Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of geen SPD - Forum Wereldfietser

wel of geen SPD

Vorig jaar een nieuwe fiets gekocht voorzien van combi pedalen, echter alleen het platform gedeelte gebruikt. Heb wel altijd met ToeClips gefietst. Wil nu nieuwe wandel-fietsschoenen kopen. Twijfel echter nog steeds over SPD gebruik. Als je de ervaringen leest, ga je toch eerst regelmatig over de kop. Denk er echter ook over om het platform te voorzien van boutjes met een punt, om e.e.a. stroever te maken. Graag jullie mening en ervaringen s.v.p. :?
Sinds ik een racefiets heb gebruik ik ook mijn andere fiets SPD. Mijn ervaring is dat je efficiënter trapt.
Je hebt een korte gewenningsperiode, en ja, je valt ook een keer (of 2) maar waarschijnlijk als je snelheid bijna verdwenen is en de schade valt dan ook mee.... Zelf zou ik niet meer zonder willen.

Ik heb op mijn vakantiefiets wel de combi pedalen omdat ik deze ook dagelijks gebruik. Ik heb Shimano PD-A530 pedalen en die bevallen me super
Afbeelding

Groeten
Eric

PS: er is hier op het forum ook al wel e.e.a. over geschreven...
koert siepel schreef:Vorig jaar een nieuwe fiets gekocht voorzien van combi pedalen, echter alleen het platform gedeelte gebruikt. [...] Twijfel echter nog steeds over SPD gebruik. Als je de ervaringen leest, ga je toch eerst regelmatig over de kop.
Welnee. Ik ben een enorme angsthaas. Had al heel lang SPD-schoenen (vanwege de fiets/wandelzool), maar een fiets waar geen SPD-pedalen op konden vanwege exotische draad in de cranks. Toen ik een nieuwe fiets kocht, heb ik combipedalen genomen. Ik dacht: de schoenen heb ik toch al en dan kan ik het tenminste eens proberen. Vind ik het toch eng, dan gebruik ik gewoon de andere pedaalkant. Nu zou ik echt niet meer zonder willen. In de twee jaar dat ik nu SPD heb nooit gevallen (ook niet, zoals sommigen beschrijven, zachtjes omgevallen bij een stoplicht). Ik heb de spanning redelijk los staan en zelfs bij paniekstops in de eerste periode trok ik zonder problemen los; voor ik er ook maar bij na kon denken dat ik ingeklikt zat, had ik al een voet aan de grond. Ik kom weleens met een scheen in de buurt van een pedaal, en ik ben banger van die platformpedalen met pinnetjes dan van SPD. :wink:

Ik zou zeggen: inderdaad die fiets-wandelschoenen kopen, de pedalen heb je toch al, dan kun je SPD gewoon eens proberen. Bevalt het niet, dan kun je nog altijd zonder SPD rijden en heb je in elk geval een paar fijne schoenen voor op fietsvakantie.

Succes met de beslissing,

Carl
Je zal inderdaad vast 2-3 keer, bij een stop, omver kieperen. Het is echter goed voor je opvang reflexen :lol: en je merkt dat je lichaam echt wel een stootje kan verduren. Het staat een beetje lullig in hartje Amsterdam, maar na drie keer maak je de fout nooit meer en ben je gewend geraakt aan het systeem.

Verder moet je de keuze vooral laten afhangen van het type fietser dat je bent (of wilt zijn). Je moet je afvragen of je meer een "recreatieve" fietser bent, of "sportieve" fietser, wat die termen ook waard zijn. Een recreative fietser zal er naar mijn mening niet veel baat bij hebben, maar een beetje wereldfietser (valt natuurlijk gewoon in de categorie sportief (anders komt 'ie die berg niet op) kan er volgens mij veel voordeel uit halen.

Klik pedaaltjes, welk systeem dan ook, hebben in mijn ervaring naast een vrij groot energie rendementsverhoging, een positieve invloed op je traptechniek, in mijn geval in ieder geval. De twee zijn natuurlijk enigszins met elkaar verbonden. Met pedaaltjes, en een beetje concentratie zullen beiden benen constant gespannen zijn en een mooie vloeiende beweging maken. Je zult de "stamptechniek" waar sommigen van ons onder hebben geleden of onder lijden, snel achter je laten. Het heeft bij mij ook het effect gehad dat ik veel rustiger en stabieler op mijn zadel zit. De eerste weken zul je tevens anders spieren van je benen ontdekken, hoewel dat misschien wel meevalt gezien je al met clips rijdt. Veel mensen ervaren ook voordeel met klik-pedaaltjes heuvel op.

Het is duidelijk dat ik niet meer zonder kan.
Ik zie dat het gaat om de aankoop van nieuwe fiets/wandel schoenen. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij precies onder wandelen bedoeld. (Afstanden, terrein, bepakking etc).

