Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht fiets - Forum Wereldfietser

gewicht fiets

Omdat ik veel uiteenlopende door de fabrikant opgegeven gewichten van fietsen tegen kom, lijkt het mij interessant om eens wat van die gewichten op een rijtje te zien. Wie weet koop ik wel ooit toch een andere fiets als de geichten erg verschillen.
- onbeladen maar wel wereldklaar, dus met pomp, standaard, slot, voor-achterdrager en compleet stuur, verlichting, zadelpenvering, geen voorvorkvering, 37 - 622 marathon xr banden.

Mijn Avaghon 28 inch staal met rohloff: 18.3 kg ( geen voorvorkvering, wel zadelpenvering)

Rob
Snel Savanne (26" staal) = 17Kg
(incl pomp, standaard, voor- en achterdrager, barends, verlichting, bel, slot+ketting)
M-gineering Rohloff met Magura remmen, 26x2.0 Marathon Extreme banden, spatborden met leren spatlap, pomp, stuurtasbeugel, naafdynamo, slot, verende zadelpen en leren zadel, maar zonder voordrager: 17 kg op een redelijk accurate personenweegschaal.
Wim
Cube LTD comp van mijn zoon, kaal maar wel met OMM Red Rock achterdrager: 13,5 kg. Dus geen serieuze spatborden, geen slot, geen verende zadelpen maar wel verende voorvork, geen verlichting, geen pomp, en relatief lichte noppenbanden. Wel HS33 remmen. Zet er andere banden op en je kunt zo weg.
Wim
De conclusie kan niet anders zijn dan dat het totaalgezicht de som is van dat van de onderdelen. Vakantiefietsen zijn daarbij zo divers van samenstelling dat je zelden van "de fiets" kunt spreken. Het frama is in ieder geval behoorlijk onbelangrijk, want een frame van 1500 g is licht te noemen en een van 2800 gram is een absolute tank.
Verreweg het meeste gewicht zit dus in allerlei delen.
Leon
Tsja over zware frames gesproken. Ik heb een Surly LHT 46 cm, opgebouwd als vakantiefiets en het is een ware tank geworden: bijna 15 kg (14,8 volgens weegschaal)!
Het is een hele fijne fiets, maar het gewicht ervaar ik als groot minpunt. Zo lukt het me bijvoorbeeld niet de fiets op te hangen aan het voorwiel in een treinwagon...Zelf vind ik een fiets van rond de 13kg ideaal.
Groeten Nins
Ps: voor de volledigheid het gewicht is inclusief: santos vakantiewielen, zware banden onder (big apple 50), een axa-slot, een stalen nitto stuur en zadelbuis, spatborden, maar dan wel weer een superlichte achterdrager (titanium)
Een snelle randonneur met 42 mm 650B banden moet mogelijk zijn voor 11 kg (inclusief verlichting en spatborden). Met 10-12 kg bagage kun je dan snel over vooral asfalt door Europa scheuren, en hoef je een onverhard paadje nog niet te schuwen. Woester moet je dan niet doen. Dit is ongeveer het lichtste wat nog een beetje normaal is, denk ik.
Wim
Zonder tassen en pomp maar met al de rest (spatborden, bagagedragers voor en achter, verlichting, standaard,...) weegt mijn vakantiefiets zo'n 13,2 kg.

Setup: Xesco hybride Alu frame, Mavic Speedcity wielen, Conti Citytouring 37mm banden, ... Gewicht zal een weinig stijgen met nieuwe wielset (DT TK540 velgen, DT340 achternaaf en Shimano naafdynamo voor).

13,5 kg lijkt me zeker een haalbaar gewicht voor een goed uitgeruste vakantiefiets.

