Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel verkleuring broek - Forum Wereldfietser

Brooks zadel verkleuring broek

Hi,

Ik wist het en toch heb ik het gedaan, ik heb een dag rondgefiets met een lichte broek op mijn Brooks zadel. Stom stom stom ! Een mooie beige zip-of broek van Fjallraven naar de knoppen. Twee maal wassen, twee dagen weken met dreft helpen niet om het zwart dat is afgegaan van het zadel uit de broek te wassen.


Wie kent er een receptje om deze broek een beetje te redden ?

Bedankt

Wim
Heb je de broek wel in de machine gewassen? Bij mij gingen de plekken er uiteindelijk altijd wel uit. Anders heb je een fietsbroek erbij :?
Groeten, Loen

Tip: De opgestikte voorzakken van de broek aftornen (voorzichtig, met speciaal tornmesje dat verkrijgbaar is is de betere fournitourenwinkel).
Vervolgens deze zakken op de achterkant van de broek naaien (hiervoor eventueel de hulp inroepen van moeder, tante of vriendin).
Staat héél bereisd. Veel mooier dan zo'n suffe broek die net van het schap in de outdoorwinkel komt
(Vgl.: hagelwitte gympen, nieuwe spijkerbroek of -jasje)

Wanneer je geen opgestikte maar insteekzakken hebt kun je eventueel ook de aanritspijpen offeren.


Voor de volgende keer: gewoon een zwarte fietsbroek (evt met zeem)

Dick en Els schreef:Tip: De opgestikte voorzakken .... op de achterkant van de broek naaien (hiervoor eventueel de hulp inroepen van moeder, tante of vriendin).
Hoi Townes, euh.. Dick,
Lijkt me niks. Ik zie iedereen al denken: "Kijk daar heb je er weer een die met zijn witte broek heeft gefietst :lol: ").
Kun je het klusje ook aan je evt. vrouw vragen of moet je dat uit ervaring sterk afraden ? :wink:
Groeten, Leon

Leon schreef:
Dick en Els schreef:Tip: De opgestikte voorzakken .... op de achterkant van de broek naaien (hiervoor eventueel de hulp inroepen van moeder, tante of vriendin).
Hoi Townes, euh.. Dick,
Lijkt me niks. Ik zie iedereen al denken: "Kijk daar heb je er weer een die met zijn witte broek heeft gefietst :lol: ").
Kun je het klusje ook aan je evt. vrouw vragen of moet je dat uit ervaring sterk afraden ? :wink:
Groeten, Leon
Beetje geëmancipeerde man kan toch wel met naald en draad om gaan?

Hoe moet dat trouwens als je, in de middle of nowhere tijdens het ploeteren op een vol bepakte fiets, er plotseling achterkomt dat een inheemse vleesetende vierpoter het op jou gemunt heeft, en jij het op een trappen zet, maar er na enige kilometers te hebben gesprint met een snelheid waar Robbie McEwen alleen maar van kan dromen, toch het zadel verlaat en de eindsprint, te voet in zet, helaas bedenk je je te laat dat je bij nader inzien toch maar beter tijdens de schoolkampioenschappen horden beter had moeten opletten zodat je de op jou afkomende hindernis in de vorm van een half vergaan hekwerk bestaande uit een aantal oude palen voorzien van een even oud stuk prikkeldraad zonder al te veel kleer scheuren zou kunnen nemen, ten einde raad stort je je tegen het hekwerk aan, in de hoop dat dit de tand-des-tijds niét heeft doorstaan, maar niets is minder waar, je komt er dan ook snel achter dat je mooie beige zip-off broek van Fjällräven toch minder sterk blijkt te zijn dan de verkoper jou heeft doen geloven
dus.......

Tommy

Conclusie.... goedkope afritsbroeken kopen.
Ze zijn misschien iets minder modieus, maar na 100km fietsen zal niemand zich eraan storen dat je niet in de laatste mode op je fiets zit.
En als er iets met je broek gebeurt hoef je niet te treuren...dan koop je gewoon weer een goedkope nieuwe afritsbroek.
Ik kan niet anders dan het met Anouk eens zijn. Ze hadden er weer prachtige dit jaar bij de Aldi voor nog geen tien euro!!! En nog Teflon behandeld ook, zodat regendruppels (en in mijn geval rode wijn) er keurig langs lopen zonder schade te berokkenen. En mocht je dan toch nog hechten aan je Fjallraven broek... bij de Veritas (of Hema, of zoiets) hebben ze van die leuke stoffen handjes die je op je achterwerk kunt plakken/naaien. Dit jaar nog hip ook.... maar wel misschien net zo duur als die broeken vand e Aldi...

