Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips fietsmerken - Forum Wereldfietser

tips fietsmerken

ik heb dit berichtje al gepost maar ben m kwijt dus nieuwe poging!

Hallo wereldfietsers,
Ik ben nieuw op dit forum en nieuw als wereldfietser. Ik heb nog nooit door meer dan 1 land gefietst. Daar komt verandering in want ik ga de liefde achterna en op de fiets van rusland naar china (en daarna verder naar de rest van de wereld).

Nu ben ik dus op een zoektocht naar een trekking fiets. Na de nodige research kwam ik bij Santos uit. Hier zijn alleen schijfremmen geen optie en dat is een must. Nu kijk ik naar de koga signature world traveller. mijn vragen zijn is dit een goede keus, zijn er mensen met ervaring met deze fiets en zijn er nog andere optie qua merken die aan mijn wensen voldoen?
Kortom een hoop vragen!
mijn fiets moet iig aan de volgende specuficaties voldoen":
naaf versnelling, schijfremmen en bij voorkeur ook een tandriem (maar dit is geen must).

ik hoor graag wat jullie mij adviseren als ervaren wereldfietsers.
Groet Kim
Hej Kim,

Ja, Santos en Koga zijn een goede keuzes.
Snel, Avaghon, Vittorio zijn ook prima opties.
Allemaal fietsen die je meestal naar je wens kunt opbouwen.

Maaruh een vraagje. Waarom zijn de schijfremmen een must?
Ze zijn kwestbaarder (bij vervoer) en remmen niet altijd goed.

Tip: Fiets eens met een rondje A'dam, R'dam of Groningen mee. Allemaal wereldfietsers met wereldse fietsen en kilometers ervaring.

Veel plezier met het kiezen.
Loes.
kabakker@live.nl schreef: mijn fiets moet iig aan de volgende specuficaties voldoen":
naaf versnelling, schijfremmen en bij voorkeur ook een tandriem (maar dit is geen must).

ik hoor graag wat jullie mij adviseren als ervaren wereldfietsers.
Groet Kim
Even chargeren: dit is de specificatie die je uit de fietsbladen etc distelleert, als je met ervaren wereldfietsers praat, blijkt dat die doorgaans wat minder hoog technologisch inzetten
Zoals Loes en Marten al aanhaalden: Staar je niet blind op een bepaald merk of bepaalde high-tech. Je wil de hele wereld over dus zou ik inzetten op degelijkheid en zekerheid. Bewezen techniek dus.

Tandriem en schijfremmen moet je gewoon niet doen joh. V-brakes of magura's doen het voor jouw tocht het beste denk ik.
Heeft je budget nog een plafond?

Veel succes met je zoektocht.
bedankt voor jullie tips zo ver. Niet uit bladen.. Mijn lief is al onderweg en heeft al een fiets. Hij heeft anderhalf jaar onderzoek gedaan voor hij zijn fiets kocht, het leek ons handig om zo veel mogelijk specificaties van onze fietsen overeen te laten komen. Aangezien ik maar 4 maanden heb om alles te regelen ga ik op hem en mijn gezonde verstand af. Hij heeft gekozen voor schijfremmen de meningen zijn hierover verdeeld maar volgens mij heeft alles voor en nadelen. Hij heeft overigens een ligfiets.
Tout terrain?
Eerst maar eens bedenken wat voor soort fiets je nodig hebt. Hier komen dan wat punten om over na te denken. Begin hier maar eens, ook al is dit meer gericht op mensen die een tochtje in Frankrijk willen maken: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
In de tweede plaats: geef je onmiddellijk op voor de cursus fietsreparatie van de wereldffietser.

Wielmaat. Ik zou voor een dergelijke tocht altijd gaan voor 26 inch.

Framemateriaal. Ik heb vanwege het comfort en het gevoel een voorkeur voor staal boven aluminium, maar er zijn prima alu wereldfietsen.

Neem dikke banden (minstens 50 mm) in plaats van vering. Zelf gebruik ik binnenbanden met autoventielen.

Stuur. Ik ben een fan van racebochten, maar voor zulke ongebaande wegen zou ik wel een brede nemen. Of anders natuurlijk een licht gebogen "recht" stuur.

Remmen. Magura velgremen zijn heel fijn (neem geen Firmtech voor een reis als deze). De HS66 versie voor racestuur is slechts op ebay te krijgen. Als budget een punt is dan zijn Deore V brakes ook prima, eventueel met wat duurdere grepen (of speciale Tektro grepen voor racebochten). Neem voldoende (veel) blokjes mee. Schijfremmen ben ik geen fan van (op een ligfiets is het wel een ander verhaal, zeker met kleinere wielen).

