Additionally, paste this code immediately after the opening tag: terug van avignon met de trein einde juni - Forum Wereldfietser

terug van avignon met de trein einde juni

dag mede wereldfietsers, in juni vertrek ik naar avignon en kom einde juni terug naar antwerpen maar nu verneem ik dat vanaf 2011 er geen fietsen meer op de trein kunnen vanaf avignon of is dit verkeerd en indien het wel nog gaat zou ik op voorhand een tiket reserveren of ter plaatse eentje kopen
Hoi Benny,

Mocht het met de trein niet lukken dan is de fietsbus (cycletours) misschien een optie. Er vertrekt een bus op o.a. 25 juni en 2 juli die je naar Eindhoven of Maastricht brengt.
De TGV's tussen Avignon zijn probleemtreinen voor fietsen, Want bijna alle TGV's op deze verbinding zijn dubbeldekstreinen en daarin kunnen geen fietsen mee.
Er gaat een TGV tussen Avignon-Centre en Paris-Lyon met ruimte voor fietsen, maar deze trein vertrekt om 16:37 uit Avignon en komt om 20:15 op Paris-Lyon aan. Je moet dan fietsen naar Paris-Nord, maar dan is de laatste TGV naar Rijsel is dan al vertrokken. Je kunt in Parijs een hoteltje zoeken en de volgende dag een TGV nemen naar Rijsel. Let op: Rijsel heeft twee stations, maar de treinen naar Kortrijk en Antwerpen vertrekken vanaf het station Lille-Flandres.
Voor fietstransport in TGV's moet je reserveren en 10 Euro extra voor de fiets betalen. Het aantal plaatsen is beperkt.
Je kunt mogelijk ook kiezen voor een reisroute via Narbonne.
Ik weet niet waar je in Belgie kunt reserveren, maar in Nederland hebben we de Treinreiswinkel. Probeer het eens. http://www.treinreiswinkel.nl
Kijk ook eens op de site van de Franse Spoorwegen(helaas alleen in het Frans)
http://www.velo.sncf.com/
We hadden hetzelfde probleem.
We hadden twee plekken geboekt voor ons en de fietsen bij de autoslaaptrein. Helaas kregen we geen bevestigingsbrief, maar een brief waarin uitgelegd stond dat ze het traject niet meer zouden rijden in verband met belastingverhogingen voor buitenlandse treindiensten. We hebben vervolgen gekozen voor het vliegtuig. Niet echt milieuvriendelijk, maar voor ons wel een van de weinig mogelijkheden om terug te reizen.

Het vliegtuig bleek ook nog eens vele malen goedkoper te zijn dan de treinreis, laat staan de busreis van cycletours.
Het klopt dat de autoslaaptrein dit jaar niet meer naar Avignon rijdt.
Dit komt, doordat de Franse spoorbeheerder RFF met een nieuw tarievensysteem is gekomen voor het gebruik van de sporen, dat nadelig is voor een spoorwegmaatschappij die slechts tijdens enkele maanden voor een paar treinen gebruik maakt van die sporen.
De autoslaaptreinen zijn een product van het Nederlandse bedrijf Euro-Express Treincharter EETC.
De nieuwe tarieven van RFF houden in dat er sinds 2011 een hoog vast bodembedrag per jaar geldt om van hun sporen gebruik te mogen maken. Ook al maak je maar een keer per jaar gebruik van hun sporen of je maakt heel veel gebruik, iedere spoorwegmaatschappij betaalt dat bedrag. Dit maakt het voor EETC onmogelijk om nog langer treinen te laten rijden op het Franse spoor.
Voor TGV's zijn er in augustus zeer laag geprijsde aanbiedingen, maar deze komen pas in juli op de markt. Vliegtickets kunnen dan weer juist duurder zijn, tenzij je er op tijd bij bent. De eerste stoelen gaan voor een prikkie weg en dan gaat de prijs steeds stijgen tot de hoge bedragen van de laatste stoelen. De kopers van de tickets van de laatste stoelen moeten zorgen voor de winst.
Ha, ik ben twee jaar terug met de nachttrein van Luxemburg naar Avignon gegaan - die gaat vast ook de andere kant op, als die nog altijd rijdt. Dat ging prima met de fiets mee. Misschien heb je daar wat aan..
Klopt, de nachttrein naar Luxemburg rijd nog steeds. Ik heb een dikke mnd geleden een reservatie gedaan in de verkoopsboutique in Brussel. Kost mij 67,90 euro enkele reis slaapcouchette en fiets inbegrepen. Tickets zijn voor de einddatum altijd inruilbaar in een Frans station of erkend verkooppunt... dwz dat men de einddatum kan verleggen of het volledige bedrag terugkrijgt in geval v annulatie.Opletten want de treinen rijden niet tijdens het week-end...En het vertrekuur is 00.03u in Avignon Centre

Boutique Rail Europe
Galerie Porte Louis/Louizapoortgalerij 255
shop 113
1050 Brussel
+32 (2) 5457730

Mvg Daniël