Mijn ervaring is echter dat, wat de verkoper je ook wijs maakt, een goede fietsschoen nooit lekker "hiken", en een fietsschoen die geweldig loopt nooit lekker zal fietsen, omdat deze de soepel zal zijn. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Ik zoek meestal een stijve fietsschoen waar ik gewoon door de stad of dorpjes kan wandelen. Als je dat bedoeld zal het geen probleem zijn. Ik neem op mijn volgende reis, waar ik ook een deel wil gaan "hiken" in ieder geval ook echte wandelschoenen mee.
eric190173 schreef:Sinds ik een racefiets heb gebruik ik ook mijn andere fiets SPD. Mijn ervaring is dat je efficiënter trapt.
Je hebt een korte gewenningsperiode, en ja, je valt ook een keer (of 2) maar waarschijnlijk als je snelheid bijna verdwenen is en de schade valt dan ook mee.... Zelf zou ik niet meer zonder willen.

Ik heb op mijn vakantiefiets wel de combi pedalen omdat ik deze ook dagelijks gebruik. Ik heb Shimano PD-A530 pedalen en die bevallen me super
Afbeelding

Groeten
Eric

PS: er is hier op het forum ook al wel e.e.a. over geschreven...
Ik sluit me volledig bij de reactie van Eric aan. Ik heb de goedkoopste Shimano mtb-fietsschoenen en deze pedalen, zowel op reisfiets als op racefiets. Prima gewoon.
Als je twijfelt, dan koop je gewoon combi-pedalen met combi-schoenen (fietswandel) en dan probeer je het gewoon lekker zelf uit. Ik heb een mening, maar die verschilt altijd van de jouwe. :wink:
cyclingrecycled schreef:
Mijn ervaring is echter dat, wat de verkoper je ook wijs maakt, een goede fietsschoen nooit lekker "hiken", en een fietsschoen die geweldig loopt nooit lekker zal fietsen, omdat deze de soepel zal zijn. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Ik zoek meestal een stijve fietsschoen waar ik gewoon door de stad of dorpjes kan wandelen. Als je dat bedoeld zal het geen probleem zijn. Ik neem op mijn volgende reis, waar ik ook een deel wil gaan "hiken" in ieder geval ook echte wandelschoenen mee.
Je kan je favoriete wandelschoenen ook opstijven: http://www.algeos.com/acatalog/Rigid_Insoles.html
Spd fietst fijner dan cliploos, maar echte wandelschoenen lopen fijner dan combi-schoenen. Dat is tenminste mijn ervaring. Het is dus maar wat je belangrijker vindt. Het probleem met spd schoenen is dat het plaatje onder de schoen altijd knarst en wegglijdt als je op een harde stenen ondergrond loopt en dat de stijfheid van de schoenen wel prettig is bij het fietsen, maar een stuk minder bij het lopen. Persoonlijk zou ik geen bergwandeltocht op mijn combi-schoenen willen maken.

Overigens ben ik niet zo kapot van die hierboven afgebeelde Shimano pd-530 pedalen. Ik heb ze ook, maar zeker in het begin zaten mijn schoenen er muurvast in, zelfs met de veer in de lichtste stand. Inmiddels krijg ik mijn schoenen er makkelijker uit, maar het blijft zwaar gaan. (ben zelfs nog een keer omgevallen, inderdaad bij een stoplicht :oops: terwijl ik al jaren gewend ben aan spd). Ook vind ik de platformkant wat te weinig grip bieden. Als ik nu nieuwe pedalen zou kopen zou ik toch liever de PD-M324 nemen.
Heb eerst met combipedalen en fietswandelschoenen gefietst en later toch weer overgestapt op lichte wandelschoenen (met relatief stijve zool) en pinnetjespedalen. Niet vanwege het omvallen, maar voor groter wandelcomfort. Snelheid maakt me niet zoveel uit tijdens het fietsen. De pinnetjes van de pedalen hebben mij inderdaad meer verwond dan het omvallen in stilstand, dus dat is geen overweging :cry: .
mijn persoonlijke ervaring leert mij volgende voordelen met klikpedalen (ik beperk mij hier tot SPD en niet SPD-SL):

- verbeterde traptechniek: je gaat soepeler ronddraaien en je kan ook "trekken" aan je pedalen (hiermee kan je veel rendementswinst halen: je kan bij wijze van spreken fietsen met één been)
- minder kans op blessures: doordat je benen steeds in identiek dezelfde houding ronddraaien is de kans op blessures aan knieën enz veel lager
- meer stabiliteit: doordat je voeten vastzitten aan je fiets kan je ook je fiets beter controleren bij technische stukken; ik denk hier dan niet zozeer aan zwaar geladen trekkingfietsen maar wel aan een mtb waar je bijvoorbeeld een jump met je achterwiel wilt forceren om ergens over te komen of bv. van spoor te veranderen
- fietsschoenen met SPD schoenplaatjes (zeker niet van toepassing bij SPD-SL) zijn perfect doenbaar om mee rond te wandelen in de stad, op de camping enz. Natuurlijk zijn het geen wandelschoenen en ga je met de fietschoenen met een stijve zool beter geen echte wandelingen maken

