Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroom op de fiets - Forum Wereldfietser

Stroom op de fiets

Hallo,

Gezien mijn toekomstigen vakantie plannen voor de komende jaren, welke ik naar alle waarschijnlijkheid op de fiets zal laten plaats vinden, ben ik op dit moment bezig met het onderdeel Stroom.

Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder, ook als je digibeet bent en je omgevingskaarten liever van papier leest is het uit het oogpunt van de veiligheid wel van belang dat je kan melden waar je bent als er iets gebeurd en stroom is hier een vereiste voor.

Nu valt mij op dat er wat ervaringen zijn op het internet en ook in het blad van de wereldfietser, maar hier valt alleen uit te halen wat wel werkt en niet.

Mijn bevindingen tot nu zijn dat de gelijkrichter van Busch en Muller een goed stabiel produkt lijkt, maar nu zoek ik een mooie oplossing voor het accupack, heeft iemand hier een goeiw oplossing voor.

Ik dacht aan iest waterdicht (of de behuizing) wat ik aan de voorkand in mijn frame kan hangen, ik zal er zelf wel een verbinding op maken naar mijn GPS, maar het zou handig zijn als ik er AA en AAA cellen in kan laden, en een USB uitgang welke stabiel 5v 500ma kan leveren.

Verder zou het mooi zijn als ik een licht paneeltje naats de Dynamo ook kan aansluiten om dit pack te voeden.


Weet iemand een goede bestaande oplossing of welke richting ik op moet zoeken.


IAV vr gr Paul Klijn
P@klijnamsterdam.nl schreef:Ik dacht aan iest waterdicht (of de behuizing) wat ik aan de voorkand in mijn frame kan hangen, ik zal er zelf wel een verbinding op maken naar mijn GPS, maar het zou handig zijn als ik er AA en AAA cellen in kan laden, en een USB uitgang welke stabiel 5v 500ma kan leveren.
de bufferbatterij die B&M heeft voor bij de E-Werks is klein, waterdicht en werkt goed. De montage is nogal primitief met een nylon hoesje en losse draadjes heen en weer.

Een batterijlader met verwisselbare AA batterijen die tijdens het laden ook de GPS van stroom kan voorzien ben ik al een tijdje tevergeefs naar op zoek.

Met vast accupack zijn er verschillende, zoals bijv. de Powergorilla. Heb daar geen ervaring mee maar schijnt goed te werken. Moet allemaal wel in een (stuur)tas.
Mocht je niet gebonden zijn aan de B&M: ik ben al enkele jaren prima tevreden met mijn ZZing: in feite een accupak en oplader ineen. En als ik de grafieken goed begrijp presteert hij nog beter ook. Mijn enige probleem is dat ik er de accu's van mijn fotocamera niet mee kan opladen omdat het vermogen te gering is. Wel onze e-readers, GPS, batterijen, telefoon.
Hallo,

Bedankt voor de info alvast.

Van de Zzing had ik begrepen dat hij juist erg goed samen functioneert met de E-Werks?
Of zit er in de zzing ook al een gelijkrichter?
En kan je hem dan meteen tussen de kabels van een Shinamo naaf plaatsen?

Nu heb ik de Zzing wel al in beeld maar het ziet er mij niet erg robust uit, maar ik kan mij vergissen.


Vr gr Paul
arnob schreef:Mocht je niet gebonden zijn aan de B&M: ik ben al enkele jaren prima tevreden met mijn ZZing: in feite een accupak en oplader ineen. En als ik de grafieken goed begrijp presteert hij nog beter ook. Mijn enige probleem is dat ik er de accu's van mijn fotocamera niet mee kan opladen omdat het vermogen te gering is. Wel onze e-readers, GPS, batterijen, telefoon.
Zingg is een prima ding :) Mijne heeft het een paar jaar goed gedaan maar helaas gaf 'ie de geest. De 4 interne AA batterijtjes van de Zzing vond ik een beetje klein als stroombuffer voor andere accu's. Heb nu een E-werks. In combinatie met de Son dynamo levert dat op de juiste instelling veel laadstroom.
Maar het zzing ding is/was onovertroffen in gebruiksgemak en is niet zo heel erg duur.
P@klijnamsterdam.nl schreef:Hallo,

Bedankt voor de info alvast.

