Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagjes over banden - Forum Wereldfietser

Vraagjes over banden

Heden zit er op mijn hybride "Schwalbe Marathon Cross" 700c x 38mm banden.
Omdat ik deze band onnodig "zwaar" vind rollen, wil ik deze veranderen voor "IRC Mythos CX Slick" 700c x 38mm.

Op mijn ATB heb ik ook IRC Mythos CX Slick banden, maar 700c x 42mm.
Ik ben hier heel erg tevreden over.
Deze rollen heel veel beter dan de Schwalbe Marathon Cross.

Goed, mijn vraag: Wat betekend TPI?

Voorbeeld: ... 700c X 38mm 66 TPI

Hoe wordt de breedte van een band aangegeven?

TPI betekent threads per inch, ofwel draden per inch. Een hoog getal wijst op een fijn geweven karkas. Dat is duur, maar rolt vaak mooier. Voor een helder verhaal over de opbouw van een fietsband kun je terecht op de site van Schwalbe:

http://www.schwalbe.de/index.pl?modus=l ... uktgruppe=

Wie van heel lichte en soepele banden houdt moet ook eens kijken naar Panaracer banden. Hun 26 inch High Road is spectaculair - maar helaas wat kwetsbaar.
Wim Jongman
Hallo

Als ik zo vrij mag zijn om nog een vraag meer te stellen over banden,
Ik zoek een band voor mijn tandem met zware bepakking. zijn voor tandem andere banden (met meer laadvermogen) of kan ik normale banden gewoon wat harder oppompen?

Groetjes Gijs

Willem Jongman schreef:TPI betekent threads per inch, ofwel draden per inch. Een hoog getal wijst op een fijn geweven karkas...Wim Jongman
Geweldig Willem, hier heb ik wat aan.

Zelf rij ik op vakantie ook op een tandem, al is dat er dan een voor een kind achterop (en met de bagage toch vooral in een kar), en dat is een minder extreme belasting dan met een volwassene achterop (zie ons hier: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html)
Het begint inderdaad met flink hard oppompen, maar dat is niet alles, je hebt ook wat steviger banden nodig, en vooral banden met een goede bescherming tegen lekrijden. Immers, door het veel grotere gewicht worden elk stukje glas en elke doorn er met veel meer kracht ingedrukt. Om dezelfde reden is de slijtage natuurlijk aardig wat groter.
Het draagvermogen van een band wordt groter naarmate de band breder is, dus ik zou voor het breedste model gaan dat nog past op je tandem. Dat vermindert bovendien de rolweerstand (heus) en geeft een veel hoger comfort. De bandentechniek is inmiddels zoveel vooruit gegaan dat brede banden heel soepel en licht kunnen zijn.
Het profiel dat je kiest hangt vooral af van de ondergrond waarop je wilt fietsen. Op asfalt is een glad of slechts heel licht geribbeld profiel het beste, maar naarmate de ondergrond losser en ruwer wordt wil je natuurlijk een wat grover profiel. Als je zowel flink wat asfalt zult tegenkomen als flink wat ruwe ondergond kun je er dus voor kiezen zowel (opvouwbare) slicks als (opvouwbare) terreinbanden mee te nemen.

