Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nakijken fiets, lakschade - Forum Wereldfietser

Nakijken fiets, lakschade

Hallo,

Ik heb vrij recent via marktplaats een Koga Miyata Traveller aangeschaft om fietstochten/vakantie's mee te gaan maken. Voordat ik er tochten mee ga maken wil ik de fiets opknappen (vooral ook om wat meer verstand te krijgen van hoe de fiets in elkaar zit en omdat ik het leuk vind). Wat ik in ieder geval als eerste wil aanpakken zijn een vijftal 'lakbeschadigingen' die op het frame zitten.

Lakbeschadigingen

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op sommige van die plekken is tgv beschadiging zowel de laklaag als de zwarte coating / laag (weet niet precies wat het is) daaronder weg waardoor het aluminium bloot ligt en dat wil ik graag wegwerken. Het gaat me overigens niet zozeer om het uiterlijk. Ik heb het internet en dit forum wat doorzocht (ik kom helaas vooral topics tegen over het voorkómen ervan; hoewel ik het er mee eens ben dat dit een betere optie is :D) en ben een paar optie's tegengekomen:

- Lakstift: Dit zou weinig bescherming bieden maar het ziet er vast wel gelikt (gelakt :D) uit.
- Poedercoaten: kosten liggen niet in verhouding met de aanschafprijs van de fiets.
- Aluminium (silicium) plamuur aanbrengen, dan lakken; dit kwam ik tegen op een auto(schade)forum.
- Etsende primer toepassen (om oxide laag weg te halen), dan lakken; misschien is dit wel hetzelfde spul als boven/onderstaande, geen idee.
- Zinkchromaat grondverf toepassen, dan lakken.
- Niets doen: in hoeverre is het uberhaupt nodig om dit soort beschadigingen weg te werken; verder afbladeren?

Ik hoor graag of het naar jullie mening aan te bevelen is om het weg te werken en of er mensen zijn die hun ervaring willen delen. Wat is de beste methode: ontvetten, opschuren (?) primer/plamuurlaag aanbrengen, lakken?

Nakijken fiets

Verder vroeg ik me af wat (globaal gezien) nuttige zaken zijn om na te kijken bij een tweedehands fiets, de fiets is uiteraard al bij aankoop geinspecteerd op scheuren, bijgeluiden, tandwielen/ketting (moet tzt wel een keer vervangen worden). Is het verstandig om de fiets zo veel mogelijk te demonteren en alle onderdelen te controleren, schoon te maken of is dat alleen nuttig voor bepaalde onderdelen.

Overige afbeeldingen fiets (zie post verderop)

Balhoofdstel

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Binnenkabels

Afbeelding Afbeelding

Versnellingen

Afbeelding Afbeelding
Als het een alu frame is, hoef je eigenlijk niks te doen. Klein laagje Aluminiumoxide dat vormt, voorkomt verdere oxidatie. Bij staal is het een heel ander verhaal en zal het je frame steeds meer aantasten.
Iets eenvoudigs met plamuur, grondverf en dan een lak in de juiste kleur lijkt me ook al heel wat. Schoonmaken is het belangrijkste, helemaal als je de afgelopen maanden eens in de pekel hebt gefietst.
Standaardwerken op dit forum voor het geval je een fiets wilt kopen:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php/Fiets
http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Groet,
Leon
Bedankt voor de reacties. Ik dacht zelf ook dat een oxidatielaag wellicht voldoende bescherming biedt, alleen heb ik laatst (bij een forumlid) een aluminium standaard gezien waar je de korrels vanaf kon wrijven tgv oxidatie (door pekel geloof ik), zoiets lijkt me niet bevordelijk voor een frame :P. Meer meningen zijn nog steeds welkom :D.