Natuurlijk moet je dit in het begin wat aanleren maar als je de pedalen op lichtste stand afstelt en de eerste keren zo een paar proefritjes gaat maken waarbij je telkens gecontroleerd een "stopoefening" maakt en daarna wat "noodstopoefeningen" dan ga je het vlug onder de knie krijgen. De eerste ritjes ga je wel eens vallen als je een noodstop moet maken.

Ikzelf ben ze nu al jaren zodanig gewoon dat als ik met een fiets rij zonder klikpedalen ik steeds de neiging heb om mijn voeten op te heffen/trekken van de pedalen ... je kan er dus verslaafd aan geraken ;-)
Abacus schreef:Overigens ben ik niet zo kapot van die hierboven afgebeelde Shimano pd-530 pedalen. Ik heb ze ook, maar zeker in het begin zaten mijn schoenen er muurvast in, zelfs met de veer in de lichtste stand. Inmiddels krijg ik mijn schoenen er makkelijker uit, maar het blijft zwaar gaan. (ben zelfs nog een keer omgevallen, inderdaad bij een stoplicht :oops: terwijl ik al jaren gewend ben aan spd). Ook vind ik de platformkant wat te weinig grip bieden. Als ik nu nieuwe pedalen zou kopen zou ik toch liever de PD-M324 nemen.
Er zullen ongetwijfeld betere pedalen zijn qua grip, alhoewel ik zelf niet weg glij. Voordeel van deze pedalen is dat je een vrij groot oppervlak hebt om op te steunen. Ik fiets zo rustig hele Alpenpassen omhoog als ik een keer geen zin heb om te klikken.

Ik denk dat ieder zijn eigen voorkeur zal hebben. Er is niet 1 waarheid. Het kan geen kwaad om de tijd te nemen om verschillende dingen uit te proberen totdat je de perfecte combinatie schoen-pedaal hebt.
Mijn ervaring is dat duurdere spd pedalen beter zijn. Al die dingen zien er exact het zelfde uit, maar ze zijn het niet.

Toen ik in plaats van de PD-M324 de XT pedalen ging gebruiken, merkte ik dat het in en uitstappen veel soepeler ging. Tijdends het fietsen waggel je ook minder heen en weer en voelt het prettiger aan. Dit heeft niks met de afstelling te maken.
Nu heb ik XTR's, en dat voelt weer een hele stap beter aan. Het eerste pedaal wat het bij mij langer volhoud dan een jaar. :D
Ik heb ook SPD combi pedalen geprobeerd. Een jaar lang. En ik vind ze maar niks. De momenten dat de schrik je op het hart slaagt omdat je net dat ene moment je je voet niet bijtijds uit die pedaal krijgt wegen voor mij niet op uit dat kleine beetje snelheidswinst dat die pedalen opbrengen. Persoonlijk rijd ik liever met goede platformpedalen en met een gerust gemoed EN met de wetenschap dat ik mijn voeten op de grond krijg wanneer ik dat wil en niet wanneer die klickpedalen dat toelaten. :D
En ik kan allerhande schoeisel op mijn fiets gebruiken. Van mijn zware wandelschoenen tot mijn sandalen. :lol:
op mijn travelmaster heb ik ook van die combi-pedalen en ik vind ze ideaal. Vooral voor klimritten.
Maar ik ben dan ook al lang SPD-pedalen gewend op mijn racefiets. Ik ben nog nooit in de problemen gekomen omdat mijn voeten vastzaten.
Loskomen moet een reflex worden. Die dingen worden vaak gemaakt door bedrijven die ervaring hebben met ski-schoenen. Effe draaien met je hak en je bent los.
Mocht dat niet zo snel lukken dan is zo'n combi-pedaal juist goed oefen-materiaal
Ik ben ook groot voorstander van klikpedalen, alleen heb ik liever andere systemen dan SPD. Ik ben wel begonnen met SPD-combipedalen, maar al vrij snel kwam ik er achter dat ik die platformkant toch nooit gebruikte. Ik rij dus nu met dubbelzijdige pedalen van Bebop.

Redenen voor mij om met kliks te rijden:
- Veiligheid, je schiet niet met je voet van het pedaal op een overwacht en vooral ongewenst moment;
- Efficiëntie, je kunt gewoon meer kilometers maken op een boterham;
- Comfort, je voeten werken elkaar niet tegen waardoor je lekker soepele rondjes kan draaien.

