Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over fiets/wandelschoenen - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over fiets/wandelschoenen

Advies gevraagd.

Ik ben van plan fiets/wandelschoenen aan te schaffen.

Fietsen:
Er kunnen SPD-plaatjes gemonteerd worden

Wandelen:
Lage schoen
SPD-plaatsen slijten nauwelijks / niet
SPD-plaatjes geven bij het lopen geen "klikgeluid"

Wie kan mij een goed aankoopadvies geven?

Dank en groet,

Jan van de Bunt
Ik heb adidas schoenen.
Helemaal vrij van de grond is dat plaatje niet altijd maar erg is het niet.
Ze fietsen heerlijk en je kunt normaal lopen maar ik weet niet of dat uren vol te houden is omdat de zool vrij stug is.

Ik kocht ze bij Hopmans in Bergen op Zoom die vrijwel alle modellen en merken op voorraad heeft.
En die zaak is nog goedkoop ook (gemiddeld 30% goedkoper dan andere winkels).
Ik denk dat je jezelf allereerst de vraag moet stellen of je uberhaupt wel een gecombineerde fiets-wandelschoen wilt aanschaffen. Ik zeg niet dat ze slecht zijn,verre van, maar je moet je er wel bewust van zijn de zool dikwijls te zacht is om echt uren op te fietsen zonder een dode plek te krijgen op je voet, en dat ze te stijf zijn om echt lekker op te kunnen lopen. Dat is natuurlijk de logische uitwerking van een compromis-schoen: het zal niet op beide gebieden optimaal kunnen presteren. Ook al zullen ze je in de winkel misschien wat anders wijs proberen te maken.

Van de andere kant, als je genoegen neemt met een niet al te stijve fiets-schoen, en een erg stijve loop schoen, (bijvoorbeeld doordat je niet enorme afstanden fietst/loopt of het wat rustiger aan doet) dan kan het natuurlijk heel goed voor je werken. Het ligt er een beetje aan hoe intensief je wilt gaan fietsen en lopen.

Ik neem zelf liever in in ieder geval twee paar schoenen mee: mtb en echte loopschoenen. Op zich ook wel zo fris om 'savonds je voeten in wat anders te schuiven. Ik kan je dus geen specifiek advies geven, maar ik wilde dit toch even melden, zodat je dat in je overweging kunt meenemen.

Er zullen hieronder vast nog een paar suggesties volgen.

Succes
Ik heb fietsschoenen van Sidi: MTB-schoenen met een carbon zool met stevige rubber noppen. Daarnaast heb ik waterdichte wandelschoenen van Salomon.

De fietsschoenen fietsen heel fijn vanwege de stijve zool en de goede ventilatie. De wandelschoenen lopen heel fijn vanwege de soepele zool en de goretex laag.
Als ik een dag door de zeikregen heb gefietst trek ik 'savonds lekker droge schoenen aan.

Moraal van dit verhaal: Zoek je fiets/wandelschoenen, zoek dan twee paar schoenen. Schoenen zijn geschikt om te lopen, om te fietsen of geen van beide ;-)

Grtjs, Walter, die verder moeilijk doet over elk grammetje in z'n bagage.
ik gebruik Shimano fiets wandel schoen de leest bevalt me en kan er uren mee fietsen zonder problemen.
En heb ook altijd sandalen van keen bij me voor wandel tochtjes of voor op de camping.

Martin
Mijn man heeft zowel dichte schoenen als sandalen van Shimano, uitstekend om mee te fietsen en hij kan er ook prima een dagje mee wandelen.
Voor in de zomer zijn fietssandalen van Keen ook een aardig luchtig alternatief. Vooral met regen geen gesop in je schoenen.

Ben
Wij hebben allebei de Scott Trail (Lady) schoen welke ons goed bevalt. Alleen als je op een hobbelig pad (lees: keien/stenen) naar beneden loopt wil het wel eens gebeuren dat je met je spd klikmechanisme op de steen land waardoor je geen grip hebt.

