Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevaarlijke honden - Forum Wereldfietser

gevaarlijke honden

Ben een paar keer erg bang geweest voor honden die me letterlijk aanvielen, dit ondermeer in de oostbloklanden een lidteken van 7 cm in m'n kuit is er stille getuige van. Dit jaar kom in door Albanie, ook daar veel gevaarlijke honden heb ik gehoord.

Hoe gaan jullie hier mee om?? Ik heb bij voorbaat al een stok onder mijn achterbagage die ik snel ter hand kan nemen.

Groet, Henk Kamphuis http://www.kleurrijkleven.webklik.nl


Afbeelding
Ik herken het probleem, helaas. Op een goede (?) dag werd ik in het schone Twente, gewoon NL dus, nagezeten door twee honden, dwz, twee verschillende situaties. Dit was op het platteland en ik fietste gewoon op openbare wegen. In de verte zag ik een stipje van een boerderij zich losmaken en over het weiland naar me toe komen.

Het stipje werd groter en veranderde in een rottweiler. Ik fietste gewoon door maar het beest kwam sneller dichtbij en ik begreep dat hij echt achter me aan rende nu. Ik ging op de pedalen staan en begon keihard te fietsen.
Ik hoorde de pootjes van het ondier achter me op het asfalt, en het gehijg van het beest.

Ik fietste zo hard ik kon zonder om te kijken, er kwam een bocht en die nam ik zonder te remmen, Ik had goed zicht dus wist dat er geen auto aankwam, maar wist niet of er gruis of iets in de bocht lag, en had al een schrikidee van eerst over het gruis uitglijden met de fiets en hard op de straat belanden om vervolgens zo' n rotweiller aan je strot te hebben.

Gelukkig lag er geen gruis, ik viel dus niet, bleef doortrappen tot het getik achter me ophield en keek toen pas om en zag de hond achterblijven.

Hetzelfde overkwam me even later weer. Gelukkig wachtte ik nu niet tot de hond, een bouvier dit keer, echt dichtbij was. Weer zo'n k--hond bij zo'n k--boer die de openbare weg terroriseert met zo'n lieve waakhond, '' Hij doet echt niets''.

Sindsdien ben ik erg voorzichtig ( lees: bang) wat honden betreft.
en denk er over om een 'dazer' te kopen.
We hebben geen hond gezien daar in Albanië, dus maak je je niet al te druk Henk ;-)
Wel een paar keffertjes in Montenegro achter me aan gehad. De Dazzer had ik bij me maar
die maakte geen indruk. Het ding was wel handig om katten uit je tent te jagen :x
Afbeelding
Ook al is het wel eens heel eng ... het beste middel is afstappen en je fiets tussen jou en de hond plaatsen. En indien nodig hard roepen en/of een steen gooien.

@Tovenaar Wie wil er nu geen kat in de tent?!
Peteragain schreef:Ik herken het probleem, helaas. Op een goede (?) dag werd ik in het schone Twente, gewoon NL dus, nagezeten door twee honden, dwz, twee verschillende situaties. Dit was op het platteland en ik fietste gewoon op openbare wegen. In de verte zag ik een stipje van een boerderij zich losmaken en over het weiland naar me toe komen.

Het stipje werd groter en veranderde in een rottweiler. Ik fietste gewoon door maar het beest kwam sneller dichtbij en ik begreep dat hij echt achter me aan rende nu. Ik ging op de pedalen staan en begon keihard te fietsen.
Ik hoorde de pootjes van het ondier achter me op het asfalt, en het gehijg van het beest.

Ik fietste zo hard ik kon zonder om te kijken, er kwam een bocht en die nam ik zonder te remmen, Ik had goed zicht dus wist dat er geen auto aankwam, maar wist niet of er gruis of iets in de bocht lag, en had al een schrikidee van eerst over het gruis uitglijden met de fiets en hard op de straat belanden om vervolgens zo' n rotweiller aan je strot te hebben.

Gelukkig lag er geen gruis, ik viel dus niet, bleef doortrappen tot het getik achter me ophield en keek toen pas om en zag de hond achterblijven.

