Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veiligheid bij solotocht - Forum Wereldfietser

Veiligheid bij solotocht

Hallo allemaal,

Omdat ik een tocht alleen ga maken, wil ik graag tips voor de veiligheid.
Zowel tips die ik preventief kan gebruiken als tips voor onderweg.
Ik denk hierbij zowel aan fysiek als materieel, onderweg boodschappen doen, geld pinnen.......
Hangt wel af van de bestemming. Voor materiaalpech moet je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Wim
Tja, er zijn veel kleine tips...

• Ga niet kamperen als je je niet veilig voelt.
• Zet je fiets in het zicht weg als je even in een gebouw moet zijn. In het zicht van binnenuit dus.
• Ben je een dagje in een grote stad, doe dan een al wat dunnere toiletrol in je broekzak. Je briefgeld-voor-de-dag stop je onderin het kokertje.
• Je bankpas kun je in een katoenen zakdoek stoppen (vaak krijg je een dunne maar harde pasjeshouder bij een nieuw pasje; daardoor breekt 'ie niet!).
• Ontspan als je in het buitenland door een grotere stad stad loopt. Een gespannen indruk betekent dat je "iets" te verbergen hebt (geld!).
• Als je gaat wildkamperen kun je uit 2 dingen kiezen, en vaak werken deze uitersten beter dan een tussenvorm: 1) zorgen dat niemand je ziet, of 2) aan lokale mensen een plekje vragen (of toestemming vragen) om ergens te gaan staan. Gewoon ergens gaan staan en je niet bekommeren of je nu wel of niet gezien wordt, kan 'andere' mensen aantrekken.
• Op de weg fiets ik vaak links van het midden van de rijbaan. Daardoor moeten automobilisten óf flink uitwijken, óf wachten op de tegenligger.

Andere tips komen vanzelf... :wink:
Ik wil niet overdrijven, maar ik heb al 42 jaar gefietst in veel landen. Ik was nog amper 21 jaar jong toen ik al in Amerika fietste. Er zijn bepaalde landen waar ik me niet prettig heb gevoeld, zoals in Oost-Europa van "onder de hamer en sikkel" en in enkele moslimlanden. In Československo was mijn IKU-snelheidsmeter en kilometerteller (voorloper van het fietscomputertje) wel gestolen, dat was alles....
Pas goed op jezelf en op je fiets bijvoorbeeld in grote stations, etc. Bij een bezoek aan bezienswaardigheden verstop ik mijn fiets zo mogelijk.
Wil je wat eten kopen, zijn grote supermarkten heel wat minder handig dan een klein winkeltje, waar je je fiets via het etalageraam in de gaten kon houden. Haal de stuurtas eraf, waarin o.a. belangrijke papieren, camera en Simson-doosje zitten.
Kijk goed en onopvallend om je heen en het is tenslotte jouw eigen beleid en verantwoording.

Afbeelding
Een grote supermarkt in Thouaré-sur-Loire, Frankrijk, foto 24 aug. 2002. Daar wilde ik alleen bananen en melk kopen. Na het afrekenen zo snel mogelijk het pand verlaten en mijn fiets stond er nog!

Afbeelding
Een buurtwinkeltje in Hadleigh, Suffolk, Engeland. foto 28 mei 2011. Op het oog lijkt het een kiosk te zijn, maar daar zijn ook broodjes, chocolade, koekjes en wat drinken te koop!
elalijn schreef:Hallo allemaal,

Omdat ik een tocht alleen ga maken, wil ik graag tips voor de veiligheid.
Zowel tips die ik preventief kan gebruiken als tips voor onderweg.
Ik denk hierbij zowel aan fysiek als materieel, onderweg boodschappen doen, geld pinnen.......
bike touring survival guide?

http://travellingtwo.com/ , te downloaden voor €5
Vanwege een zeer ernstig misdrijf gepleegd op de route waarover mijn vrouw af en toe alleen moet fietsen, heb ik haar een 'pols'alarm gekocht. Door een koord met pinnetje uit het apparaat te trekken produceert het apparaatje 110dB. Het schrik potentiële verdachten af en zorgt voor verwarring bij hen. Het schijnt wel verstandig te zijn het apparaatje met lawaai iets van je af te gooien, zodat je je handen vrijhebt om je te verdedigen. Ik moet bekennen dat mijn vrouw er laconiek mee omgaat en het apparaatje regelmatig thuis laat liggen. Je moet er natuurlijk geen angstcomplex door ontwikkelen anders is het middel wellicht erger dan de kwaal.
Voor m'n fiets heb ik een alarm 120dB, die ik zo af en toe gebruik. M.n. als ik een winkel inga en geen zicht heb op m'n fiets. Voor de rest ga ik in een restaurant meestal zitten met m'n fiets in het zicht. Rijdend heb ik een spy(spiegeltje) waarmee ik m'n omgeving in de gaten houd.
Ik vind dat je niet angstig moet zijn maar met enige waakzaamheid is niets mis.
elalijn schreef:Hallo allemaal,

