleen dat wellicht mijn kracht
> bovengemiddeld is? Ik ben ongeveer 95 kg en bijna 2 meter lang dus
> wellicht is dit ook een factor.
In combinatie met niet subtiel schakelen misschien. Volgens de folders sinds
beging jaren 90 kun je schakelen zonder kracht terug te nemen, maar de praktijk is
anders.

> Zou de breedte van de ketting een factor zijn? Ik dacht dat een
> 9-speed ketting iets dunner is dan een 8 speed.
Ik zou mijn heil daar niet in zoeken. Je doet ergens iets fout.

> Al enkele jaren vind ik een Rohloff fiets een aantrekkelijk idee en zou dit een
> [erg dure en wellicht overdreven] oplossing voor dit probleem kunnen zijn
> omdat ik dacht dat hier een "gewone" (dus grotere) ketting op zit?
> Is het zo dat dit duidelijk sterker is?[/quote]
Het verschil is meer dat 1. er veel minder grote krachten op de ketting komen
omdat er geen klein voorblad is, 2. de ketting altijd mooi recht loopt,
3. je niet met de ketting schakelt.

Succes,
Leon
Hallo Leon,

> Maar voor de Shimano ketting had ik een SRAM 9 speed ketting
> die na 1000 a 2000 km meerdere malen ging knappen.
Waren dat kettingen met een sluitschakel? Braken de kettingen op
de schakels waar de ketting gesloten is of op een willekeurige schakel?

>> Ja ze waren allemaal met sluitschakel. De Shimano ketting die wel goed beviel brak bij de (S-Ram) sluitschakel na 8000 km. Maar bijv. de KMC die onlangs is geknapt na 1000 a 2000 km en de S-Ram enkele jaren terug, zijn niet bij de snelschakels geknapt maar op andere punten. De S-Ram heb ik meerdere malen ingekort vanwege kettingbreuk.

> Daarom was ik op Shimano overgegaan die kwa degelijkheid wel beviel
> maar ik kon de pinnen er nauwelijks uit draaien met de kettingpons
> zo vast zaten ze.
Omdat ik verder lees dat je geen tengere jongedame bent: je hebt een slechte pons. Smeren van de schroefdraad van de pons kan al helpen.
>> Dat denk ik ook, ik ga maar eens een groter exemplaar kopen want dit is een exemplaar van lage kwaliteit

> Ik vond een ketting met "gewone" pinnen handiger
Die moet je toch ook inkorten?
>> Ja, maar wat ik het probleem vind is dat de Shimano-kettingen [met mijn slechte pons waar je weinig kracht mee kan maken] niet fatsoenlijk kunt inkorten omdat de pinnen veel vaster zitten. Dit is iets wat fietsenmakers ontkennen maar daar heb ik niets aan. Het is gewoon mijn ervaring.

> Ik moet wel vermelden dat ik hem nooit echt goed schoon heb
> gemaakt en dat er af en toe door de pekel en sneeuwtroep
> roestsporen op zitten. Echter smeer ik de ketting wekelijks in de winter.
Klinkt niet vreemd.

> Vorige week knapte de ketting en zag ik dat hij niet op 1 punt was
> gebroken, maar ook op 2 andere plekken, (op deze 2 plekken slechts
>aan 1 zijde). De scheur / breuk zit vlak bij de pin, het plaatje is dan gescheurd.
Foto's? Hoe kan een schakel aan 1 zijde gebroken zijn zonder dat je het merkt?
Smeer je er wellicht een of ander speciaal middel op dat de ketting aantast
of fiets je in de buurt van een heel foute industrie..... :roll: :?:
>> Ik zal zo even foto's maken, ook van het busje smeermiddel. Nee het is geen dubieus smeermiddel denk ik want een vriend van mij gebruikt het ook zonder problemen. Nou ben ik wel door het Roergebied gefietst maar ik dacht dat dat niet heel fout was hoor 8)

> Zelf kan ik zo snel geen reden bedenken, alleen dat wellicht mijn kracht
> bovengemiddeld is? Ik ben ongeveer 95 kg en bijna 2 meter lang dus
> wellicht is dit ook een factor.
In combinatie met niet subtiel schakelen misschien. Volgens de folders sinds
beging jaren 90 kun je schakelen zonder kracht terug te nemen, maar de praktijk is
anders.
>> Ok, ik denk dat mijn schakelen goed genoeg is, ik zet nooit extra kracht, eerder wat minder.

> Zou de breedte van de ketting een factor zijn? Ik dacht dat een
> 9-speed ketting iets dunner is dan een 8 speed.
Ik zou mijn heil daar niet in zoeken. Je doet ergens iets fout.
>> Daar twijfel ik sterk aan want waarom doet de Shimano ketting het wel goed? Maar wellicht doe ik inderdaad iets stoms wat ik zelf niet door heb.