Dit is allemaal nog wat abstract natuurlijk, en daarom zal ik je onze persoonlijke ervaringen van de laatste jaren geven. Onze Thorn tandem met 26 inch wielen werd afgeleverd met Panaracer High Road 26x1,5 inch banden. Die zijn spectaculair licht en heel glad en soepel. Vergeleken met traditionele smalle bandjes waren ze heel wat comfortabeler, en gaven ze ook flink wat meer steun op een losse ondergrond. Toen we korte tijd later in Engeland gingen wonen bleek ook het nadeel: ze rijden erg makkelijk lek. We gebruikten de tandem ook om de kinderen naar school te brengen, en er lag zoveel glas op straat dat we soms elke week lekreden. Dat kun je niet hebben als de kinderen naar school moeten en je zelf naar je werk moet. Vervolgens hebben we Panaracer Pasela 26x1,75 banden met Kevlar antilek laag gemonteerd. Dat was een stuk beter, met minder lekke banden, en meer comfort. Dat laatste leek ook te leiden tot minder rolweerstand en een makkelijker te controleren fiets. Na een tijdje sneuvelde de voorband echter doordat de zijwand scheurde (door de dynamo?). We hebben toen een tijdje gereden met de dikke band achter, en weer een oude High Road 1,5 aan de voorkant. Zo zijn we vervolgens ook weer op vakantie geweest, en dat ging wel (de voorband krijgt veel minder de verduren dan de achterband). Toch was het eigenlijk een beetje te kwetsbaar, en dat is gewoon onhandig. Niets is zo vervelend als een lekke band op het verkeerde moment als je met kleine kinderen aan het trekken bent.
De les die we hieruit konden trekken was dat we nog wat breder en nog wat steviger moesten gaan. Na flink wat studie is de keus gevallen op een stel Schwalbe Marathons (de gewone, dus niet de XR) in de maat 26x1,9. Breder past er niet op onze tandem. De stevigheid van de XR is voor ons gebruik overbodig, en de gewone Marathon rolt natuurlijk een stuk lichter. Ik aarzelde tussen deze 50 mm brede Marathon en een 50 mm brede Big Apple, maar Schwalbe adviseerde bij een tandem te kiezen voor de steviger Marathon. En dan de hamvraag: hoe bevalt het? Het antwoord is dat het vooralsnog werkelijk geweldig bevalt. We hebben er nog niet heel veel op gereden, maar in elk geval ook nog geen lekke banden gehad. Het is een flink wat steviger band dan die Panaracers, dus ik neem aan dat het met de lekke banden wel een stuk beter zal gaan. Wat vooral ook opvalt is het grotere comfort en de rustiger besturing. Dit is echt veel lekkerder fietsen. Op asfalt is de rolweerstand wel wat hoger dan van die lichte Panaracers (maar die zijn dan ook spectaculair), maar op een ruwe ondergrond ligt het omgekeerd schat ik zo. De verklaring hiervoor moet dezelfde zijn als bij (vol)geveerde mountainbikes: door de extra vering en demping rolt de fiets rustiger over oneffenheden.
Ik weet niet of de gewone Marathon ook voor jouw doen geschikt is. Met twee volwassenen en veel bagage op de tandem is de belasting flink wat groter dan bij ons. Als het je vooral om lekbestendigheid gaat kun je dan kiezen voor de Marathon plus (niet de Cross plus, want die heeft een grover profiel), of zelfs de XR. Van die laatste hoor je steeds dat hij erg sterk is, maar ook erg stroef rijdt.
Overigens heb ik ook flink wat problemen met binnenbanden gehad, en dan vooral rond de ventielen. Tandems betekenen gewoon een grotere belasting van het materiaal, en dat blijkt eigenlijk vooral bij de diverse onderdelen van de wielen.
Meer informatie over banden is te vinden op de befaamde site van Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/tires.html
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wim Jongman

Willem Jongman schreef:Het draagvermogen van een band wordt groter naarmate de band breder is, dus ik zou voor het breedste model gaan dat nog past op je tandem. Dat vermindert bovendien de rolweerstand (heus) en geeft een veel hoger comfort. De bandentechniek is inmiddels zoveel vooruit gegaan dat brede banden heel soepel en licht kunnen zijn.
De rolweerstand vermindert als de band breder is? Das knap. Als het jouw ervaring is, wie ben ik dan om ertegen in te gaan? (-: Maar goed, ik probeer het toch eens te onderbouwen waarom ik het knap vind...

Als je ervanuit gaat dat 2 banden exact hetzelfde zijn (grootte en hoe hard opgepompt), afgezien van het feit dat de een breder is dan de andere, dan betekent het dat de lengte van het oppervlak waarop de band de grond raakt, hetzelfde is. Als de band voldoende hard opgepompt is, dan zal de band nauwelijks indrukken. Ervanuit gaande dat doorsnede van de banden rond is (of U vorm), zal niet de hele breedte van de band contact maken met de grond. Tot zo ver is de stand dus nog gelijk. De banden drukken even hard in, oppervlak blijft gelijk, dus ook de rolweerstand.

Echter als de banden iets meer indrukken zal de breedte (en lengte) toenemen, maar de echte breedte van de band gaat pas meespelen als de band te zacht is en daardoor de totale breedte van de band nodig heeft. Hoe meer oppervlak de band nodig heeft, hoe meer contact met de grond en dus grotere rolweerstand. Tot zover de breedte van de band.

De rolweerstand is echter niet alleen afhankelijk van het contact met de grond, maar ook het materiaal. Nu ben ik daar geen expert in, maar zo goed ik weet is hoe zachter het materiaal, hoe meer grip (grotere rolweerstand), kijk maar naar de zachtheid van de F1 banden. Dit zou dus wel eens het verschil kunnen uitmaken waarom het voor Willem in positieve mate scheelt qua rolweerstand met een bredere band. Niet omdat de band breder is, maar wel omdat de band van een ander materiaal is.