Die links ken ik (vooral op m-gineering.nl staat een heleboel bruikbare informatie heb ik gemerkt). Ik heb ze vooral gebruikt ter voorbereiding van de aanschaf van mijn fiets. Ik ben nu eigenlijk vooral op zoek naar een lijst/opsomming van zaken die verstandig zijn om na te kijken. Ik zal in ieder geval het lijstje van m-gineering nog een keer nalopen; daarnaast kwam ik vandaag op http://bicycletutor.com/ terecht waar ook hele aardige video's op staan voor het (de)monteren en afstellen van alles dus dat zal ik ook even langs gaan lopen.
Ja de bicycle tutor is erg handig. Voor de rest zou ik op de wereldfietser fiets reparatiecursus gaan. Lakschade van een alu frame zou ik laten zitten, omdat ik lui ben, en omdat nieuwe lak slecht hecht op alu.
Wim
Dat is wel een aardig idee, heb alleen nog niet mijn spullen bij elkaar om te kamperen. Ik ga eerst in ieder geval zelf wel wat aan het sleutelen in de weekenden.
Ik heb foto's toegevoegd, hier wat foto's van de lakbeschadigingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder wat andere zaken die ik tegenkwam:

Balhoofdstel

Het balhoofdstel ziet er naar mijn mening niet best uit maar volgens mij draait alles nog wel soepel; denk wel dat het verstandig is om het een onderhoudsbeurt te geven maar ik heb (nog) geen 32 en 36 sleutels dus ik kan het balhoofdstel nu niet demonteren. Ik vroeg me wel af of uit de onderstaande foto's is op te maken of het verstandig is het balhoofdstel te vervangen of dat het alleen om de werking ervan gaat.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Binnenkabels

Afbeelding Afbeelding

De binnenkabel naar de voorderailleur was flink beschadigd waar hij over de trapas glijdt (verschillende draadjes waren gerafeld/kapot/open dus ik heb die vervangen, ik zie alleen (zie hiervoor foto 2, bij de pijl) dat er een nokje is in het frame waar de kabel volgens mij doorheen loopt maar momenteel loopt hij er voor langs (dit was al zo), mis ik een buitenkabel of maakt dit niet uit? Heb ik de binnenkabel zo goed vervangen? Overigens zie je hier ook dat er een forse lakbeschadiging is (op foto 1 bij de linker pijl), de lak+onderliggende laag op de onderkant van het frame waar de trapas loopt is aan de rechterkant (voorbladen) helemaal weg.

Versnellingen

Afbeelding Afbeelding

Deze waren goed afgesteld (wel waren de uiteinden van de kabels gaan rafelen dus heb ik daar van die dopjes opgeknepen) maar na vervangen van de kabel naar de voorderailleur gaat het schakelen van het kleinste naar het middelste blad wat moeizaam (moet de schakelaar doordrukken), ik zal eerst nog wat spelen met de schroefjes, met name de buitenste.
Goedemiddag,
Ik heb ooit toen ik 15 was een handleiding geschreven voor het aankopen van een tweedehands fiets. De eerste zin was "als de fiets er uit ziet alsof hij onder de trein is gekomen laat hem dan maar staan". Misschien moet Marten deze zin maar in zijn stuk Fietsie Kopen opnemen :roll:

Anders geformuleerd: ik noem dit geen lakschade; het balhoofdstel is aan de buitenkant zwaar beschadigd, wat te denken geeft over de binnenkant, aan de achterderailleur kun je ook zien dat het ding flink onderuit is gegaan en wat is er in hemelsnaam met de bracketpot uitgehaald?

Leon
Matthie9000 schreef:Ik heb foto's toegevoegd, hier wat foto's van de lakbeschadigingen:
Halfords oid binnefietsen en een passend lakstiftje uitzoeken


Verder wat andere zaken die ik tegenkwam:

Balhoofdstel

Het balhoofdstel ziet er naar mijn mening niet best uit maar volgens mij draait alles nog wel soepel; denk wel dat het verstandig is om het een onderhoudsbeurt te geven maar ik heb (nog) geen 32 en 36 sleutels dus ik kan het balhoofdstel nu niet demonteren. Ik vroeg me wel af of uit de onderstaande foto's is op te maken of het verstandig is het balhoofdstel te vervangen of dat het alleen om de werking ervan gaat.
het gaat er om hoe de binnenkant er uitziet, de buitenkant kun je altijd weer glmmend poetsen


Binnenkabels

De binnenkabel naar de voorderailleur was flink beschadigd waar hij over de trapas glijdt (verschillende draadjes waren gerafeld/kapot/open dus ik heb die vervangen, ik zie alleen (zie hiervoor foto 2, bij de pijl) dat er een nokje is in het frame waar de kabel volgens mij doorheen loopt maar momenteel loopt hij er voor langs (dit was al zo), mis ik een buitenkabel of maakt dit niet uit? Heb ik de binnenkabel zo goed vervangen?
Dat nokje zal wel handig zijn bij een andere versie van de fiets, jij hebt het niet nodig


