Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn Fietsroute (van Aken naar Luxemburg) - Forum Wereldfietser

Vennbahn Fietsroute (van Aken naar Luxemburg)

De Vennbahn Fietsroute vordert gestaag. Dit fietspad gaat over de voormalige Vennbahn spoorweg van Aken naar Trois Vierges in Luxemburg (115 km). De eerste 37 km van Aken Rohte Erde over de Himmelsleiter naar Lammersdorf (bij Monschau) is inmiddels klaar. Tussen Weismes (Waimes) en Sankt Vith is het voormalige spoor al jaren ingericht als fietsroute. Voor de zomer van 2012 moet de gehele Vennbahn klaar zijn. Er zijn ook aansluitende voormalige spoorwegen nu al in gebruik als fietspad: van Troisponts, via Stavelot en Malmedy naar Weismes. In Sankt Vith sluit de Ardennen-Eifel Radweg weer aan op fietspaden op voormalige sporen in de Eifel.
In de Belgische Oostkantons zijn ook fietsknooppunten.
Zie voor meer fietsen in deze omgeving op http://www.eastbelgium.com
Goed nieuws Bert,

Op een spoorwegfietspad fiets je bijna altijd rustig, midden in de natuur, en niet te steil natuurlijk!
Ook altijd leuk als er stationnetjes met restaurants zijn, of mooie perons, of installaties om stoomlocomotieven mee te vullen.

John.
Dat is mooi, al was het onvermijdelijke klimmen altijd wel een van de attracties van een tocht door de Ardennen. Aansluitend zijn er in Luxemburg ook diverse routes over oude spoorbanen. Nu nog een stoomfluit op de mp3.
Wim
Wim schreef:Dat si mooi, al was het onvermijdelijke klimmen altijd wel een van de attracties van een tocht door de Ardennen.
Zo'n spoortje is dan ook ideaal als je eens een uurtje relatief vlak wilt omdat je die dag al zeven keer van 200 naar 500 meter bent gegaan.
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Dat si mooi, al was het onvermijdelijke klimmen altijd wel een van de attracties van een tocht door de Ardennen.
Zo'n spoortje is dan ook ideaal als je eens een uurtje relatief vlak wilt omdat je die dag al zeven keer van 200 naar 500 meter bent gegaan.
Leon

Ha die León,

Heb jij dat eerste stukje over de Himmelsleiter naar Lammersdorf al verkend?

Zie over de vorderingen: http://www.youtube.com/watch?v=LcKZtZO8YKQ

Dit was in mei, maar inmiddels kun je al fietsen naar Lammersdorf.
bert sitters schreef:Heb jij dat eerste stukje over de Himmelsleiter naar Lammersdorf al verkend?
Zo vaak kom ik daar nou ook weer niet :D
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Heb jij dat eerste stukje over de Himmelsleiter naar Lammersdorf al verkend?
Zo vaak kom ik daar nou ook weer niet :D
Leon

Ik ben benieuwd hoe Aken Rothe Erde aansluit op de LF van Maastricht naar Aken. Valt deze route ook goed te doen in combinatie met natuurcamping Hammerbruecke? Wordt toch weer eens tijd om die kant op te gaan!
Zeer mooie weg dit, aan te raden om gewoon eens te gaan rijden om te ontdekken. Op sommige stukken is het gewoon een fietssnelweg doordat er geen gelijkvloerse kruisingen zijn en op- en afritten zoals op een snelweg. Ook het asfalt is heerlijk. Er zit wel een constante stijging (of daling als je van de andere kant komt) in, maar echt wel te doen met een fijne cadans.
Andere stukken van deze weg zijn wel nog onverhard - type harde zandweg met kleine steentjes - dat op zich ook meevalt als je dit niet met de koersfiets doet.
En inderdaad, je komt voorbij stationnetjes en fietst door oude (verlichte) treintunnels.

