Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in trein - Forum Wereldfietser

fietsen in trein

was op de fiets en wandelbeurs. De NS heeft het plan om alle fietsen uit de treinen te weren miv volgend jaar, dit tegen de europese richtlijnen in!
Ik heb nog gegoogled, maar ik kon er niets over vinden. Uit welke bron kwam deze informatie?
Ik had ook wat problemen op de terugreis en kreeg van de conducteur te horen dat de NS een ontmoedigingsbeleid voert. Toen ik bij een andere NS medewerker klaagde kreeg ik te horen dat ik maar een auto had moeten kopen.
Wim
Wat een waanzin.

Uit een EU-persbericht:
'De spoorwegmaatschappijen zijn verplicht de reizigers de mogelijkheid te geven om fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat.'

M.a.w. als de NS geen fietsplaatsen in de trein meer heeft, vervalt de verplichting?
Het beleid van de NS aangaande fietsen is zo wie zo Kwaliteit Uitermate Triest.
Ik heb het altijd erg jammer gevonden dat je voor Leeuwarden naar Maastricht zes euro moet betalen en voor Amsterdam CS naar Amsterdam Sloterdijk ook.

Doen de Duitsers het een stuk fiets vriendelijker...


John.
Het wordt tijd dat de Deutsche Bahn in Nederland treinen gaat laten rijden. Dat moets toch mogelijk worden door de privatisering en de scheiding tussen infra en treinexploitatie? Misschien wordt het tijd voor een reactie van de NS.
Wim
Het wordt tijd dat wij als "wereldfietsers" onze stem verheffen naar de NS. :( :shock:
Heeft Bert Sitters daar geen ingang? :idea:
Ik was bij de lezing waar dit gezegd werd, was van de Europafietsers in de middag.
Komt er op neer dat Europese regels zeggen dat de NS verplicht is fietsen over de grenzen heen te vervoeren, behalve als de trein hier niet voor geschikt is, en het te duur is om hem om te bouwen. Dit was bedoeld voor oude, bestaande treinen.
Maar de NS heeft in nieuwe treinstellen geen plekken voor fietsen laten maken (levert extra zitplaatsen op, zelfde beleid denk ik als geen WC in sprinters) en probeert nu met die clausule onder de verplichting uit te komen om fietsen te vervoeren. Het ging volgens mij om de nieuwe Freya stellen...
Ik kan nu niets zo snel vinden op de europafietsers site, je kon kennelik een protestmail sturen, maar zie niets op de site. Erg jammer...
De NS vind NL kennelijk klein genoeg om alles op de fiets te doen :(
Zelden zo'n onvriendelijke conducteur in de trein met de fiets meegemaakt als bij de NS.
In Noorwegen was er eigenlijk ook geen plek voor de fiets in de trein maar zelfs in een bomvolle trein deed niemand echt moeilijk. Op een ander Noors station werd zelfs voor ons gebeld met de machinist of er nog plek was voor de fietsen, dat noem ik nog 's service.
Deze zomer "probeerde" ik met de trein en fiets van Apeldoorn naar IJmuiden te reizen om aldaar de boot naar Engeland te nemen. Het begon met een stremming (kan gebeuren) daarna kwam er een trein waar de fietsplaatsen "bezet" waren door gezinnen met kinderwagens en die weigerde plaats te maken. De conducteur vond dat ik dit zelf maar moest oplossen en wel snel want de trein moest wel weer optijd vertrekken. Natuurlijk, het is tenslotte ook mijn probleem. Wij bleven dus achter op het peron. De trein daarop had 30 minuten vertraging en de medewerker van de NS wist mij fijntjes mede te delen dat hij niet zeker was of plaats was voor twee fietsen omdat de volgende de internationale trein uit Berlijn was en ja daar moet je de fietsplaats reserveren en vol is vol. ARG. Inmiddels had ik bedacht dat ik zo wie zo de boot niet meer kon halen met de trein ondanks de 2 en half uur speling die ik al in acht had genomen. Gelukkig mijn zwager heeft een busje en heeft ons naar IJmuiden gebracht.
In NewCastle kon ik op het station voor de hele reis door Schotland reserveren voor de fietsen geen probleem. Ik merk ook dat de conducteur vaak zelf niet op de hoogte zijn van de regels voor het fietsvervoer. Ben altijd wel bereid en en ander uit te leggen aan de medewerker. :lol:
Pedalero schreef:Wat een waanzin.

Uit een EU-persbericht:
'De spoorwegmaatschappijen zijn verplicht de reizigers de mogelijkheid te geven om fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat.'

