Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroom op de fiets deel II - Forum Wereldfietser

Stroom op de fiets deel II

Allen,
Omdat ik merk dat wij tijdens de kampeervakantie steeds meer stroom gebruiken (waarvan het belangrijkste is de telefoon (2x) die iedere dag opgeladen moet worden en de Ipad (ereader) en ik gezien de frequentie van het opladen niet iedere avond in een toilethok wil zitten) struin ik al geruime tijd dit forum en andere sites af om hiervoor een oplossing te vinden.

Het gebruik van een zonnecel werd afgeraden
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 60#p124160

Eigenlijk blijkt uit alle postings dat een naafdynamo icm Zzing een goede oplossing is die betrouwbaar energie levert.
Een Zzing apparaatje kost 99 euro.
Wat is nu een goede naafdynamo en wat kost het ongeveer om deze te laten inbouwen op een Koga World traveler door een fietsenmaker. (ben zelf helaas niet zo handig)
Uit het tekstje hieronder begrijp ik dat ik rond de 150 euro al een heel eind kom.
Maar moet ik daar dan ook nog een Zzing bijkopen om te doen wat ik wil of zit zo;n soort apparaat daar dan al bij?
Is het noodzakelijk dat er een koplamp gemonteerd wordt als er een naafdynamo geplaatst wordt?

Uit http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=14726
Nounou.. €300,-? Voor de helft ben je ook klaar (incl acculader) tenzij je per sé een son wil.

Misschien heb je wel gelijk dat je een SLR niet kan laden op een naafdynamo; ben in ieder geval benieuwd naar je ervaringen met het zonnepaneel!
...........
Er bestaan ook apparaatjes met een accu en een stekker. Die laadt je eens in de zoveel tijd op, en met de accu kun je dan andere apparaten opladen. Een beetje hetzelfde idee als die zzing, maar dan laadt je hem op in het stopcontact.

Of dat voor een stroomslurpende iphone ook werkt weet ik niet. (heb je niet nog ergens een oude telefoon die langer mee gaat?)



In principe kun je met een naafdynamo ook best accu's van een fototoestel opladen, de vraag is alleen of het fototoestel vanaf USB de accu kan laden, of dat je de accu met een losse lader moet laden. Mijn canon s90 heeft in ieder geval een aparte lader nodig.
Er bestaan ook apparaatjes met een accu en een stekker. Die laadt je eens in de zoveel tijd op, en met de accu kun je dan andere apparaten opladen. Een beetje hetzelfde idee als die zzing, maar dan laadt je hem op in het stopcontact.
Ben wel benieuwd hoeveel zo'n accu dan weegt en hoeveel apparaten je daarmee kan laden.
Wat dacht je van een simpele telefoon zoals een samsung solar? (ik heb deze geloof ik voor 40 euro gekocht) Deze laadt zichzelf op in de zon en gaat als je nauwelijks belt een ruime week mee.

Als je de ipad voornamelijk mee neemt om boeken te kunnen lezen kun je ook denken aan een e-reader met e-inkt. Bij eeen ipad kost het lezen van een boek continue stroom en bij een een e-reader alleen als je van bladzijde wisselt waardoor je een flink aantal boeken kan lezen voordat de accu leeg is (ik geloof zo'n 7000 pagina's). Het opladen kun je dan op een rustdag doen.
Ja, of je kunt met het thuisfront afspreken dat je alleen 's avonds de telefoon aanzet en dat ze smsjes sturen. Hiermee voorkom je dat je iedere dag moet laden. Ik heb een reserve batterij voor mijn camera bij me, zodat ik flink wat foto's kan maken voordat ik weer laden moet.
Ik zie net dat de capaciteit van een ipad-accu erg groot is (25Wh). Zo'n ding laadt je niet even snel op met een paar batterijtjes. Zonnecellen zijn daardoor ook geen optie.