Afgelopen jaar in Noorwegen hadden wij naast de fietsschoenen ook gewone schoenen meegenomen voor onze langere wandeltochten richting bijvoorbeeld de Preikestolen. Want gewone schoenen zitten nog altijd lekkerder dan fietsschoenen tijdens het wandelen.

Maar waarom dan geen MTB fietsschoenen als we toch losse schoenen meenemen? Omdat we het wel handig vinden om bij een korte stop toch gewoon te kunnen lopen. Een rondje door een dorpje, een supermarkt, een kerk zonder het geklik van MTB schoenen.
Jan, de Shimano SH-MT31 is denk ik precies wat je zoekt en is overal te koop. Heb er zelf vorig jaar ook mee gefietst. Er is prima mee te lopen, ze klikken een beetje, maar niet zo erg als mountainbike schoenen. Na 6 uur fietsen heb je geen zere voeten.
Comfort is overigens niet de enige reden om voor MTB-schoenen met stijve zool te kiezen. Het buigen van de zool bij elke trapbeweging is spierenergie die nergens anders voor gebruikt wordt dan het langzaam slopen van je schoen.

Pak maar eens een schoen met twee handen beet en verbuig de zool een paar millimeter. Doe dat 150 keer achter elkaar en dan vertellen je armen wel hoeveel energie er elke minuut verloren gaat. Een beetje fietsvakantie telt een miljoen trapbewegingen...

Als je Sidi's koopt heb je trouwens wel het probleem dat je jarenlang met schoenen rondrijdt die volkomen uit de mode zijn.

Grtjs, Walter
Een vriendin heeft onlangs schoenen van Five Ten (Amerikaans merk, vooral bekend om hun goede klimschoenen) gekocht. Het spd plaatje ligt diep genoeg in de zool om geen last van te hebben bij het wandelen, ook niet op plavuizen e.d. . Ik heb zelf Keen spd-sandalen, die bevallen zeer goed, maar een echt lange wandeling moet je er niet op willen maken.
Hier vind je de 5.10 modellen: http://fiveten.com/products/search-resu ... r:featured
en hier kan je ze als het goed is bestellen http://www.zapatos-climbing.nl/
Ik wil eigenlijk reageren, maar kom erachter dat Jan vd Bunt niet heeft aangegeven hoeveel en hoe zwaar hij met de schoenen wil gaan wandelen.

Anyway, ik heb zelf de allergoedkopste mtb-schoenen van Shimano, een beetje zoals Leo ook al aangeeft. Als ik een rust/wandeldag neem, kan ik de plaatjes zo omwisselen. En voor 's avonds op de camping volstaan van die superlichte badslippers. Naar IJsland neem ik Teva's mee om de rivieren te kunnen doorwaden, maar ik vermoed dat Jan dat niet van plan is.
Jan van de Bunt schreef:Advies gevraagd.
Je zit hier in de rubrie 'te koop of te ruil'. Wat bedoel je, wat wil je?
Zo te zien advies, daarom heb ik het onderwerp verplaatst.
Of je twe paar meeneemt of een paar dat voor lopen en fietsen allebei min of meer geschikt is is een persoonlijke keus. Voor allebei valt wel wat te zeggen. Meestal heb ik een paar voor alles bij me, maar deze zomer gaan er ook echte wandelschoenen mee.
Voor slecht weer heb ik Shimano Goretex schoenen, en die bevallen me goed. Maar als ze echt nat worden blijven ze lang nat, en worden dus koud. Dus ook bij die schoenen heb ik Vaude overschoenen nodig.
Mijn belangrijkste advies is om de schoen vooral goed te passen, en op te letten dat de schoenen niet te smal en te krap zijn. Veel Nederlandse voeten zijn relatief breed, terwijl bijvoorbeeld die prachtige Italiaanse Sidi schoenen meestal smal zijn (al hebben ze ook wel enkele brede modellen). Schoenen kun je dus niet per mailorder bestellen.
Wim