Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" of 28"? - Forum Wereldfietser

26" of 28"?

Hoi,

ik heb zeer recent een trekkingfiets op maat besteld bij Vlerick in De Pinte (B). Belangrijkste kenmerken: LX afmontage, 28" wielmaat

Ik begin nu echter te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt qua wielmaat. Ik ben pas begonnen met mijn universitaire studie en ben voorlopig niet van plan om buiten europa te fietsen. Maar het kriebelt wel (en begint steeds meer te kriebelen) om binnen enkele jaren grotere reizen te doen, ver weg, in onherbergzaam gebied en voor langere periodes.
De belangrijkste reden dat ik gekozen heb voor 28 inch is omdat die in theorie een lagere rolweerstand heeft en rustiger rijdt. Aangezien ik de fiets dagelijks wil gebruiken in het woon/studie verkeer (asfalt dus) leek dit voor de hand liggend. Maar nu begin ik zeer ernstig te twijfelen.

Rolt 26" echt veel zwaarder en is het veel minder geschikt voor geasfalteerde wegen? Of kan ik met 28" wel gemakkelijk buiten europa en op onverhard terrein terecht?

Ik moet NU een keuze maken, ik ben niet van plan om ooit nog zo'n bom geld uit te geven aan een fiets. Alle advies is welkom, maar probeer het ajb te funderen. Bedankt!

Hoi,

Dit onderwerp is al vaker aan bod gekomen op dit forum. Misschien heb je je hier wat aan:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1323

Succes,
Sandra

baartmns schreef:Hoi,

Dit onderwerp is al vaker aan bod gekomen op dit forum. Misschien heb je je hier wat aan:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1323

Succes,
Sandra
Hallo,

de topic die je aangeeft heb ik al gelezen en die's zeer interessant. Maar na het lezen weet ik nog steeds niet welke keuze ik moet maken. Beide bandenmaten hebben hun eigen voor- en nadelen, maar ik heb te weinig ervaring om de afweging tussen de 2 te maken.

Als je ook off-road gaat fietsen, moet je 28 inch dan uit je kop zetten?
Of omgekeerd: als je hoofdzakelijk op asfalt rijdt, is 26 inch dan vreselijk zwaar?

Bedankt!

De rolweerstand van kleinere wielen is groter, maar op glad asfalt heb je daar net het minst last van. Hoe meer hobbels, hoe groter het verschil tussen 26" en 28".
Wel is 26" een stuk sterker, maar een goed 28" wiel kan ook sterk zijn. Sterk genoeg om niet zomaar kapot te gaan, tenzij je het erg ruig maakt met veel bagage.

Dus wat zou jij doen in mijn situatie?

Jasper,

Je kan natuurlijk ook eens overwegen om enkele proefritjes te maken. Zelf heb ik 2 fietsen en beide wielmaten.

Als je niet meer als 1 fiets wil / kan bezitten, zou ik kiezen voor een 26". Je kan er immers de "bredere" band vervangen door een smallere en daardoor minder rolweerstand creëren. Een 26" (breed) rolt wel "zwaarder" maar niet veel zwaarder dan een 28" en nauwelijks merkbaar op kortere afstanden (< 30km). Alles is ook afhankelijk van je rijgedrag. Sommige fietsers schijnen altijd haast te hebben. Indien zo, is 28" wel betere oplossing. Met goede 28" velgen en banden kan je ook de wereld rond. Je kan overwegen voor langere reizen je 28" banden te vervangen voor "zo breed mogelijk".

Voorlopig is het zo dat je voornamelijk op het asfalt rijdt, dus is een 28” geen miskoop. Indien je velgen van solide kwaliteit zijn, kan je met de juiste band je verre vakantie gaan plannen. Met gelijke parameters rijdt men met 26” slechts 26/28 in verhouding met een 28”. Je zal dan bij een gemiddelde snelheid van 20 km/u op 100 km er 5 uur over doen met je 28” fiets, maar met je 26” zal je met dezelfde inspanning ongeveer 18.5 km/u fietsen en dus langer onderweg zijn (ongeveer 25 minuten). Je inspanning wordt dus aanzienlijk groter als je de 20 km/u wilt handhaven. De essentie van dit verschil wordt erg belangrijk als je in groepsverband gaat fietsen.

Ik zou om te beginnen voor dagelijks gebruik een simpele oude fiets gebruiken. Zo'n mooie maatfiets wordt snel gestolen, en vereist veel en duur onderhoud.
Daarna moet je beslissen hoe je op vakantie wilt gaan. Wil je weinig mee, en in hotels etc logeren, dan kun je zeker in Europa vermoedelijk beter een lichte audaxfiets nemen met smalle 28 inch wielen. Daarop kun je ook thuis heerlijk fietstochten maken.
Wil je een kampeeruitrusting mee, en wat ruigere bestemmingen, dan zou ik zelf altijd 26 inch wielen prefereren. Je kunt daarop super lichte en snelle slicks monteren zoals Panaracer High Road vouwbanden (spectaculair licht lopend, maar wel een cursus bandenplakken volgen), maar ook steviger Schwalbe Marathon 50 mm brede banden (bevallen mij echt prima voor niet al te ruige vakantie), of zelfs Schwalbe Marathon XR voor het echt ruige werk. Ik zou er vooral op letten dat de geometrie het gebruik van hele brede banden toelaat (Big Apple 60 mm of Marathon XR 57 mm). Ooit zul je dankbaar zijn voor het comfort en de wegligging.
Bedenk echter dat je op vele fietsen goed kunt fietsen. Met een 28 inch vakantiefiets is niets mis zolang er voldoende brede banden op kunnen, en zolang de wielen voldoende stevig zijn.
veel plezier,
WIm Jongman

