Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Consumententest fietstassen - Forum Wereldfietser

Consumententest fietstassen

Consumententest fietstassen

Voor onze eerste fietsvakantie in Marokko, een half jaar geleden, kochten wij fietstassen bij de Halfords. De bevestigingen waren na twee weken al stuk! Goedkoop bleek dus duurkoop. Omdat we voortaan als wereldfietsers door het leven gaan, zijn we nu op zoek naar degelijke voor- en achterdragers. We fietsen op een hybride van gazelle. En rijden als het even kan over geplaveide wegen.

Helpen jullie mij om nog voor onze reis van Istanbul naar Oost Turkije, de juiste fietstasssen-keuze te maken? Of is iedereen naar het voorjaarsweekende?

Alvast bedankt!

Blanche

Er zijn veel goede tassen, en wat minder veel goede dragers. Wat ze helaas allemaal gemeen hebben is dat ze veel geld kosten.
Veel wereldfietsers geven de voorkeur aan stalen dragers omdat die in de praktijk wat degelijker zijn. Een persoonlijke favoriet voor 28 inch wielen zou de Tubus logo zijn. Die is mooi smal en de tassen hangen mooi laag. Vittorio maakt natuurlijk ook prachtige dragers.
Zelf vind ik onder de tassen de Ortlieb classic front en backrollers een groot succes. Ze zijn echt langdurig waterdicht, enorm degelijk, en door het ontbreken van ritsen en dergelijke simpel en ongevoelig voor storingen. Ze zijn niet voor niets erg populair.
Veel plezier,
Wim Jongman

Vaude maakt soortgelijke tassen die je kunt overwegen. Net als Willem vind ik het erg belangrijk dat tassen 100% waterdicht zijn. Geen ellende met natte spullen of gedoe met regenhoesjes en plastic tassen. Waterdichte tassen zijn inderdaad duur, maar als je zeker weet dat je voorlopig blijft fietsen is het de investering waard.

Met aluminium (Blackburn) dragers is mijn ervaring dat ze onderweg stuk gaan. Misschien zijn er betere aluminium dragers op de markt, maar voorlopig hou ik het even op Tubus.

Lisette

Hoi,

Ik sluit mij bij de anderen aan! Voor mij ook de waterdichte Ortliebs, met rol-sluiting. Jammer dat er geen vakjes/netjes oid aan de buitenzijde zitten, maar de voordelen maken dat kleine nadeel ruimschoots goed.

Succes!
Sandra

Er zijn van Ortlieb losse buitentasjes te koop die je aan de fietstassen kunt monteren. Reuze handig, maar niet goedkoop. Ze zijn er in twee maten; 2 en 3,5 liter. De 3.5 liter is wel erg groot vind ik. Ik gebruik deze achter-achter-tasjes, zoals ik ze noem, al 16 jaar en wil niet meer anders. Je kunt ze overigens ook op andere merekn tassen monteren.

Ik ben op zoek naar tweedehands Ortlieb tassen. Heeft iemand nog rode of gele tassen te koop?? Of zijn deze tassen zo goed dat niemand ze wil verkopen!?

Vaude heeft waterdichte tassen met voorvakken. Erg handig voor gereedschap en EHBO spullen.
En een stuk goedkoper dan Ortliebs + losse voortasjes!

Nog een voordeel van echt waterdichte tassen is, is dat je je kleren
er in kunt wassen. Voor het geval er geen teil of emmer aanwezig is.

Absoluut niet waterdichte tassen worden absoluut waterdicht door er een vuilniszak (KOMO-goedgekeurd) in te stoppen. Gedurende 5 zeer natte weken Zuid-Chili bleek dit perfect te werken. Belangrijk omdat regendichtheid natuurlijk niet het enige criterium is.
Beste medefiets(ters)(ers)

Mijn voortassen zijn niet meer waterdicht door het stoten, schaven (aanknallen) tegen stoepranden e.d. (dus eigen schuld)
Ik heb al verschillende plakmiddelen gebruikt maar door de gladheid van het materiaal laten de reparatielapjes na verloop van tijd weer los.
Wie weet dé oplossing.(plakmiddel, reparatiemateriaal)
Groetjes,