> Al enkele jaren vind ik een Rohloff fiets een aantrekkelijk idee en zou dit een
> [erg dure en wellicht overdreven] oplossing voor dit probleem kunnen zijn
> omdat ik dacht dat hier een "gewone" (dus grotere) ketting op zit?
> Is het zo dat dit duidelijk sterker is?[/quote]
Het verschil is meer dat 1. er veel minder grote krachten op de ketting komen
omdat er geen klein voorblad is, 2. de ketting altijd mooi recht loopt,
3. je niet met de ketting schakelt.

Succes,
>> Dank je!
Leon
Ik ben ook zwaar, 93kg, maar heb nog nooit een gesprongen ketting gehad.

Ik denk dat je fietstechniek niet goed is (een suggestie that is), daarmee bedoel ik je techniek van het pedaleren. Kan het zijn dat je te veel kracht zet in weinig omwentelingen? Dat je onrustig op je fiets zit? Heen en weer schuift bij het kracht zetten? Of veel uit je zadel aanzet?

Mocht dat zo zijn koop dan een fietscomputertje met een omwentelingsmeter. Verbeter je souplesse door minimaal 90/95 omwentelingen per minuut aan te houden. Blijf stil op je zadel zitten, laat je benen bewegen vanuit je heupen en houdt je bovenlichaam stil. Een ligstuur is een goed hulpmiddel hierbij om je bovenlichaam stil te houden. Schaf ook klikpedalen aan, zodat je je pedaal ook omhoog kunt trekken (spd-pedalen bijvoorbeeld). Wees zuinig met je omwentelingen, dus gewoon rustig versnellen en niet extreem veel kracht gebruiken. Fietsen is een duursport, geen krachtsport (tenzij je wilt sprinten op de baan oid).

Youtube eens tijdrijden. En zie hoe mooi die tijdrijders hun benen laten wentelen. Dat kan een forens of vakantiefietser op een gewone fiets natuurlijk ook.

Een betere souplesse is ook veel beter voor je doorbloeding van je spieren, beter voor het smeren van je kraakbeen en door een hoger toerental aan te houden heeft je fiets ook minder absolute kracht te verduren en gaat je aandrijflijn gewoon langer mee.

Plus natuurlijk je aandrijflijn goed onderhouden. Heel veel poetsen dus, en smeersel verwijderen, en je ketting weer goed insmeren.
Volgens mij heeft gewicht van de berijder er niet zoveel mee te maken. Het gaat om de krachten die op de ketting komen. Zwaardere mensen leveren vaak meer vermogen, maar ik denk niet - met alle respect - dat Jeroen meer kracht in de benen heeft dan een gemiddelde profrenner. En daar blijven de (nog smallere 10 speed) kettingen wel heel, terwijl er daar in sprints e.d. enorme vermogens op komen. Als je op je Travelmaster gewoon rondjes rijdt, valt het reuze mee wat er aan vermogen op de ketting wordt losgelaten.

Ik lees in je verhaal dat je 'kettingen op de verkeerde manier inkort'? Wat is dat? Pinnen die je uit de ketting ponst, moet je nooit weer gebruiken. Quick links moet je bij elke nieuwe ketting meevervangen. En zoals gezegd, op een rechte kettinglijn letten: niet op je grote blad rijden en achter ook een groot tandwiel rijden of omgekeerd (klein-klein).
Leuk leesvoer om tot onderstaande hypothese te komen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes

Zoals je al aangaf: je gebruikt een verkeerde kettingpons. Koop een goede, bijv. een ParkTool.
Door het (verkeerd?) gebruik van een technisch minderwaardige kettingpons worden elke keer als de ketting geponst wordt kleine 'halve maantjes' uit de buitenschalmen gedrukt. Dit verklaart ook de manier waarop de ketting breekt; de buitenschalmen worden weggedrukt van de pin die de schalmen verbindt, eenvoudigweg omdat de klemming onvoldoende is door het weggeponste materiaal.
AB: ik denk dat de "trap-techniek" wel wat invloed heeft, maar dat zolang je niet overdreven lomp trapt dit niet een reden is dat je zoveel breuken na zo'n kleine afstand fietsen [in vlak landschap met weinig bepakking] krijgt? Als ik mijn eigen fietsen moet beoordelen denk ik dat ik best soepeltjes schakel en fiets, ik fiets dagelijks want de fiets is mijn enige vervoermiddel en ik denk dat ik inmiddels een voldoende goede techniek heb...

