Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route langs de Rijn naar Basel. - Forum Wereldfietser

Route langs de Rijn naar Basel.

Heeft iemand de route van Arnhem langs de Rijn naar Basel over? Of te ruil voor Benjaminse deel 1 (nieuw)? Op 22 april starten we onze fietstocht naar Rome, ik heb alle 3 boekjes van Benjaminse aangeschaft maar naar enig gesurf op internet hebben we (mijn zoon en ik) besloten om via de Rijn naar Basel te fietsen. Dus vandaar.
Marjan, een routeboekje kan natuurlijk, voor het fietsen zelf is deze mi overbodig. Met een klein beetje boerenverstand is er zelfs in het Ruhr-gebied prima uit te komen mocht je een keer een bordje missen. Als je het boekje wilt gebruiken voor de rest van de info zal die zeker waarde hebben, voor de route is het niet nodig. In Duitsland kun je volstaan met de door de ADFC uitgegeven fietskaarten (1:150.000) (die ik denk ik nog wel heb (al zijn ze wel gedateerd (15 tot 20 jaar oud)) hier staan alle doorgaande fietsroutes op ingetekend. Het boekje zelf heb ik dus niet maar als je in Arnhem bij het station de bordjes LF3 begint te volgen (in de goede richting) kom je in ieder geval bij de grens.
Je zult ook zonder routeboekje inderdaad wel redelijk de weg kunnen vinden, maar ik zou toch niet graag zonder zo'n boekje rijden langs de Rijn, en dan vooral omdat je heel vaak op beide oevers fietspaden vindt en je dus kunt kiezen waar je gaat rijden. Aan de hand van een routeboekje is het dan makkelijker een keuze te maken (waar ligt de camping, dat ene kasteel of dorpje dat je wilt zien, dat mooie uitzicht etc.) Verder was mijn ervaring een paar jaar geleden toch wel dat er vaak verwarrend veel routes langs de Rijn liepen, die niet allemaal even goed gecoördineerd waren (zie ook ons reisverslag). Er is niet steeds één bordje dat zegt: Basel daarheen, maar er zijn diverse regionale routes die allemaal op een of andere manier naar het zuiden voeren.
Het is overigens een erg interessante route, die soms ook door stedelijk gebied en langs industrie voert, maar dat hoort erbij als je zo'n belangrijke vaarroute volgt, en maakt het juist afwisselend en boeiend.
Ik heb de route 3 keer gefietst en ik hou ervan. Van Keulen tot Mainz fiets je het beste aan de westelijke kant.

Ik heb een Bikeline boekje van ik geloof Mainz tot Basel (waar de Franse kant het aantrekkelijkst is trouwens). En warempel zou ik een volgende keer Benjaminse wel eens willen fietsen. Waar woon je?
Beste Marjan,

Ik ben twee jaar geleden van mijn woonplaats in Drenthe naar het Rhonedal in Zwitserland gefietst. Ik heb steeds de Rijn gevolgd. Ik vond het erg mooi. De grote steden passeren ging niet altijd even gemakkelijk, omdat de bewegwijzering wel te wensen overlaat. Gelukkig is dat niet in alle steden het geval. Duisburg vond ik vreselijk, hoewel ik daar wel in een prachtig hotel heb geslapen. De meeste steden zijn mooi om doorheen te fietsen. Afgelopen jaar ben ik van Maastricht naar het Comomeer gefietst, met de boekjes van Benjaminse. Dit is mij beter bevallen als het om de routekaarten beschrijvingen gaat. Ook vond ik na de Elzas het fietsen langs de Rijn mooier dan aan de Duitse kant. Als tip zou ik je willen meegeven banden te monteren die niet lek rijden. Door Koln fietsen staat gelijk met het fietsen door een glasbak. Ik heb niet één lekke band gehad. Van de beide routes heb ik foto's gemaakt en een verhaal geschreven.
Veel plezier.
Harm.
Beste Erik,

Ik heb de route vorig jaar gefietst van Maastricht tot het Comomeer in Italie. Heel erg mooi. Als je foto's wilt zien dan kan dat.

Harm.
bikelike schreef:Ik heb de route 3 keer gefietst en ik hou ervan. Van Keulen tot Mainz fiets je het beste aan de westelijke kant.

Ik heb een Bikeline boekje van ik geloof Mainz tot Basel (waar de Franse kant het aantrekkelijkst is trouwens). En warempel zou ik een volgende keer Benjaminse wel eens willen fietsen. Waar woon je?