Omdat ik een tocht alleen ga maken, wil ik graag tips voor de veiligheid.
Zowel tips die ik preventief kan gebruiken als tips voor onderweg.
Ik denk hierbij zowel aan fysiek als materieel, onderweg boodschappen doen, geld pinnen.......
Niemand weet wat veiliger is, er zijn geen statistieken die betrouwbaar zijn.

belangrijkste tip:
Ga op je gevoel af. Je doet al hele leven (onbewust) risico-analyses en die zijn over het algemeen het beste. Voelt het niet goed, dan ergens anders heen gaan.

andere tips (die naar mijn gevoel werken):
- creditkaart, reservegeld, bankpas verspreiden over je bagage.
- als je gaat vragen om ergens kunt slapen, kijk dan of er vrouwen en kinderen rondlopen.
- bezie je fiets alsof je verliefd bent: altijd lekker dichtbij, in het zicht, liefs mee naar je kamer en bind hem aan je (of aan een boom).
- bij grote supermarkten: zet je fiets niet buiten, maar in het tochtportaal of bij de kassa's.
- bedenk dat psychopaten en ander gespuis ook weinig zin hebben om een paar dagen achter een bosje te wachten om jou iets aan te doen.
- als het donker is, is het veel leuker om een glas bier of wijn te drinken dan nog ergens te fietsen.
- rij voorzichtig, dat is uiteindelijk de meeste risicovolle deel van het fietsreizen (wel statistiek).
- geniet en denk er niet teveel aan.

Sjirk
Wat is veiligheid?

Als ik na mijn eerste nachtdienst naar huis moet rijden val ik ook in slaap op de A4, lijk me veel gevaarlijker dan in het buitenland fietsen....

Maar tips?

a) wat /Martin zei. Leuk boek hoor voor 5 eurie.
b) wat Sjirk zei.
c) gewoon doen, als het je tijd is, is het je tijd. Zelf vind ik het chanant bij vreemde mensen mijn fiets op slot te zetten ( leuk dat ik in je land ben maar ik vertrouw je niet!!!).
d) Neem een spiegel mee, het verkeer is je grootste kans om dood te gaan :D
e) Pin ´s ochtends als je weg rijd uit een dorp en niet ´s avonds in het dorp.

Verder volg het 50% regel, 50% dat ze je zien wild kamperen, 50% daarvan ze het interesseren, 50% daarvan dat ze de moeite doen om bij je langs te komen, 50% daarvan dat ze vervelend willen doen, 50% daarvan dat het lukt!!

Verder laat je over aan je gevoel en neem af en toe een risico. Als je dat niet wil, kan je ook thuis blijven en af en toe een Wereldfietser weekend mee pakken :D

Alles is op te lossen met een uurtje janken, een flesje wijn, nog een uurtje janken dan de volgende ochtend verder gaan.

En als wij Engelse zeggen `never give up unless you´ve had a good nights sleep, and an english breakfast with a pot of tea`. Dan pas kan je nuttig over je situatie oordelen.

Veel plezier.
Robertjan schreef: • Op de weg fiets ik vaak links van het midden van de rijbaan. Daardoor moeten automobilisten óf flink uitwijken, óf wachten op de tegenligger.

Andere tips komen vanzelf... :wink:
Doe dat niet in Oeganda, tenzij het je droom is om roadkill te worden :D :D
Shane schreef:a) wat/Martin zei. Leuk boek hoor voor 5 eurie.
Ach, lange avontuurlijke fietstochten doe ik met mijn huidige leeftijd van 60 jaar nu niet meer, vroeger juist wel, WF-carrière sinds 1969.
Alleen nog korte fietstochten tot anderhalve week in "veilige" landen met overnachtingen in jeugdherbergen. Ik ben géén fietskampeerder. Nog een maand geleden heb ik in Engeland gefietst, heerlijk! Dit was mijn eerste fietstocht waar ik m'n mobieltje mee heb genomen, wil ik mijn vrouw niet ongerust maken. Komende herfst fietsen in Zweden.
Ik heb nog maar 1 solotocht gemaakt vanwege beginner, maar ik heb me maar 1 keer zorgen gemaakt die week, en dat was toen ik een paar uur moest wachten op het station van Zurich. Gewoon omdat op zaterdagavond daar zoveel stomdronken volk rondliep, of op weg was naar nog meer drank, dat je je niet fijn voelde. Maar meer omdat dronken mensen ruzie zoeken, niet voor mijn bagage.
Ik denk dat dit op veel plekken zo zal zijn, als je even boodschappen doet en je stuurtas meen neemt, kan er niet zoveel gebeuren denk ik. Toch?
Hallo Elalijn,

Kan je wat meer aangeven wat je van plan bent en waar je je druk om maakt?