Kijk zeker eens op deze link als je wilt zien hoe de realisatie van zo'n weg tot stand komst. (met foto's en uitleg in het nederlands) http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat ... ericht=106
laagvlieger schreef:Zeer mooie weg dit, aan te raden om gewoon eens te gaan rijden om te ontdekken. Op sommige stukken is het gewoon een fietssnelweg doordat er geen gelijkvloerse kruisingen zijn en op- en afritten zoals op een snelweg. Ook het asfalt is heerlijk. Er zit wel een constante stijging (of daling als je van de andere kant komt) in, maar echt wel te doen met een fijne cadans.
Andere stukken van deze weg zijn wel nog onverhard - type harde zandweg met kleine steentjes - dat op zich ook meevalt als je dit niet met de koersfiets doet.
En inderdaad, je komt voorbij stationnetjes en fietst door oude (verlichte) treintunnels.

Kijk zeker eens op deze link als je wilt zien hoe de realisatie van zo'n weg tot stand komst. (met foto's en uitleg in het nederlands) http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat ... ericht=106
Heb jij zicht een een goede aansluiting vanaf het einde van de LF-6, die vanuit Nederland komt, op het begin van de Vennbahn in Aken Rohte Erde?
Het is handig dat je de volgende route volgt met Google Maps.
Je komt dan de grens over en bent in Kanne. Je kan dan het Albertkanaal volgen tot in Luik (= autovrij). Eens in Luik ga je zoeken naar een aansluiting naar de rivier de Ourthe (komt uit in albertkanaal). Ook hier weer zijn er paden voorzien die op de meeste plaatsen autovrij zijn. Het is een kronkelstroompje en je komt de volgende dorpjes tegen:
Angleur
Chênée
Tillf
Méry
Esneux
Poulseur
Chanxhe
Rivage

In Comblain-au-Pont ga je van de Ourthe af en de Amblève volgen, nog een stroompje. Ik herinner me dat ik hier wel regelmatig de weg volgde, maar veel verkeer was er niet. Weer enkele dorpjes doorrijden:

Aywaille
Remouchamps
Noncèveux
Lorcé
Targnon
Stoumont
La Gleize
Coo (met de watervallen)
Trois-Ponts

In Trois-Ponts kan je aan de spoorweglijn beginnen.
die info vind je op: http://ravel.wallonie.be/opencms/opencms/fr
Klik dan op 'carte interactive' en daar vind je de afgewerkte fietspaden.
laagvlieger schreef:Het is handig dat je de volgende route volgt met Google Maps.
Je komt dan de grens over en bent in Kanne. Je kan dan het Albertkanaal volgen tot in Luik (= autovrij). Eens in Luik ga je zoeken naar een aansluiting naar de rivier de Ourthe (komt uit in albertkanaal). Ook hier weer zijn er paden voorzien die op de meeste plaatsen autovrij zijn. Het is een kronkelstroompje en je komt de volgende dorpjes tegen:
Angleur
Chênée
Tillf
Méry
Esneux
Poulseur
Chanxhe
Rivage

In Comblain-au-Pont ga je van de Ourthe af en de Amblève volgen, nog een stroompje. Ik herinner me dat ik hier wel regelmatig de weg volgde, maar veel verkeer was er niet. Weer enkele dorpjes doorrijden:

Aywaille
Remouchamps
Noncèveux
Lorcé
Targnon
Stoumont
La Gleize
Coo (met de watervallen)
Trois-Ponts

In Trois-Ponts kan je aan de spoorweglijn beginnen.
die info vind je op: http://ravel.wallonie.be/opencms/opencms/fr
Klik dan op 'carte interactive' en daar vind je de afgewerkte fietspaden.
Deze route ken ik, maar gaat naar een andere voormalige spoorbaan van Troispont via Malmedy naar Weismeis (Wiames)
Ik bedoel vanaf de Nederlandse grens bij Vaals ( LF6) naar Aken Rothe Erde, daar waar de Vennbahn begint.
Volgende week vertrek ik naar de Eifel. Ik ben nog wat routes aan het zoeken en vroeg me af of de bewegwijzerde routes, zoals de Kylldahlroute en Prümdahlroutedie e.d. (te vinden op www.eifel.info) in twee richtingen staan aangegeven. Iemand ervaring mee?

