Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op slot.....geen trekkingsfiets voor mijn madammeke!!! - Forum Wereldfietser

Op slot.....geen trekkingsfiets voor mijn madammeke!!!

Gezocht een sportieve (trekking)fiets. Framemaat 19" of 51 tot 53cm denk ik ze is 1.64 lang. Binnenkant kruis tot grond (blote voeten) = 76cm. Ik heb er zelf niet zoveel verstand van.
Ik rijdt sinds kort met XT shifters aan het stuur en dat is heerlijk dus zoek ook zoiets voor mijn vriendin, maar een andere versie mag ook. Uitwisselen van je shifter systeem kan je ze immers altijd nog.
Ze heeft nu een gazelle met 3 versnellingen en dat verschil tussen 3x9 is een beetje te groot!
Wie heeft er een kleinere (trekking)fiets of mixed model in de schuur staan en gebruikt het te weinig?!

Ik zie graag een reactie tegemoet van één van de lezers of beter lezeressen.
Adviezen zijn altijd welkom natuurlijk.

Groetjes van de flevobiker
Zie ook± http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Bij een dergelijke maat denk ik overigens vooral aan fietsen met 26 inch wielen. Verder vraag ik me af of je wel zeker weet dat het en damesmodel moet worden. Die zijn meestal merbaar minder stijf, zeker met bagage. Als je weinig meeneemt is het een minder groot probleem.
XT shifters zijn mooi, maar ik zou me er niet op blindstaren.
Wim
flevobiker schreef: Ik rijdt sinds kort met XT shifters aan het stuur en dat is heerlijk dus zoek ook zoiets voor mijn vriendin
En wat denk je dat de verschillen qua bediening zijn van die XT shifters met Deore shifters, Deore LX shifters, Xtr shifters.......

(of als dit te cryptisch is: Shimano biedt onderdelen aan op zeer verschillende prijsniveau's met in wezen dezelfde functionaliteit maar met luxere materialen etc. Het loont om daar studie van te maken voordat je knollen voor citroenen koopt)
Bedankt voor jullie reactie Wim en Marten.

Ik heb op drie fietsen proef gereden met shimano shifters. De eerste twee fietsen waren uitgevoerd met Deore en ondanks dat ik grote handen heb vond ik het opschakelen niet zo makkelijk gaan. De twee fietsen heb ik bij verschillende fietsen zaken gereden anders zou je nog zeggen ze zijn niet goed afgesteld. Net of de slag naar beneden te lang was. Bij dezelfde fietsenmaker heb ik vervolgens gereden op een Deore en een XTR schakeling (als ik het goed heb staat die weer boven de XT versie) maar dat kan ik ook mis hebben. In ieder geval was het een special opgebouwde fiets doordat Santos soms niet alles op voorraad heeft dan bouwen ze een zelfde fiets met duurdere componenten voor dezelfde prijs (dat werd mij door de verkoper verteld).

Op de één of andere manier hoef je je hand minder verder te verdraaien met de shifter. Niet alleen bij de XTR maar ook bij de XT versie die ik nu zelf rijd een paar dagen. Het gaat mij er niet om wat er op staat maar hoe het gevoelsmatig schakelt. Als er Sachs op zou staan dan had bij de aanhef "Sachs" gestaan om het duidelijk aan te geven hoe ik dingen ervaar.

Ik val niet op een merk maar laat mij adviseren door wat ik lees op forums zoals deze en daarna wat het fietsen met mij doet. Zit ik lekker op een fiets en vind ik het fijn schakelen dan ben ik tevree. Ik heb ook bewust mijn fiets niet nieuw gekocht maar een jaar oud want vind hem nieuw veel te duur!
Maar ik probeer daarbij een goede afweging te maken qua keuze / kwaliteit en portemonnee.

Johan