Van de Zzing had ik begrepen dat hij juist erg goed samen functioneert met de E-Werks?
Of zit er in de zzing ook al een gelijkrichter?
En kan je hem dan meteen tussen de kabels van een Shinamo naaf plaatsen?

Nu heb ik de Zzing wel al in beeld maar het ziet er mij niet erg robust uit, maar ik kan mij vergissen.


Vr gr Paul
Met een Zzing heb je geen e-werks meer nodig. De Zzing is een gecombineerde lader/accupack (4 x AA). Je sluit 'm aan op je naafdynamo met een draad en een stekker, op dezelfde aansluitpunten als- en samen met de verlichting.
P@klijnamsterdam.nl schreef:Stroom.
Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder,
Er zijn nog wel mensen die immuun zijn voor bereikbaarheidssyndroom hoor. Zelf ben ik gsm-drager, maar ik hou een uitbraak bij mezelf tegen, op 1x per dag een sms-check na :D
Leon
Bedankt voor de info allemaal,

Ik heb het al door, een E-werk geeft de beste laadstroom af bij de laagste snelheid, een Powergorilla er aan vast en je heb de ideale oplossing(even niet op het gewicht gelet)

Maar nu even reaal, Ik ga niet de noord of de zuidpool oversteken het gaat over noodgevallen dat je spullen onder spanning moet houden, dingen welke vast aan de fiets zitten kunnen alleen maar kapot gaan of gestolen worden.

Kortom mijn eind conclusie is: Zzing in de stuurtas gooien op vakantie, en er elk jaar een paar nieuwe cellen in zetten, betaalbaar en doeltreffend.


Nog 1 vraag wie verkoopt de Zzing ligt hij bij elke buitensportzaak?


Gr Paul
Het enige besteladres: http://www.zzing.de/.

De service is uitstekend, zo heb ik mijn oude ZZing laten upgraden naar het nieuwe (smartphone) model. Overigens gebruik ik na drie jaar nog immer dezelfde set accu's, maar het kan verkeren.
Volgens mij een nieuw product:

http://www.pedalpower.com.au/

Happy trails,

Gee
Beste mensen,

Zelf zit ik ook aan iets te denken om mijn spullen op te laden tijdens het fietsen. Lees hier dat de zing voor mijn gebruik erg in de buurt komt. Heb alleen nog een vraag.

Zit er in de zzing een vast batterij pakket (een vaste accu) of zijn dit 4 losse AA batterijen die je eruit kunt halen en dan bijvoorbeeld in je GPS kan stoppen als die leeg zijn, en vervolgens de lege AA batterijen weer in de zzing kan stoppen zodat deze opgeladen worden? Zo ja, dienen dan die 4 batterijen als accupack om bijvoorbeeld later op de dag een gsm op te laden.

Dan zou dit voor mij een ideaal ding zijn :)

Paul.
Paul&Yvette schreef:Beste mensen,

Zelf zit ik ook aan iets te denken om mijn spullen op te laden tijdens het fietsen. Lees hier dat de zing voor mijn gebruik erg in de buurt komt. Heb alleen nog een vraag.

Zit er in de zzing een vast batterij pakket (een vaste accu) of zijn dit 4 losse AA batterijen die je eruit kunt halen en dan bijvoorbeeld in je GPS kan stoppen als die leeg zijn, en vervolgens de lege AA batterijen weer in de zzing kan stoppen zodat deze opgeladen worden? Zo ja, dienen dan die 4 batterijen als accupack om bijvoorbeeld later op de dag een gsm op te laden.

Dan zou dit voor mij een ideaal ding zijn :)

Paul.
De 4 AA tjes zitten min of meer vast in de Zzing. Je kunt 'm wel openschroeven en het accupack verwisselen maar dat is niet iets wat je met regelmaat wilt doen.
Als je net als ik gaat voor goedkoop, en niet opziet tegen het aanpassen van standaard apparatuur, dan kun je eens rondkijken bij Dealextreme. Zij hebben power packs als deze Rechargeable USB Emergency Power Backup Pack 2400mAh. Levering is betrouwbaar maar traag (reken op 2-6 weken), de producten zijn goedkoop maar niet van constante qualiteit.