Dragers. Die moeten heel goed zijn. Voor een tocht als deze zul je voor en achtertassen hebben denk ik. Neem Tubus of Old Man Mountain dragers.

Versnellingen. Je kunt kiezen uit derailleur of of Rohloff naaf. Dat laatste is heel mooi, maar 1000 euri duurder. Kies je voor derailleur dan is dat vanwege het geld, en dan wil je dus ook geen idioot dure naven. Shimano LX is het antwoord (nieuwe XT is te licht). 36 spaken en stevige velgen (Exal SP19/Sputnik). Neem zowel voor een derailleursysteem als voor Rohloff het lichtste verzet dat past.

Cranks. Neem goede cranks met vierkante as. Moderne lichte maar kwetsbare cranks met buitenboordlagers zijn geen goed plan op een dergelijke tocht. Sugino XD? Kettingbladen Specialites TA.

Zadel: Brooks geveerd. Zadelpen met twee bouten.

Balhoofd en trapas: koop decente kwaliteit. Topkwaliteit (Chris King, Phil Wood, SKF) is duur, maar heel redelijke kwaliteit is goedkoop. Vermijd geintegreerde balhoofden.

Als je dit snel in een pakket wilt kopen dan zou ik als het budget belangrijk is kiezen voor een Fahrradmanufaktur T400 of een Surly Long Haul Trucker, en er misschien in beide gevallen een heel goed handgebouwd achterwiel in laten zetten (dat gaat anders misschien kapot). Wil je meer uitgeven dan kom je al snel op een Rohloff naaf, en moet je naar een van de gespecialiseerde aanbieders (Van Herwerden, Snel, Bike4travel, de Vakantiefietser, Vittorio). Die hebben vaak hun eigen merken. Als je het heel mooi wilt maken kun je gaan voor een maatframe, maar daar heb je vermoedelijk al nauwelijks de tijd meer voor. Zorg in elk geval dat de fiets goed past, maar bij deze leveranciers hoef je je daaar geen zorgen over te maken. Ik zou geen riemaandrijving kiezen.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt. Er is hier al veel over geschreven, maar meestal niet voor beginners die gelijk voor de hoofdprijs van zo'n verre tocht willen gaan.

Wim
Dag Wim et. al.

Terzijde m.b.t. fietstips

In jouw linkje (overigens prachtige info) meld je dat de (door Rohloff) toegstaane tandwielverhouding i.v.m. garantie 38-17 is. Dat klopt niet, dacht ik. Echter ik heb die verhouding er ook op gezet omdat dit toch een stuk makkelijker klimt boven de 10 %. Van bekend staande wereldfietswinkel hoorde ik dat er alleen problemen kunnen op treden wanneer je op steile helling met volle gewicht in de '1' wegrijdt. IK weet trouwens niet hoe Rohloff er achter kan komen welke tandwielverhouding gebruikt is. Rob
Je hebt gelijk, ik heb een fout gemaakt: het moet 38x16 of 40x17 zijn. Ik zal dat binnenkort veranderen. Ik denk dat je je hier alleen aan hoeft te houden als je echt sterk bent. Zelf heb ik 37x16.
Wim
Hoi,

Handig dat Wim altijd zo'n verhaal intikt. Dat scheelt mij e.a. veel werk :D

Ik krijg de indruk dat je de fiets wilt kopen en dan meteen wegwezen. Bedenk dat elke fiets in de eerste 500 km niet op zijn best is, de eerste servicebeurt is er niet voor niets. Dingen trillen los, blijken niet helemaal toppie in elkaar gezet (met soms vervelende gevolgen) of op maandagochtend gefabriceerd. Dat is bij dure merken niet heel anders dan bij minder heel dure merken. Koop je fiets dus op tijd. Dan heb je ook tijd om dingen als een zadel te ruilen als het echt niet bevalt.

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "ik heb nog nooit door meer dan 1 land gefietst". Enerzijds niet indrukwekkend want ik kan hier bijna niet anders en anderzijds kun je je in bepaalde landen behoorlijk te buiten gaan zonder een grens over te steken.

Nog iets: je emailadres als nickname lijkt me wel vragen om spam. Je kunt de forumbeheerders vragen om dit te wijzigen zonder dat je discussies aan flarden gaan.