Pedalero: pinnen die ik uitpons gebruik ik bij niet-Shimano kettingen wel opnieuw maar ik pons de pin er dan niet volledig uit. Maar waar het om gaat is dat deze inkort-aktie bij vrij nieuwe kettingen al nodig is, dit zijn dus kettingen waar niet aan gesleuteld / geponsd is. Ik gebruik voor nieuwe kettingen altijd nieuwe quick-links en heb reserve exemplaren mocht er 1 kapot gaan. Ik heb ook altijd een rechte kettinglijn...
zonder foto's is het moeilijk om hier de oorzaak terug te vinden maar mijn vermoeden gaat toch uit naar een verkeerde montage van de ketting. Een ketting die altijd maar afbreekt is niet normaal en is bijna altijd te wijten aan de zwakste schakel (de schakel waar je hem vastgemaakt hebt); als je weet dan Cancellara gemakkelijk 1400watt op een 10-speed ketting plaatst dan moet een ketting wel het "gewone" ook perfect aankunnen hé.

mijn voorstellen:
- koop een nieuwe kettingpons, zorg dat deze geschikt is voor 9speed; bij het duwen op de schakelpin moet je duidelijk een klik horen en daarna moet je met één vinger draaien perfect gaan; bij het sluiten van de pin mag je visueel geen verschil zien (zelfs niet een milimeter)
- herbruik nooit een kapotte ketting of pin
- zorg dat de ketting in de juiste richting gemonteerd wordt
- na montage ketting eens goed de pedalen laten ronddraaien en zorg dat je niets hoort die erop zou wijzen dat je ketting ergens tegen botst (indien de pin niet goed vastzit dan hoor je die in de cassette of derailleurwieltjes wel "klakken")
- controleer ook de andere onderdelen: is de cassette mee vervangen met de ketting, zijn de derailleurwieltjes niet versleten, is de achterderailleur wel een 9 speed, staan de voorste tandwielen niet krom of zijn ze mogelijk versleten, schuur de ketting die de voorderailleurarm, ...
jeroen_ schreef:waar het om gaat is dat deze inkort-aktie bij vrij nieuwe kettingen al nodig is, dit zijn dus kettingen waar niet aan gesleuteld / geponsd is.
Wat doe je allemaal met die kettingen?

Als je quicklinks gebruikt is er toch geen noodzaak meer om schakels aan elkaar te ponzen?

Je gebruikt je kettingpons om 1 pin eruit te duwen, dan is de ketting op de juiste lengte. Daarna gebruik je de quicklink om de uiteinden aan elkaar te verbinden. Dat is alles wat ik aan een ketting doe. Ik maak hem ook niet meer lost tot dat er een andere omheen gaat.

Als je iets anders doet, doe je het denk ik fout.

Een brekende ketting is erg gevaarlijk en hoort niet te gebeuren tenzij je materiaal gewoon versleten is.
pedalman schreef:Door het (verkeerd?) gebruik van een technisch minderwaardige kettingpons worden elke keer als de ketting geponst wordt kleine 'halve maantjes' uit de buitenschalmen gedrukt. Dit verklaart ook de manier waarop de ketting breekt; de buitenschalmen worden weggedrukt van de pin die de schalmen verbindt, eenvoudigweg omdat de klemming onvoldoende is door het weggeponste materiaal.
Van jouw gewicht ben ik niet echt onder de indruk. Vergeleken met een 220 kg. tandem die tot maximaal 12% hellingen omhoog wordt gereden is jouw 95 kg. verwaarloosbaar.
Ook rijstijl geloof ik niks van. We hebben een keer in de Limburgse heuvels achter een tandem aan gereden die altijd schakelt mét kracht op de pedalen. Deed pijn aan mijn ogen en oren. En dat al jááren... maar nooit een breuk.
Op de tandem hebben we alle merken ketting wel ooit gebruikt en nooit een breuk.
Oude pinnetjes/quick links valt ook af als mogelijke oorzaak.
De sluitpinnetjes voor 8 en 9 speed zijn wel verschillend. Ik neem aan dat je geen 8-speed sluitpin gebruikt op een 9-speed ketting.