Je kan altijd voor een BOB-yakje (of andere fietskar) opteren: fiets blijft stabieler en is lichter wanneer je niet vakantiefietst, maar je hebt dan wel een kilootje of 6 extra te trekken op vakantie (wat je vooral voelt als het bergop gaat).
Dat is erg licht.
Wim
Gaat dat lage gewicht dan allemaal niet ten koste van stevigheid / degelijkheid off road en natuurlijk on road? Ik zou niet weten hoe mijn avaghon (staal) 28 inch met rohloff lichter dan 18.3 moet worden. Zonder rohloff maar met derailleur zou hij ongeveer 17,5 zijn, denk ik.
Wel heb ik er 24.100 km mee gefietst in dik 5 jaar en net in Centraal Amerika heeft hij op zijn donder gehad, maar er is die 24.100 km niets mee gebeurd, zelfs geen gebroken spaak (met dezelfde spaken) Rob
nins schreef:Ik heb een Surly LHT 46 cm, opgebouwd als vakantiefiets en het is een ware tank geworden: bijna 15 kg!
Het is een hele fijne fiets, maar het gewicht ervaar ik als groot minpunt. Zo lukt het me bijvoorbeeld niet de fiets op te hangen aan het voorwiel in een treinwagon...Zelf vind ik een fiets van rond de 13kg ideaal.
Mijn totale fietsgewicht incl bagage is zo'n kleine 40kg en dat moet ik soms in 1,80m hoge bagagewagons zien te tillen. Altijd weer een krachttoer.
Mijn vakantie fiets is een Challenge Twister uit 1997. De fiets heeft (inmiddels) vor en achter vering, voor en achtr schijremmen, voor een SON naafdynamo en achter een SRAM Dual Drive II 3 x 9.
Dat fraais weegt dan 26 kilo.
Als ik me inhoud met opladen, dan komt daar 35 kilo bagage bij.
Nu de uitleg: het is een ligfiets
Bepakt ga ik niet eens meer nadenken over 'fiets in de trein' tillen. Een poging is goed voor een hernia.
Verder fietst het heerlijk en heeft de fiets (met mij er op) ook menig helling gezien.
Kennelijk is niet iedereen een grammenjager, al denk ik dat het ook bij mij met ligfietsen lichter kan.......
Mijn Challenge Fujin SL (halflage ligfiets) is vakantieklaar 11,7 kg.

Dat is exclusief slot en pomp (zitten in de tas), maar wel met spatborden, 3x9 versnellingen, mechanische schijfrem op het voorwiel, verlichting, spiegel, ventisitmatje en 35 mm banden.

Groetjes,

Waltertje
Blijkbaar was deze dicussie al een paar jaar geleden gestart en nu dan voortgezet.

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7438

Rob
Mijn Koga Lightrunner (2005) met standaard naafdynamo, bijgeplaatste tubus lowrider tara en extra slot SL7 ook eens gewogen, net 14,0 kg.
Santos Travelmaster 2.6 alu (zie fotohttp://www.flickr.com/photos/57660179@N04/5589368734/) : 17kg
Mijn fiets (m-gineering) woog afgelopen zondag 11,9 kg op de weegband van de incheckbalie in Bangkok! Een mooi gewicht als je een totaallimiet van 30 kg hebt.

In werkelijkheid denk ik dat mijn fiets 17 kg weegt. Geen spatborden, wel verlichting (SON naaf), Rohloff en drie bellen (straks vier), bagagedragers voor en achter. Gewicht van mijn fiets is niet iets waar ik me druk over maak. Ik weet wat ik er voor terugkrijg: een fiets die ik op elke ondergrond kan gebruiken en dat geeft een heerlijk rustig gevoel. Of om Shane aan te halen uit een privé conversatie: "Onbelast is het een gewone fiets, met bagage is het een beest!"

Ik denk niet dat gewicht het enige is dat maakt of je lekker bergop gaat. Het ligt ook aan de geometrie en andere eigenschappen van de fiets. Moet je veel corrigeren als je wat langzamer gaat? Kun je staand fietsen?

Sjirk
Mijn Idworx Off Rohler (alu-frame, 26"inch wielen, rohloffnaaf, tubus voor- en achterdrager, standaard, spatborden, verlichting, dus exclusief tassen) weegt 14,2kg zonder pedalen. Met pedalen zo'n 14,6kg. Tank van een frame, beest van een fiets

Als ik de reacties zo lees dan zijn stalen fietsen toch al gauw zo'n 2 à 3kg in het nadeel (avaghon, m-gineering, vsf, snel, etc). Daar kun je dan maar mooi weer een extra dikke slaapzak of 3persoons(ipv 1 of 2persoons)tentje voor bijkopen :). Niet dat het veel uitmaakt als je zelf 95kg weegt, 25kg bagage en soms 10l water meeneemt :).
AB schreef:
Als ik de reacties zo lees dan zijn stalen fietsen toch al gauw zo'n 2 à 3kg in het nadeel (avaghon, m-gineering, vsf, etc).
Zo'n Idworks frame weegt vast meer dan 0 gram, dus misschien dat het ook nog in wat anders zit?
m-gineering schreef:
AB schreef:
Als ik de reacties zo lees dan zijn stalen fietsen toch al gauw zo'n 2 à 3kg in het nadeel (avaghon, m-gineering, vsf, etc).
Zo'n Idworks frame weegt vast meer dan 0 gram, dus misschien dat het ook nog in wat anders zit?
Gemiddeld genomen, hoeveel is een stalen frame dan zwaarder dan een oversized alu-frame?