Versnellingen

Deze waren goed afgesteld (wel waren de uiteinden van de kabels gaan rafelen dus heb ik daar van die dopjes opgeknepen) maar na vervangen van de kabel naar de voorderailleur gaat het schakelen van het kleinste naar het middelste blad wat moeizaam (moet de schakelaar doordrukken), ik zal eerst nog wat spelen met de schroefjes, met name de buitenste.
heeft niks te maken met de schroefjes, zet de kabel (stelschroef op de shifter) maar iets strakker
Leon schreef:Goedemiddag,
Ik heb ooit toen ik 15 was een handleiding geschreven voor het aankopen van een tweedehands fiets. De eerste zin was "als de fiets er uit ziet alsof hij onder de trein is gekomen laat hem dan maar staan". Misschien moet Marten deze zin maar in zijn stuk Fietsie Kopen opnemen :roll:

Anders geformuleerd: ik noem dit geen lakschade; het balhoofdstel is aan de buitenkant zwaar beschadigd, wat te denken geeft over de binnenkant, aan de achterderailleur kun je ook zien dat het ding flink onderuit is gegaan en wat is er in hemelsnaam met de bracketpot uitgehaald?

Leon
Enige nuancering is wel op zijn plaats; begrijp goed dat de foto's flink zijn uitvergroot, de grootste beschadiging is 3 bij 1 cm. Wel vind ik de beschadiging bij de trapas vreemd omdat je (volgens mij) moeite moet doen om hier bij te komen. Als een trein slechts in staat is om dit aan te richten dan zou ik er wel onder durven liggen :D. Wel is het zo dat behalve de lak inderdaad ook de onderlaag is beschadigd en het aluminium bloot ligt, daarom ook mijn vraag; het gaat er niet om dat het er bling bling uit ziet, het gaat er mij om of ik dit moet afschermen om verdere beschadiging van het aluminium tegen te gaan.

Die beschadigingen op het balhoofdstel komen (denk ik) door gebruik van een baco of verkeerde grootte sleutel, maar ik weet dus niet of dit reden moet zijn het te vervangen of dat het gewoon gaat de werking/binnenwerk van het balhoofdstel. De fiets fietst/schakelt (behalve na eigen aanpassing voorderailleur) verder prima; heb bij aankoop een ervaren wereldfietser meegenomen die er ook op heeft gefietst (vond hem óók goed fietsen), gewezen heeft op de beschadigingen en het zeker geen slechte koop vond.

Uiteraard hebben deze beschadigingen ook een weerslag gehad op de prijs, die voor mij als beginnende vakantiefietser een belangrijke factor is: ik heb geen 1000-3000 euro voor een nieuwe fiets en vind het daarnaast juist leuk om aan een fiets te sleutelen; zo krijg ik tenminste wat ervaring met reparatie vóórdat ik er onderweg mee wordt geconfronteerd.
Zoals het balhoofd eruit ziet is er alleszins een goede kans dat het een aantal keer open is geweest om het te smeren. Lijkt me beter dan dat het nooit is open geweest.

Schade aan de trapas: is bij mijn koga globetraveller ook aanzienlijk. Qua opvliegende smurrie alleszins een plaats die het zwaar te verduren krijgt. Bovendien heb ik de indruk dat de aluoxidatie onder de lak doorkruipt waardoor de lak vervolgens verder afbladert (kan dit?) . Dat de lak daar beschadigd wordt is dan weer een logisch gevolg van het vervangen van de trapas.

Nokje aan de zitbuis: dit is een relict van een roldynamo, heeft niets te maken met de voorderailleur.

