Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gewicht fiets

Wim schreef:Precies. Een lichte fiets van 11 kg is interessant (en kan ook alleen) als je vervolgens ook niet meer dan 10-12 kg bagage meeneemt in bijvoorbeeld een grote Berthoud stuurtas van 12 liter een een Carradice zadeltas van 24 liter. Je kunt dan volstaan met een ultracompacte dubbele crank van 550 gram, een racederailleur met korte arm, ultralichte aangesoldeerde Mafac Raid remmen, lichtere Honjo spatborden, Grandbois bandjes, een 50 gram lichter stuur, een 50 gram lichtere zadelpen, net wat lichtere velgen, en ga zo maar door.
Samen zijn fiets en bagage dan iets van 21-23 kg, en dat is toch mooi de helft van een fiets van 18 kg en 26 kg bagage. Dat merk je heus enorm.
De consequentie is wel dat je met deze bagage geen al te woeste bestemmingen moet kiezen, en dat je de allerwildste onverharde paden moet vermijden als je de fiets heel wilt houden. Het is maar wat je wilt.
Wim

Ik geloof dat Mathew Lee de Tour Divide reed binnen 18 dagen op een carbon Cannondale mountainbike en ca 6kg bagage (fiets+bagage ca 14kg). Vervolgens gemiddeld 245km en meer dan 2500hm per dag over gravel en dirtroads.
Walter, ik weet het niet. 11 kg is een mooi laag gewicht voor snelle randonneur fietsen. Marten heeft er laatst eentje gebouwd van net boven de 10 kg, maar dat is het ook wel zo'n beetje schat ik. Dan heb ik het wel over fietsen inclusief verlichting, spatborden etc. Ook van buitenlandse bouwers heb ik ze niet lichter gezien, behalve de heel speciale Franse constructeur fietsen van een kilo of zeven uit de jaren dertig. Maar daar zou ik echt geen woeste tochten mee willen maken. De meer normale fisten van de constructeurs waren toch ook meestal een kilo of 11.
Wim
Wim schreef:Walter, ik weet het niet. 11 kg is een mooi laag gewicht voor snelle randonneur fietsen. Marten heeft er laatst eentje gebouwd van net boven de 10 kg, maar dat is het ook wel zo'n beetje schat ik. Dan heb ik het wel over fietsen inclusief verlichting, spatborden etc. Ook van buitenlandse bouwers heb ik ze niet lichter gezien, behalve de heel speciale Franse constructeur fietsen van een kilo of zeven uit de jaren dertig. Maar daar zou ik echt geen woeste tochten mee willen maken. De meer normale fisten van de constructeurs waren toch ook meestal een kilo of 11.
Wim
Dan kijk je wel naar een heel specifiek soort fietsen. Het is geen probleem om racefietsen onder de 6 kg te bouwen, dan moet het toch lukken om een randonneur van 8 kg te maken die in staat is tot de beperkte toepassing die jij beschrijft. Wel even je huiver voor koolstofvezel aan de kant zetten :wink:

Grtjs, Walter - Verlichting: 70 gram
Ik heb het nog wel over een fiets die 100000 km mee gaat en echt het nodige aankan. Ik kan me ook voorstellen dat je door de echte verlichting weg te laten, allerlei titanium boutjes en alu spaaknippels te gebruiken, een carbon stuur te monteren, en nog weer lichtere naven er nog zeker een kilo af kunt schaven. Wel denk ik dat je dan snel aan betrouwbaarheid en functionaliteit gaat inboeten. Maar wie weet valt het mee.
Het punt is dat die laatste kilo eraf je nu ook weer niet zoveel extra fietsgemak oplevert, maar wel flink wat geld en functionaliteit kost. Wel is interessant dat de fietsen de laatste veertig jaar eerder zwaarder dan lichter zijn geworden.
Wim
waltertje schreef:
AB schreef: Maar 2kg is nog steeds maar 1,5% van het totaalgewicht wat je soms een berg op moet zeulen.
Dit klopt alleen voor iemand die enkel bezig is met de massa van z'n fiets. Maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. Met dezelfde redenatie kun je zeggen dat het niet uitmaakt of een tent 1 kg weegt of 3 kg. Scheelt ook maar 1,5% op het totaal.

In de praktijk is het zo dat iemand die zorgt dat z'n fiets 12 kg weegt ipv 14 kg, waarschijnlijk precies hetzelfde doet met de tent, slaapzak, kookspullen, kleding, schoenen etc. In totaal heb je het dan al gauw over 10 à 15 kg winst, of 30 kg ten opzichte van menigeen hier op dit forum. En dat zijn forse verschillen. Dat kan je een week op je anderhalve maand vakantie schelen.

Grtjs, Waltertje
Uiteraard zijn dat forse verschillen, maar soms hoor je hier mensen roepen dat 1 of 2 kg al forse verschillen zijn zonder dat in zijn gehele context te plaatsen. Het gaat er mij om dat je altijd het totaalplaatje in de gaten houdt en dat totaalplaatje houdt niet op bij het gewicht van je fiets of van je packlijst.