M.a.w. als de NS geen fietsplaatsen in de trein meer heeft, vervalt de verplichting?
En Zweden is ook EU-lid en daar kan ik helaas geen fietsen meenemen met de Statens Järnvägar. Op 27 mei a.s trein ik naar Hoek van Holland om in Engeland te gaan fietsen. Ben benieuwd wat de NS gaat doen als ik met mijn fiets op station Baflo instap. De Arriva (tot Groningen) doet trouwens nooit moeilijk over.
In elk geval geldt op dit moment nog dat de regel dat je niet in de spits mag reizen niet geldt voor mensen met ene internationaal ticket.
Wim
captain_fabulous schreef:Het ging volgens mij om de nieuwe Freya stellen...
Je bedoelt zeker de Fyra stellen. Fyra is Zweeds voor vier (4).
In juridische zin heeft een spoorwegmaatschappij een vervoersplicht. Dat betekent dat men aan een door de overheid vastgestelde minimumplicht moet voldoen. De dienstregeling wordt meestal door het ministerie(opdrachtgever) geverifieerd. Als men niet aan eisen kan voldoen wordt een mij uitgesloten. De aankleding en extra voorzieningen van het vervoer zijn vrij en zijn voor rekening van de vervoerder. Het is derhalve interessant te weten of de rijks- of lagere overheid het vervoeren van fietsen in het pakket van eisen heeft neergelegd. Dat lijkt me wel het geval. Wat de NS derhalve thans feitelijk doet is het marchanderen van de wijze van vervoer; de plicht kennen ze! Klagen bij het ministerie zou dus zin hebben als de NS het vervoeren van fietsen onmogelijk maakt. De wijze van uitvoering is meestal niet zo strak geregeld.
hallo,

vorige zomer wilden we een binnenlandse trein nemen van Arnhem naar Breda,
het was een gewone weekdag en zeker niet tijdens de spits,
op de eerste trein bleken de fietsplaatsen volzet en konden we er niet meer bij volgens de conducteur,
de volgende trein was het weer van dat, maar hier hadden we te maken met een conducteur die net iets meer moeite wou doen en een kijkje achteraan de trein ging nemen, waar er wel plek voor onze fietsen was,

vaak hangt het dus van de goodwill der conducteurs af

dit was echter een eenmalige ervaring, want al de andere keren hadden we geen probleem met de NS
Wij (2 volwassenen en 3 kinderen) hebben vorig jaar gefietst van Dresden naar Praag. We hebben vanaf station Middelburg alles getreind. Hier mijn ervaringen met de diverse maatschappijen.

Intercitydubbeldekker Middelburg- Amsterdam.
Probleem met 5 personen is dat je moet splitsen over twee fietsruimtes. dus een groepje vooraan de trein en een groepje achterin. Zeker in de zomer is er een risicico dat de fietsruimtes vol zijn. Als je met twee volwassenen kunt tillen gaat het redelijk. Wat vervelend kan zijn is dat als er mensen op de klapstoeltjes zitten je deze moet vertellen dat ze ergens anders gaan zitten.
Het mag duidelijk zijn dat je op een paar stressvolle minuten kunt rekenen bij de instap. Tip: probeer in te stappen op een eindstation of een station met een langere wachttijd.

Nachttrein Amsterdam-Dresden
Met gereserveerde fietsplaatsen en vooraf geboekte tickets was dit een verademing. 6 persoons coupe voor ons vijven en lekker relaxen totdat je gaat slapen. Tip: alle bagage moet van de fiets want anders past 'íe niet door de deur, dus wederom taken verdelen op het perron: bagageploegje en fietsploegje. (meestal zit je coupe ook niet in dezelfde wagon als de fietsen)

lokale ic-trein Tsjechie:
Alles moest in een bagagewagon getild, alle tassen er weer af. De conducteur zei dat alle tassen ook nog naar de coupe moesten, maar toen hij de stapel zag groeien naar meer dan twintig mochten deze gelukkig in de bagagewagon blijven.... Tip: alle treinen in Tjechie met een ouderwetse bagagewagon vervoeren fietsen, ondanks dat dit niet offcieel in de reisplanner staat.. Zie voor deze treinen:
http://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.ph ... x&rok=2011

Je kunt dus met de fiets helemaal tot achter in Slowakije komen...

terugreis
EC Praag-Berlijn-overnachting-IC Berlijn-Amsterdam.
Naast de nachttrein naar Amsterdam zijn er nog slechts twee treinen die fietsen over de grens tsjechie-duitsland meenemen: EC 174 Budapest-Berlijn en EC 172 Villach-Berlijn. Deze treinen hebben dezelfde fraaie fietswagons als de IC naar Berlijn: http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB ... hp?lang=en , je komt dan wel te laat aan om noch door te reizen naar Nederland, dus we hebben helaas nog twee dagen Berlijn aan de vakantie toegevoegd. Tip: http://www.tentstation.de/englisch/index.php kamperen op 500 meter van Berlin Hauptbahnhof!

Grt

Hans