Veiligheid heeft veel te maken met je eigen instelling. Belangrijk hierbij zijn mogelijkheden zien ipv beren, beetje brutaal zijn, zelfverzekerdheid uitstralen, mensen met een open vizier benaderen en vooral geen Telegraaf lezen!
Shane schreef:En als wij Engelse zeggen `never give up unless you´ve had a good nights sleep, and an english breakfast with a pot of tea`.
Ik ben je nog steeds dankbaar dat je deze naar me mailde in China, Shane. Anders was ik veel te vroeg terug geweest :D
Marianne schreef:.......... en vooral geen Telegraaf lezen!
Klopt, en ook niet teveel naar bezorgde burgers luisteren. Op mijn laatste reis moet Tadzjikistan het onveiligste land zijn geweest. Vanaf Duitsland werd ik door mensen gewaarschuwd dat ik erg moest oppassen in het volgende land, want dat zat helemaal vol met misdadigers. Dit ging door tot in Oezbekistan, daarna hield het op. Het gevaarlijkste land vond ik zelf Vietnam. Er is daar erg veel verkeer en de bussen rijden als gekken.

Sjirk
Wim schreef:Voor materiaalpech moet je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Móet dat?!
Martin E. van Doornik schreef:Afbeelding
Tip: klik je helm in dit soort gevallen vast door het frame en voorwiel. Stabiliseert je fiets tegen omvallen, en zorgt er voor dat het nèt wat lastiger is om op de fiets te springen en ermee weg te rijden. Geeft je precies de tijd die je nodig hebt om naar buiten te sprinten en de potentiele dief op z'n waffel te meppen.

.tsooJ
Alien schreef:
Wim schreef:Voor materiaalpech moet je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Móet dat?!
Martin E. van Doornik schreef:
Tip: klik je helm in dit soort gevallen vast door het frame en voorwiel. Stabiliseert je fiets tegen omvallen, en zorgt er voor dat het nèt wat lastiger is om op de fiets te springen en ermee weg te rijden. Geeft je precies de tijd die je nodig hebt om naar buiten te sprinten en de potentiele dief op z'n waffel te meppen.

.tsooJ
Op de foto leunt mijn fiets tegen de vensterbank van de etalage. Is bijna niet te zien maar aan de linkerkant van de bagagedrager hangt mijn groene Karrimor-zijtas, die wel 10 kg weegt en zodoende mijn fiets tegen de vensterbank helpt te drukken. Fiets was wel op slot. Mwah, mijn Bell-fietshelm hangt los aan mijn stuur. Voor maar twee flesjes koude melk en twee Cadbury's repen en dat in een rustige straat.... De Engelsen zijn erg vriendelijk.
Even off-topic: Martin, ik vraag me al een paar foto's af hoe jij je fiets recht houdt met al je bagage aan 1 kant van je fiets.
SjirkM schreef:
Shane schreef:En als wij Engelse zeggen `never give up unless you´ve had a good nights sleep, and an english breakfast with a pot of tea`.
Ik ben je nog steeds dankbaar dat je deze naar me mailde in China, Shane. Anders was ik veel te vroeg terug geweest :D
Sjirk
Je mag hetzelfde een keer terug doen over een jaar :oops:
arnob schreef:Even off-topic: Martin, ik vraag me al een paar foto's af hoe jij je fiets recht houdt met al je bagage aan 1 kant van je fiets.
Ik fiets al 42 jaar zo met één zijtas aan de bagagedrager, links of rechts maakt niets uit, mijn fiets bleef altijd mooi rechtop. Zoals de foto uit 1982 hieronder, met de zijtas rechts: 2320 km door USA en Canada. Totale gewicht bagage 14 kilo. Ongetwijfeld doet mijn eigen gewicht dat van de zijtas verwaarlozen om de fiets in het "gareel" te houden.

Afbeelding
SjirkM schreef: - bezie je fiets alsof je verliefd bent: altijd lekker dichtbij, in het zicht, liefs mee naar je kamer en bind hem aan je (of aan een boom).
:shock: :lol:
SjirkM schreef: belangrijkste tip:
Ga op je gevoel af. Je doet al hele leven (onbewust) risico-analyses en die zijn over het algemeen het beste. Voelt het niet goed, dan ergens anders heen gaan.
Afbeelding
Marianne schreef:Veiligheid heeft veel te maken met je eigen instelling. Belangrijk hierbij zijn mogelijkheden zien ipv beren, beetje brutaal zijn, zelfverzekerdheid uitstralen, mensen met een open vizier benaderen en vooral geen Telegraaf lezen!
Helemaal mee eens! Ik fiets graag en altijd alleen, ook na zonsondergang. Ik zorg dat ik een soort spoor achterlaat: ik maak kletspraatjes onderweg en groet uitdrukkelijk alle medefietsers op mijn pad zodat ik gesignaleerd word. Ik neem geen risico, wil niemand in gevaar brengen en kampeer daarom nooit "wild". Op advies van een doorgezomerde fietseres heb ik een voetbalfluitje bij me voor het geval ik na een afgelegen struikelpartij met fiets niet lokaliseerbaar ben bijvoorbeeld.

Op de fiets de wijde wereld in betekent vrijheid en die laat ik me niet afnemen door al dan niet aangeprate angst. Zelfbewustheid ja. Tijdens alle duizenden kilometers heb ik me nooit bedreigd gevoeld.

Veel fietsplezier gewenst. :wink:

P.S.: uit statistieken bijvoorbeeld blijkt dat veelal bij geweldsdelicten de daders "bekenden" zijn van het slachtoffer. Dus waarom dan het onbekende vrezen. ;-)