Wat je ook nog kunt proberen: de vlekken insmeren met ouderwetse, doeltreffende Ossegalzeep (te koop bij de Di). Dat is tevens handig want compact als wasmiddeltje voor op reis.

Groetjes,

Astrid

Hi,

Bedankt voor jullie reacties. Voor 1 keer dat ik eens een "dure" broek koop wil ik die toch wel recupereren. Voor de rest hebben jullie 100 % gelijk (alhoewel we toch ook allemaal redelijk veel Ortlieb kopen ipv een noname fietstas van de Makro)


Wim

Leon schreef: Kun je het klusje ook aan je evt. vrouw vragen of moet je dat uit ervaring sterk afraden ? :wink:
Groeten, Leon
Ik kan me niet voorstellen dat iemand met de naam 'Joggerke' een vrouw heeft.

Dick

Hi,

Nicknames hebben niet altijd een logische oorsprong. Er was een tijd dat een zekere vorm van anonimiteit wenselijk was op bepaalde forums, vandaar die naam.

Ons receptenboek om dergelijke vlekken eruit te krijgen is vrij beperkt, we hadden al de grootmoeder "geconsulteerd" en al haar recepten uitgeprobeerd zonder resultaat.

Even zeer gemeen :twisted: Hoe klinkt Dick en Els voor een Engelstalige :twisted: ?

Wim

En dan nog iets over Brooks-zadel; ik ken iemand met een conquest, en hij heeft er toch al enkele honderden kilometers met gefietst (nog tamelijk nieuw dus, maar toch), en dat zadel piept verschrikkelijk. Om redelijk gek van te worden, zeker als je ernaast rijdt. Verdwijnt dat gepiep nog of is dat een van de offers die je moet brengen als je met een geveerd zadel rijdt?

viking schreef:En dan nog iets over Brooks-zadel; ik ken iemand met een conquest, en hij heeft er toch al enkele honderden kilometers met gefietst (nog tamelijk nieuw dus, maar toch), en dat zadel piept verschrikkelijk. Om redelijk gek van te worden, zeker als je ernaast rijdt. Verdwijnt dat gepiep nog of is dat een van de offers die je moet brengen als je met een geveerd zadel rijdt?
Bij mijn diverse B66's (die met de veren) moeten heel af en toe de moeren aangehaald worden (wooral in het begin of na gesleuttel) en moeten bewegende delen vooraan af en toe gesmeerd worden. Beide handelingen worden afgewongen door gepiep bij uitblijven van dit onderhoud. Dat is het sublieme van dit ontwerp: het vraagt er zelf om wanneer er iets moet gebeuren :D
Leon

viking schreef:En dan nog iets over Brooks-zadel; ik ken iemand met een conquest, en hij heeft er toch al enkele honderden kilometers met gefietst (nog tamelijk nieuw dus, maar toch), en dat zadel piept verschrikkelijk. Om redelijk gek van te worden, zeker als je ernaast rijdt. Verdwijnt dat gepiep nog of is dat een van de offers die je moet brengen als je met een geveerd zadel rijdt?
Dat gaat over, echt waar.
Ik spreek uit ervaring.
Het heeft niets met de vering te maken maar met het leer dat over de metalen onderdelen 'schuift'.
Het gaat echt over.

Dick
Ik heb hetzelfde ooit ook gehad. Brooks ingevet, kennelijk niet echt goed uitgewreven, met een lichte kahki-broek erop, en bingo: smerige vlekken. Bij mij gingen ze eruit. Eerst naar huis gebeld. Hoe deed mijn moeder dat vroeger toch. Haar advies: Koop een pot ouderwetse groene zeep. Geen moderne middelen. Smeer een hele dikke laag groene zeep (echt klodders dik) aan voor en achterzijde van de vlek. Laat dat hele geval 24 uur staan. Leg daarna de broek, nog steeds met diezelfde groene zeep, 24 uur in een bak met water. Ga daarna flink wrijven over de plek, spoel de groene zeep eruit en gooi de broek in de wasmachine. Et voila: Vlek weg!
EricL schreef:Eerst naar huis gebeld. Hoe deed mijn moeder dat vroeger toch...
dat bedoel ik


iedereen heeft zo'n moeder

Dick