Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gewicht fiets

AB schreef:
m-gineering schreef:
AB schreef:
Als ik de reacties zo lees dan zijn stalen fietsen toch al gauw zo'n 2 à 3kg in het nadeel (avaghon, m-gineering, vsf, etc).
Zo'n Idworks frame weegt vast meer dan 0 gram, dus misschien dat het ook nog in wat anders zit?
Gemiddeld genomen, hoeveel is een stalen frame dan zwaarder dan een oversized alu-frame?
Halve kilo of zo
m-gineering schreef:
AB schreef:Gemiddeld genomen, hoeveel is een stalen frame dan zwaarder dan een oversized alu-frame?
Halve kilo of zo
dan bespaart Idworx toch netjes zo'n 2 kg aan restonderdelen, ook niet verkeerd.
Zelf gewogen? Want daar gaat het hier om. Veel fietsen blijken zwaarder dan in de documentatie.
Wim
alime schreef:Omdat ik veel uiteenlopende door de fabrikant opgegeven gewichten van fietsen tegen kom, lijkt het mij interessant om eens wat van die gewichten op een rijtje te zien. Wie weet koop ik wel ooit toch een andere fiets als de geichten erg verschillen.
- onbeladen maar wel wereldklaar, dus met pomp, standaard, slot, voor-achterdrager en compleet stuur, verlichting, zadelpenvering, geen voorvorkvering, 37 - 622 marathon xr banden.

Mijn Avaghon 28 inch staal met rohloff: 18.3 kg ( geen voorvorkvering, wel zadelpenvering)

Rob
Ja, ik vertrouw de huisweegschaal meer dan de afgeroomde brochuregewichten, zolang de fiets maar 'wereldfietsklaar' gewogen wordt. Langzamerhand onstaat toch wel leuke variaties. Rob
Rob
ja maar:

Situatie 1:
Gewicht fiets: 15kg
Gewicht fietser: 70kg

Situatie 2:
Gewicht fiets: 10kg
Gewicht fietser: 100kg
:shock:

lekker boeiend wat die fiets weegt :D
Wim schreef:Zelf gewogen? Want daar gaat het hier om. Veel fietsen blijken zwaarder dan in de documentatie.
Wim
resultaten huisweegschaal
persoon = 98.5kg
fiets+persoon = 114kg
fiets = 114-98.5= 15,5kg

fiets = inclusief frametas, kabelslot, fietspomp, reserveband = 255+600+275+200 = 1,33kg extra + gewicht standaardfiets

standaardfiets Idworx Off Rohler, mt 55 = ca 14,2kg (inclusief pedalen) terwijl de catalogus 14,2kg excl. pedalen aangaf.

Kortom, de huisweegschaal heeft een kleine afwijking naar beneden, maar niet dusdanig veel dat dat reden geeft tot twijfelen aan de cataloguswaarde van Idworx.

Scheelt toch weer 2kg bergop als je dat vergelijkt met een stalen fiets Wim ;). Sommigen schijnen dat echt te merken, maar ik denk met een beetje training dat je daar echt niets van voelt :).
Matthie9000 schreef:ja maar:

Situatie 1:
Gewicht fiets: 15kg
Gewicht fietser: 70kg

Situatie 2:
Gewicht fiets: 10kg
Gewicht fietser: 100kg
:shock:

lekker boeiend wat die fiets weegt :D
Je vergeet het te vervoeren gewicht van je bagage + je drink- en eetvoorraad mee te tellen. Je conclusie blijft echter dan nog meer overeind :)
Het verschil van 2 kg kan niet uit het frame komen want dan zou je frame vrijwel niets wegen. Blijft inderdaad de interessante vraag waar het wel uit komt, en wat de eventuele prijs in mindere degelijkheid of functionaliteit is die je daarvoor betaalt. Zoveel mogelijkheden zijn er nu eenmaal niet.
Wim
Wim schreef:Zelf gewogen? Want daar gaat het hier om. Veel fietsen blijken zwaarder dan in de documentatie.
Wim
Als je zelf weegt heb je ook verschillen. Mijn prachtige weegschaal met zo'n haak zegt 16,08 kg. Mijn Soehnle zegt 15 kg. De fabrikant zegt 12.2 kg.
De pomp, slot, spatborden en bidonhouders wegen toch geen 3 kg? :roll:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:ja maar:

Situatie 1:
Gewicht fiets: 15kg
Gewicht fietser: 70kg

Situatie 2:
Gewicht fiets: 10kg
Gewicht fietser: 100kg
:shock:

lekker boeiend wat die fiets weegt :D
Je vergeet het te vervoeren gewicht van je bagage + je drink- en eetvoorraad mee te tellen. Je conclusie blijft echter dan nog meer overeind :)
Huh? Ik vind dat een wat vreemde conclusie. Volgens mij gaat het eerder zo:

Fietser 1 gelooft het allemaal wel.
Fiets: 18 kg
Bagage: 35 kg
Fietser: 85 kg
Totaal: 138 kg + matige conditie