Hoi,
Mocht je niet weten wat een audaxfiets is, dat weet Google zelfs niet. Ok ik zet er een link bij: http://home.wanadoo.nl/akn/. Mocht je niet geloven dat een 26"-fiets 28/26-ste keer zo zwaar rijdt: ik ook niet. Zoveel scheelt het niet. Maar enfin, ikke nu ook wat zeggen:
In de Benelux zou ik 28" kiezen, tenzij je zelf klein bent. Bij ons zijn immers zowel 26" als 28" banden in smalle en brede versies verkrijgbaar. De Swallow Big Apples zijn ook voor 28" in een 60 mm brede versie te koop, al zul je ze wel bij Vlerick moeten kopen en niet bij de fietsenboer op de hoek. Een goed gespaakt 26"-wiel kan erg veel off-road hebben.
Buiten Europa is er maar één echte reden om 26" te kiezen en dat is de verkrijgbaarheid van de banden, velgen en spaken. Mocht het nodig zijn dan is 28" erg lastig te krijgen op de weg tussen Wracxlovybrasc en Zcwerchysconsk :wink:
Je kunt natuurlijk in geval van nood een 26" wiel in een 28" fiets monteren, maar dan heb je een scheefstaande fiets en vooral een rem minder :cry:
O ja, die mooie fiets is inderdaad erg duur als je hem hier in de regen gaat gebruiken. Het eerste jaar niet, maar informeer alvast naar de prijzen van de kransjes en kettingbladen...
Succes met de keuze,
Leon

Even over rolweerstanden, er heeft laatst een onderzoek plaatsgevonden over de "Invloed van de lichaamshouding en de rolweerstand op de benodigde inspanning bij het ligfietsen" in samenwerking met de NVHPV. Te bekijken via http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=965 .

Nu zijn dit wel metingen geweest op een ligfiets, maar de conclusies voor rolweerstanden gelden voor elke fiets. Wellicht is dit nuttige informatie voor de TS.

edit:
en nog even mijn ervaring over banden: op mijn ligfiets liggen 20" banden. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met rijden in het buitenland, hooguit wat zanderige paadjes in Nederland of slecht onderhouden fietspaden (hmm... wat is slecht trouwens (-: ). Enige wat me echt opvalt is dat je met 20" meer last hebt van kuilen, maar het verschil van 26" en 28" merk je niet tot nauwelijks.

Maar als je je banden slecht oppompt, dan maakt het geen fluit uit of je nu 20", 26" of 28" hebt, het rijdt allemaal even beroerd op bv 2 bar oid. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening, lees het artikel maar voor de feiten.

Hallo,

bedankt voor de info allemaal! Dat artikel was zeer interessant.

Uiteindelijk blijft het bij 28 inch, de komende 6 jaar zal ik zeker geen langere vakanties maken dan 3 maand (owv de studies) en het gros van de reizen zal zich waarschijnlijk over asfalt bevinden.
Als ik over zoveel jaar een verre reis wil doen en ook over onverhard terrein wil rijden, kan ik eventueel nog wielen aankopen met meer spaken en bredere banden gebruiken. En dan neem ik wel een extra binnen-en buitenband mee.

En nu maar wachten tot m'n fiets af is, dan kan ik eindelijk vertrekken!

Jasper

Ik heb op 28' de halve wereld afgefietst, over pistes de Sahara door, lamapaadjes op de altiplano, landwegen in de Sovjet Unie, dirtroads in de bergen. Jarenlang. Dus met 28' kom je m.i. heel ver.

Na lang getwijfel en een goeie babbel met m'n fietsenmaker (Vlerick, B) neemt hij m'n kader over en mag ik een nieuw (26") bestellen. Zonder enige meerprijs!

Om anderen in hun keuze te helpen:Waarom toch die keuze? (ondanks weer die wachttijd)
M'n plannen zijn nogal ingrijpend veranderd: ik vertrek voor langere tijd. Enkele doorslaggevende argumenten:
-mogelijkheid tot het gebruiken van banden met spikes
-mogelijkheid tot het gebruiken van bredere banden
-kleiner dus sterker wiel
-betere verkrijgbaarheid buiten&binnenbanden (ook al hoop ik daar niet teveel op in Rusland)

Een goede keuze. Met 28-wielen kom je uiteindelijk ook overal, maar als je nog voor de keuze staat, kies dan inderdaad voor 26 inch. Bijn mijn keuze daarvoor staat vooral de (extra) sterkte van het wiel en de verkrijgbaarheid van de banden voorop. En ja, bredere banden zijn op sommige trajecten ook gemakkelijk. Een 26 inch heeft wel meer weerstand op asfalt, maar je schaft dat soort wielen nu eenmaal niet aan voor een race. Fietsers zoals wij (en of dat nu mensen zijn die in een weekje de hunnebeddenroute rijden, of de 'echten' die de vlakten van Mongolie trotseren) gaan toch eerst en vooral op stap omdat het zo ontzettend leuk is. En we slepen een halve huishouding mee in onze tassen. Komen we ergens een kwartiertje later aan, so what? Daarmee is natuurlijk niets ten nadele van de 28 inch gezegd, want met de juiste velg kunnen dat ook prima wielen zijn. Maar zoals gezegd: Als je toch nog voor de keuze staat...

Eric.