Ik denk dat naarmate de horizontale snelheid hoger is (massa is traag) het steeds minder uitmaakt of je nou 1 of 2kg meer of minder meeneemt. Tuurlijk in de bergen is het prettig om 1 of 2kg minder mee te hebben, goed voor het moraal om je bidon leeg te gooien, maar je zult het met een 5 volle bidons ook echt wel redden. Pas bij grote gewichtsverschillen, meer dan 5%-7% kan ik me voorstellen dat je echt een verschil merkt (2-3% merk je nauwelijks)..... Wanneer je een grote klim wel of niet haalt en dat dat een beslissend verschil kan maken tussen fietsen of lopen zal schat ik in pas schelen bij 15-20% gewichtstoename van je totaalgewicht.... Maar met een stuk hike-a-bike en regelmatige eet- en drinkpauzes zul je het ook wel halen.

Mijn ervaring is dat als je met anderen in de bergen fietst en je dus gaat vergelijken met die ander, dat dan lichaamsgewicht en getraindheid het grootste verschil maakt (ben je een mannetje van 70kg of een mannetje van 90kg en kan dat zwaardere mannetje evenredig meer vermogen leveren). Relatief kleine verschillen zet geen dusdanige zoden aan de dijk, zelfs niet in de bergen. Wedstrijdsport is een ander verhaal natuurlijk, maar dat gaat niet op in deze vergelijking.

Neemt niet weg dat ik ook voorstander ben van licht en compact, uiteraard natuurlijk, maar ben nog grotere voorstander van een goede fysieke voorbereiding, een enigzins spartaanse mentaliteit (less is more, laat de gps, camera, telefoon, reservekleding, loopschoenen en brander/pannen maar thuis) en functionele degelijkheid (liever iets overgedimensioneerd)....

Disclaimer: de factor "plezier" is gemakshalve maar niet in percentages of andere getallen geprobeerd uit te drukken :)
Wim schreef:Wel is interessant dat de fietsen de laatste veertig jaar eerder zwaarder dan lichter zijn geworden. Wim
In bepaalde opzichten is dat ook nodig want het wegdek waar we ons als fietsers over verplaatsen is ook stukken slechter geworden. Vroeger:
* Waren er geen drempels.
* Waren de meeste dorpen en steden nog niet voorzien van pittoreske keitjes.
* Hoefden we nog niet over zoveel achterafweggetjes en flutfietspaden.
* Dwongen fietsstroken ons nog niet naar rechts waar de gaten zijn.
* Hadden niet alle straten in wijken van die BOEMBOEM-inritconstructies die altijd 2 cm verhoogd liggen.
* Werden geasfalteerde buitenwegen niet afgesloten voor auto's en werden ze daarom ook onderhouden.
Leon
Mijn gele Giant FCR weegt 12 kilo. Daarop neem ik 14 kilo bagage mee, daarvan trek ik 6 kilo af als handbagage als ik ga vliegen. Onderstaande foto is tijdens een dagtochtje in Brabant genomen, zonder bagage.

Afbeelding
Leon schreef:
Wim schreef:Wel is interessant dat de fietsen de laatste veertig jaar eerder zwaarder dan lichter zijn geworden. Wim
In bepaalde opzichten is dat ook nodig want het wegdek waar we ons als fietsers over verplaatsen is ook stukken slechter geworden.
Ik trek dit in twijfel. De materialen zijn zoveel sterker geworden in die veertig jaar dat ik echt niet geloof dat gelijkwaardige fietsen zwaarder zijn geworden. Racefietsen, mountainbikes, ligfietsen en velomobielen worden in hoog tempo lichter.

Wat ik wel zie gebeuren, is dat mensen steeds zwaardere fietsen kopen omdat ze er allerlei dingen op willen hebben die er vroeger nog niet waren of niet nodig werden geacht. Een paar voorbeelden:
- Rohloffnaaf;
- Naafdynamo;
- Geveerde voorvork;
- Vlinderstuur;
- 50 mm banden;
- Wielen met heel veel spaken;
- Robuust uiterlijk.

Op die manier lijken fietsen toch nog een beetje op auto's :wink:

Grtjs, Waltertje
We zijn het denk ik wel eens. Gemiddeld genomen zijn de fietsen denk ik zwaarder, en deels is dat nodig geweest om de redenen die Leon noemt (vroeger in de jaren zeventig zoefde ik met een 12 kg fiets over brede wegen met mooi asfalt en heel weinig auto's, maar had ik toch ook wel veel materiaalpech), tegenwoordig is de wel heel erg zware derdewereldtractor de norm geworden. Hetzelfde zie je met de bagage. Ortlieb tassen zijn mooi maar wel een stuk zwaarder dan de oude Karrimor tassen, en de electronische zooi die velen meeslepen mag er ook wezen. Toen ik op mijn zestiende voor het eerst met een katoenen tent en een katoenen rugzak op vakantie ging woog mijn bagage 12 kg. Dat weet ik nog heel goed.
Wim
Walter, ik voeg nog toe:

- Staal
- Verend zadel
- Hydraulische remmen
- Frameslot
- Standaard
- Antilekbanden

Uit ervaring weet ik dat 8 kilo besparen op je bepakking heel veel uitmaakt.
En zo 5 kilo besparen op je fiets . . . oh yeah!
Wim schreef: Gemiddeld genomen zijn de fietsen denk ik zwaarder, en deels is dat nodig geweest om de redenen die Leon noemt (vroeger in de jaren zeventig zoefde ik met een 12 kg fiets over brede wegen met mooi asfalt en heel weinig auto's, maar had ik toch ook wel veel materiaalpech),
Ik geloof eigenlijk niet dat het vroeger allemaal zoveel beter was. Oke, ik begon in de jaren tachtig naar school te fietsen, maar daarvan herinner ik me toch heel wat brak asfalt, losliggende tegels en scheve klinkers. De laatste tien jaar zijn er daarentegen heel veel mooie asfaltfietspaden bijgekomen.

Bovendien: het zijn alleen de vakantiefietsen en overgedesignde stadsfietsen die zwaarder zijn geworden. Racefietsen, MTB's en ligfietsen zijn wel fors lichter geworden en die rijden toch echt over dezelfde wegen.

Grtjs, Waltertje - vroeger was alles slechter
Walter, het is vooral heel veel drukker geworden met auto´s. Daardoor kun je niet meer op dat mooie asfalt rijden, en moet je uitwijken naar kleinere weggetjes. Dus heb je slechter wegdek, en steilere hellingen. Technisch geproken heb je gelijk dat het moderne spul vaak beter is - zolang er niet geprobeerd wordt de laatste gram te bezuinigen, want dan gaat het ook tegenwoordig nog vaak mis.
Wim
Santos Trekking Lite;
rohloff riemaandrijving
Son delux met son edelux, Led achter op naafdynamo
tubus drager voor en achter
ergon handvatten
Tout terrain "the Plug" oplader
Brooks b17
Trelock rs440 ringslot
standaard pedalen
35mm banden

14,6 kg aan de hangweegschaal
Juist eens mijn nieuwe Cannondale Tesoro Traveller Classic gewogen. 12.7 kg. Dit is volledig standaard met de tubus dragers voor en achter. (Zonder verlichting)
Wat een lage gewichten allemaal, mijn traveller fiets weegt (lx groep, naafdynamo, voor+achter verlichting en incl. houders, ringslot, insteekkabel, bagagedragers voor+achter, etc) 18kg en de totale draaglast voor de fiets is 85kg (exclusief water/drinken/eten maar inclusief (shimano ;)) vishengel :D), afhankelijk van wat ik meeneem kan daar nog 1-2kg bij komen, maar die gaat er weer af als ik tzt een fatsoenlijke lichtgewicht slaapmat koop.
Mijn Avaghon S28 (SON, Rohloff, Tubus dragers voor en achter, slot, Marathon Extremes, bar-ends, HS33, spatborden, verlichting, géén vering) weegt zo rond de 18-19KG.

Vrij zwaar dus. Het is een echte tank. Het voordeel is wel dat je het niet merkt of je met of zonder baggage fietst. Ja oke, als je voortassen aan je stuur hebt hangen dan stuur je wat zwaarder. Maar je merkt geen instabiliteit, helemaal niks.

Ik durf ook redelijk vol de afdeling in te gaan met deze fiets. Dat zou ik niet durven met 'n carbon wielren fietsje van 6KG en bandjes zo dik als 'n rietje. Maar dat is appels met peren vergelijken.

Toch zou ik het niet erg vinden als het beestje maar 15KG woog.
Deze avond eens op het gemakje naast m'n ouwe trouwe Fiero gaan zitten. Straks mag ie mee op reis.

Wat kon eraf:

-radical koppeling -113 gram
-kapot achterlicht -138 gram
-hoofdsteun -318 gram
-standaard -227 gram (ter discussie)
-pd-m540 ipv pd-m545 -107 gram x2
-inbus spanner ipv qr -37 gram

Doet zomaar -1047 gram 8)

Waarna ik een curvy 18,85 kg noteer :lol:

Joh d'r komt nog genoeg aan te hangen dus het maakt allemaal nihil uit. Toch efen delen dat jullie het weten.
Als je in een winkel staat en je kunt kiezen tussen een slaapzak van 1000 g en een van 2000 g, bij even warm etc., dan is menigeen, zoniet iedereen, toch zomaar bereid een aardige duit extra neer te leggen voor de lichte versie.
Ja klopt, soms even kritisch de onderdelen nalopen kan zomaar gratis winst opleveren. Geen reden om het na te laten.

Dit blijft er dan over:
IMG_6600.jpeg
Stalen frame, Dual drive, Louise, achtervering, glasvezel stoel, rvs klapstuur, grote drager, etc. luxe maar geen berggeit :lol:
Het is een echte tank. Het voordeel is wel dat je het niet merkt of je met of zonder baggage fietst.
prachtige tekst :D