Hetzelfde overkwam me even later weer. Gelukkig wachtte ik nu niet tot de hond, een bouvier dit keer, echt dichtbij was. Weer zo'n k--hond bij zo'n k--boer die de openbare weg terroriseert met zo'n lieve waakhond, '' Hij doet echt niets''.

Sindsdien ben ik erg voorzichtig ( lees: bang) wat honden betreft.
en denk er over om een 'dazer' te kopen.

Het probleem met honden is dat ze je prima aanvoelen en vooral de mensen bijten die bang voor ze zijn. Als je er zelf diep van binnen van overtuigd bent dat als de hond jou probeert te bijten de hond een probleem heeft heb je veel minder last.
Grootste probleem met honden is dat het een dik ding is om doorheen te fietsen ;)
Wij hebben ook wel eens een hond achter ons aan gehad, tijdens een beklimming in Belgie (in de bebouwde kom). Dan kan je niet hard wegrijden. Eerst beet ie m'n fietsmaat in z'n schoen, even later mij. Gelukkig beet ie niet hard, ik heb hem nog wel z'n huid volgescholden. Ik ben trouwens niet bang voor honden.
Blanche schreef:@Tovenaar Wie wil er nu geen kat in de tent?!
De tovenaar natuurlijk :twisted:
Volgens mij is dit al heel veel aan de orde geweest. Even zoeken misschien op het forum bij honden, dazzer .....
Wat betreft katten, op de Aran eilanden bij Ierland was er een onder de buitentent komen schuilen zonder dat we het wisten. Toen ik mij omdraaide in de slaapzak schrok ie en krabde zich een weg naar buiten ...

http://www.flickr.com/photos/57660179@N04/5399203188/

Gelukkig is het in Ierland altijd mooi weer :P
This photo is private.
Oops! You don't have permission to view this photo.
Volgens Flickr kan nu 'anyone' de foto zien. Ik denk dat Stevie Wonder er toch wel problemen mee heeft.
marsupilami schreef:Ik denk dat Stevie Wonder er toch wel problemen mee heeft.
Denk ik ook ja, deze tent is niet meer tweedehands te verkopen :wink:

Afbeelding

O, ja, ik had ook een hond (Bobtail) die graag achter wielrenners en paarden (op het strand) aanging, gewoon stoppen en hij deed echt niks :wink:
Michael W schreef:
marsupilami schreef:Ik denk dat Stevie Wonder er toch wel problemen mee heeft.
Denk ik ook ja, deze tent is niet meer tweedehands te verkopen :wink:

Afbeelding

Nieuw ook niet :D
Quote M-gineering:
"Als je er zelf diep van binnen van overtuigd bent dat als de hond jou probeert te bijten de hond een probleem heeft heb je veel minder last. "

Eh?? Dus als weet dat de hond je probeert te bijten kun je de conclusie trekken dat de hond een probleem heeft??

En dankzij die wetenschap heb je veel minder last?

Ik heb me nooit in de psychologie van honden verdiept, maar de diepe reden waarom zo'n beest probeert te bijten, zoals moeilijke jeugd gehad, ( ja, dit komt ook bij honden voor.) of een keer geschopt door een fietser tijdens een dutje op het erf.. Wie zal het zeggen?) doet er eigenlijk niet toe.

:D Wel een gouden tip hier: Wachten tot het Beest u aanvalt en u dan plat op de grond laten vallen, met uw keel kwetsbaar naar boven, zonder je hand ervoor uiteraard.
Het beest zal even grommen , zijn tanden uit uw been halen en even over uw gezicht kwijlen. Blij en dankbaar als hij ziet dat u hem als meerdere erkent zal hij vervolgens jankend uw gezicht likken en vervolgens kwispelstaartend weglopen, en inderdaad, U , fietser, houdt er een vriend voor het leven aan over.

Hierna kunt u rustig opstaan en weer op uw stalen ros verder fietsen. Tegen deze methode kan geen Dazer of stok tegenop.

