Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in Trein in Japan??? - Forum Wereldfietser

Fiets in Trein in Japan???

Volgens het WF landenbestand is het makkelijk om in Japan je fiets mee te nemen in de trein.

Toch een paar vragen aan een ervaringsdeskundige:
* Moet je voorwiel en achterwiel er uit?
* Moet je fiets in een (Japanse) hoes?
* Mag je met een niet gedemonteerde fiets tot op het perron komen?
* Zijn de contucteurs streng?

John.
johntelleman schreef: * Zijn de conducteurs streng?
Geen idee, maar zie het al helemaal voor me: een conducteur die tegen jouw navel staat te schreeuwen, en Gudy die de perfecte plaat schiet ;)
Hoi,

Uit ervaring kan ik niet spreken, maar ik ben op verschillende websites tegengekomen (en van verscheidene ervaringsdeskundigen gehoord) dat je fiets werkelijk in een rinko-bag moet zitten (je kan ook zelf zoiets ineen knutselen, heb ik ergens gelezen). Je voorwiel moet er dan inderdaad uit, je achterwiel weet ik niet zeker. Je bagage neemt ook wat plaats in, dus alles zo klein mogelijk houden is de boodschap, aangezien er énorm weinig plaats is voor bagage op de treinen.

Ik veronderstel ook dat de conducteurs vrij streng zijn, hoewel ik hier en daar (algemeen gesproken, vooral op ferry's en dergelijke) hoor dat men soms soepeler is tegenover gaijin die geen Japans kunnen spreken (of doen alsof). Ik weet echter niet in hoeverre dit altijd waar is en op welke plaatsen en dergelijke.

Ik zou er alleszins vanuit gaan dat het niet gaat en bijgevolg je voorzorgen nemen, maar je kan het altijd eens proberen. Misschien dat het op kleine stations buiten de spitsuren nog wel mogelijk is, maar persoonlijk zou ik er niet op vertrouwen (maar ik zeg het: geen echte ervaring).

Lieve groetjes,
Kelly
Ik kan wel uit ervaring spreken. Een beetje althans. Ik heb geprobeerd voor de terugreis het eiland van Kansai airport met de trein te bereiken. De afstand was 1 halte (ongeveer 3 km; alleen de brug over; zie foto). Het is niet gelukt. Ik mocht mijn fiets niet meenemen, alleen als die helemaal uit elkaar gehaald werd (voor- en achterwiel) en in een tas of hoes wordt vervoerd.

* Moet je voorwiel en achterwiel er uit?
Bij mjn weten, ja dus.

* Moet je fiets in een (Japanse) hoes?
Ja.

* Mag je met een niet gedemonteerde fiets tot op het perron komen?
Ik kwam niet door het toegangshek.

* Zijn de contucteurs streng?
Ja.

Mijn advies: neem de ferry voor lange afstanden.

Afbeelding

Afbeelding
Klopt, je fiets mag alleen mee indien je hem gedemonteerd hebt en in een hoes gestoken hebt. Je kunt ook niet met je niet gedemonteerde fiets door de poortjes. Afgezien van het feit dat dit fysiek niet gaat, mag dit niet en in Japan kun je niet of nauwelijks met de regels buigen.

De boot is inderdaad een veel betere optie. Wat daarnaast ook nog kan, zijn lange afstandsbussen. Hiervoor moet je fiets echter wel in een Japanse (kleine) fietsdoos passen. Ik heb er zelf ooit een tandem ingekregen, maar die actie is niet echt voor herhaling vatbaar en lukte alleen dankzij het feit dat mijn vrouw Japans spreekt.
Een fietsdoos kun je bij een fietsenmaker wel krijgen.

Gerben