Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draad maken op Surly LHT vork - Forum Wereldfietser

Draad maken op Surly LHT vork

Ik heb een Surly LHT frame gekocht. Omdat ik nooit gefietst heb met een
A-head systeem, vroeg ik aan de verkoper of er een conventioneel balhoofd in gemaakt kan worden, dus draad op de vork maken.

Na een paar dagen belde hij op en vertelde mij dat hij had gehoord dat dan de kans bestaat dat de vork gaat barsten. Hij zei letterlijk: "deze vork heeft niet de kwaliteit van een santos vork"

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Mario
Fietsen met een Ahead-balhoofd gaat hetzelfde hoor :wink:
En eraan klussen is al helemaal kinderspel. Alles is te stellen met 1 inbus(of was het nou imbus :oops: )-sleuteltje
Binnenzeskant.

.tsooJ
mario schreef:Ik heb een Surly LHT frame gekocht. Omdat ik nooit gefietst heb met een
A-head systeem, vroeg ik aan de verkoper of er een conventioneel balhoofd in gemaakt kan worden, dus draad op de vork maken.

Na een paar dagen belde hij op en vertelde mij dat hij had gehoord dat dan de kans bestaat dat de vork gaat barsten. Hij zei letterlijk: "deze vork heeft niet de kwaliteit van een santos vork"

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Mario
Als de buis inwendig dezelfde diameter heeft als een draadvork (1") en van staal (aluminium en carbon zijn uitgesloten) is , en je vindt iemand met het juiste snijijzer met geleider dan is het wel mogelijk er draad op te snijden.

Vervolgens moet je dan een passende stuurpen zien te vinden
m-gineering schreef:
mario schreef:Ik heb een Surly LHT frame gekocht. Omdat ik nooit gefietst heb met een
A-head systeem, vroeg ik aan de verkoper of er een conventioneel balhoofd in gemaakt kan worden, dus draad op de vork maken.

Na een paar dagen belde hij op en vertelde mij dat hij had gehoord dat dan de kans bestaat dat de vork gaat barsten. Hij zei letterlijk: "deze vork heeft niet de kwaliteit van een santos vork"

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Mario
Als de buis inwendig dezelfde diameter heeft als een draadvork (1") en van staal (aluminium en carbon zijn uitgesloten) is , en je vindt iemand met het juiste snijijzer met geleider dan is het wel mogelijk er draad op te snijden.

Vervolgens moet je dan een passende stuurpen zien te vinden
OK het kan. Is er dan ook nog een legitieme reden om het te doen?
gios schreef: Is er dan ook nog een legitieme reden om het te doen?
Als de klant er gelukkig van wordt........
op de amerikaanse site lees ik:1 1/8 threadless

http://www.surlybikes.com/frames/long_h ... ker_frame/

IK laat er maar een Santos rvs balhoofd inzetten.

De binnen kant van het frame heb ik laten bewerken met een anti roest middel.


Mario
m-gineering schreef:
gios schreef: Is er dan ook nog een legitieme reden om het te doen?
Als de klant er gelukkig van wordt........
Je hebt natuurlijk gelijk: Als een gast bij mij een doorbakken biefstuk besteld, dan praat ik 'm dat ook niet uit z'n hoofd.... :roll: maar lekker is anders.
Het enige voordeel van een klassiek balhoofd is volgens mij, dat je vrijer bent met de hoogte van je stuur. Een ahead balhoofd kun je niet echt verlengen anders dan door er een andere voorvork met een langere binnenbalhoofdbuis in te plaatsen.

Ik zag dat de surley een 1,1/8" maat heeft daar heb ik de draadtap niet voor liggen (1" heb ik wel, ooit nodig gehad voor het monteren van een voorvork in een ligfiets.). Ik kan morgen in de werkplaats even kijken maar heb er een hard hoofd in. Maar ik vermoed dat de reis teveel moeite gaat kosten, ik woon in Zutphen en zag dat de Mario in Den Haag thuishoort.
Ik heb nog een stuurpen liggen die van m'n VSF T-randonneur komt. De stuurpen wordt op een buisje gemonteerd ipv rechtstreeks op de vork (buisje vervangt de ringen). De stuurpen kan dus zonder ringen te versteken in hoogte versteld worden.
Op de huidige randonneur wordt die nog steeds gebruikt: http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=1983

Heb je hier iets aan?
mvg Wouter
Het frame wordt maandag gebracht met een Santos rvs balhoofd en een verstelbare stuurpen.