Andere schade is naar mijn idee niet onrustwekkend.
m-gineering schreef:Halfords oid binnefietsen en een passend lakstiftje uitzoeken
Ziet er daarna vast weer beter uit, maar beschermt zoiets ook? dekt het degelijk af of moet ik daar meer voor doen (opschuren, etsprimer, plamuur)? Is het uberhaupt nodig (met oog op degelijkheid/voorkomen van verdere schade) of is de oxidiatielaag die zich op alu vormt voldoende?
m-gineering schreef:het gaat er om hoe de binnenkant er uitziet, de buitenkant kun je altijd weer glimmend poetsen
Ik zal dit nogmaals goed nakijken; eerst maar eens sleutels kopen; gelukkig hoeft een eventueel nieuw balhoofdstel niet een enorme investering te zijn; hoewel ik me nog niet erg verdiept hebt is prijs/degelijkheid verhouding ervan.
m-gineering schreef:Dat nokje zal wel handig zijn bij een andere versie van de fiets, jij hebt het niet nodig
Prima, vond het al een vreemde plek en begreep het niet [EDIT] dit nokje is dus voor de roldynamo. Ik ga er vanuit dat ik een eerste succesvolle vervanging van een binnenkabel heb uitgevoerd (:VICTORY-DANCE:), nu nog de afstelling :D.

Goeie opmerking mbt de afstelschroef op de schakelaar, ik had daar nog niet aan gedacht (wel getracht de kabel vrij strak te zetten aan het andere uiteinde maar dat heeft weinig zin). Heb het zojuist aangepast en het was in een keer goed!
EnriceV schreef:Zoals het balhoofd eruit ziet is er alleszins een goede kans dat het een aantal keer open is geweest om het te smeren. Lijkt me beter dan dat het nooit is open geweest.
Klopt, de fiets zou onderhoudsbeurten gehad hebben en gezien de werking van het balhoofdstel en de leeftijd van de fiets lijkt me dat niet onwaarschijnlijk.
EnriceV schreef:Schade aan de trapas: is bij mijn koga globetraveller ook aanzienlijk. Qua opvliegende smurrie alleszins een plaats die het zwaar te verduren krijgt. Bovendien heb ik de indruk dat de aluoxidatie onder de lak doorkruipt waardoor de lak vervolgens verder afbladert (kan dit?) . Dat de lak daar beschadigd wordt is dan weer een logisch gevolg van het vervangen van de trapas.
Goede plek om in de gaten te houden dus en regelmatig schoon te maken; doe jij zelf wat aan afbladerend lak / blootliggend aluminium?
EnriceV schreef:Nokje aan de zitbuis: dit is een relict van een roldynamo, heeft niets te maken met de voorderailleur.

Andere schade is naar mijn idee niet onrustwekkend.
Klopt, stomstomstom, die heb ik er zelf (meteen) afgehaald namelijk :D (de roldynamo werkte niet goed en ik wil toch een naafdynamo)
Zo, even een update van mijn 'door een trein platgewalste fiets die opgenomen dient te worden in het [heilige] archief van m-gineering :D' (codenaam: Rinus 9000, The Fury of the Cosmos).

Afbeelding

- Het balhoofdstel heb ik opnieuw gesmeerd met vet, ik vond het wel lastig om een goede afstelling te krijgen tussen die twee bovenste schroeven maar het stuur draait nu redelijk soepel en er is in ieder geval geen speling (getest dmv inknijpen voorrem en de fiets heen en weer te schudden).

- Remmen heb ik losgemaakt, schoongemaakt en goed geinstalleerd (remblokken achter waren verkeerd om).

- Aan de beschadigingen van lak+onderlaag heb ik nog niks aan gedaan, ik ga binnenkort toch maar een lakstiftje ophalen om in ieder geval een laag over het blootliggende alu aan te brengen; geen idee of het veel helpt maar het zal vast niet slecht zijn en zo'n stift kost niks.

Zoals te zien is op de foto ben ik nu ook een trots lid van de hippe-rode-fietstassen-club (op aanraden van diverse ervaringsdeskundigen besloten om niet te bezuinigen op goede tassen omdat ze een flinke tijd mee zouden gaan), verder een goed leren zadel geinstalleerd (meteen ingesmeerd met proofide, is nu aan het intrekken) en er combipedalen opgezet. Op het stuur heb ik een houder gezet voor mijn 'waterresistant' smartphone (navigatie) en er een fietscomputertje opgezet.

Todo:
- Naafdynamo
- Ander stuur.. (kan ik lekker alles weer demonteren)

Al met al een erg leuk project en ik leer steeds beter hoe deze/een fiets in elkaar zit. Dit weekend ga ik er maar eens flink op fietsen...
Lekker fietsen dus. Niets lijkt dat meer in de weg te staan.
Wim