Succes!
Peteragain schreef:Wachten tot het Beest u aanvalt en u dan plat op de grond laten vallen, met uw keel kwetsbaar naar boven, zonder je hand ervoor uiteraard.
Het beest zal even grommen , zijn tanden uit uw been halen en even over uw gezicht kwijlen. Blij en dankbaar als hij ziet dat u hem als meerdere erkent zal hij vervolgens jankend uw gezicht likken en vervolgens kwispelstaartend weglopen, en inderdaad, U , fietser, houdt er een vriend voor het leven aan over.
Precies :wink:
Peteragain schreef:Quote M-gineering:
"Als je er zelf diep van binnen van overtuigd bent dat als de hond jou probeert te bijten de hond een probleem heeft heb je veel minder last. "

Eh?? Dus als weet dat de hond je probeert te bijten kun je de conclusie trekken dat de hond een probleem heeft??
Nee de hond is niet gek. Die bijt vooral in mensen die lekker bang voor hem zijn. Bij iemand die het makkelijker vindt de hond een doodschop te geven dan 'Partij voor de dieren' te spellen blijft hij liever op veilge afstand. Kan ie beter wachten tot Peter weer langskomt, veeel leuker ;)
Ik had het ook nooit zo op honden, tot ik er achter kwam dat je ze allemaal de baas kunt.
Soms negeren en "gewoon" doorfietsen, soms keihard roepen "pas op, of ik eet je rauw!". Het kan allemaal helpen.
In landen met onverharde wegen/paden kan het werpen van stenen ook helpen. Vaak keffen ze dan alleen nog maar, maar durven ze niets meer te doen. Dat keffen, en/of grommen, doen ze dan ook soms op maar 2 meter afstand om de held uit te hangen. Maar meer dan dat komt er niet meer uit. Hardleerse honden hebben 2-3 rake worpen nodig om wat af te koelen.

Het wordt pas echt een probleem als je met 30kg bagage op in een afdaling van >40km/u zit, en de hond wil kwispelend tegen je fiets aan springen.... :roll: Daar waar ik van de weg af raakte, was de bermverharding net opgehouden...
Michael W schreef: O, ja, ik had ook een hond (Bobtail) die graag achter wielrenners en paarden (op het strand) aanging, gewoon stoppen en hij deed echt niks :wink:
Ik heb meer last van honden waarvan ze roepen "HIJ DOET NIKS HOOR!" dan van honden die gewoon luisteren naar hun baasje. :)
De Sjelle schreef:
Michael W schreef: O, ja, ik had ook een hond (Bobtail) die graag achter wielrenners en paarden (op het strand) aanging, gewoon stoppen en hij deed echt niks :wink:
Ik heb meer last van honden waarvan ze roepen "HIJ DOET NIKS HOOR!" dan van honden die gewoon luisteren naar hun baasje. :)
Mee eens, maar deze Bobtail kwam uit het asiel en was blijkbaar verkeerd "opgevoed", en luisterde dus gewoon niet als hij wielrenners zag 8)
Ja ik weet dat dit onderwerp al vaak besproken is maar het blijft "leuk" een onderwerp?!
En Ja Tovenaar....Liever een poes in de tent :D dan over een kat rijden denk ik dan maar, wat me ook al is overkomen. Vroeg in de ochtend met een vaartje van 30 km p/h naar je werk en dan over een zwarte kat rijden, ook niet echt om blij van te worden.

En trouwens TOVENAAR... volgens mij had je die poes in dat filmpje gehypnotiseerd :?:

Inderdaad zijn het vaak de honden die zogenaamd nog noooit iets gedaan hebben.

Ik ben absoluut niet bang voor honden maar sinds die beet ben ik heel erg voorzichtg geworden. In Romenie werd ik door een 7 tal honden aangevallen. In Rusland 2 grote honden links en rechts naast mijn fiets, die een heel eind bleven achtervolgen. Een hond in de Oekraine die met volle vaart op me afkwam maar vergat om 2 maal links en 1 maal recht te kijken alvorens over te steken en dus door een auto geschept werd.

Zo blijft het leuk :oops:... Henk