Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De kilo's van Benjaminse - Forum Wereldfietser

De kilo's van Benjaminse

We gaan in juli/augustus naar Bergamo en terug. Als voorbereiding heb ik een aantal gidsen van Reitsma en Benjaminse gekocht.
De boekjes van Benjaminse vallen me enorm tegen:
- Een fietser neemt graag zo min mogelijk gewicht mee: met de gidsen van Benjaminse neem je in elk geval een groot gewicht aan overbodige foto''s met je mee van dingen die je onderweg zult zien.
- De foto's in de gidsen zijn er niet uit te halen omdat ze aan de achterkant van de kaartjes zijn gedrukt! De foto's apart was veel beter geweest!
- Je moet goed zoeken om te vinden waar de tekst staat die bij de betreffende kaartjes hoort.
- De maat van de gidsen is erg onhandig: ze passen net niet in de klep van de meest gangbare stuurtassen.
- Als je "Fietsen van Amsterdam en Antwerpen naar Venetië" aanschaft, dan blijkt de beschreven route niet in Amsterdam, maar in Tilburg te beginnen.

Reitsma laat duidelijk zien dat hij ervaring heeft met fietsers:
- Erg overzichtelijk ingedeeld.
- Een prettige maat, net als de Duitse Bikeline gidsen.
- Als je alleen de routebeschrijving nodig hebt en geen verdere info, dan kun je eenvoudig de helft van het boekje thuis laten.

Ik heb (nog) geen oordeel over wie van de twee de mooiste route heeft bedacht.

Wim
Nog even en de reisgidsen zijn als app te downloaden. Tot die tijd moeten we het met boekjes doen. Of je scant ze in en neemt ze als PDF of zo mee voor je telefoon. Is maar een idee.

Ik vind het wel een goede tip: Maak dit soort fietsreisgidsen zodanig dat ze net wèl in de klep van je stuurtas passen.
Ik moet wel zeggen dat ik de foto's én de persoonlijke verhalen de gidsen van Benjaminse leesbaarder vind maken. Die paar gram neem ik graag extra mee. De tekst is inderdaad vaak even zoeken t.o.v. het juiste kaartje.
Zo zie je maar: Zelfs een uitstekende reisgids is voor verbetering vatbaar.
Hallo,

je commentaar op de boekjes van Benjaminse lijkt me op muggenziften :twisted:

om het even over het gewicht te hebben, onbegrensd fietsen naar barcelona deel 2 is 350 gram voor ongeveer 800 km fietsroute,
ter vergelijking, rhein radweg 3 van bikeline 270 gram voor 614 km fietsroute, :roll:

komt het nu echt op die paar gram aan ????

keuze van foto's in boekjes zal voor ieder individu anders liggen, ons storen ze totaal niet 8)
op elk ingetekend kaartje staat toch de tekst ???

in onze klep van de stuurtas passen de boekjes van benjaminse perfect, zelfs beter dan die van esterbauer/bikeline :lol:

hoe dan ook, fiets ze :)

frank en diane
Voor Amsterdam naar Tilburg heb je echt géén routeboekje nodig. Je kunt LF's kiezen of de knooppunten volgen. Scheelt je weer aan gewicht!

Slim bedacht door Paul Benjaminse.

Tip: let bij echt uitsparen van gewicht op andere bagage, want een tent van 1900 gram is maar liefst 2.1 kilo lichter dan een tent van 4 kilo en zo zijn er nog tal van voorbeelden van uitsparen van gewicht die echt aantikken. Dan hoef je je echt geen zorgen te maken over reisgids A of B.
wimsalemans schreef:- Als je "Fietsen van Amsterdam en Antwerpen naar Venetië" aanschaft, dan blijkt de beschreven route niet in Amsterdam, maar in Tilburg te beginnen.
Da's wel erg belachelijk ja, als dat waar is 8)
Michael W schreef:
wimsalemans schreef:- Als je "Fietsen van Amsterdam en Antwerpen naar Venetië" aanschaft, dan blijkt de beschreven route niet in Amsterdam, maar in Tilburg te beginnen.
Da's wel erg belachelijk ja 8)