Dit is slechte een voorbeeldje; ze hebben veel meer van dit soort apparaten:
Afbeelding
Deze bevat een 3,6V Li-Ion accu van 2400mA.
Iets dergelijks vind je ook in grote getale op ebay. Voor € 30 heb je een universele Li-Polymeer accu die met USB aansluitingen werkt en een (opgave van) capaciteit heeft van 5000 mAh...
Dat spul ligt al in Duitsland en meestal heb je het in een dag of drie in huis en heb je geen verrassingen en vertragingen van de douane.

Succes
Eric
Het grote verschil zit 'm in de prijs. Die accu hierboven kost slecht US$14 (~€10), je hebt géén bijkomende verzendkosten en verrassingen van de Douane heb ik zelf nog niet meegemaakt :) Wel geduld nodig...
De 4 AA tjes zitten min of meer vast in de Zzing. Je kunt 'm wel openschroeven en het accupack verwisselen maar dat is niet iets wat je met regelmaat wilt doen.
Okeej. Nee, om deze open te schroeven is niet mijn bedoeling. Ik dacht dat de batterijen in de zzing opgeladen worden door de zzing. Maar hoe kun je er bv. de batterijen van je GPS mee opladen? Via de usb aansluiting van de zzing naar de GPS?

Moet eelijk zeggen dat elektronica niet mijn sterkste kant is :?

Paul.
http://zzing.de/New-Shop/catalog/produc ... ucts_id=49 aan de USB-uitgang van de ZZing hangen.

En een afbeelding van de accupack's voor het apparaat staan hier http://zzing.de/New-Shop/catalog/index. ... bdf509b2e0 boven aan de pagina.
Paul&Yvette schreef:
De 4 AA tjes zitten min of meer vast in de Zzing. Je kunt 'm wel openschroeven en het accupack verwisselen maar dat is niet iets wat je met regelmaat wilt doen.
Okeej. Nee, om deze open te schroeven is niet mijn bedoeling. Ik dacht dat de batterijen in de zzing opgeladen worden door de zzing. Maar hoe kun je er bv. de batterijen van je GPS mee opladen? Via de usb aansluiting van de zzing naar de GPS?

Moet eelijk zeggen dat elektronica niet mijn sterkste kant is :?

Paul.
Zoals Arno schrijft kun je batterijen laden aan de USB uitgang. Batterijen laden met batterijen is natuurlijk niet ideaal maar het werkt.
Wat de Zzing zo bijzonder handig maakt is de mogelijkheid om de interne buffer accu te laden, bijvoorbeeld op de dynamo, terwijl je een ander apparaat via de USB uitgang van stroom voorziet, bijvoorbeeld de GPS.
Veel GPS-en hebben een batterij-buffertje nodig om goed te kunnen werken aan de dynamo, de Zzing voorziet daarin.

Frank
Okeej, bedankt Arno en Frank.

Het is me duidelijk. Bedankt voor de info.

Paul en Yvette.
frank bueters schreef:Zoals Arno schrijft kun je batterijen laden aan de USB uitgang. Batterijen laden met batterijen is natuurlijk niet ideaal maar het werkt.
Frank
Batterijen moeten geladen worden met een zo stabiel mogelijke spanning. Door bufferbatterijen te gebruiken gaan de batterijen van je GPS veel geleidelijker geladen worden dan wanneer ze rechtstreeks op de dynamo zouden zijn aangesloten. De bufferbatterijen krijgen maw het hondenleven, waardoor de andere apparatuur gespaard blijft.

Terwijl je fietst laad je dus je GPS met je dynamo, de spanning wordt verdeeld over de bufferbatterijen en je GPS waardoor de spanning in principe vrij constant blijft (vermoedelijk zit er ook nog wat electronica in die helpt de boel te stabiliseren en begrensd bij een bepaalde max spanning). Op het moment dat je stopt nemen de batterijen van bv Zzing over en ervaart je GPS geen belangrijk verschil.