De fietsersbond heeft overigens laatst een test gedaan van buitenbanden, daarin staan ook een aantal van dit soort vraagstukken uitgelegd. http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... number=670

Als het gaat om de lagere rolweerstand van bredere banden is mijn persoonlijke ervaring inderdaad weinig doorslaggevend. Voor echt serieus onderzoek moet je natuurlijk alle andere variabelen constant houden, en dat lukt je zelf natuurlijk niet. Mijn eigen ervaringen zijn dus inderdaad niet meer dan impressies. Dat wil echter niet zeggen dat er geen serieus onderzoek naar is gedaan, en dat was dan ook de basis van mijn bewering. Hier een link naar een populaire weergave daarvan op de Schwalbe website. Ook elders zijn echter vergelijkbare resultaten te vinden.

http://www.schwalbe.de/index.pl?modus=l ... uktgruppe=

Je hebt volkomen gelijk dat profiel en rubbersoort er ook toe doen. Bedankt trouwens voor die link naar het ENFB onderzoek. Daaruit kun je zien dat ieder ontwerp een compromis is. Wil je een steviger band, dan lever je op comfort en/of rolweerstand in. Wil je een snelle band, dan lever je lekbestendigheid en/of levensduur in. Door technische verberingen verschuift de grens van het mogelijke, maar het zal wel altijd zo blijven dat het ene kenmerk ten koste gaat van het andere. Je moet dus zelf beslissen wat voor fietser je bent. Wil je heel hard, dan is overigens vooral luchtweerstand van belang, en dan kun je inderdaad het beste een smallere band nemen.
Wim Jongman
Oja,.......

ik heb nu de continental Zeta Security band op mijn tandem gemonteerd: het is een brede band (26*1.75*2) en ik hoop dat ie ook wel tegen een stootje kan, de maximale druk is 4 bar maar ik pomp hem op 5 a 6 bar. De keuze voor deze band? Omdat ie bij de fietsenmaker te koop was, ik heb me er niet op georienteerd en heb niet speciaal voor een sterke band gevraagd. Dat is achteraf wel stom omdat ik er nu aan ga twijfelen.


De band onder aan het volgende URL is de zeta....
http://www.conti.nl/themes/2wheel/fiets/atb.html

Oja mijn tandem is naar ontwerp van Greenspeed....... en er komt een soort bobjak aanhanger achter........... veicullo longo......

http://greenspeed.com.au/tandem.htm

De bandentest van de fietsersbond is keurig onder laboratorium condities gedaan. Dat levert als het goed is identieke testomstandigheden op, maar ook opgetrokken wenkbrauwen. De Conti Top Touring 2000 scoort zwak op het criterium anti-lek. Toch heb ik er al zo'n 8000 km lekvrij op gefietst (asfalt en klein deel half- en onverhard)...

Misschien komen bij het lekraken van een band meer eigenschappen kijken dan je met het recht inprikken van een naald kan testen.

Lisette

liz schreef:De Conti Top Touring 2000 scoort zwak op het criterium anti-lek. Toch heb ik er al zo'n 8000 km lekvrij op gefietst (asfalt en klein deel half- en onverhard)...
Hoe breed zijn die banden van jou. Ik hoorde van Dick (van Dick en Els) dat de TT2000-banden tot en met 32 mm goed zijn en die vanaf 37 mm kwetsbaarder. De Fietsersbond heeft de 37 mm-versie getest. Ik heb de 28 en die zijn door mij goed bevonden.
Je hebt gelijk dat er op het een en ander wat af te dingen is. De Fietsersbond geeft Swallow minpunten omdat het bandoppervlak lichte scheuren vertoont langs de reflectiestrip. Dat kan ik uit ervaring beamen, maar het heeft bij mijn banden nog nooit enig probleem opgeleverd.
Leon

Ik heb de 37 mm, net als in de test. Het kan natuurlijk een kwestie van geluk zijn.

Lisette

Zelf rij ik nu ongeveer 750km op de 47mm continental top touring 2000 26". Op mijn andere fiets zitten schwalbe marathon xr 35mm 28" deze zijn niet kapot te krijgen, de laatste keer dat ik er een lekke band mee heb gehad is ongeveer 10.000km geleden.
Persoonlijk vind ik de conti's soepeler lopen. En een lekke band heb ik nog niet gehad met de continental (nok..nok..)

Tommy