Nu moet ik wel zeggen dat ik op een ligfiets rij, waardoor deze drie punten worden uitvergroot.

Anderen hierboven hebben al aangegeven dat fiets/wandelschoenen niet ideaal zijn; schoenen zijn geschikt om te lopen, om te fietsen of geen van beide. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het sowieso prettig is om met twee paar schoenen op vakantie te gaan. Na een dag in de regen fietsen is het bijzonder aangenaam een stel droge wandelschoenen aan te trekken. En als je echt mooie fietsschoenen en lichte waterdichte wandelschoenen A neemt, is het totaalgewicht niet veel groter dan dat van één paar fiets/wandelschoenen.

Over dat omvallen bij het stoplicht; het is mij twee keer overkomen, helemaal aan het begin. De grote truuk is om je voet te ontspannen als je wilt uitklikken. Als je dan je been opzij beweegt om op de grond te zetten, maak je automatisch die draaibeweging. Gaat zonder nadenken.

Nog twee tips: Kies pedalen en schoenen voor de MTB, dat is minder vuilgevoelig en het loopt goed genoeg om er de supermarkt of het cafe mee in te lopen. Begin niet met de mooiste spullen, maar neem juist goedkope (tweedehands?) pedaaltjes en schoenen. Dan kun je ontdekken wat voor jou belangrijk is, of je die combipedalen echt nodig hebt of dat je gewoon dubbelzijdig kunt nemen, of SPD wel het beste systeem is voor jouw benen etcetera.

Fietsze!

Walter
aankoop van tweedehands schoenen zou ik nu zelf niet adviseren, een schoen zet zich altijd naar de vorm van je voet en een schoen die niet goed past is altijd miserie

belangrijkste kenmerken van een goede fietsschoen in mijn ogen:
- goede pasvorm
- stijve zool (je mag de schoen niet kunnen plooien)
- prijs (je hebt er van 300euro ook maar als wereldfietser ga je daar niet dircet het grote voordeel mee halen)
Gunter schreef: - meer stabiliteit: doordat je voeten vastzitten aan je fiets kan je ook je fiets beter controleren bij technische stukken; ik denk hier dan niet zozeer aan zwaar geladen trekkingfietsen maar wel aan een mtb waar je bijvoorbeeld een jump met je achterwiel wilt forceren om ergens over te komen of bv. van spoor te veranderen
Nou is het wel zo dat het eigenlijk niet de bedoeling is om het alleen feit dat je vast zit aan de trappers te gebruiken voor dit soort "truuks" want dat zou ook weer niet goed zijn ivm blessures enzo. Je fiets techniek moet dat primair doen en de pedalen moeten er vooral voor zorgen dat je de fiets niet kwijt raakt.

Ik heb afgelopen vakantie gemerkt dat een beetje MTB techniek (springen) best handig is. Ik weet niet zeker of ik echt los kwam maar ik kwam op een gegeven moment ergens in een lange, lichte afdaling in een Spaans dorpje wat onhandig uit met een diepe regengoot en daar ben ik vloeiend overheen gekomen door te proberen te springen.

Dus even voor het probleempunt je zwaartepunt naar beneden te brengen (de bike loaden zoals de mtb theorie boeken dat noemen) en dan op het punt waar het voorwiel de goot zou raken krachtig omhoog af te zetten en de fiets licht te maken (bike unloading) waardoor je met een lichte fiets van de grond los komt.
Zuiz schreef: Je kan je favoriete wandelschoenen ook opstijven: http://www.algeos.com/acatalog/Rigid_Insoles.html
Werkt dit echt?

Ik vind nml de fiets-wandelschoenen echt niet geschikt om mee te hiken, watik graag wel wil tijdens fietsreizen. In mijn wandelschoentjes (lage) krijg ik echter echt heel veel last van slaapvoeten. Ik dacht dus eerder ook al dat ik een inlegzooltje zou willen, maar weet niet zo geod of die wel echt bestaan.

Heb je er ervaring mee? (of iemand anders?)
ramdyne schreef: Nou is het wel zo dat het eigenlijk niet de bedoeling is om het alleen feit dat je vast zit aan de trappers te gebruiken voor dit soort "truuks" want dat zou ook weer niet goed zijn ivm blessures enzo. Je fiets techniek moet dat primair doen en de pedalen moeten er vooral voor zorgen dat je de fiets niet kwijt raakt.
welja, voor hetgeen jij uitlegt om je voorwiel omhoog te krijgen om over een hindernis te geraken, heb je je klikpedalen nodig om hetzelfde te doen om het achterwiel ergens op te krijgen (of naar links of rechts te verschuiven)

tenzij je ook een stuur achteraan gemonteerd hebt ;-)