groeten

Sven
SvenT schreef:Volgende week vertrek ik naar de Eifel. Ik ben nog wat routes aan het zoeken en vroeg me af of de bewegwijzerde routes, zoals de Kylldahlroute en Prümdahlroutedie e.d. (te vinden op http://www.eifel.info) in twee richtingen staan aangegeven. Iemand ervaring mee?

groeten

Sven
voor zover ik het mij kan herinneren is de kylltallradweg in beide richtingen bewegwijzerd; moet eerlijkheidshalve er wel bij vermelden dat ik op gps reed en dus weinig op de bordjes gelet heb. Zeker mooi om te fietsen!
Ben net terug van de Eifel. Alle routes kunnen inderdaad in twee richtingen worden gereden. Hier en daar was het wel wat verwarrend met wat extra klimkilometers tot gevolg, maar soit we fietsen graag hé.
Echwaar? Heb vorige week o.a. de Kylltalradweg gefietst en vond die opvallend goed bewegwijzerd. En fantastisch rustig.... Wat een verademing als je even daarvoor uit het drukke Moezeldal komt geklommen ;-) Bij de weg, ik fietste Zuid-Noord.
heb de Kylltallradweg enkele jaren geleden ook eens gefietst (in de winter trouwens) en dat was inderdaad een zeer mooie en rustige route
Wow, in de winter: mooi maar glad. Pad wordt niet gestrooid ofzo. Moet er dan wel sprookjesachtig uitzien met sneeuw. Die verlaten ruines.. :wink:
De Kylltal stond het best aangegeven. Daarna zijn we vanuit Irrel in noordelijke richting de Prümtal gaan volgen tot in Stadtkyll, daar stonden een paar bordjes heel slecht geplaatst of overgroeid met klimop. Ook op de Eifel-Höhen route hebben we in de buurt van Nettersheim (dacht ik) drie maal een lus (met bijhorende beklimming) gereden alvorens we op het juiste traject zaten. Maar geen ramp hoor. Het was er fantastisch. Het smaakt naar meer... :D
SvenT schreef:De Kylltal stond het best aangegeven. Daarna zijn we vanuit Irrel in noordelijke richting de Prümtal gaan volgen tot in Stadtkyll, daar stonden een paar bordjes heel slecht geplaatst of overgroeid met klimop. Ook op de Eifel-Höhen route hebben we in de buurt van Nettersheim (dacht ik) drie maal een lus (met bijhorende beklimming) gereden alvorens we op het juiste traject zaten. Maar geen ramp hoor. Het was er fantastisch. Het smaakt naar meer... :D
Ach, Nettersheim aan de Urft. Daar heb ik op een evangelisch jeugdkamp met techno overnacht. Prachtig dal met fantastische Talsperre aan het eind. Daar kun je idd veel fout rijden. Verwarrende houten wandelbordjes. Ja, fijne omgeving :wink:
Ik ben net mijn fiets op werkbezoek geweest en de projectleider gesproken. Er loopt ook een voormalige spoorbaan tussen de Vennbahn en de Kyltal Radweg. Ook deze wordt omgebouwd tot fietspad. De Vennbahn is nog maar het begin: er komt een heel leuk net van fietsroutes over oude spoorbanen. Problemen worden opgelost, zoals de vleermuizen die al tientallen jaren opngestoord in de ongebruikte tunnels wonen. Er komt een extra laag tussen de vleermuizen, zodat hun leven niet verstoord wordt door al die fietsers.