Beste Michael,

Op iedere routegids valt wel wat op of aan te merken. Laten routemakers met dit soort reacties vooral kijken naar hun eigen routes en verder proberen zo collegiaal mogelijk te zijn.
Goed, het zijn dan geen kilo's, maar je kunt je afvragen of dergelijke routeboekjes hun langste tijd niet hebben gehad. De Amerikaanse ACA-routes vind ik qua concept nog wel aanvaardbaar, maar de genoemde boekjes, die ik zelf ooit ook heb gebruikt, vind ik toch niet echt handig. Meestal gebruik ik gps-tracks die op het internet zijn gepubliceerd. Die wegen niets.
bert sitters schreef:Beste Michael,
Op iedere routegids valt wel wat op of aan te merken. Laten routemakers met dit soort reacties vooral kijken naar hun eigen routes en verder proberen zo collegiaal mogelijk te zijn.
Mee eens Bert, maar kritiek moet kunnen en als dit waar waar is vind ik het belachelijk !! Dan noem je die gids toch gewoon van Tilburg naar Barcelona! Maar dat zal verkooptechnisch wel niet interessant zijn vermoed ik.
Of geeft hij ook netjes aan hoe je in Tilburg moet komen ?
Een beetje speurwerk op de website van Benjaminse leert dat de aanvoerroutes vanuit zo ongeveer heel Nederland gratis (!) te downloaden zijn vanaf de website (deel 0). Vroeger te koop voor een paar euro, nu gratis verkrijgbaar en te printen. Gelukkig weegt een A4-tje maar ongeveer 5 gram...

Wim
Het is niet waar, zoals simpel te zien is op zijn site: er is een deel 0 met de routes naar het zuiden. Dat vind ik juist handig: wie dit niet nodig heeft kan zich geld uitsparen. Voor het overige vind ik het goede routes. De vraag wat gps gaat betekenen is interessant: hoe kun je er in de toekomst nog een boterham mee verdienen, of in elk geval een deel van de kosten dekken?
Wim
Jan Eleveld schreef:Goed, het zijn dan geen kilo's, maar je kunt je afvragen of dergelijke routeboekjes hun langste tijd niet hebben gehad. De Amerikaanse ACA-routes vind ik qua concept nog wel aanvaardbaar, maar de genoemde boekjes, die ik zelf ooit ook heb gebruikt, vind ik toch niet echt handig. Meestal gebruik ik gps-tracks die op het internet zijn gepubliceerd. Die wegen niets.
Wegen niks, maar geven ook geen of weinig aanvullende informatie.
Over 5 of 10 jaar weten we het zeker :wink:
Wim schreef:De vraag wat gps gaat betekenen is interessant: hoe kun je er in de toekomst nog een boterham mee verdienen, of in elk geval een deel van de kosten dekken?
Wim
Niet dus, dus verdwijnen de papieren gidsen gewoon !!
Michael W schreef:
Wim schreef:De vraag wat gps gaat betekenen is interessant: hoe kun je er in de toekomst nog een boterham mee verdienen, of in elk geval een deel van de kosten dekken?
Wim
Niet dus, dus verdwijnen de papieren gidsen gewoon !!
Wanneer komt de sprekende GPS: ga hier linksaf, rechts zie je het kasteel van Dillenbug, voor de camping ga je rechtdoor het bruggetje over? Fietsen met een oortje in.
Die papieren gidsen zullen zeker verdwijnen. Mijn zorg gold de vraag of er een bruikbaar verdienmodel is voor gps tracks. Als dat er niet is zullen er minder nieuwe routes komen en zullen de bestaande niet meer onderhouden worden.
Wim
Ikzelf ben wel voorstander van de Benjaminse boekjes en vind het echt zeer ver gezocht om pagina's uit een boek te halen om gewicht uit te sparen. Zo kan je tot in het extreme gaan en bijvoorbeeld je tube tandpasta ook al de helft leegduwen om juist genoeg tandpasta mee te hebben voor de rit en geen gram teveel mee te hebben. Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar jouw inpaklijst + fietsuitrusting.