Leon
(nieuwe XT is te licht).
Wim, wat bedoel je hiet nu mee?

mario
Wim schreef:Stuur. Ik ben een fan van racebochten, maar voor zulke ongebaande wegen zou ik wel een brede nemen.
Waarom zou je voor zo'n lange tocht zo plat voorovergebogen willen zitten?
windinderugfietser schreef:
Wim schreef:Stuur. Ik ben een fan van racebochten, maar voor zulke ongebaande wegen zou ik wel een brede nemen.
Waarom zou je voor zo'n lange tocht zo plat voorovergebogen willen zitten?
1) Omdat je op een lang tocht graag ontspannen en comfortabel fietst
2) geldt kennelijk niet voor jou maar het is ook handig bij wind tegen :D
m-gineering schreef:
windinderugfietser schreef:Waarom zou je voor zo'n lange tocht zo plat voorovergebogen willen zitten?
1) Omdat je op een lang tocht graag ontspannen en comfortabel fietst
Ontspannen en comfortabel is voor mij juist NIET plat voorovergebogen. Dat heb ik 17 jaar van mijn fietscarriere geprobeerd. Pas daarna ontdekte ik dat het ook anders kon en fietste ik acuut 3x zo veel. Iedereen heeft zijn eigen lijf met zijn eigen nukken.
Leon
De nieuwe XT naven hebben dikke alu assen waardoor er minder ruimte is voor de lagers.
Je hoeft met een racestuur helemaal niet plat voorover te zitten. Mijn racestuur staat iets boven mijn zadel, dus dat is niet veel anders dan bij een recht stuur. Ietsje meer voorover is overigens niet gek: je rug scharniert dan in plaats van dat hij de klappen recht omhoog te verwerken krijgt. Mijn belangrijkste argument is de houding van de handen. Maar goed, ieder zijn smaak. Ik kan hoogstens zeggen dat veruit de meeste echte langeafstand rijders (brevetrijders) een racebocht gebruiken die net als bij mij meestal vrij hoog staat. Een licht gebogen stuur vind ik alleen prettig als er flink gesjord moet worden, zoals op een tandem (daar had ik er wel een) of voor het stevige off road werk.
Wim
Wordt er in het brevetwereldje dan niet volop gebruik gemaakt van ligsturen?

Kan me voorstellen dat dat heel wat lamme zenuwen in de handpalmen scheelt, ook bij racesturen. Ideaal voor lange rechte stukken of bij wind tegen. Beter dan een racestuur omdat je bovenlichaam toch wat stabieler blijft. En je kunt beter krachtzetten met je benen, omdat je ietsjes los kunt komen van het zadel. En prima te comineren met een recht stuur of racebocht. Enige nadeel is dan wel dat je geen stuurtas meer kunt monteren.
Wim schreef:De nieuwe XT naven hebben dikke alu assen waartdodr er midner ruimte is voor de lagers.
Je hoeft met een racestuur helemaal niet plat voorover te zitten. Mijn racestuur staat iets boven mijn zadel, dus dat is niet veel anders dan bij een recht stuur. Ietsje meer voorover is overigens niet gek: je rug scharniert dan in plaats van dat hij de klappen recht omhoog te verwerken krijgt. Mijn belangrijkste argument is de houding van de handen. Maar goed, ieder zijn smaak. Ik kan hoogstens zeggen dat veruit de meeste echte langeafstand rijders (brevetrijders) een racebocht gebruiken die net als bij mij meestal vrij hoog staat. Een licht gebogen stuur vind ik alleen prettig als er flink gesjord moet worden, zoals op een tandem (daar ik er wel een) of voor het stevige off road werk.
Wim
Volgens mij worden die niet gebruikt.
Wim
Kan me voorstellen dat ligsturen in pelotons brevetrijders (net als bij 'gewone' wielerwedstrijden) niet zijn toegestaan i.v.m. veiligheid?
Loes van den Bergen schreef:Maaruh een vraagje. Waarom zijn de schijfremmen een must?
Ze zijn kwestbaarder (bij vervoer) en remmen niet altijd goed.
Hangt er vanaf welke schijfrem je gebruikt. Avid BB7 is de betrouwbaarste rem die ik ken, werkt gewoon met een kabeltje en heeft vrijwel geen onderhoud nodig. Gebruik kabels van Jagwire en het remt vrijwel net zo goed als een goed onderhouden hydraulische schijfrem.

Ik zie wel voordelen in krachtige remmen die je velg intact laten.

Grtjs,

waltertje
waltertje schreef:Ik zie wel voordelen in krachtige remmen die je velg intact laten.
Zeker, een groot voordeel. Nadelen zijn er ook: alle remkracht komt op één vorkpoot terecht en de vork moet daardoor nogal zwaar en stug gebouwd worden. Een ander nadeel is dat de remschijf ook krom kan, wat gemakkelijk kan gebeuren in het vliegtuig en bij het parkeren van ander fietsen en brommers tegen de jouwe.
Leon