Fietser 2 doet z'n best.
Fiets: 12 kg
Bagage: 15 kg
Fietser: 70 kg
Totaal: 97 kg + goede conditie

Fietser 2 kan dus de helft verder reizen, dan wel de helft meer sight-seeën, dan wel drie uur langer uitslapen :wink:

Grtjs,

Waltertje
Huh?
Ik kan er niets aan doen dat ik bijna twee meter lang ben. Ik heb dus een grotere en daardoor ook weer iets steviger, zwaardere fiets nodig. Ik ben ook geen veder gewicht. Zonder vet ben ik iets van 82 kg. Dan is een koud windje genoeg om me verkouden te krijgen, dus ik blijf er een kilo of vijf boven. Daarnaast heb ik genoeg kracht in mijn benen om die mooie lichtgewicht trapasjes snel verrot te draaien dus heb ik er lekkere zware maar oerdegelijke trapassen op mijn fietsen.

Ik geloof Marten als ie zegt dat het verschilgewicht tussen alu en staal een halve kilo is. Het heeft dus geen zin om te zeggen dat alu fietsen 2 kilo lichter zijn. Bij gelijke afmontage is het verschilgewicht nog steeds een halve kilo. Wat voor trapas heeft die idworx?

Sjirk
Ik zit op dit moment te kijken naar prachtige foto's van een Rene Herse camping fiets uit 1948, met brede banden, spatborden, verlichting, en voor en achterdragers: totaal 13.3 kg, helemaal compleet, inclusief bidonhouder, pomp en leren zadel.
Wim
Overigens, hier wat zeeer tentatieve suggesties ter verklaring van een gewichtsverschil van bijvoorbeeld 2,7 kg:
frame 500 gram
framemaat 200 gram
cranks 300 gram
slot 800 gram
remmen 200 gram
zadel 300 gram
stuur 100 gram
stuurpen 100 gram
dynamo 200 gram

Je kunt iedere keer de lichtste nog redelijk goede variant kiezen, en iedere keer de degelijkste. Dat scheelt zo een paar kilo. Of dat nodig is? Dat is weer een andere vraag.
SjirkM schreef:Huh?
Ik kan er niets aan doen dat ik bijna twee meter lang ben. Ik heb dus een grotere en daardoor ook weer iets steviger, zwaardere fiets nodig. Ik ben ook geen veder gewicht. Zonder vet ben ik iets van 82 kg. Dan is een koud windje genoeg om me verkouden te krijgen, dus ik blijf er een kilo of vijf boven. Daarnaast heb ik genoeg kracht in mijn benen om die mooie lichtgewicht trapasjes snel verrot te draaien dus heb ik er lekkere zware maar oerdegelijke trapassen op mijn fietsen.

Ik geloof Marten als ie zegt dat het verschilgewicht tussen alu en staal een halve kilo is. Het heeft dus geen zin om te zeggen dat alu fietsen 2 kilo lichter zijn. Bij gelijke afmontage is het verschilgewicht nog steeds een halve kilo. Wat voor trapas heeft die idworx?

Sjirk

De trapas is verweven met het crank (truvativ stylo), de bracketlagers zijn van die buitenboordlagers van het snelslijtende type (snelslijtend vanwege kleine kogels en slechte afdichting). Qua gewicht zit zie ik geen grote verschillen (excentrisch brackethuis, lagers, crankset) met degelijkere vierkante assen en corresponderende crankset.

De variatie in gewichten die dit topic laat zien heeft ongetwijfeld te maken met de totale optelsom van al die fietsonderdelen (zie opsomming van Wim). Consequent telkens voor de lichtste toch degelijke variant kiezen zal zijn gevolgen hebben. Kennelijk kan dat oplopen tot 2-2,5kg als je de in dit topic genoemde voorbeelden ziet.

Maar 2kg is nog steeds maar 1,5% van het totaalgewicht wat je soms een berg op moet zeulen. In mijn geval was ik vorige fietsreis op zijn zwaarst 150kg (lichaamsgewicht+bagage+fiets+watervoorraad) en op zijn lichtst zo'n 130kg (13kg afgevallen, 3kg naar huis gestuurd, 2x4L water minder)....

Tegen dat licht gezien stelt de hele discussie omtrent gewicht (hoe interessant dan ook) niet zoveel voor en is degelijkheid van het materiaal en de getraindheid van het lichaam een veel belangrijker topic. Ik zou zelfs het slim en compact compartimenteren van je bagage ook nog belangrijker willen noemen dan de factor gewicht.