Indien het boekje niet past in een standaard stuurtas dan stel ik voor dat je dit aan Paul Benjaminse doorgeeft zodat hij dit eventueel bij volgende boekjes kan herbekijken. Mijn ervaring met hem is dat hij telkens mooi en vlug op zijn mails antwoord en zeker open staat voor verbeteringen.

Een routeboekje zonder foto's zou dan ook meer zielig zijn vind ik. Zelf fiets ik mijn routes steeds volledig op gps en heb ik de boekjes onderweg niet nodig (ik neem ze wel in mijn tassen mee want ik lees de avond ervoor altijd het stukje die gaat komen). Extra informatie als "rechts zie je kasteel", "neem bruggetje tot aan camping", enz zijn allemaal mogelijk in je gps-track door ze als een waypoint toe te voegen. Maar uiteindelijk ga je zaken zoals "neem bruggetje" allemaal niet gebruiken want de lijn die je moet volgen zal dit mooi voor jou duidelijk maken en mits wat ervaring rij je heel vlot op die manier door de drukste centrumgedeeltes.
Jan Eleveld schreef:Goed, het zijn dan geen kilo's, maar je kunt je afvragen of dergelijke routeboekjes hun langste tijd niet hebben gehad. De Amerikaanse ACA-routes vind ik qua concept nog wel aanvaardbaar, maar de genoemde boekjes, die ik zelf ooit ook heb gebruikt, vind ik toch niet echt handig. Meestal gebruik ik gps-tracks die op het internet zijn gepubliceerd. Die wegen niets.
En waar kan ik de bijbehorende Garmin van nul gram kopen? :wink:
Pedalero schreef:En waar kan ik de bijbehorende Garmin van nul gram kopen? :wink:
En de benodigde elektriciteit? Batterijen, oplader, naafdynamo wegen die niets?

Gerd
Pedalero schreef:
Jan Eleveld schreef:Goed, het zijn dan geen kilo's, maar je kunt je afvragen of dergelijke routeboekjes hun langste tijd niet hebben gehad. De Amerikaanse ACA-routes vind ik qua concept nog wel aanvaardbaar, maar de genoemde boekjes, die ik zelf ooit ook heb gebruikt, vind ik toch niet echt handig. Meestal gebruik ik gps-tracks die op het internet zijn gepubliceerd. Die wegen niets.
En waar kan ik de bijbehorende Garmin van nul gram kopen? :wink:
inderdaad, mijn gps weegt (volgens de Garmin website) 105gr
daarbij moet je dan nog je stuurhouder bijrekenen wat ook wel enkele tientallen grammen zal zijn en daarbij nog een mogelijkheid om die op te laden, dus adapter+kabel of zonnepanelen of batterij packs enz en zeker die laatste wegen nogal gemakkelijk door
Wim schreef:Mijn zorg gold de vraag of er een bruikbaar verdienmodel is voor gps tracks.
Met GPS-tracks van bestaande fietsgidsen wat verdienen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, je kan er zelfs geen copyright op plakken !!

Wel kan je de bestaande fietsgidsen als pdf of e-boek aanbieden wat natuurlijk drukkosten scheelt.
Ik zie het niet als óf-óf.

Op het kaartje van de reisgids (die ik overigens altijd scan en een eigen kleiner boekje van maak) zie ik een overzicht van de etappe. Deze zit in mijn stuurtas.
Op mijn GPS zie ik de details van de route. Dit is bij mij altijd een track. Ik zoom in naar een schaal van 200 meter buiten de bebouwde kom en erbinnen een lagere schaal.

Daarnaast vind ik de achtergrond informatie in het boekje juist een pluspunt. Dus de campings, de bijzondere plaatsen etc. In de reisgids van Reitsma naar Rome was die uitstekend. In 'de groene ronde van Ierland' van Benjaminse vind ik die minder goed. Hier vindt Paul Benjaminse dat Ierland eigenlijk niet geschikt is om te kamperen en geeft daarover ook weinig informatie. Terwijl er best wel campings zijn.