Mario
Het leuke is wel van het zelf op bouwen van een fiets en het uizoeken van de winkels, dat je een goed inzicht krijgt van hoe de prijzen verschillen en waar je het beste kunt kopen. Ik heb het als volgt gedaan:

Bike-components:
Frame staal Surly LHT 60 cm, blauw 369 EURO
bROOKS FLYER ZADEL licht bruin 45 euro
Tubus voor 48 euro
Tubus achter 65 euro
zadelpen Ritchey 2 bouts 27,2 300 mm 20 euro


Fallon-bikes:
Santos RVS balhoofd A-head 65 euro
binnenkant frame anti roest behandeling 35 euro
ritchey stuurpen 30 euro met korting

Rose versant:
wielset: velgen extreme sari 19 T-R 28 78 euro met 10 euro korting
shimano deore LX naven
spaken: voor DT swiss competion 2.0/1.8/2.0
achter: DT swiss Alpine 3 2.0/1,8/2,34
Banden: continentel travel contact 42 mm 47,20 euro
binnen banden Continentel 7,80 euro
Velglint 5,60

Futurum shop:
Shimano deore groep model 2011 197 euro

totaal 1012,60

De rest had ik nog in de berging liggen
Toch wel echt bizar dat je een B17 in Duitsland voor onder de 50 euro vindt, en hier niet eens onder de 75 euro. Die ga ik wel onthouden!
Precies wat je zegt. Ik begrijp het soms zelf ook niet.

Als je bij Rose een XTR Hollowtech trapas koopt, betaal je 19,50 euro in de winkel 70 euro. Maar nu afgeprijst voor slechts 49,50 euro.

Op een hele fiets scheelt dit een paar honderd euro.

Ik betaalde voor mijn tubus V+A dragers en het brooks zadel 158 euro
in de winkel 80+73+90=243-158=95 winst min 6 euro verzend kosten.

Mario
http://www.mijnalbum.nl/Album=N8AB8HQM
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Album=N8AB8HQM
Afbeelding

De rest moet nog met de post komen. Ik vind het een zeer mooi frame.

Mario
Hopelijk werkt de post een beetje mee, ik ben benieuwd naar uw resultaat! Eens zien hoe sterk het verschil is met mijn samenstelling. Veel interessanter, die volledig individuele fietsen 8)

Wat betreft die prijzen: volgens wat ik gehoord heb worden de vaak hoge prijzen in België en Nederland deels verklaard doordat de importeur meer vraagt (die moet waarschijnlijk ook meer betalen doordat die minder afneemt?) dan in Duitsland waardoor de fietsenmaker onmogelijk nog kan concurreren met de Duitsers... 't Is wel maar van horen zeggen natuurlijk, dus hoeveel er van aan is??? Als dat de reden is, valt het wel op te lossen lijkt mij en dan krijgen wij ook misschien concurrentiële prijzen, ooit...

Om de prijs nog verder te drukken kan je bij sommige Duitse winkels, oa. Bike-Components, nog eens afdingen als het in een andere winkel goedkoper is. B-C heeft me dat op geen enkel product geweigerd (waren er ook maar 5-tal) waardoor ik weer wat verzendkosten kon uitsparen :)
De Suly LHT frames kosten bij Bike-components 369 euro in Nederland worden deze frames verkocht in 2 zaken. Je betaald dan wel 479 euro.

Mario
Lasse schreef:Wat betreft die prijzen: volgens wat ik gehoord heb worden de vaak hoge prijzen in België en Nederland deels verklaard doordat de importeur meer vraagt (die moet waarschijnlijk ook meer betalen doordat die minder afneemt?) dan in Duitsland waardoor de fietsenmaker onmogelijk nog kan concurreren met de Duitsers... 't Is wel maar van horen zeggen natuurlijk, dus hoeveel er van aan is??? Als dat de reden is, valt het wel op te lossen lijkt mij en dan krijgen wij ook misschien concurrentiële prijzen, ooit...
't Zal allemaal wel... laat de fietsenmakers dan maar bij de importeurs gaan klagen, of zelf van de Duitse importeur afnemen. Één markt is één markt, dus ook dat zou moeten kunnen.

Ik zou graag bij de lokale vakhandel kopen, omdat ik het belangrijk vind dat die blijft bestaan. Maar als ik veertig euro voor een buitenbandje neer moet leggen terwijl ik er voor een tientje meer twéé uit Duitsland kan laten komen, dan houdt het toch écht een keer op, hoor. En zo zijn er voorbeelden te over.

.tsooJ
Helemaal mee eens, Alien.
Mijn lokale fietsenmaker vroeg ook direct de adressen van de Duitse online winkels waar ik mijn onderdelen gekocht heb, ik vermoed dat hij daar ook graag wil inkopen ;)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=744SHK6G



Up date: wielen en zadel gehad de rest komt nog uit duitsland.

Mario p.s kon foto niet plaatsen omdat de pixels te groot zijn