Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In september naar Frankrijk/Spanje - Forum Wereldfietser

In september naar Frankrijk/Spanje

Beste Wereldfietsers,

Na er jaren over gedroomd te hebben ga ik nu eindelijk de daad bij het woord voegen: ik ga op fietsvakantie. Samen met mijn hond! :D

Qua materiaal hebben we het denk ik wel redelijk op een rijtje. We zitten nu nog een beetje met de bestemming en ik hoop dat jullie me daar wat advies over kunnen geven.

Ik wil graag naar Noord-Spanje (Gijon, Asturias) fietsen (daar komt hond Chica vandaan). Op zich geen probleem, alleen we vertrekken pas half september. Het idee is om te gaan kamperen (kan bijna niet anders met een hond). Ik ga ervan uit dat het aantal kilometers beperkt blijft tot gemiddeld 50 km per dag. Dat betekent dat we niet voor half/eind oktober de Pyreneeën Spaanse grens bereiken. Weten jullie wat voor weer we tegen die tijd in die regio (noorden van Spanje) kunnen verwachten? Over Frankrijk hoor ik alleen maar positieve verhalen als het gaat om fietsen (met hond), maar hoe zit het met (Noord-)Spanje?

Ik hoop dat jullie me informatie, tips en adviezen kunnen geven over de bestemming en misschien ook wel de route van onze eerste echte fietsvakantie. Alvast heel erg bedankt!

Groet,
Hester
Hallo Hester,

Of een bepaalde Pyreneeën-pas open is kun je vinden op de site

http://www.infotrafic.com/route.php?reg ... s.php?PYRE

met dagelijkse update.

Veel plezier op reis,

Fietsbob.
Hetser schreef:Dat betekent dat we niet voor half/eind oktober de Pyreneeën Spaanse grens bereiken. Weten jullie wat voor weer we tegen die tijd in die regio (noorden van Spanje) kunnen verwachten?
Van alles; mooi zonnig weer maar ook storm en regen !!
Vergelijkbaar met Nederland dus maar wel iets warmer. Oktober is de natste maand in Catalonië.
Michael W schreef:
Hetser schreef:Dat betekent dat we niet voor half/eind oktober de Pyreneeën Spaanse grens bereiken. Weten jullie wat voor weer we tegen die tijd in die regio (noorden van Spanje) kunnen verwachten?
Van alles; mooi zonnig weer maar ook storm en regen !!
Vergelijkbaar met Nederland dus maar wel iets warmer. Oktober is de natste maand in Catalonië.
Catalonië?
Aan de noordkant van de Picos is het vrij vaak nat, daarom is het daar ook zo groen. De zuidkant van de Picos ligt weer een stuk hoger en is vaak droog. Daarom zijn de nachten daar midden in de zomer zelfs niet heet. Het leuke is dat je kunt kiezen, als is wisselen van de keuze met fiets met hond wel een pittige klus.
Er is eerder een dame voorbijgekomen die met hond naar Spanje gaat: lees dit en dit
Leon
Leon schreef:Catalonië?
Stom ja, ik dacht aan Noordoost-Spanje :wink:
Maar goed, Noordwest-Spanje is nog meer vergelijkbaar met Nederland, vooral langs de kust !! Ook in Zuidwest Frankrijk kan het in oktober dagen achter elkaar regenen !!
Bedankt voor jullie reacties!

Asturias is inderdaad nogal groen en dat betekent dat het daar regelmatig regent. Dat heb ik in de zomer ook al eens mogen meemaken. Het is er daarom wel erg mooi. Misschien is het slimmer als ik na de Spaanse grens rechtdoor fiets, in plaats van rechtsaf?

En hoe zit het met de Pyreneeën? Is het daar 's nachts niet erg koud in oktober? Of zijn de minder hoge oversteekplaatsen wel goed te doen? Ik was sowieso niet van plan hele hoge passen te gaan nemen, aangezien ik nog 30 kilo kar+hond achter me aan sleep.

@leon Bedankt voor de link! Leuk om te zien hoe anderen dit aanpakken.