Ik zou gewicht een groter rol willen toebedelen als je zelf goed afgetraind bent, en heel bewust kiest voor spartaans licht en compact.
Klopt!
Je kun heel lang praten over gewicht en dan hou je je plas op terwijl je klimt omdat je zo lekker in je ritme zit. Bovenop de col blijkt dan dat je toch redelijk wat onnuttig gewicht heb meegenomen :D

Sjirk
Wim schreef:Overigens, hier wat zeeer tentatieve suggesties ter verklaring van een gewichtsverschil van bijvoorbeeld 2,7 kg:
frame 500 gram
framemaat 200 gram
cranks 300 gram
slot 800 gram
remmen 200 gram
zadel 300 gram
stuur 100 gram
stuurpen 100 gram
dynamo 200 gram

Je kunt iedere keer de lichtste nog redelijk goede variant kiezen, en iedere keer de degelijkste. Dat scheelt zo een paar kilo. Of dat nodig is? Dat is weer een andere vraag.
In dit lijstje mis ik nog velgen: die kunnen 450 gram wegen, maar ook 9 ons
En banden, rubber is loodzwaar. Schwalbe levert vrolijk banden van meer dan een kilo, maar het kan ook -met meer rijplezier- voor de helft
Precies. Een lichte fiets van 11 kg is interessant (en kan ook alleen) als je vervolgens ook niet meer dan 10-12 kg bagage meeneemt in bijvoorbeeld een grote Berthoud stuurtas van 12 liter een een Carradice zadeltas van 24 liter. Je kunt dan volstaan met een ultracompacte dubbele crank van 550 gram, een racederailleur met korte arm, ultralichte aangesoldeerde Mafac Raid remmen, lichtere Honjo spatborden, Grandbois bandjes, een 50 gram lichter stuur, een 50 gram lichtere zadelpen, net wat lichtere velgen, en ga zo maar door.
Samen zijn fiets en bagage dan iets van 21-23 kg, en dat is toch mooi de helft van een fiets van 18 kg en 26 kg bagage. Dat merk je heus enorm.
De consequentie is wel dat je met deze bagage geen al te woeste bestemmingen moet kiezen, en dat je de allerwildste onverharde paden moet vermijden als je de fiets heel wilt houden. Het is maar wat je wilt.
Wim
AB schreef: Maar 2kg is nog steeds maar 1,5% van het totaalgewicht wat je soms een berg op moet zeulen.
Dit klopt alleen voor iemand die enkel bezig is met de massa van z'n fiets. Maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. Met dezelfde redenatie kun je zeggen dat het niet uitmaakt of een tent 1 kg weegt of 3 kg. Scheelt ook maar 1,5% op het totaal.

In de praktijk is het zo dat iemand die zorgt dat z'n fiets 12 kg weegt ipv 14 kg, waarschijnlijk precies hetzelfde doet met de tent, slaapzak, kookspullen, kleding, schoenen etc. In totaal heb je het dan al gauw over 10 à 15 kg winst, of 30 kg ten opzichte van menigeen hier op dit forum. En dat zijn forse verschillen. Dat kan je een week op je anderhalve maand vakantie schelen.

Grtjs, Waltertje
Wim schreef:Precies. Een lichte fiets van 11 kg is interessant (en kan ook alleen) als je vervolgens ook niet meer dan 10-12 kg bagage meeneemt in bijvoorbeeld een grote Berthoud stuurtas van 12 liter een een Carradice zadeltas van 24 liter. Je kunt dan volstaan met een ultracompacte dubbele crank van 550 gram, een racederailleur met korte arm, ultralichte aangesoldeerde Mafac Raid remmen, lichtere Honjo spatborden, Grandbois bandjes, een 50 gram lichter stuur, een 50 gram lichtere zadelpen, net wat lichtere velgen, en ga zo maar door.
Samen zijn fiets en bagage dan iets van 21-23 kg, en dat is toch mooi de helft van een fiets van 18 kg en 26 kg bagage. Dat merk je heus enorm.
De consequentie is wel dat je met deze bagage geen al te woeste bestemmingen moet kiezen, en dat je de allerwildste onverharde paden moet vermijden als je de fiets heel wilt houden. Het is maar wat je wilt.
Wim
Met wat jij beschrijft zou die fiets zelfs wel onder de 8 kg moeten kunnen komen. Ligfietsen zijn in principe zwaarder dan rechtoppers, toch kom ik met een heel wat degelijker/completer afmontage en een bagagelimiet van 25 kg op 11,7 kg rijklaar. En ja, hij heeft al heel wat overleefd.

Grtjs, Walter
m-gineering schreef:
Wim schreef:Overigens, hier wat zeeer tentatieve suggesties ter verklaring van een gewichtsverschil van bijvoorbeeld 2,7 kg:
frame 500 gram
framemaat 200 gram
cranks 300 gram
slot 800 gram
remmen 200 gram
zadel 300 gram
stuur 100 gram
stuurpen 100 gram
dynamo 200 gram
In dit lijstje mis ik nog velgen: die kunnen 450 gram wegen, maar ook 9 ons
En banden, rubber is loodzwaar. Schwalbe levert vrolijk banden van meer dan een kilo, maar het kan ook -met meer rijplezier- voor de helft
En pedalen. Doorsnee combipedalen wegen ruim een halve kilo, met een setje titanium Bebops ben je voor 220 gram klaar en het kan nog lichter. Rijdt nog beter ook.

Grtjs, Walter