Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "traaglader voor zonnepaneel" - Forum Wereldfietser

"traaglader voor zonnepaneel"

Hoi,

Ik ga me een zonnepaneel aanschaffen van 4W die 12V levert. (http://voltaicsystems.com/fuse).
Nu ben ik nog op zoek naar een "traaglader" voor mijn spiegelreflex (Nikon D3100, EN-EL14 batterij)

Van Voltaic kreeg ik volgend type aangeraden: http://www.amazon.com/Premium-Professio ... B004H7HWLC

Het is echter niet eenvoudig om dergelijke lader in Europa aan te schaffen.
Wie weet waar ik iets gelijkaardigs zou kunnen vinden?

Alvast bedankt,
Wouter
Heb je geen dynamo op je fiets? Lijkt mij veel handiger dan zo'n kwetsbaar stuk electronica en je kan ook laden als de zon niet schijnt. De specs zien er erg rooskleurig uit. Als je laders zoekt of laders met back-up batterijen moet je eens op de site van Conrad kijken, daar is heel veel keus. http://www.conrad.be

Ronald
Heb ook een zonnepaneel overwogen; maar het is ongeveer even zwaar; minder betrouwbaar en volgens mij is het rendement ook minder omdat het afhankelijk is van stand/positie van de zon. Nadeel is ietsje extra weerstand, ik vind het in de praktijk meevallen; als je het narekent blijkt het vrijwel te verwaarlozen te zijn.

Ik zou overwegen om een naafdynamo te scoren bij onze oosterburen en er een zzing (of iets vergelijkbaars) + lithium charger (en evt usb batterijlader) bijhalen als je op betrouwbare wijze onafhankelijk van stroom wil zijn.
wouter93 schreef:Nu ben ik nog op zoek naar een "traaglader" voor mijn spiegelreflex (Nikon D3100, EN-EL14 batterij)
Ik zou voor de EN-EL3e accu voor mijn D300 echt geen andere lader gaan gebruiken. Je kunt met één lading meer dan 1000 foto's maken en hij is in anderhalf uur vol met de gewone lader. Bedenk dat je een lader nodig hebt die precies jouw batterij kent, want ze communiceren met elkaar. Gaat dit fout dan speel je met de levensduur van de accu en dat wil je ook niet.
Leon
Leon schreef:
wouter93 schreef:Nu ben ik nog op zoek naar een "traaglader" voor mijn spiegelreflex (Nikon D3100, EN-EL14 batterij)
Ik zou voor de EN-EL3e accu voor mijn D300 echt geen andere lader gaan gebruiken. Je kunt met één lading meer dan 1000 foto's maken en hij is in anderhalf uur vol met de gewone lader. Bedenk dat je een lader nodig hebt die precies jouw batterij kent, want ze communiceren met elkaar. Gaat dit fout dan speel je met de levensduur van de accu en dat wil je ook niet.
Leon
p.s. kan een beheerder de stomme tikfout in de titel even corrigeren? Iedereen komt nu kijken wat een traaf is en hoe die geladen zou kunnen worden. :roll:
Duizendmaal excuses voor de tikfout, het moest wat snel gaan en die f ligt verdomd dicht bij die g!

Heb een mailtje gestuurd naar Conrad...

En het is niet echt de bedoeling om de discussie zonnepaneel - naafdynamo aan te halen! Het enige wat ik erover kwijt wil is dat ik geen 300euro wou uitgeven aan dynamo+tussenstuk, mede omdat ik dacht dat die de accu's van een spegelreflex (7.4V) niet kon opladen. 1 juli vertrek ik en dan zullen we wel zien hoe het zonnepaneeltje presteert :D

Wouter
Nounou.. €300,-? Voor de helft ben je ook klaar (incl acculader) tenzij je per sé een son wil.

Misschien heb je wel gelijk dat je een SLR niet kan laden op een naafdynamo; ben in ieder geval benieuwd naar je ervaringen met het zonnepaneel!
@Leon: misschien heb je wel gelijk. Maar ik denk dan van sowieso een 2e batterij mee te nemen, omdat m'n SLR ook kan filmen en dat vreet waarschijnlijk batterijen. Hoorde in de winkel dat ik met mijn batterij ongeveer 600 foto's zou kunnen nemen en hoe meer ik erover nadenk is het misschien inderdaad wel beter om gewoon een paneeltje van 2W (kost 25$) aan te schaffen voor ipod en gsm. (oude ipod, batterij gaat zo'n 12u mee). Eventueel ook nog een batterij met USB poort om AA en AAA op te laden.

Ik laat zeker weten wat het geworden is!
Leon schreef:p.s. kan een beheerder de stomme tikfout in de titel even corrigeren? Iedereen komt nu kijken wat een traaf is en hoe die geladen zou kunnen worden. :roll:
Ik heb het gewijzigd, maar Wouter had het ook zelf kunnen doen door de titel van zijn eerste bericht te wijzigen.