Wil
Wil schreef:Beste medefiets(ters)(ers)
Mijn voortassen zijn niet meer waterdicht door het stoten, schaven (aanknallen) tegen stoepranden e.d. (dus eigen schuld)
Ik heb al verschillende plakmiddelen gebruikt maar door de gladheid van het materiaal laten de reparatielapjes na verloop van tijd weer los.
Wie weet dé oplossing.(plakmiddel, reparatiemateriaal)
Groetjes, Wil
Hoi Wil,
De reparatielapjes voor ortlieb en ortlieb-achtige tassen plakken het best als je ze gedurende minimaal een nacht in een bankschroef (!) met de lijm op de juiste plek perst. Maak gebruik van blokjes hout om de oppervlakken te vergroten. Van tevoren de opervlakken goed ontvetten met wasbenzine en ruw maken met schuurpapier helpt ook.
Maar zo goed als het origineel wordt het niet.
Leon
Hallo Leon,

Bedankt voor de tip, ik ga een nieuwe poging doen.

Groetjes,

Wil

Beste Wil,

Een deel van mijn tassenset bouw ik zelf.
Op de vorige fietsvakantiebeurs zat op mijn fiets op de stand van Santos een kaartenhoes gemaakt van hetzelfde materiaal als fietstassen.

Elk materiaal heeft zijn eigen lijmeigenschappen. Ik ken de reparatiesetjes van Ortlieb niet dus daar kan ik geen oordeel over geven. Maar het lijkt me dat je tijdens je fietstocht snel (binnen een paar minuten) je tassen wilt kunnen repareren als dat nodig mocht zijn.

Voor het zelf bouwen van tassen gebruik ik zeildoek. Dit kan je kopen bij elke zeilmakerij. (zeiboten/vrachtwagens). Dit materiaal komt overeen met het materiaal van de Vaude/Ortlieb fietstassen. De zeilmakerijen gebruiken speciale lijm die ervor zorgt dat er een verbinding ontstaat tussen de 2 stukken zeil. Die verbinding wordt ijzersterk. Het mooie van die lijm is dat dit ook in het buitenland te koop is. Bijna elk land heeft vrachtwagens waar zeildoeken op worden gebruikt. En die gaan ook wel eens kapot en moeten dan worden gerepareerd.

Als je de mogelijkheid hebt om het zeil te ontvetten en licht op te schuren dan moet je dat zeker niet laten. Dan de lijm op beide vlakken aanbrengen. 5 minuten wachten en dan de vlakken stevig tegen elkaar drukken. Na een paar minuten is het geheel klaar voor gebruik.
We hebben een vouwkano gemaakt van zeildoek en hier wat aanpassingen op aangebracht. Werkt perfect.

Zeildoek kun je per meter kopen. Ik weet de prijs daarvan niet meer maar dat is in ieder geval niet een bedrag wat bij mij is blijven hangen.

Wanneer je de light-serie fietstassen hebt dan kun je de tassen aan de binnenzijde plakken. Aan de binnenzijde zit namelijk een dun laaje zeildoek.

Bandenplakkertjes en meer van dit soort oplossingen werken niet of erg slecht.

Succes,
Marco
Wil schreef:Beste medefiets(ters)(ers)

Mijn voortassen zijn niet meer waterdicht door het stoten, schaven (aanknallen) tegen stoepranden e.d. (dus eigen schuld)
Ik heb al verschillende plakmiddelen gebruikt maar door de gladheid van het materiaal laten de reparatielapjes na verloop van tijd weer los.
Wie weet dé oplossing.(plakmiddel, reparatiemateriaal)
Groetjes,

Wil
Wil, mischien helpt het als je gat plakt aan de binnenkant van de tas.

Ik ben nog steed op zoek naar Ortlieb Back Packers Classic en Front Rollers,
Bij voorkeur rode of gele!!
Wie wil mij deze verkopen voor onze fietsende kinderen, ze hebben nu nog Agu-tassen maar daar willen wij vanaf.

:D :D

een klein gaatje kun je ook plakken met sean-grip, werkt prima en daar hoeft geen plakker over.