Alleen een naafdynamo zou engiszins werken, maar nog steeds traag zijn. (Na een hele dag fietsen is de accu waarschijnlijk nog net niet helemaal vol)

Over de telefoon: Philips maakt telefoons (jammer genoeg niet voor de EU) die erg lang op een accu kunnen doen. (volgens henzelf een +/- 1 maand)


Ik zou eens kijken of er geen alternatieven zijn voor de apparaten die je wilt gebruiken. (ereaders zijn niet zo heel duur)
In dat geval zouden zonnecellen genoeg kunnen zijn.
pinkbike schreef:[…] de telefoon (2x) die iedere dag opgeladen moet worden […]
  • Laat één telefoon thuis.
  • Zet WiFi uit.
  • Zet 3G uit.
  • Zet GPRS alléén aan als je het gebruikt.
  • Zet GPS uit.
  • Zet notificaties uit.
  • Zet push email uit.
  • Zet email ophalen op handmatig.
  • Zet de schermverlichting op de laagste stand.
  • Zet het geluid uit.
.tsooJ
Alien schreef:
pinkbike schreef:[…] de telefoon (2x) die iedere dag opgeladen moet worden […]
  • Laat één telefoon thuis.
  • Zet WiFi uit.
  • Zet 3G uit.
  • Zet GPRS alléén aan als je het gebruikt.
  • Zet GPS uit.
  • Zet notificaties uit.
  • Zet push email uit.
  • Zet email ophalen op handmatig.
  • Zet de schermverlichting op de laagste stand.
  • Zet het geluid uit.
.tsooJ
Kun je 'm dan niet beter thuis laten.. ?
Ja, je bent immers op vakantie. :wink:
2 telefoons iedere dag opladen, terwijl je met z'n tweeën op pad bent? Dat lijkt me overbodig. Zoals Dargno al aangeeft zijn er telefoons die lang op één acculading kunnen. En heb je écht 2 telefoons nodig als je samen we gaat? Als je 1 oude Nokia 3310 of een dergelijke meeneemt, lijkt het me dat je genoeg hebt?

Qua iPad... tja, het handigste is als je op een camping die aan de stroom kunt laden. Anders inderdaad een Zzing meenemen. Maar heb je die iPad ook écht nodig? Verrijkt het je vakantie, vraag ik me af? Als het puur om te lezen is, dan is wellicht een zuinigere e-reader aan te raden.

Een koplamp is niet noodzakelijk als je een naafdynamo plaatst. De stroom wordt wel opgewekt, maar als je er niets op aansluit lijkt me er niets aan de hand.
Wel is het bij de WF-activiteiten altijd gelijk duidelijk wie er met een naafdynamo fietst: als je net uit een donker bos fietst en achterom kijkt, kun je de lampjes zo tellen. De anderen zijn een stuk minder opvallend. Een koplamp (ook overdag) aanzetten, verbetert dus de zichtbaarheid aanzienlijk. Nog een reden om liever zo min mogelijk op te laden op de naafdynamo.
Op youtube nog een andere aanbieder gevonden: BioLogic ReeCharge.
http://www.youtube.com/watch?v=Y8RFlznzmTE

Heb geen ervaring maar wel makkelijk te bevestigen en te verwijderen.
Ik heb gezocht naar dat Dahon (Reecharge)apparaat, maar kon nergens vinden hoe/waar je hem kon bestellen. Ik heb vandaag een Zzing aan mijn Koga gehangen en dat lijkt goed te werken met mijn Samsung tablet (die gaat dan onderweg in de stuurtas). Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen komende vakantie!
Helen
Alle spullen van Biologic, ook de Reecharge Powerpack* vind je hier:
http://store.thinkbiologic.com/

Ze leveren snel en hebben ook een aantal dingen in de aanbieding!

*:Zelf ben ik zeer tevreden met de Zzing en de geweldige en sympathieke service
Advies wat ik kreeg was om ipv een (naaf)dynamo een zonnecellenpaneel te gebruiken
bv van Brunton, en die achterop je bagage te leggen.
Opbrengst schijnt steeds beter te worden, ook bij bewolkt weer, en je hoeft niet perse te fietsen om je spullen op te laden.
apdm schreef:Advies wat ik kreeg was om ipv een (naaf)dynamo een zonnecellenpaneel te gebruiken
bv van Brunton, en die achterop je bagage te leggen.
Opbrengst schijnt steeds beter te worden, ook bij bewolkt weer, en je hoeft niet perse te fietsen om je spullen op te laden.

Net even op de site van Brunton gekeken, ziet er goed uit, maar voor de prijs van zo'n paneel kan je volgens mij wel een hele knappe naafdyname met bijkomende accesoires aanschaffen....... http://www.ascscientific.com/solar.html