Wat over blijft:
Een slechte kettingpons beschadigt de schalm waar je het pennetje uitdrukt. Dus breekt de ketting op de plaats waar je het pennetje hebt uitgedrukt. En dan maakt het niet meer uit of je de ketting opnieuw sluit met een nieuw pennetje of een nieuwe quick link.
Ook omdat je zegt dat het veel kracht kost om het pennetje eruit te drukken: weet je wel zeker dat je de schalm niet raakt met de pons? In dat geval komt het pennetje er pas uit nadat de schalm is beschadigd. Dit geldt ook als je een goede pons gebruikt.
Wat doe je allemaal met die kettingen?
Hoi Ernst, ik fiets er mee...
Als je quicklinks gebruikt is er toch geen noodzaak meer om schakels aan elkaar te ponzen?
Jawel, want de kettingen breken binnen 2000 kilometer. [dit gebeurt zowel met de quick-link als gewone schakels]
Je gebruikt je kettingpons om 1 pin eruit te duwen, dan is de ketting op de juiste lengte. Daarna gebruik je de quicklink om de uiteinden aan elkaar te verbinden. Dat is alles wat ik aan een ketting doe. Ik maak hem ook niet meer lost tot dat er een andere omheen gaat.
Inderdaad, zo doe ik het ook.
Als je iets anders doet, doe je het denk ik fout.
Een brekende ketting is erg gevaarlijk en hoort niet te gebeuren tenzij je materiaal gewoon versleten is.
Dat zou ik ook denken...
Van jouw gewicht ben ik niet echt onder de indruk. Vergeleken met een 220 kg. tandem die tot maximaal 12% hellingen omhoog wordt gereden is jouw 95 kg. verwaarloosbaar.
Ook rijstijl geloof ik niks van. We hebben een keer in de Limburgse heuvels achter een tandem aan gereden die altijd schakelt mét kracht op de pedalen. Deed pijn aan mijn ogen en oren. En dat al jááren... maar nooit een breuk.
Op de tandem hebben we alle merken ketting wel ooit gebruikt en nooit een breuk.
Oude pinnetjes/quick links valt ook af als mogelijke oorzaak.
De sluitpinnetjes voor 8 en 9 speed zijn wel verschillend. Ik neem aan dat je geen 8-speed sluitpin gebruikt op een 9-speed ketting.

Wat over blijft:
Een slechte kettingpons beschadigt de schalm waar je het pennetje uitdrukt. Dus breekt de ketting op de plaats waar je het pennetje hebt uitgedrukt. En dan maakt het niet meer uit of je de ketting opnieuw sluit met een nieuw pennetje of een nieuwe quick link.
Ook omdat je zegt dat het veel kracht kost om het pennetje eruit te drukken: weet je wel zeker dat je de schalm niet raakt met de pons? In dat geval komt het pennetje er pas uit nadat de schalm is beschadigd. Dit geldt ook als je een goede pons gebruikt.
Ik zal in ieder geval een fatsoenlijke kettingpons aanschaffen voor het geval dit de oorzaak zou zijn.
Ernst. schreef: Je gebruikt je kettingpons om 1 pin eruit te duwen, dan is de ketting op de juiste lengte. Daarna gebruik je de quicklink om de uiteinden aan elkaar te verbinden. Dat is alles wat ik aan een ketting doe. Ik maak hem ook niet meer lost tot dat er een andere omheen gaat.

Als je iets anders doet, doe je het denk ik fout.
Precies.

Jeroen: pons je pinnen die uitponst nou wel of niet terug? Ook als je ketting breekt en je hebt reserve quick links bij je hoef je toch nooit weer pinnen terug in de ketting te ponzen? Je zet er dan immers gewoon een quick link in.
zonder dit hele topic door te lezen (geen tijd), maar is de ketting gebroken op de plek waarop je hem geponst hebt?
Na het ponsen, ook altijd even de kettingschakels heen en weer ombuigen, zodat niet 2 schakels aan elkaar vast blijven zitten, maar gewoon goed kunnen scharnieren.
Denk er ook om dat je de juiste kettinglengte hanteert, en natuurlijk goed onderhouden.

Wat betreft fietspedaleertechniek en fietshouding: ik ken mensen in mijn fietsgroepje die altijd de boel kapot hebben, hetzij de lagers, hetzij de spaken, hetzij speling op balhoofd en cranks....... Als je ziet hoe die gasten op hun fiets zitten om te rossen, dan is het niet altijd verbazingwekkend. Het is net als met het nieuwe autorijden: be gentle, dan rijdt je het zuinigst.
Precies.

Jeroen: pons je pinnen die uitponst nou wel of niet terug? Ook als je ketting breekt en je hebt reserve quick links bij je hoef je toch nooit weer pinnen terug in de ketting te ponzen? Je zet er dan immers gewoon een quick link in.
Hallo Pedalpro, ik pons de uitgeponste pinnen wel terug. Nou kan het zijn dat dit niet mag hoewel ik hier vroeger nooit problemen door heb ondervonden, maar waar het mij om gaat:

* ik koop een nieuwe ketting;
* ik gebruik de meegeleverde quick-link bij het monteren van de nieuwe ketting dus ik gebruik de kettingpons helemaal niet, want de laattste ketting had toevallig de juiste lengte.
* binnen 2000 kilometer heb ik op 3 punten een breuk.
Terugponsen: nooit!

Maar dan blijft jouw drievoudige breuk bij een niet geponste ketting...
Lijkt me vreselijk. Ik krijg al buikpijn van het alleen lezen van jouw verhaal.

Volgende onwaarschijnlijke idee (maar jouw hele verhaal is onwaarschijnlijk):
hoe zien je kettingbladen er uit? Niet ergens een kromme tand of een scherpe braam te zien?